Ερυθρά Θάλασσα: Οι τελευταίες εξελίξεις σχετικά με την ναυσιπλοΐα στην περιοχή
Παραμένει τεταμένη η κατάσταση, μετά την επίθεση των Χούθι σε ελληνόκτητο πλοίο που αρνήθηκε να αλλάξει ρότα και σε απάντηση οι ΗΠΑ βομβάρδισαν εγκαταστάσεις με βαλλιστικούς πυραύλους.
Τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κάνουν παύση ή εκτρέπονται από την Ερυθρά Θάλασσα που οδηγεί στη διώρυγα του Σουέζ, την ταχύτερη εμπορευματική οδό από την Ασία προς την Ευρώπη. Πολλά πλοία έχουν αναγκαστεί να κάνουν τον περίπλου του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής.
Περίπου το 12% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κίνησης έχει πρόσβαση στη διώρυγα του Σουέζ μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Κράτη μέλη της ΕΕ, αναμένεται να συμετάσχουν σε ναυτικές αποστολές μετά τη 19η Φεβρουαρίου
Οι αρχές της Διώρυγας του Σουέζ της Αιγύπτου υποβάθμισε οποιαδήποτε διαταραχή, λέγοντας σε ανακοίνωσή της ότι η αναστολή της διέλευσης των εταιρειών από τη διώρυγα ήταν «προσωρινή» και ότι η κυκλοφορία μέσω της διώρυγας «διεξάγεται κανονικά». Να τονιστεί πως οι αρχές και η Αίγυπτος χάνουν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ την ημέρα από τις μη διελεύσεις.
Τι κάνουν οι μεγάλοι πετρελαϊκοί κολοσσοί
Η μεγάλη βρετανική πετρελαϊκή εταιρεία Shell ανέστειλε επ’ αόριστον όλες τις μεταφορές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, αφού οι απεργίες των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου προκάλεσαν φόβους για περαιτέρω κλιμάκωση, ανέφερε την Τρίτη η Wall Street Journal. Η Shell αρνήθηκε να σχολιάσει. Η μεγάλη αμερικανική πετρελαϊκή εταιρεία Chevron δήλωσε ότι διατηρεί τις ναυτιλιακές της διαδρομές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Η Exxon Mobil, η οποία δεν έχει στην κατοχή της ή δεν διαχειρίζεται πλοία, δήλωσε ότι «συνεχίζει να υποστηρίζει τους πλοιοκτήτες και τους φορείς εκμετάλλευσης πλοίων στην τήρηση των οδηγιών των Συνδυασμένων Ναυτικών Δυνάμεων», μια αναφορά σε μια πολυεθνική ναυτική συνεργασία που έχει ως στόχο να διατηρεί τις θάλασσες ασφαλείς.
Ο ρωσικός όμιλος δεξαμενόπλοιων Sovcomflot εξετάζει επίσης εναλλακτικές διαδρομές σε περίπτωση κλιμάκωσης της κρίσης, μετέδωσε το πρακτορείο ειδήσεων TASS. Η Sovcomflot δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα του Reuters για σχολιασμό. Υπενθυμίζεται πως το ελληνόκτητο πλόιο με σημαία Μάλτας «Zografia», χτυπήθηκε από τους Χούθι καθώς αρνήθηκε να αλλάξει κατεύθυνση.
Τι λένε οι Ευρωπαίοι, η τρίτη δύναμη της Υεμένης και ο ΟΗΕ
Ευρωπαίοι διπλωμάτες δήλωσαν ότι τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν δώσει την αρχική υποστήριξη για τη δημιουργία μιας ναυτικής αποστολής το αργότερο μέχρι τις 19 Φεβρουαρίου για να βοηθήσει στην προστασία των πλοίων.
«Ο υφιστάμενος συνασπισμός υπό την ηγεσία των ΗΠΑ που έχει ως στόχο τη διασφάλιση της εμπορικής κυκλοφορίας στην Ερυθρά Θάλασσα είναι αδύναμος επειδή οι περιφερειακές δυνάμεις Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Αίγυπτος δεν έχουν συμμετάσχει», δήλωσε ο Aidarous al-Zubaidi αντιπρόεδρος στο Νότιο Μεταβατικό Συμβούλιο από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός.
«Αυτός ο διάδρομος Bab al-Mandab ενδιαφέρει ολόκληρο τον κόσμο και την περιοχή, οπότε η περιφερειακή παρέμβαση είναι το κλειδί», δήλωσε ο Aidarous al-Zubaidi σε συνέντευξή του στο Reuters, αναφερόμενος στο στενό στενό στη νότια είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας. Το Νότιο Μεταβατικό Συμβούλιο του Ζουμπάιντι είναι μέρος μιας συμμαχίας που αντιτίθεται στους Χούθι και αποτελεί την τρίτη δύναμη στη χώρα. Υποστηρίζονται από τα ΗΑΕ.
Ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες συνομίλησε με τον υπουργό Εξωτερικών του Ιράν Χοσεΐν Αμιραμπντολαχιάν τη Δευτέρα, δήλωσε την Τρίτη ο εκπρόσωπος του Γκουτέρες Στεφάν Ντουζαρρίκ. «Όσον αφορά την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα, ο γενικός γραμματέας επανέλαβε την έκκλησή του προς όλα τα μέρη να αποφύγουν οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση», δήλωσε ο Dujarric.
Ο υπουργός Εξωτερικών της Σαουδικής Αραβίας υπογράμμισε τη σύνδεση μεταξύ των επιθέσεων των Χούθι σε εμπορικά πλοία με τον πόλεμο στη Γάζα. Ο πρίγκιπας Faisal bin Farhan Al Saud δήλωσε ότι «η προτεραιότητα του βασιλείου είναι να βρεθεί ένας δρόμος για την αποκλιμάκωση μέσω της κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα».
Με τις επιθέσεις των Ανσάρ Αλλάχ κλονίζεται η παγκόσμια οικονομία
Δύο επικεφαλής διεθνών τραπεζικών ομίλων που συμμετείχαν στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF) στο Νταβός δήλωσαν κατ’ ιδίαν ότι ανησυχούν ότι η κρίση μπορεί να προκαλέσει πληθωριστικές πιέσεις που θα μπορούσαν τελικά να καθυστερήσουν ή να αντιστρέψουν τις μειώσεις των επιτοκίων και να θέσουν σε κίνδυνο τις ελπίδες για μια ήπια προσγείωση της αμερικανικής οικονομίας. Ο οικονομικός διευθυντής της DP World, Yuvraj Narayan, δήλωσε ότι ανέμενε ότι οι διαταραχές θα έπλητταν τις ευρωπαϊκές εισαγωγές.
«Το κόστος των αγαθών στην Ευρώπη από την Ασία θα είναι σημαντικά υψηλότερο», δήλωσε ο Narayan στο Reuters κατά την ετήσια συνάντηση του WEF στο Νταβός, το ελβετικό θέρετρο. «Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές θα αισθανθούν τον πόνο …Θα πλήξει τις ανεπτυγμένες οικονομίες περισσότερο από ό,τι τις αναπτυσσόμενες οικονομίες», πρόσθεσε ο επικεφαλής των οικονομικών της εταιρείας logistics με έδρα το Ντουμπάι.
Τα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου για τις αποστολές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας αυξάνονται, δήλωσαν την Τρίτη ασφαλιστικές πηγές.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις