Ακούγεται απίστευτο. Η τεχνητή νοημοσύνη ανατρέπει όλα όσα γνωρίζαμε και σε πολλούς προκαλεί τρόμο. Σε άλλους απλά θαυμασμό: «Ο Έλβις Πρίσλεϊ θα κάνει επιτέλους περιοδεία εκτός Βόρειας Αμερικής», ήταν η είδηση που έκανε τους πάντες να απορήσουν και κάποιους ακόμη και να τρομάξουν.

Παρ’ όλο που πολλοί από τους θαυμαστές του βρίσκουν θλιβερό το γεγονός ότι έπρεπε να γίνει ολόγραμμα για να εκπληρώσει το όνειρό του να τραγουδήσει στην Ευρώπη (ο μάνατζέρ του δεν το επέτρεψε ποτέ και ο Πρίσλεϊ επισκέφτηκε την Γηραιά ήπειρο μόνο για να εκπληρώσει τη στρατιωτική του θητεία στο Αμβούργο), όλα δείχνουν ότι θα σχηματιστούν ουρές για ένα εισιτήριο για την περιοδεία που θα κάνει το avatar του σε διάφορες πόλεις σε όλο τον κόσμο, ξεκινώντας τον ερχόμενο Νοέμβριο στο Λονδίνο.

«Το σόου θα κορυφωθεί με μια καθηλωτική συναυλιακή εμπειρία, η οποία θα αναδημιουργήσει τον σεισμικό αντίκτυπο του να βλέπεις τον Έλβις ζωντανά για μια εντελώς νέα γενιά θαυμαστών, θολώνοντας τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας», λέει η εταιρεία Layered Reality, η οποία χάρη στην Τεχνητή Νοημοσύνη δημιούργησε «έναν ψηφιακό Έλβις σε φυσικό μέγεθος που θα μοιραστεί τα πιο εμβληματικά τραγούδια και τις κινήσεις του για πρώτη φορά σε μια σκηνή του Ηνωμένου Βασιλείου, όλα μέσα από τον μοναδικό συνδυασμό τεχνολογίας, επαυξημένης πραγματικότητας, θεάτρου, προβολής και πολυαισθητηριακών εφέ».

Η περιοδεία, η οποία προς το παρόν έχει επιβεβαιώσει στάσεις σε Τόκιο, Βερολίνο και Λας Βέγκας, «θα είναι μια χαρούμενη γιορτή της ζωής του Έλβις, του καλλιτέχνη, της μουσικής του και της πολιτιστικής του κληρονομιάς», περιγράφει ο εκτελεστικός διευθυντής του Layered Reality, Andrew McGuinness, που κατάφερε να ανεβάσει το έργο χάρη σε μια συμφωνία με την Authentic Brands Group, την εταιρεία που κατέχει τα δικαιώματα του Elvis Presley και η οποία έχει δώσει πρόσβαση σε χιλιάδες προσωπικές φωτογραφίες του σταρ και ώρες οικογενειακών βίντεο για τη δημιουργία του σόου.

Το 2007, δημιουργήθηκε ένα ολόγραμμα του Έλβις για να ερμηνεύσει ένα ντουέτο με τη Σελίν Ντιόν με το τραγούδι «If I Can Dream» στο ριάλιτι ταλέντων «American Idol», ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πολλές συναυλίες ή ακόμα και εικονικές περιοδείες με ολογράμματα καλλιτέχνες όλων των ειδών, από τη Whitney Houston, τη Maria Callas, τον Frank Zappa, τον Buddy Holly, τον Roy Orbison, τον Tupac Shakur, τον Michael Jackson, τον Ronnie James και τους ABBA. Όμως είχαν ανάμικτη υποδοχή και κριτική. Το τελευταίο, που προωθείται από τους Αμερικανούς KISS (σε συνεργασία με την Industrial Light & Magic και τη σουηδική εταιρεία Pophouse Entertainment πίσω από το «ABBA Voyage»), έχει προκαλέσει τρομερή πόλωση μεταξύ των θαυμαστών τους και των συναδέλφων τους στη ροκ σκηνή, αλλά ο τραγουδιστής και ο μπασίστας Gene Simmons απάντησε ότι τα avatar του θα «βελτιωθούν» χάρη σε μια νέα επένδυση διακοσίων εκατομμυρίων δολαρίων, κάτι που δείχνει ότι αυτή η νέα βιομηχανία σχεδιάζει να κάνει θεαματικά νούμερα στο εγγύς μέλλον.

Τα ολογράμματα, που δεν είναι τίποτα άλλο από τρισδιάστατες αναπαραστάσεις εικόνων που προβάλλονται σε μια «ολογραφική γάζα» τοποθετημένη στη σκηνή που είναι ανεπαίσθητη στον θεατή, άρχισαν να χρησιμοποιούνται σε συναυλίες πριν από είκοσι πέντε χρόνια στη Νότια Κορέα με συγκρότημα H.O.T., που έπρεπε να χρησιμοποιήσει τη στοιχειώδη φύση της τεχνολογίας εκείνη την εποχή (μπορούσαν να γίνουν μόνο με αισθητήρες τοποθετημένους σε πραγματικούς ανθρώπους) και δεν πλησίασαν το επιθυμητό αποτέλεσμα παρά περισσότερο από μια δεκαετία αργότερα.

Αλλά τώρα, με την τεχνητή νοημοσύνη, γίνονται όλο και πιο ρεαλιστικά, εύκολα στην κατασκευή και ως εκ τούτου πολυάριθμα. Περισσότερο από ποτέ πια είναι πιθανή σύγκρουση στον κόσμο της ψυχαγωγίας, καθώς οι εν ζωή καλλιτέχνες θα πρέπει να ανταγωνίζονται όλο και περισσότερο τους αποδημήσαντες εις Κύριον για να μην χάσουν πολύ μεγάλο μερίδιο αγοράς στον κλάδο της ζωντανής μουσικής. Δημιουργούνται ήδη επενδυτικά κεφάλαια για την προώθηση δικαιωμάτων σε εν ζωή καλλιτέχνες για το μελλοντικό τους ολόγραμμα όταν φύγουν από το προσκήνιο και τη ζωή.

Elvis Presley is shown performing in Providence, R.I. on May 23, 1977, three months before his death. (AP Photo)

Ένα άλλο θέμα είναι τι θα σκεφτόντουσαν οι interfects για να συνεχίσουν να συνεργάζονται μαζί τους μέσω ολογραμμάτων, χωρίς να ζητήσουν την άδειά τους. Γιατί με εξαιρέσεις όπως οι ABBA και οι KISS, η συντριπτική πλειοψηφία των καλλιτεχνών με «ολογράμματα» δεν είναι πλέον μαζί μας και αυτή η νοσηρότητα είναι θεμελιώδης.

«Η συναίνεση για τα ολογράμματα θα είναι ένα καυτό θέμα από εδώ και πέρα», είπε στον Guardian το 2018 η Catherine Allen, ιδρύτρια της πλατφόρμας εικονικής πραγματικότητας Limina Immersive και ειδικός στην εικονική πραγματικότητα και την ηθική. «Εφόσον το άτομο έχει δώσει τη συγκατάθεσή του, είναι εντάξει. Και εδώ είναι που τα πράγματα μπορούν να γίνουν περίπλοκα», ομολόγησε η ειδικός. «Είναι σημαντικό να σκεφτόμαστε την ηθική σε αυτήν την πρώιμη φάση της ανάπτυξης του τομέα, επειδή είναι ακόμα σχετικά νέος και βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και διαδικασία διαμόρφωσης. «Τα πρότυπα που δημιουργούμε τώρα θα θέσουν τα πρότυπα για το μέλλον». Τελικά, το ολόγραμμα της Amy Winehouse ακυρώθηκε λόγω κριτικής από τους followers της, όπως αναφέρει σε έρευνά της η ABC.

Το πιο ενδιαφέρον σε αυτή τη συζήτηση, εκτός από τα ηθικά ζητήματα, είναι να δούμε πόσο μακριά μπορούμε να φτάσουμε με αυτήν την τεχνολογία που εφαρμόζεται στον κόσμο της ψυχαγωγίας. Θα καταλήξουμε να δούμε συναυλίες του Beethoven ή πυγχαχικούς αγώνες του Μοχάμεντ Άλι και του Τζορτζ Φόρμαν; Πελέ και Μαραντόνα μαζί στο γήπεδο ή τον… Χουντίνι να κάνει μαγικά στη σκηνή; Από τη στιγμή που η τεχνολογία το επιτρέπει όλα είναι πιθανά. Αν θα αρέσει; Στους παλιούς που του γνώρισαν μάλλον όχι. Στη νέα γενιά που έμαθε πια με τα άβαταρ και την ψηφιοποίηση της ζωής γιατί όχι;