Αλκοολούχα ποτά: Γεμάτο το «ποτήρι» του κλάδου το 2023 – Οι τάσεις για το 2024
Πώς πήγε η κατανάλωση κρασιού, μπύρας και «σκληρών» ποτών – Τι αλλάζει στη διανομή
- Η Ουγγαρία δίνει άσυλο σε πρώην υφυπουργό της Πολωνίας - Σε βάρος του ισχύει ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης
- Ο Σεργκέι Λαβρόφ υπαινίχθηκε έναν από τους όρους λήξης του πολέμου με την Ουκρανία
- Πώς η υπόθεση Πελικό έδωσε άλλες διαστάσεις στη σεξουαλική βία
- Η Κριστίνα Αγκιλέρα κάνει επίδειξη στήθους καθώς κλείνει τα 44 της με topless «κοστούμι γενεθλίων»
Οι αυξημένες τουριστικές ροές και το γεγονός ότι οι Έλληνες παραμένουν «κοινωνικοί πότες» ενίσχυσαν την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών το 2023, με το «ποτήρι» του κλάδου να εκτιμάται ότι θα μείνει γεμάτο και το 2024. Την ίδια ώρα ο ανταγωνισμός στο κομμάτι της διανομής και εμπορίας ποτών εντείνεται, ενώ οι νηφάλια… επανάσταση των Gen Z-ers δημιουργεί νέα δεδομένα στην παραγωγή.
Με βάση εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς, οι πωλήσεις σε όγκο στον κλάδο των αλκοολούχων ποτών το 2023 κατέγραψαν άνοδο από 8 έως 15% ανά κατηγορία. Παρότι Ιούλιος και Αύγουστος δεν κινήθηκαν κατ’ αναλογία των υψηλών προσδοκιών των εταιρειών, το πολύ καλό τελευταίο τρίμηνο του έτους «ισοφάρισε» τις όποιες απώλειες.
Το κρασί φαίνεται να ήταν ο μεγάλος κερδισμένος της προηγούμενης χρονιάς στην αγορά των αλκοολούχων ποτών που σε όρους αξίας υπολογίζεται ότι προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ.
Πιο αναλυτικά και με βάση τις πληροφορίες της αγοράς, το κρασί σημείωσε αύξηση στη κατανάλωση περί το 15%, ενώ οι μπύρες και τα «σκληρά» ποτά περί το 8-10%.
Σε κάθε περίπτωση το μερίδιο των on και off trade πωλήσεων των αλκοολούχων ποτών κυμαίνεται στα προ πανδημίας επίπεδα, αλλά με διακυμάνσεις ανάλογα με το είδος του ποτού, επισημαίνεται.
Premium και NoLo
Αν και η κατανάλωση των super premium ποτών το 2023 δεν συνέχισε να αυξάνεται με τους ιλιγγιώδεις ρυθμούς του 2022, οι άνθρωποι του κλάδου υποστηρίζουν πως η μακροπρόθεσμη τάση του premiumization θα συνεχιστεί. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι οι super premium κάβες ακόμη και στα σούπερ μάρκετ αυξάνονται, όπως για παράδειγμα στα νέα καταστήματα της ΑΒ Βασιλόπουλος στο Μαρούσι και στο νέο Μασούτης Grand στη Γλυφάδα, με τις αλυσίδες να επενδύουν στην εξειδίκευση.
Το 2023 φαίνεται πως ήταν και η χρονιά που τα NoLo ποτά, δηλαδή ποτά no ή low alcohol, έκαναν αισθητή τη παρουσία τους. Απτό παράδειγμα οι non-alcoholic μπύρες, οι επιδόσεις των οποίων αποτυπώνουν όχι απλά ένα πρόσκαιρο trend, αλλά μια κατηγορία που ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των καταναλωτών, με μεγάλα ακόμη περιθώρια ανάπτυξης.
Ανακατατάξεις
Εν τω μεταξύ οι ανακατατάξεις στον κλάδο της διανομής και εμπορίας ποτών συνεχίζονται. Η νέα χρονιά βρίσκει τον όμιλο Campari να «τρέχει» αυτόνομα στην εγχώρια αγορά και την Coca-Cola Τρία Έψιλον, η οποία μέχρι το τέλος του 2023 ήταν ο διανομέας των διάσημων απεριτίφ του ιταλικού group, όπως το Aperol, να επιχειρεί να καλύψει τις απώλειες.
Ανάλογες είναι οι κινήσεις και του έτερου διανομέα του ομίλου Campari, της Beverage World του ομίλου Photos Photiades με έδρα στην Κύπρο, η οποία όμως αναλαμβάνει τη διαχείριση του σήματος «Ούζο 12».
Η Coca-Cola Τρία Έψιλον «απάντησε» εγκαινιάζοντας τη συνεργασία της με τον κολοσσό AnheuserBusch InBev, που έχει στο χαρτοφυλάκιό του περισσότερα από 400 σήματα μπίρας, όπως Corona, Stella Artois, Budweiser, Bud Light, Beck’s και Lowenbrau. Παράλληλα, προχώρησε και στην εξαγορά της Brown-Forman Finland Oy, ιδιοκτήτριας της μάρκας βότκας Finlandia Vodka.
Την ίδια ώρα η Αθηναϊκή Ζυθοποιία (όμιλος Heineken), που έχει αναλάβει τη διανομή των premium προϊόντων του ομίλου Bacardi (Bacardi, Dewar’s, Martini, Bombay Sapphire, Grey Goose), δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια, ισχυροποιώντας την παρουσία της.
Με κινήσεις εντός αλλά και εκτός αλκοολούχων ποτών επιδιώκει η Β.Σ. Καρούλιας να «ισοφαρίσει» την απώλεια του χαρτοφυλακίου της ABInBev (Corona, Stella Artois κ.α.).
Αντίστοιχα η Άμβυξ ανέλαβε από την 1η Μαρτίου 2023, την αποκλειστική διανομή, εμπορία και μάρκετινγκ των βρετανικών premium mixers Fever-Tree για την Ελλάδα. Σε αυτόν τον τομέα ανταγωνίζεται ευθέως με την Coca-Cola 3E, καθώς η τελευταία έχει εξαγοράσει την Three-Cents από τον όμιλο Ideal Holdings. Παράλληλα η εταιρεία από φέτος εστιάζει στρατηγικά στην αγορά του κρασιού, δημιουργώντας και αναπτύσσοντας το ξεχωριστό τμήμα Oenothèque, με στόχο μέσα στην επόμενη πενταετία να γίνει μια από τις καλύτερες εταιρείες κρασιού στην Ελλάδα.
Στα 2 τρισ. δολάρια έως το 2031
Το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς οινοπνευματωδών ποτών σε αξία, προβλέπεται να φτάσει τα 2,001 τρισεκατομμύρια δολάρια έως το 2031, αναπτυσσόμενη με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 2,5% μεταξύ 2023-2031 σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας αγοράς Straits Research.
Αυτή η ώθηση στην αξία θα προέλθει από την αύξηση της ζήτησης και την αύξηση του νεαρού ενήλικου πληθυσμού, ανέφερε η εταιρεία.
Η αγορά αυτή τη στιγμή ακμάζει λόγω καινοτομιών στην παραγωγή βότκας, κοκτέιλ, αρωματισμένου κρασιού και μπύρας, ενώ ο κλάδος έχει επίσης επωφεληθεί από την αυξανόμενη τάση κοινωνικοποίησης, διαπίστωσε η Straits Research.
Ωστόσο, τα μη αλκοολούχα και ενεργειακά ποτά μπορεί να «απειλήσουν» τις βαριές μάρκες των αλκοολούχων ποτών, καθώς η αντίληψη των καταναλωτών για την υγεία επηρεάζει τις αγοραστικές τους αποφάσεις, ανέφερε η εταιρεία.
Το υψηλότερο παγκόσμιο μερίδιο αγοράς αλκοολούχων ποτών κατέχει αυτή τη στιγμή η Ευρώπη. Σύμφωνα με τη Eurostat, πάνω από το ένα τρίτο των Ευρωπαίων ηλικίας 15 ετών και άνω, καταναλώνουν αλκοόλ τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Η ζήτηση για αλκοόλ είναι μεγαλύτερη στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου το 45% των ανθρώπων πίνουν μία φορά την εβδομάδα σε σύγκριση με 41% στην Ιρλανδία, 40% στη Γερμανία και 40% στη Δανία.
Η ζήτηση για αλκοολούχα ποτά είναι ισχυρότερη σε Λιθουανία, Τσεχική Δημοκρατία, Γαλλία, Ιρλανδία και Λευκορωσία ενώ πιστοί στη μπύρα παραμένουν οι κάτοικοι των χωρών της Κεντρικής Ευρώπης. Το κρασί προτιμάται στις χώρες της Μεσογείου και τα οινοπνευματώδη ποτά σε περιοχές της Ανατολικής και Βόρειας Ευρώπης.
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις