Παταγώδης αποτυχία των μνημονιακών συνταγών (και) η ακρίβεια στο βρεφικό γάλα
Πάνω από μια δεκαετία που το βρεφικό γάλα βρίσκεται και εκτός φαρμακείων και οι καταναλωτές το πληρώνουν με τιμές υψηλότερες του πλούσιου ευρωπαϊκού Βορρά.
Μία από τις πρώτες μεταρρυθμίσεις της μνημονιακής εποχής που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων και προσφυγές στη Δικαιοσύνη από τον κλάδο των φαρμακοποιών ήταν η πώληση βρεφικού γάλακτος από τα σούπερ μάρκετ.
Πριν από σχεδόν 12 χρόνια (Δεκέμβριος 2011) η χρεοκοπημένη Ελλάδα «χορεύοντας» στους ρυθμούς των μνημονιακών μεταρρυθμίσεων εισήγαγε διάταξη με την οποία μπορούσε να πωλείται το γάλα πρώτης βρεφικής ηλικίας εκτός των φαρμακείων (και από τα σουπερμάρκετ) «προκειμένου να αποκλιμακωθούν οι τιμές».
Οι φαρμακοποιοί βρέθηκαν στα «κάγκελα» και η τότε κυβέρνηση (Λουκά Παπαδήμου) με τη «σφραγίδα» των θεσμών θεώρησε ότι το πρόβλημα λύθηκε ποντάροντας στο γεγονός ότι αυξήθηκαν τα σημεία πώλησης.
Τα σημεία πώλησης αυξήθηκαν όχι όμως και οι εταιρείες που διακινούν το βρεφικό γάλα
Τα χρόνια πέρασαν και στη δύση του 2023 το πρόβλημα εμφανίστηκε εμφατικά μπροστά μας. Αν και τα σημεία πώλησης αυξήθηκαν οι εταιρείες που τα διακινούν είναι μόλις τέσσερις δημιουργώντας υποψίες πως ο ανταγωνισμός δεν λειτουργεί.
Έχοντας διανύσει πάνω από μια δεκαετία οι καταναλωτές στην Ελλάδα πληρώνουν το γάλα των νεογνών με τιμές υψηλότερες του πλούσιου ευρωπαϊκού Βορρά και το υπουργείο Ανάπτυξης αναζητά (και πάλι λύσεις) για αποκλιμάκωση των τιμών.
Παραδοχή αποτυχίας
Από τους πρώτους που παραδέχθηκαν την παταγώδη αποτυχία ήταν ο υπουργός υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας. «Η μεταρρύθμιση που επέτρεψε να πωλείται και στα σούπερ μάρκετ δεν έχει φέρει τα ανάλογα αποτελέσματα και η τιμή είναι αδικαιολόγητη», σημείωσε (ΣΚΑΪ) προαναγγέλοντας ελέγχους σε δύο εταιρείες για αθέμιτη κερδοφορία.
«Προσεχώς θα ανακοινώσουμε τα αποτελέσματα. Θα ανακοινώσουμε μέτρα διοικητικού χαρακτήρα ώστε να δούμε τις τιμές του βρεφικού γάλακτος να μειώνονται», τόνισε ο υπουργός με τις επιλεκτικές διαρροές να αναφέρουν την επιβολή «τσουχτερών προστίμων».
Βρεφικό γάλα από… χρυσάφι
Οι Έλληνες γονείς καλούνται να πληρώσουν έως και τρεις φορές περισσότερο το βρεφικό γάλα, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Προϊόν αναντικατάστατο για τα μωρά έχει φτάσει να πωλείται στη χώρα μας από 32 έως 213% ακριβότερα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
213% ακριβότερα απ’ ό,τι στη Σουηδία!
Σύμφωνα με έρευνα σύγκρισης τιμών που διενήργησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού τον περασμένο Νοέμβριο, το γάλα πρώτης και δεύτερης βρεφικής ηλικίας, δηλαδή 0-6 μηνών και 6-12 μηνών, το οποίο μάλιστα αποτελεί τη μοναδική τροφή (και πηγή λήψης νερού) για το βρέφος έως τους 4 πρώτους μήνες της ζωής του και βασική τροφή του από 5 έως 8 μηνών, πωλείται στη χώρα μας έως και 213% ακριβότερα απ’ ό,τι στη Σουηδία!
Αν γίνει η αναγωγή το κόστος μια οικογένειας τον μήνα, με ένα μωρό πέντε μηνών είναι:
-Ελλάδα: 12 συσκευασίες * 34,32 € = 411,84 €
-Σουηδία: 12 συσκευασίες * 21,25€ = 255 €
-Ολλανδία: 12 συσκευασίες * 19,99€ = 239,88 €
Στην Ελλάδα: +156,84 € ή +61,5% από Σουηδία +172 € ή +71,6% από Ολλανδία.
Όπως αναφέρεται στο σχετικό Ενημερωτικό Δελτίο της ανεξάρτητης Αρχής, «οι διαφορές αυτές δύνανται να οφείλονται σε διαφορετικές αιτίες, χωρίς απαραιτήτως αυτές να αφορούν στρεβλώσεις του ανταγωνισμού».
Η παρούσα ανάλυση τιμών εστιάζει στο προϊόν «βρεφικό γάλα» και καταγράφει τις τιμές που πωλούνται τα προϊόντα αυτά στα ηλεκτρονικά καταστήματα των δύο μεγαλύτερων σουπερμάρκετ ανά κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Λόγω της ιδιαιτερότητας του προϊόντος, λαμβάνονται, επίσης, τιμές και από ένα φαρμακείο με ηλεκτρονικό κατάστημα ανά χώρα ώστε να υπάρχουν περισσότερα συγκρίσιμα στοιχεία, δεδομένου ότι από προηγούμενες μελέτες της Επιτροπής Ανταγωνισμού μεγάλο μέρος των πωλήσεων βρεφικού γάλακτος πραγματοποιείται και μέσω φαρμακείων.
Οι εταιρείες που τα διακινούν
Οι επιχειρήσεις των οποίων τα προϊόντα παρουσιάζονται είναι α) Friesland Campina, β) Danone Nutricia, γ) Nestle, δ) Vian (ΒΙΑΝΕΞ ΑΕ).
Πιο συγκεκριμένα, η Friesland Campina συμμετέχει με τα προϊόντα Frisolac 1 (0-6) και Frisomel 2 (6-12). H Danone – Nutricia συμμετέχει με το Almiron 1 (0- 6) και Almiron 2 (6-12) και Milupa 1 (0-6), Milupa 2 (6-12) (Milupa Aptamil (Ελλάδα) = Milupa Milumil (Αυστρία)). Από τη Nestle εξετάζεται το NAN Optipro 1 (0-6) και το NAN Optipro 2 (6-12). Τέλος, από τη VIAN, η παρουσία της οποίας είναι μόνο στα φαρμακεία, παρουσιάζεται το Novalac 1 (0-6) και Novalac 2 (6-12).
- Αμερικανικές εκλογές: Πώς ψηφίζουν οι αστροναύτες από το διάστημα;
- Ισραήλ: «Πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα στην επιστροφή των ομήρων» λέει ο νέος υπουργός Άμυνας
- ΗΠΑ: Σε ποιες πολιτείες γίνεται μάχη για την πρωτιά – Ποιες πολιτείες θα κριθούν από μια χούφτα ψήφους
- Σπόρτινγκ: Οπαδοί και διοίκηση είπαν το δικό τους «ευχαριστώ» στον Αμορίμ (pics)
- Το δίλημμα Χάρις ή Τραμπ και οι σχέσεις Ουάσιγκτον – Άγκυρας
- Χάρις ή Τραμπ; Ένας ιπποπόταμος… προβλέπει τον νικητή