Ερυθρά Θάλασσα: Κερδισμένοι και χαμένοι από την κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα
Κίνδυνος εκτόξευσης των τιμών και πλήγμα στα κέρδη των επιχειρήσεων
Καθώς ο κόσμος προσπαθεί να αναρρώσει από το πληθωριστικό σοκ, μία νέα απειλή έρχεται για τις τιμές των βασικών αγαθών. Με τη ανάφλεξη στην Ερυθρά Θάλασσα να αναστατώνει τις αποστολές όλων των ειδών, από αυτοκίνητα μέχρι ενέργεια, είναι θέμα χρόνου να εμφανιστούν πιέσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, στην κερδοφορία των εταιρειών, αλλά και στις τιμές.
Και αρκετοί προειδοποιούν ήδη για τις επιπτώσεις. Η εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων Tesla σχεδιάζει διακοπή παραγωγής δύο εβδομάδων σε γερμανικό εργοστάσιο λόγω καθυστερήσεων στις αποστολές, ενώ η σουηδική Volvocar AB ανακοίνωσε τριήμερη διακοπή στο βελγικό της εργοστάσιο. Οι βρετανοί λιανοπωλητές Tesco Plc, Marks & Spencer Group Plc και Next Plc έχουν όλοι επισημάνει τον κίνδυνο υψηλότερων τιμών για τους καταναλωτές.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τουλάχιστον 2.300 πλοία κάνουν τεράστια παράκαμψη γύρω από την Αφρική προκειμένου να αποφύγουν τις επιθέσεις των μαχητών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα – μια πλωτή οδό που συνήθως διαχειρίζεται πάνω από το 12% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Οι κεντρικοί τραπεζίτες προειδοποιούν για άνοδο του πληθωρισμού που θα μπορούσε να καθυστερήσει τη μείωση των επιτοκίων. Για πολλές εταιρείες, ειδικά στην Ευρώπη, αυξάνει τους χρόνους διέλευσης και τους ναύλους και παράλληλα ανεβάζει το κόστος ασφάλισης. Και αναγκάζει τους αναλυτές να επανεξετάσουν τις εκτιμήσεις τους για τα αποτελέσματα των εταιρειών για το επόμενο έτος.
Όπως γράφει το Bloomberg, τους τελευταίους τρεις μήνες, η συναινετική πρόβλεψη για τα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών μειώθηκε κατά 5%. Από την άλλη πλευρά, οι αποστολείς αναδεικνύονται κερδισμένοι – με τις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων να αυξάνονται κατά 300% σε ορισμένες διαδρομές, οι εκτιμήσεις κερδών για τον δείκτη μεταφορών της MSCI Europe έχουν αυξηθεί κατά 7% σε μόλις δύο εβδομάδες.
Ο Thomas Brenier, επικεφαλής μετοχών στη Lazard Freres Gestion στο Παρίσι, περιόρισε την έκθεση στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, θεωρώντας τον ως «ένα από τους πρώτους που υποφέρουν λόγω της περίπλοκης και τεταμένης αλυσίδας εφοδιασμού του». Αποφεύγει επίσης το λιανικό εμπόριο, καθώς «θα μπορούσε να υποφέρει από έλλειψη προϊόντων προς πώληση».
«Αν διαρκέσει ακόμη έναν ή δύο μήνες, σίγουρα θα δείτε κάποιες προειδοποιήσεις κερδών που συνδέονται με αυτό», προέβλεψε ο Brenier.
Ναυτιλία και Ασφάλιση
Όπως εκτιμά το Bloomberg Intelligence, το τρέχον κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εάν διατηρηθεί, θα μπορούσε να αυξήσει τον συνολικό πληθωρισμό στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη ζώνη του ευρώ από τα τέλη του 2024 και τις αρχές του 2025.
Ωστόσο, τα γεγονότα ενισχύουν την τύχη των παγκόσμιων ναυτιλιακών εταιρειών, όπως η AP Moller-Maersk A/S και η Hapag-Lloyd AG στην Ευρώπη, η εισηγμένη στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ ZIM Integrated Shipping και η ιαπωνική Mitsui OSK Lines Ltd. Οι ασφαλιστές θα πρέπει επίσης να επωφεληθούν, καθώς ζητούν πλέον δεκαπλάσια ασφάλιστρα σε ορισμένα δρομολόγια.
Μεταξύ των αποστολέων, η Maersk έχει απολαύσει μια σειρά από ανοδικές συστάσεις. Η Bank of America διπλασίασε πρόσφατα τις εκτιμήσεις για τα κέρδη του 2024 για τη δανική εταιρεία, ενώ η Goldman Sachs Group Inc. εκτιμά ότι μια τεράστια αύξηση των ελεύθερων ταμειακών ροών θα μπορούσε να της επιτρέψει να επιστρέψει κεφάλαια στους μετόχους.
Ο David Vernon στην Sanford C Bernstein and Co. προβλέπει μια ώθηση κερδών και για τις εταιρείες logistics, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών μεταφοράς εμπορευμάτων, εάν οι εταιρείες που έχουν ξεμείνει από επιλογές αποστολής καταφύγουν στις αεροπορικές μεταφορές.
«Οι αεροπορικές μεταφορές είναι απολύτως οι νικητές», είπε ο Βέρνον, ονομάζοντας την FedEx Corp., την United Parcel Service Inc. και την DHL Group ως πιθανούς κερδισμένους.
Λιανοπωλητές
Η Next, η οποία προμηθεύεται τα περισσότερα από τα προϊόντα μόδας και οικιακής χρήσης της από την Ασία, ήταν μεταξύ των πρώτων λιανοπωλητών που εξέφρασαν φόβους.
Η Primark, η οποία ανήκει στην Associated British Foods Plc, και η Hennes & Mauritz AB είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένες σε όγκους θαλάσσιων μεταφορών, σύμφωνα με τον αναλυτή της RBC Capital Markets, Richard Chamberlain, ενώ ο ιδιοκτήτης της Zara, η Inditex SA προμηθεύεται κυρίως από γειτονικές χώρες. Ομοίως, η Bryan Garnier & Co. επισημαίνει τη γαλλική εταιρεία λιανικής επίπλων Maisons du Monde SA ως εξαιρετικά ευάλωτη, η οποία προμηθεύεται το 75% των εμπορευμάτων της από την Ασία και μεταφέρει το 90% δια θαλάσσης.
Σύμφωνα με τον Bernstein, η παρατεταμένη διακοπή θα πλήξει παγκόσμια brands όπως η Nike Inc., η Adidas AG και η Capri Holdings Ltd.
Το πρόβλημα για τέτοιες εταιρείες είναι ότι το οικονομικό υπόβαθρο μπορεί να δυσκολέψει τη μετακύλιση υψηλότερου κόστους στους καταναλωτές. «Οι εταιρείες μπορεί να χρειαστεί να τα απορροφήσουν, κάτι που θα μείωνε τα περιθώρια κέρδους», δήλωσε η Frédérique Carrier της RBC Wealth Management.
Αυτοκίνητα
Μέχρι στιγμής, η Tesla και η Volvo Car είναι οι μόνες αυτοκινητοβιομηχανίες που ανακοίνωσαν στάσεις παραγωγής. Ωστόσο, τέτοιες καθυστερήσεις «μπορεί να αντιπροσωπεύουν νέο κίνδυνο για την παραγωγή ελαφρών οχημάτων φέτος», σύμφωνα με τη Morgan Stanley.
Πάντως, οι περισσότεροι εκτιμούν ότι η βιομηχανία δεν θα δει επανάληψη των προβλημάτων της εποχής Covid. «Τα ακριβότερα καύσιμα, οι επιπλέον ημέρες ενοικίασης χώρου και οι υψηλότερες τιμές αποστολής θα είναι αρνητικά για τα P&L των εταιρειών, αλλά, λαμβάνοντας υπόψη αυτό, το κόστος μεταφοράς είναι περίπου 57% χαμηλότερο από τα επίπεδα της Covid», έγραψε ο αναλυτής της BofA, John Murphy.
Η κρίση θα μπορούσε ακόμη και να επιτρέψει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να διατηρήσουν υψηλότερες τιμές οχημάτων, ανέφερε η Bloomberg Intelligence.
Ενέργεια
Ο αντίκτυπος στις τιμές του αργού ήταν σχετικά χαμηλός φέτος, αλλά αυτό θα μπορούσε να αλλάξει εάν μια παρατεταμένη σύγκρουση προκαλέσει ελλείψεις προσφοράς.
Ωστόσο, οι αγορές πετρελαίου προετοιμάζονται για διαταραχές εβδομάδων. Λιγότερα δεξαμενόπλοια διασχίζουν το στενό Bab el-Mandeb στο νότιο άκρο της Ερυθράς Θάλασσας, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa που συγκέντρωσε το Bloomberg. Ο αριθμός των πλοίων που μεταφέρουν αργό ή προϊόντα πετρελαίου, όπως το μαζούτ, έχει μειωθεί κατά 25% φέτος έως τις 19 Ιανουαρίου σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, δείχνουν τα στοιχεία.
Πηγή ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις