Από τον Μάρτιο η «δραστική παρέμβαση» της κυβέρνησης για «καθαρές τιμές» στα ράφια
Γιατί οι καταναλωτές δεν θα δουν αλλαγή το προσεχές διάστημα. Ψηφίζονται τα μέτρα την επόμενη εβδομάδα.
Με μία χρονοκαθυστέρηση θα ξεκινήσει η προαναγγελθείσα από το Μέγαρο Μαξίμου «μάχη» για την τιθάσευση της ακρίβειας και τελικά η «δραστική παρέμβαση» της κυβέρνησης για τις καθαρές τιμές θα ξεκινήσει στην πράξη από την άνοιξη.
Σύμφωνα με πληροφορίες για τα μέτρα που ανακοινώθηκαν θα απαιτηθεί ένα χρόνος περίπου δύο μηνων, δηλαδή έως το Μάριο, προκειμένου να γίνει πράξη το μέτρο που αφορά τις καθαρές τιμές από τις επιχειρήσεις. Ήδη, από το 2021 έως και σημερα οι εταιρείας εμφανίζουν υπερκέρδη 110% – και ειδικά των βιομηχανιών- τα οποία έχουν «φουντώσει» την ακρίβεια.
Σύμφωνα με πληροφορίες το πλαίσιο των τεσσάρων κυβερνητικών παρεμβάσεων θα κατατεθεί αμέσως στη Βουλή και θα ψηφιστεί από την Ολομέλεια την επόμενη εβδομάδα. Ωστόσο, οι καταναλωτές δεν θα δουν δραστική αλλαγή, καθώς η εφαρμογή κάποιων μέτρων θα γίνει από τον Μάρτιο. Και αυτό γιατί, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, πρέπει να προσαρμοστούν τα συστήματα των επιχειρήσεων στις καθαρές τιμές. Ωστόσο, η κυβέρνηση αναμένεται να επιταχύνει τη ρύθμιση για το γάλα ώστε να εφαρμοστεί νωρίτερα, εξαιτίας της φύσης του προϊόντος.
Σύμφωνα με τα νέα μέτρα, οι προμηθευτές θα υποχρεούνται στο εξής να διαθέτουν στο λιανεμπόριο τα προϊόντα που παρασκευάζουν σε καθαρές τιμές. Σε αυτό το πλαίσιο επιτρέπεται το πιστωτικό τιμολόγιο μόνο έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας. Πρόκειται για ένα μέτρο που επηρεάζει προϊόντα του πρωτογενούς τομέα όπως είναι νωπά φρούτα, λαχανικά και κρέατα. Αυτό έχει σκοπό οι τιμές βασικών προϊόντων να μειωθούν στα ράφια.
Σύμφωνα με τις κυβερνητικές ανακοινώσεις, σχετικά άμεσο θα είναι το μέτρο όπου μειώνονται οι εκπτώσεις των προμηθευτών κατά 30%. Στόχος να μεταφερθεί το όφελος στον καταναλωτή, με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι, κάτι το οποίο,ωστόσο, θα υπόκεινται στους ελέγχους που θα πρέπει να κάνει η ΔΙΜΕΑ Το μέτρο θα εφαρμοστεί στις κατηγορίες, που σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού παρατηρήθηκαν αποκλίσεις, όπως είναι το βρεφικό γάλα, τα απορρυπαντικά, καθαριστικά, αφρόλουτρα σαμπουάν, οδοντόκρεμες και βρεφικές πάνες.
Ρεκόρ κερδών έως σήμερα
Ενδεικτικό της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί εως σήμερα είναι ότι στις βιομηχανίες με είδη διατροφής τα κέρδη απογειώθηκαν κατά 50,7% και συγκεκριμένα στα 718,4 εκατ. ευρώ. Εκείνες με παραγωγή μεταλλικών προϊόντων και οι κατασκευές πέταξαν σε λειτουργικά κέρδη 815,2 εκατ. ευρώ ήτοι 80,95% πάνω από το 2021.
Οι συγκεκριμένοι κλάδοι της βιομηχανίας είναι εκείνοι που στη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης βρέθηκαν με υπερκέρδη. Αφενός λόγω της έκρηξης των τιμών της ενέργειας (βλέπε προϊόντα πετρελαίου και άνθρακα) και αφετέρου λόγω της εκτόξευσης των τιμών των commodities όπως ο χαλκός, το αλουμίνιο κλπ. Εντυπωσιακά ήταν και τα κέρδη EBITDA μεσούσης της κρίσης του 2022 και για το εμπόριο. Με το σύνολο των πέντε κορυφαίων εμπορικών κλάδων (σούπερ μάρκετ – πολυκαταστήματα, καύσιμα – λιπαντικά –υγραέριο, διάφορα είδη, μεταφορικά μέσα και ενδύματα – υποδήματα – δερμάτινα είδη) να αθροίζουν 1,6 δισ. ευρώ από 1,495 δισ. ευρώ (9,24%).
Το βρεφικό γάλα για παράδειγμα-το οποίο έχει καταγράψει άλμα τιμής και βαραίνει περεταίρω την ελληνική οικογένεια -θα συνεχίσει την ίδια πορεία στο ράφι για εβδομάδες. Το πλαφόν στο βρεφικό γάλα,το οποίο ανακοίνωσε η κυβέρνηση σε εταιρείες που παράγουν εισάγουν και διακινούν το γάλα στην Ελλάδα, δεν έχει άμεση εφαρμογή. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε χθες, κατά την διάρκεια της σύσκεψης για διαρκή μάχη, η οποία στην πράξη θα καθυστερήσει. Η δραστική παρεμβαση την οποία αναφέρει η κυβέρνηση θα αρχίσει να φαίνεται από Μάρτιο. «Η μάχη για να τιθασεύσουμε την ακρίβεια και για να επιβάλουμε κανόνες εντονότερου ανταγωνισμού υπέρ του καταναλωτή, όπως γνωρίζετε, είναι μια μάχη διαρκής. Και στη μάχη αυτή αξιοποιούμε διαρκώς νέα εργαλεία πολιτικής μέχρι να καταλάβουν όλοι, και θα έλεγα ειδικά οι πολυεθνικές εταιρείες, ότι η Ελλάδα δεν είναι “μπανανία” και ότι ο πληθωρισμός της απληστίας δεν μπορεί να είναι ανεκτός», δήλωσε χθες ο κ. Μητσοτακης.
Ωστόσο, οι ελληνικές οικογένειες, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, καλούνται να πληρώσουν, το ακριβότερο βρεφικό γάλα στην Ευρώπη. Η τιμή είναι έως και κατά 213% ακριβότερο απ’ ό,τι σε άλλες χώρες, τη στιγμή μάλιστα που είναι η πιο ανελαστική δαπάνη για γονείς με μωρά έως 12 μηνών. Την ίδια στιγμή, η ακρίβεια δεν σταματάει σε αυτό, καθώς οι τιμές συνολικά στα ράφια των σούπερ μάρκετ έχουν απογειωθεί. Σύμφωνα με έρευνα σύγκρισης τιμών που διενήργησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού τον περασμένο Νοέμβριο, για τα γάλατα για βρέφη έως 6 μηνών οι τιμές στην Ελλάδα είναι από 144% έως 171% πάνω από τη χαμηλότερη τιμή που εντοπίζεται στο Βέλγιο και την Ολλανδία.
Οι καταναλωτές δεν θα δουν δραστική αλλαγή, καθώς η εφαρμογή κάποιων μέτρων θα γίνει από τον Μάρτιο
Τα μέτρα
Σε αυτό το πλαίσιο το υπουργείο Ανάπτυξης και ο αρμόδιο υπουργός Κώστας Σκρέκας ανακοίνωσε 4 ακόμη μέτρα και συγκεκριμένα:
1ο μέτρο: Μειώνονται οι παροχές προς τα σούπερ μάρκετ και εξασφαλίζουμε χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή. Περιορίζουμε εκπτώσεις προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφέρεται το όφελος στον καταναλωτή. Αυτό θα εφαρμοστεί σε απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες
2ο μέτρο: Δεν επιτρέπεται σε εταιρείες που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να κάνουν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες. Η υποχρέωση δεν ισχύει για επιχειρήσεις που διατηρούν σταθερές τις τιμές ή τις μειώνουν.
3ο μέτρο: Καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι: υποχρεώνονται οι προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε καθαρές τιμές (net prices). Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας. Το μέτρο αφορά νωπά φρούτα-λαχανικά και κρέατα.
4ο μέτρο: Πλαφόν στο βρεφικό γάλα σε εταιρείες που παράγουν εισάγουν και διακινούν το γάλα στην Ελλάδα. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%.
«Πετυχαίνουμε άμεση μείωση τιμής στο ράφι, επιπλέον όφελος για τον καταναλωτή καθώς οι όποιες μειώσεις θα γίνονται στις νέες μειωμένες τιμές», τόνισε ο Κώστας Σκρέκας.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις