Η επιχείρηση Prosperity Guardian, η φρεγάτα Ύδρα και το μεγαλύτερο πρόβλημα από το κύμα παραιτήσεων στο Πολεμικό Ναυτικό
Μέχρι σήμερα η κυβέρνηση δεν έδειξε να λαμβάνει μέτρα ώστε να συγκρατήσει τις παραιτήσεις των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού
Παραιτήσεις στο Πολεμικό Ναυτικό. Ένα θέμα που αν συνδεθεί με την επιχείρηση Prosperity Guardian στην Ερυθρά Θάλασσα, εναντίον του Χούθι υποτιμά το πρόβλημα. Καθώς είναι πολύ πιο βαθύ σε αιτίες και χρόνο. Και το αποδεικνύουν οι αριθμοί. Σε δύο χρόνια – 2022 και 2023 – παραιτήθηκε το 10% των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού. Με το κύμα φυγής να συνεχίζεται και να απειλεί να μετατραπεί σε τσουνάμι.
Πρόκληση
Οι παραιτήσεις στο Πολεμικό Ναυτικό είναι μία από τις μεγαλύτερες – αν όχι η μεγαλύτερη – προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο νέος Αρχηγός ΓΕΝ, Δημήτρης Κατάρας, μαζί με τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, Στρατηγό Δημήτρη Χούπη. Μία πρόκληση που μπορεί να συνεχίσει να γιγαντώνεται εάν η πολιτική ηγεσία, του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αλλά και το Μέγαρο Μαξίμου αδιαφορήσουν.
Κανένα μέτρο
Μέχρι σήμερα πάντως η κυβέρνηση δεν έδειξε να λαμβάνει μέτρα ώστε να συγκρατήσει τις παραιτήσεις των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ και όσα επιχειρήθηκε να γίνουν βρήκαν απέναντι τους ισχυρές αντιστάσεις που απέτρεψαν τα κίνητρα.
Ο Δρυμούσης
Στις παραιτήσεις αναφέρθηκε ο πρώην Αρχηγός ΓΕΝ, ναύαρχος ε.α. Γιάννης Δρυμούσης, κατά την παράδοση των καθηκόντων του στον νυν Αρχηγό ΓΕΝ, Αντιναύαρχο Δημήτρη Κατάρα, την Παρασκευή.
«Απετέλεσε δυσάρεστο και στενάχωρο γεγονός η συνέχιση των παραιτήσεων στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού ιδιαιτέρως των χαμηλόβαθμων στελεχών που δεν είχαν κατοχυρώσει καν συνταξιοδοτικό δικαίωμα. Προκειμένου να αμβλυνθεί το πρόβλημα συντάχθηκε μελέτη και υπεβλήθησαν αρμοδίως προτάσεις για λήψη σειράς μέτρων που απαιτείται να εξετασθούν από την νέα ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων. Το κίνητρο παροχής του επιδόματος επιχειρησιακής απασχόλησης που ξεκίνησε επί προηγούμενης ηγεσίας του ΓΕΝ και ολοκληρώθηκε η παροχή του στα στελέχη εντός του 2023, κατανεμήθηκε με καθαρά κριτήρια ημερών απασχόλησης σε επιχειρήσεις μακράν της μόνιμης βάσης των πλοίων όπως εξάλλου ισχύει και με την ημερήσια αποζημίωση εν πλω δηλαδή όποιος ταξίδευσε περισσότερες ημέρες έλαβε και μεγαλύτερη αποζημίωση».
Το επίδομα
Ένα επίδομα που είχε σχεδιαστεί ως ένα κίνητρο που θα μπορούσε να φρενάρει τις παραιτήσεις και το είχε υποσχεθεί η κυβέρνηση στο Στόλο ήδη από το 2022, ωστόσο στις αρχές του 2023 που φτάσαμε να δοθεί άλλαξαν πολλά. Αφού με απαίτηση του τότε Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, στρατηγού ε.α. σήμερα, Κωνσταντίνου Φλώρου αποφασίστηκε τα ποσά να μοιραστούν και στο Στόλο και στις Ειδικές Δυνάμεις, με το επίδομα στόλου να γίνεται «επίδομα ειδικών αποστολών». Ενώ τα όποια ποσά με τον τρόπο που δόθηκαν έφτασαν να υπόκεινται σε κρατήσεις που κυμαίνονταν στο 40%, με αποτέλεσμα τα χρήματα που κατέληγαν στους δικαιούχους να είναι ελάχιστα ή να μην μπορούν ν αν το πάρουν όσοι λάμβαναν ημερήσια αποζημίωση για τα εκτός έδρας καθήκοντα τους.
Ο Κατάρας
Παραλαμβάνοντας τα καθήκοντα του Αρχηγού ΓΕΝ, ο Αντιναύαρχος Κατάρας την Παρασκευή δεν αναφέρθηκε ευθέως στο ζήτημα, ωστόσο απευθυνόμενος στους άνδρες και τις γυναίκες του Πολεμικού Ναυτικού σημείωσε επιχειρώντας να δώσει έμφαση στο φιλότιμο «αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες που βιώνετε και τις απαιτήσεις στις οποίες καλείστε να ανταποκριθείτε, σας προτρέπω να συνεχίσετε να εργάζεστε με υψηλό αίσθημα ευθύνης, θάρρος και αισιοδοξία, επιδιώκοντας πάντα το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα».
Οι παραιτήσεις
Η δεκαετής οικονομική κρίση έκανε το Πολεμικό Ναυτικό να προσφέρει ένα αίσθημα σταθερότητας, όπως σημειώνουν πολύπειρα στελέχη, ωστόσο σήμερα οι μισθοί που προσφέρονται στον ιδιωτικό τομέα σε ανθρώπους με την εμπειρία, την γνώση, την πειθαρχία και την ποιότητα των ανδρών και γυναικών του Πολεμικού Ναυτικού, είναι πολύ μεγαλύτεροι από αυτό που δίνουν οι Ένοπλες Δυνάμεις. Και κάπως έτσι άνοιξε η πόρτα των παραιτήσεων
Οι λόγοι παραιτήσεων εστιάζουν κυρίως στις χαμηλές οικονομικές αποδοχές, στις εργασιακές συνθήκες οι οποίες είναι δυσμενείς αλλά και στις περιορισμένες προοπτικές καριέρας.
Ήδη το Πολεμικό Ναυτικό – σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές – αντιμετωπίζει ζητήματα στη στελέχωση των πλοίων, γεγονός δυσχεραίνει τις συνθήκες υπηρεσίας, ενώ τα καθήκοντα πολλαπλασιάζονται και η κόπωση αυξάνεται.
Για τη φρεγάτα Ύδρα
Πηγές του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, απαντώντας στις πληροφορίες περί παραιτήσεων προσωπικού της Φρεγάτας Ύδρα, η οποία φέρεται να έχει επιλεγεί για την Επιχείρηση Prosperity Guardian, ανέφεραν ότι «ο αριθμός του προσωπικού της Φρεγάτας ΥΔΡΑ που αιτήθηκε αποστρατεία το πρόσφατο χρονικό διάστημα δεν ανταποκρίνεται στον αριθμό που αναγράφεται στα σχετικά δημοσιεύματα στον ηλεκτρονικό τύπο και δεν μπορεί να συνδεθεί με τη συμμετοχή Μονάδας ΠΝ στην αποστολή «PROSPERITY GUARDIAN».
Ο συνολικός αριθμός αιτήσεων αποστρατείας στελεχών του ΠΝ εντός του 2024, είναι κατά πολύ μικρότερος του αριθμού που αναφέρεται στα κοινωνικά δίκτυα».
Διευκρίνιζε δε ότι «ο αριθμός των 17 στελεχών που αναφέρεται σε δημοσιεύματα, αφορά σε παραιτήσεις και αιτήσεις παραιτήσεων εν εξελίξει για το χρονικό διάστημα από 1/1/2023 έως σήμερα». Δείχνοντας ότι το πρόβλημα είναι πολύ πιο σοβαρό και δεν αφορά μόνο μία αποστολή.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις