Τι κρύβεται πίσω από τον «πόλεμο» Carrefour και PepsiCo
Οι καταναλωτές πληρώνουν το τίμημα των αντικρουόμενων κανονισμών στον τομέα τροφίμων και ποτών
Ήταν την περασμένη εβδομάδα όταν η αμερικανική εταιρεία παραγωγής ποτών και σνακ επέμεινε ότι δεν είχε αποσυρθεί από τα ράφια της γαλλικής Carrefour, η οποία λίγες ημέρες νωρίτερα είχε απαγορεύσει την PepsiCo επειδή απαίτησε «απαράδεκτες» αυξήσεις τιμών.
Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με όσα δήλωσε η PepsiCo, είχε εγκαταλείψει πρώτη εκείνη την Carrefour πέρυσι, αφού δεν κατάφερε να καταλήξει σε συμφωνία για την τιμολόγηση, κατηγορώντας το γαλλικό σούπερ μάρκετ ότι διαστρεβλώνει την αλυσίδα των γεγονότων.
Το παρασκήνιο της σύγκρουσης Carrefour – PepsiCo
Όλα ξεκίνησαν στις αρχές του χρόνου η γαλλική εταιρεία λιανικής πώλησης τροφίμων Carrefour γνωστοποίησε στους πελάτες της ότι δεν θα πωλεί πλέον προϊόντα της PepsiCo, στο πλαίσιο της πρόσφατης διαμάχης μεταξύ των κατασκευαστών τροφίμων και των λιανοπωλητών για τις υψηλές τιμές των τροφίμων.
Για το λογο αυτό πρόσθεσε ταμπελάκια στα ράφια που εξηγούσαν στους πελάτες ότι δεν θα πωλεί πλέον τη μάρκα λόγω «απαράδεκτων αυξήσεων των τιμών», ενώ αντίστοιχα κινήθηκε και στα ηλεκτρονικά καταστήματα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
Η κίνηση αυτή αφορούσε τα προϊόντα Pepsi, Lay’s, Doritos, Cheetos, Quaker Oats και άλλα προϊόντα PepsiCo στη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία και το Βέλγιο. Σύμφωνα με τον αναλυτή της Bernstein, Κάλουμ Έλιοτ, τα καταστήματα Carrefour σε αυτές τις τέσσερις χώρες αντιπροσωπεύουν περίπου το 0,25% των παγκόσμιων εσόδων της PepsiCo.
Όπως επισημαίνουν οι Financial Times, τέτοιες διαμάχες για τις τιμές μεταξύ των λιανοπωλητών τροφίμων και των προμηθευτών τους δεν είναι καινούργιες – αντιθέτως είναι τόσο παλιές όσο και οι προσωρινές απαγορεύσεις προϊόντων. Κανονικά, επιλύονται. Αλλά η «μάχη των τιμών» που διεξάγεται αυτή την στιγμή στη Γαλλία, είναι πιο έντονη απ’ ότι συνήθως.
Οι γαλλικοί κανόνες του παιχνιδιού
Ο λόγος δεν επικεντρώνεται στις δύο εταιρείες αποκλειστικά, αλλά στο γεγονός ότι οι διαπραγματεύσεις για τις τιμές έχουν επιβαρυνθεί από μια σειρά νέων κανονισμών που περιορίζουν τη δυνατότητα των λιανοπωλητών να τις μειώνουν, ενώ ενθαρρύνουν τους προμηθευτές να παίξουν πιο «σκληρά».
Αρχικά, η κυβέρνηση διέταξε οι ετήσιες διαπραγματεύσεις για τις τιμές μεταξύ των λιανοπωλητών και των προμηθευτών να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος αυτού του μήνα αντί για τον Μάρτιο, όπως υπαγορεύει ο εμπορικός κώδικας της χώρας.
Δεύτερον, οι νομοθέτες ψήφισαν νέους κανόνες που περιορίζουν τη δυνατότητα των λιανοπωλητών να προμηθεύονται προϊόντα σε πανευρωπαϊκή βάση. Οι διαπραγματεύσεις που αφορούν τρόφιμα που πωλούνται σε γαλλικά καταστήματα υπόκεινται στους εθνικούς κανονισμούς – ακόμη και αν οι συζητήσεις διεξάγονται σε άλλη χώρα.
Σε πολλές περιπτώσεις, οι εν λόγω γαλλικοί κανονισμοί υπαγορεύουν την ελάχιστη τιμολόγηση των προϊόντων. Επιπλέον, οι κανόνες περιορίζουν τις εκπτώσεις που μπορούν να παρέχουν οι λιανοπωλητές σε προϊόντα υγείας, ομορφιάς και υγιεινής στο 34%. Στόχος του νόμου είναι να διασφαλιστεί ότι οι μικροί τοπικοί προμηθευτές δεν θα συμπιέζονται από τους λιανοπωλητές που απαιτούν μειώσεις τιμών, που μόνο οι μεγάλες πολυεθνικές μάρκες μπορούν να αντέξουν οικονομικά.
Παρεμβατική στάση
Η Γαλλία τηρεί μια ασυνήθιστα παρεμβατική στάση στο λιανικό εμπόριο τροφίμων. Οι πολιτικοί γνωρίζουν πολύ καλά ότι οι Γάλλοι ψηφοφόροι είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι στο υψηλό κόστος ζωής, και μάλιστα ήδη από τότε που οι τιμές του ψωμιού συνέβαλαν στην επανάσταση πριν από 235 χρόνια!
Η Κεντρική Τράπεζα της Γαλλίας επισήμανε μάλιστα πέρυσι πως οι δύο πρώτες προτεραιότητες για την πλειοψηφία των Γάλλων ήταν ο πληθωρισμός και η αγοραστική δύναμη. Ο πληθωρισμός των τιμών των τροφίμων έφτασε σε ιστορικό υψηλό το 2023, και ενώ έκτοτε έχει υποχωρήσει, κανείς δεν θέλει να επαναληφθεί η διαμαρτυρία των Κίτρινων Γιλέκων του 2018-2020.
Η απόφαση της κυβέρνησης να επιταχύνει τις συζητήσεις για τις τιμές φέτος είχε ως στόχο να δώσει στους καταναλωτές πρόσβαση σε χαμηλότερες τιμές πιο γρήγορα. Οι προοπτικές επιτυχίας του εν λόγω εγχειρήματος, όμως, σύμφωνα με τους Financial Times, δεν είναι πολύ θετικές.
Και εδώ έρχεται το θέμα των δύο εταιρειών. Όχι μόνο δεν υπάρχει καμία πιθανότητα άμεσης μείωσης των γαλλικών τιμών των τροφίμων, αλλά το επιταχυνόμενο χρονοδιάγραμμα φαίνεται να έχει υποκινήσει τη σκληρή στάση της PepsiCo. Μεγαλοι παίκτες της αγοράς σούπερ μάρκετ, όπως η Carrefour, αντιμετωπίζουν βαριά πρόστιμα εάν δεν τηρήσουν την προθεσμία – η PepsiCo το γνωρίζει αυτό.
Το πρόβλημα με τους αντιπαραγωγικούς κανονισμούς της Γαλλίας είναι ότι οι μεγάλες πολυεθνικές κατέληξαν να είναι οι μεγαλύτεροι ωφελημένοι και πολλές από αυτές δεν έχουν καμία πρόθεση να μειώσουν τις τιμές.
Η τέλεια καταιγίδα
«Είναι η τέλεια καταιγίδα για τους λιανοπωλητές στη Γαλλία», τονίζει ο Ananda Roy της εταιρείας συμβούλων καταναλωτών Circana. «Ο κάθε λιανοπωλητής και σούπερ μάρκετ θέλει να θεωρείται φίλος του καταναλωτή, αλλά πρέπει να ακολουθεί πολύ αυστηρούς κανονισμούς. Περιορίζονται από το να προσφέρουν στους καταναλωτές την καλύτερη δυνατή τιμή και δεν μπορούν να δώσουν προσφορές που θα οδηγούσαν την επισκεψιμότητα στα καταστήματά τους. Το παιχνίδι παίζεται από τις μάρκες που πλέον έχουν λάβει μια πολύ ισχυρή διαπραγματευτική θέση».
Η PepsiCo ήταν από τις πιο επιθετικές, κυρίως επειδή οι καταναλωτές συνεχίζουν να αγοράζουν τα προϊόντα της. Η τιμή των τσιπς Lay’s αυξήθηκε κατά 25% κατά το έτος που έληξε τον Σεπτέμβριο, έναντι μέσης αύξησης μόλις 7-10% για την κατηγορία, σύμφωνα με τον όμιλο ερευνών αγοράς Kantar. Τώρα φημολογείται ότι ζητά άλλη μια αύξηση της τιμής της τάξης του 7%, κάτι που σημαίνει αύξηση κοντά στο 30% σε δύο χρόνια.
Πηγή: ot.gr
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις