Ο Τζον Μποναφέντε, ένας καλλιτέχνης που ήταν ένας από τους «reperformers» που συμμετείχαν στη θρυλική αναδρομική έκθεση της Μαρίνα Αμπράμοβιτς το 2010 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA), The Artist Is Present, υποβάλλει μήνυση κατά του μουσείου, υποστηρίζοντας ότι ευθύνεται για επτά περιστατικά σεξουαλικής επίθεσης που φέρεται να βίωσε κατά τη διάρκεια της παρουσίας του εκεί.

Στην καταγγελία, ο Μποναφέντε αναφέρει ότι οι εμπειρίες αυτές του προκάλεσαν «συναισθηματική δυσφορία και έβλαψαν ουσιαστικά την ψυχική υγεία του, την εικόνα του σώματος του και την καριέρα του»

Σύμφωνα με την αγωγή του Μποναφέντε, η οποία κατατέθηκε τη Δευτέρα (22 Ιανουαρίου) στο ανώτατο δικαστήριο της πολιτείας της Νέας Υόρκης, τα καταγγελλόμενα περιστατικά έλαβαν όλα χώρα ενώ ο ίδιος παρουσίαζε το έργο Imponderabilia (1977), ένα έργο που περιλαμβάνει έναν άνδρα και μια γυναίκα περφόρμερ που στέκονται απολύτως ακίνητοι και γυμνοί στις δύο πλευρές μιας στενής πόρτας.

Photo: ROYAL ACADEMY OF ARTS

Οι σεξουαλικές επιθέσεις και η εκπαίδευση σε κατοικία της Αμπράμοβιτς

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης του MoMA και άλλων παρουσιάσεων του Imponderabilia -συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης έκθεσης της Αμπράμοβιτς στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου- οι επισκέπτες παροτρύνονται να περάσουν ανάμεσα από τους performers, γεγονός που συχνά οδηγεί σε τυχαία σωματική επαφή μεταξύ των επισκεπτών και των γυμνών performers.

Σύμφωνα με την καταγγελία του Μποναφέντε, δέχθηκε επτά φορές σεξουαλική επίθεση από πέντε διαφορετικούς επισκέπτες κατά τη διάρκεια της παράστασης Imponderabilia. Η αγωγή αναφέρει ότι οι γυναίκες ερμηνεύτριες του έργου, καθώς και ερμηνεύτριες που συμμετείχαν σε άλλα μέρη της έκθεσης, υπήρξαν επίσης θύματα σεξουαλικής επίθεσης και «μη συναινετικού σεξουαλικού αγγίγματος σε σταθερή βάση».

Συγκεκριμένα, οι άνδρες ερμηνευτές της Imponderabilia υποβλήθηκαν σε αγγίγματα των γεννητικών οργάνων, υποστηρίζει η αγωγή, ενώ οι γυναίκες ερμηνευτές όχι, αν και υπέστησαν άλλες μορφές μη συναινετικής σεξουαλικής επαφής

Σύμφωνα με την καταγγελία του Μποναφέντε, ο ίδιος και περίπου 35 άλλοι ερμηνευτές που είχαν προσληφθεί από το MoMA για το έργο έλαβαν μέρος σε μια πενθήμερη διαδικασία εκπαίδευσης σε μια ιδιωτική κατοικία που ανήκε στην Αμπράμοβιτς στα βόρεια της πολιτείας της Νέας Υόρκης γύρω στο καλοκαίρι του 2009.

Στο πλαίσιο της εκπαίδευσής τους, οι συμμετέχοντες «υποχρεώθηκαν, μεταξύ άλλων αυστηρών πρακτικών, να νηστεύουν, να τηρούν απόλυτη σιωπή, να απέχουν από τη σεξουαλική δραστηριότητα και να μην χρησιμοποιούν τρεχούμενο νερό βρύσης για να κάνουν μπάνιο, σύμφωνα με την καταγγελία.

Για τον Μποναφέντε, το συμπέρασμα από την εκπαίδευση ήταν ότι ο ίδιος και οι άλλοι καλλιτέχνες «έπρεπε να το «αντέξουν», ανεξάρτητα από τις παραβατικές συμπεριφορές που θα μπορούσαν να συμβούν κατά τη διάρκεια μιας ζωντανής παράστασης».

Το ασεβές «Κοίτα αλλά μην αγγίζεις»

Παρόλα αυτά, η αγωγή αναφέρει ότι το MoMA προσέλαβε τελικά έναν «διευθυντή σκηνής» και, περίπου ένα μήνα μετά την έναρξη της παράστασης, δημιούργησε ένα εγχειρίδιο που περιέγραφε ένα σύστημα για να «ειδοποιεί το προσωπικό του MoMA εάν ήταν θύματα μη συναινετικού αγγίγματος ή σεξουαλικού αγγίγματος ή εάν ένιωθαν ότι κινδύνευαν».

Σύμφωνα με την καταγγελία, ο Μποναφέντε κατήγγειλε τέσσερις από τις πέντε φερόμενες σεξουαλικές επιθέσεις στο προσωπικό του MoMA, το οποίο με τη σειρά του απομάκρυνε τους δράστες. Ένας από αυτούς ήταν εταιρικό μέλος του μουσείου, σύμφωνα με την καταγγελία, και μετά την επίθεση φέρεται να του ανακλήθηκε η ιδιότητα του μέλους.

Φωτογραφία: Royal Academy of Arts, London / David Parry | Μαρίνα Αμπράμοβιτς | Imponderabilia, 1977/2023 Ζωντανή παράσταση από την Rowena Gander και τον Kieram Corrin Mitchell, 60 λεπτά

Στην καταγγελία, ο Μποναφέντε αναφέρει ότι οι εμπειρίες αυτές του προκάλεσαν «συναισθηματική δυσφορία και έβλαψαν ουσιαστικά την ψυχική υγεία του, την εικόνα του σώματος του και την καριέρα του».

Η καταγγελία υποστηρίζει επίσης ότι οι φερόμενες επιθέσεις εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νόμου της Νέας Υόρκης για την προστασία από τη βία λόγω φύλου, καθώς όλοι οι φερόμενοι ως δράστες ήταν άνδρες και ο Μποναφέντε ήταν θύμα επιθέσεων με βάση το φύλο. Συγκεκριμένα, οι άνδρες ερμηνευτές της Imponderabilia υποβλήθηκαν σε αγγίγματα των γεννητικών οργάνων, υποστηρίζει η αγωγή, ενώ οι γυναίκες ερμηνευτές όχι, αν και υπέστησαν άλλες μορφές μη συναινετικής σεξουαλικής επαφής.

Παρόμοιες κατηγορίες που αφορούσαν τους ερμηνευτές της Αμπράμοβιτς και τους επισκέπτες του MoMA απασχόλησαν τον Τύπο εκείνη την εποχή, με ασεβείς τίτλους όπως «Κάποιοι στο MoMA δείχνουν να ξεχνούν το «Κοίτα αλλά μην αγγίζεις». Ακόμα κι έτσι, ελάχιστες τροποποιήσεις έγιναν στην έκθεση, πέρα από την πρόσληψη ενός διευθυντή σκηνής και τη σύνταξη ενός εγχειριδίου.

Με πληροφορίες από The Art Newspaper