Καταδυθήκαμε στο «Βαθύ Μπλε» της υψηλής ραπτικής της Σίλιας Κριθαριώτη, στο Παρίσι
«Η θάλασσα αποτελεί έμπνευση και σημείο αναφοράς για μένα. Δεν μπορώ να ζήσω χωρίς να τη βλέπω ή να ταξιδεύω μέσα της» είπε η διεθνούς φήμης σχεδιάστρια για τη συλλογή Celia Kritharioti Couture για την Άνοιξη-Καλοκαίρι 2024 με τη θρυλική Naomi Campbell να ανοίγει το σόου.
- Γιατί η Βραζιλία έχει μεγάλη οικονομία αλλά απαίσιες αγορές
- «Είναι άρρωστος και διεστραμμένος, όσα μου έκανε δεν τα είχα διανοηθεί» - Σοκάρει η 35χρονη για τον αστυνομικό
- «Πιο κοντά από ποτέ» βρίσκεται μια συμφωνία για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, σύμφωνα με την Χαμάς
- Διαρρήκτες «άδειαζαν» το εργαστήριο του γλύπτη Γεώργιου Λάππα στη Νέα Ιωνία
Η Naomi Cambell μέσα σε μια μεταλλική, στράπλες τουαλέτα, βηματίζει με το γνωστό ρωμαλέο, αγέρωχο περπάτημά της, κοιτώντας μπροστά. Το ύφασμα της τουαλέτας της κάνει απρόβλεπτους ιριδισμούς και αντανακλάσεις σαν το νερό στον ήλιο. «To μετάξι ρέει σαν νερό» θα πει αργότερα η κ. Σίλια Κριθαριώτη, ενώ η μεγάλη κυρία της Βρετανικής Vogue, η Sara Harris, χαρακτήρισε την εικόνα της «epic» σε μια κουβέντα που είχε με την διεθνούς φήμη, Ελληνίδα σχεδιάστρια.
Το Pavillon Cambon Capucines, στον αριθμό 46 της Rue Cambon, στο Παρίσι, ο επιβλητικός χώρος όπου παρουσιάστηκε η συλλογή Celia Kritharioti Couture για την Άνοιξη-Καλοκαίρι 2024 μεταμορφώθηκε για ένα βράδυ σε βυθό θάλασσας καθώς ήταν η βασική έμπνευση για τη φετινή συλλογή και όλα γύρω ήταν μπλε –σαν το χρώμα να απορροφούσε τους ήχους και να τόνιζε τα χρώματα, μια αλλόκοτη συνθήκη.
Η αγάπη καταδύθηκε στον ωκεανό. Πλάσματα της θάλασσας, αμφίβιες φιγούρες, ευέλικτα όντα και σειρήνες της μόδας κατέκλυσαν την πασαρέλα.
Μια ηλεκτρισμένη γοργόνα
Η θρυλική Naomi Campbell άνοιξε το σόου, η παγκοσμίου φήμης Candice Swanepoel κέρδισε τα βλέμματα ενώ η Coco Rocha παρουσίασε μια καθηλωτική performance μέσα σε ένα «φλογερό κίτρινο» φόρεμα που σμίλευε τη φιγούρα της -μια ηλεκτρισμένη γοργόνα έτοιμη να αφήσει το υγρό στοιχείο για τα μεγάλα βουλεβάρτα των πόλεων.
Τα διάσημα μοντέλα Sofia Resing, Hana Soukupova και Faretta κινήθηκαν με άνεση και χάρη μέσα στις δημιουργίες της κ. Σίλιας Κριθαριώτη, ενώ άκρως εντυπωσιακή ήταν η παρουσία της Πορτογαλίδας μοντέλου, Sara Sampaio, που βρέθηκε στην πρώτη σειρά, ανάμεσα στους πιο επιδραστικούς δημοσιογράφους μόδας, την οικογένεια και τους φίλους της σχεδιάστριας, αλλά και πελάτισσες, που ταξίδεψαν από όλο τον κόσμο για αυτό το μοναδικό event.
«Από τις επιδείξεις στο υπόγειο του Ritz στην Place Vendôme, σε ένα άσπρο σκηνικό, άδειο, που έκανα τις πρώτες μου επιδείξεις» θα πει η κ. Κριθαριώτη βρέθηκε σήμετα στο Pavillon Cambon Capucines. «Σιγά σιγά, πέρασα σταδιακά σε μεγαλύτερους χώρους, επειδή τα κάνω μόνη μου τα βήματα, πάντα κινούμαι μέχρι εκεί που μπορώ να φτάσω» θα προσθέσει.
«Ο παππούς μου διατηρούσε από το 1919 εμπορικό κατάστημα στον Πειραιά, το οποίο πουλούσε υφάσματα, χάντρες και προϊόντα για τη γυναίκα, όπως οι περίφημες πούδρες La Belle de Nice»
Δείτε την πασαρέλα της Naomi Cambell
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Οικογενειακή υπόθεση
Η κ. Σήλια Κριθαριώτη προέρχεται από μια οικογένεια με μακρά παράδοση στο χώρο της μόδας. «Ο παππούς μου διατηρούσε από το 1919 εμπορικό κατάστημα στον Πειραιά, το οποίο πουλούσε υφάσματα, χάντρες και προϊόντα για τη γυναίκα, όπως οι περίφημες πούδρες La Belle de Nice» θα μας πει την άλλη μέρα της επίδειξης στο πολύβουο και έξτρα μοδάτο Gigi Restaurant –αναφορά στην ταινία Gigi, την οποία σκηνοθέτησε ο Βινσέντε Μινέλι και κέρδισε πολλά Όσκαρ το 1959.
Το κατάστημα αυτό, με την πορεία του χρόνου, εξελίχθηκε σε Παιδικά Ενδύματα Κριθαριώτης και Μπόμπιρας και σε Γυναικεία Ενδύματα Benefit. «Τη διαχείριση είχε πλέον αναλάβει ο πατέρας μου, ο οποίος επιδίωκε να επεκτείνει τα καταστήματα και στην Αθήνα.
»Είχε ήδη γνωρίσει και παντρευτεί τη μητέρα μου, χάρη της οποίας αγόρασε το σπουδαιότερο οίκο υψηλής ραπτικής στην Αθήνα, τον οίκο Τσούχλο, που ξεκίνησε το 1906. Η μητέρα μου, Ελισάβετ (Μπέτυ) Μήτσου, είχε δουλέψει στα νεανικά της χρόνια στο λογιστήριο του ατελιέ, μετά από προτροπή του λοχαγού θείου της και επιστήθιου φίλου του Χάρη Τσούχλου, με τον οποίο έπαιζαν μπριτζ μαζί, κάθε μέρα» διηγείται η Σίλια.
«Θυμάμαι να σερνόμαστε με τα αδέρφια μου, τη Λένια και τον Νίκο στα χαλιά των επιδείξεων στο Παρίσι όταν πήγαιναν οι γονείς, κάθε σεζόν –της είχαν πει της μαμάς ότι ήταν καλό για την αυτοπεποίθηση των παιδιών»
Μια ζωή μέσα στη μόδα
Η Σίλια μεγάλωσε μέσα στη μόδα, η μαγεία της άρχισε να τη συνεπαίρνει, χωρίς όμως η ίδια να το συνειδητοποιεί. Θα σπούδαζε οικονομικά, αυτή ήταν και η επιθυμία του πατέρα της. «Δεν είχα στο μυαλό μου να ασχοληθώ ποτέ με τη μόδα. Βέβαια, μεγάλωσα μέσα σε αυτήν. Θυμάμαι να σερνόμαστε με τα αδέρφια μου, τη Λένια και τον Νίκο στα χαλιά των επιδείξεων στο Παρίσι όταν πήγαιναν οι γονείς, κάθε σεζόν –της είχαν πει της μαμάς ότι ήταν καλό για την αυτοπεποίθηση των παιδιών.
»Δεν ήξερα τίποτα για τη μόδα, αλλά αυτό που ήξερα ήταν ότι ο μπαμπάς μου ήθελε ένας από τα παιδιά του να πάει στην Ανωτάτη Εμπορική, που είχε φοιτήσει κι εκείνος, για να έχει το δικαίωμα υπογραφής.
»Η αδερφή μου είχε πάει στο Παρίσι, ο αδερφός μου στο Κολέγιο της Βοστώνης.
»Εγώ είμαι το παιδί-σάντουιτς, που λένε και οι ψυχολόγοι, το μεσαίο, το πιο καταπιεσμένο και το πιο ανεξάρτητο. Επειδή ήμουν πολύ καλή μαθήτρια μπήκα στην ΑΣΟΕΕ και έκανα το χατίρι του μπαμπά» θα πει η κ. Κριθαριώτη.
Στοιχεία όπως τα κοχύλια που αποτελούν σύμβολο ζωής, αντοχής και ελπίδας, τα κοράλλια με τα μαγικά τους χρώματα αλλά και τα υδρόβια πλάσματα, όπως αστακοί, ιππόκαμποι και καβούρια κόσμησαν mermaid και mini dresses
Ξανά πίσω στο «Deep Blue» της Σίλιας Κριθαριώτη
Το κάλεσμα ήταν στις 17:00 και ο κόσμος είχε ήδη συγκεντρωθεί αρκετά νωρίτερα στο χώρο. Ανάμεσα στους δεκάδες δημοσιογράφους μόδας ήταν η Sarah Harris και η Dena Giannini της βρετανικής Vogue, η Lydia Slater του βρετανικού Harper’s Bazaar, η Sasha Slater της Telegraph. Στις πρώτες σειρές βρέθηκε και η Isabel Getty, η Sabrina Percy, o Κωνσταντίνος Αργυρός, η Καλομοίρα και ο σύζυγός της Γιώργος Μπούσαλης, η Καλλιόπη Καρέλα, η Ρόη Αποστολοπούλου, η Χριστιάννα και η Αναστασία Καίσαρη, η Δήμητρα Κούστα, η Βέτα Τσουκαλά, η Μάριλη Γλύπτη, η Καρολίνα Αγγελοπούλου, η Μαρίνα Βερνίκου, η Σούλα Λιάκου και πολλοί άλλοι.
Στοιχεία όπως τα κοχύλια που αποτελούν σύμβολο ζωής, αντοχής και ελπίδας, τα κοράλλια με τα μαγικά τους χρώματα αλλά και τα υδρόβια πλάσματα, όπως αστακοί, ιππόκαμποι και καβούρια κόσμησαν mermaid και mini dresses. Αστραφτερά χειροποίητα κεντήματα που αποτυπώνουν τους ιριδισμούς του κύματος και το παιχνίδι τους με τον ήλιο και το φεγγάρι αποτύπωσαν την έμπνευση της σχεδιάστριας ενώ τα φίνα υφάσματα που η Σίλια «σμιλεύει» για να δημιουργήσει μοναδικά evening gowns που αποθεώνουν τη γυναικεία φιγούρα κυριάρχησαν στο catwalk.
Μπλε, aqua, πράσινο, ροζ, μωβ, χρυσό, ασήμι και κίτρινο σε οργάντζα και μεταξωτό τούλι συνέθεσαν μια συλλογή που εξύμνησε τη θάλασσα.
«Σε έναν κόσμο όπου η θάλασσα δεν είναι απλώς ένα σκηνικό, αλλά μια πηγή έμπνευσης, είμαστε υποχρεωμένοι να αναλογιστούμε τον αντίκτυπο των επιλογών μας. Το κάλεσμα να διατηρούμε τους ωκεανούς μας καθαρούς αντηχεί μέσα από τις δημιουργίες υψηλής ραπτικής, συμβολίζοντας την αρμονία μεταξύ της ομορφιάς και του περιβάλλοντος που μας γεννά εκ νέου» θα πει η ίδια.
«Τα πάντα στη ζωή μας είναι δίνω-παίρνω. Και οι άνθρωποι που δεν προχωράνε στη ζωή τους είναι οι άνθρωποι που δεν ξέρουν να δώσουν. Όχι μόνο υλικά πράγματα, αλλά και συναισθηματικά, να ξέρεις να δίνεις αγάπη, να δίνεις προσοχή, να δίνεις φιλία, να δίνεις χρόνο»
Η φιλοσοφία ζωής της και η θεωρία του «δίνω-παίρνω»
«Το γαλλικό L’Officiel έγραψε ότι είμαι γκουρού στο μάρκετινγκ, γιατί βρίσκω τρόπους με μικρό μπάτζετ να κάνω τις επιδείξεις. Το πάτωμα το φέραμε από την Ελλάδα φέτος, για παράδειγμα. Όπως έλεγε η μαμά μου “δεν είναι να έχεις, είναι να σου κόβει”» λέει η κ. Κριθαριώτη και συνεχίζει:
«Τα πάντα στη ζωή μας είναι δίνω-παίρνω. Και οι άνθρωποι που δεν προχωράνε στη ζωή τους είναι οι άνθρωποι που δεν ξέρουν να δώσουν. Όχι μόνο υλικά πράγματα, αλλά και συναισθηματικά, να ξέρεις να δίνεις αγάπη, να δίνεις προσοχή, να δίνεις φιλία, να δίνεις χρόνο.
»Πάντα στη ζωή μου, από παιδάκι, ήμουν αυτή που έδινε. Να σας πω ένα αστείο περιστατικό, το οποίο μου θύμισε πρόσφατα η Φάνη Πάλλη Πετραλιά -ήμουν συμμαθήτρια με την κόρη της, στο σχολείο. “Η Σίλια πάντα έδινε” είπε και ήταν μπροστά και ο πεθερός μου, “μοίραζε τα πάντα, τα κουκλάκια της, τις τσίχλες, τις καραμέλες, τα πράγματά της. Κάποια στιγμή, αφού είχε μοιράσει όλα της τα υπάρχοντα, άρχισε να φέρνει στο σχολείο κοσμήματα. Και βλέπω, ξαφνικά, την κόρη μου με ένα χρυσό δαχτυλίδι της Μπέτυς (της μαμάς της Σίλιας)».
Την πήρε τηλέφωνο η Φάνη, λοιπόν, την Μπέτυ και της είπε ότι συνέβη αυτό κι αυτό, «οπότε η μητέρα μου επενέβη για να ξεκαθαρίσει τα πράγματα. “Σίλια, μπορείς να δίνεις τα δικά σου πράγματα, όχι τα δικά μας” μου είπε. Η μητέρα μου ήταν φοβερή» θα πει με τρυφερότητα για να προσθέσει:
«Όλα είναι δούναι και λαβείν. Η θάλασσα, τι κάνει, μπαίνει-βγαίνει. Το σεξ, τι κάνει, μπαίνει-βγαίνει, η αναπνοή μπαίνει-βγαίνει. Να το θυμάστε αυτό».
«Η μόδα είναι σαν κύκλος, γυρνάει. Για αυτό λένε ότι αντικατοπτρίζει και την οικονομική κατάσταση κάθε εποχής. Άμα δείτε πολλά μαύρα, για παράδειγμα, υπάρχει κρίση, γιατί τα ωραία χρώματα βγαίνουν μόνο σε ακριβά υφάσματα»
Ξανά πίσω στον οίκο Τσούχλο
Η κ. Σίλια Κριθαριώτη αναφέρει τα ονόματα των μοντέλων της εποχής, την Ντόρα Λειβαδά, την Έφη Μελά, ξεκαθαρίζοντας ότι τότε δεν υπήρχε καν το prêt-à-porter, τα ρούχα λέγονταν κοπής. «Δεν υπήρχαν τόσα μαγαζιά. Οι γυναίκες έραβαν ακόμα και τα εσώρουχά τους. Αν δεν είχες λεφτά τα έκανες μόνη σου, αν είχες περισσότερα έπαιρνες μοδίστρα στο σπίτι, αν ήσουν πλούσια πήγαινες σε ατελιέ. Δεν έχετε δει στις ελληνικές ταινίες που λέει μοντέλο Chanel, μοντέλο Dior; Ήταν το αντίστοιχο prêt-à-porter τότε.
»Αυτοκτόνησε ο Τσούχλος, εντωμεταξύ -ήταν ένας ευαίσθητος άνθρωπος. Η μητέρα μου, ωστόσο, είχε φύγει και είχε παντρευτεί τον μπαμπά μου και γίνεται το εξής εντυπωσιακό στον οίκο Τσούχλου. Επί δύο χρόνια λειτουργεί το ατελιέ κανονικά, με τις πελάτισσες που τον λατρεύανε να παραμένουν απολύτως πιστές, γιατί δεν είχανε τα χρήματα οι κληρονόμοι να αποζημιώσουν τις μοδίστρες, να πουλήσουν και να το κλείσουν το ατελιέ, την κυρία Λίλα, την κυρία Ρένα Βαντέζ, για παράδειγμα – η κυρία Ρένα μπήκε στο ατελιέ 14άρων και βγήκε 70 κάτι. Σταμάτησε όταν έφυγε από τη ζωή.
»Έτσι, επί δύο χρόνια, οι υπάλληλοι δούλευαν μόνοι τους και μοιράζονταν τα χρήματα για να συντηρήσουν τον οίκο. Ο πατέρας μου, τότε, αγόρασε τον οίκο, γιατί τον ενδιέφερε το μαγαζί της Κριεζώτου, το οποίο ήταν και prêt-à-porter».
Δείτε τη Naomi Cambell backstage
Το μοναδικό «μάτι» της κ. Κριθαριώτη
Η Σίλια πήγαινε μερικές φορές στο ατελιέ για να ράψει δικά της ρούχα και να τα φορέσει σε πάρτι και κοσμικές εμφανίσεις. «Τα άλλαζα όλα» λέει συνωμοτικά. «Τα έφερνα στα μέτρα μου. Πάντα πρόσθετα κάτι δικό μου. Ώσπου σε μια εκδήλωση παρουσίασης ενός αρώματος φόρεσα ένα κοντό φόρεμα δικής μου έμπνευσης που έκανε θραύση -οι πελάτισσες παραπονούνταν ότι δεν το είχαν δει στη συλλογή του οίκου. Ρώτησαν αν μπορούν να το παραγγείλουν. Από τότε με ήθελαν πάντα παρούσα όποτε έρχονταν να ραφτούν.
»Η μόδα πρέπει να έχει τη συνύπαρξη του καινούργιου και του παλιού, δηλαδή την όρεξη για δημιουργία και το know how, τις αρχές της υψηλής ραπτικής που εγώ ήμουν τυχερή να τις μάθω μέσα από το ατελιέ» ξεκαθαρίσει και συνεχίζει τη σκέψη της:
«Η μόδα είναι σαν κύκλος, γυρνάει. Για αυτό λένε ότι αντικατοπτρίζει και την οικονομική κατάσταση κάθε εποχής. Άμα δείτε πολλά μαύρα, για παράδειγμα, υπάρχει κρίση, γιατί τα ωραία χρώματα βγαίνουν μόνο σε ακριβά υφάσματα, γιατί εκεί θα πέσουν τα χρήματα και θα γίνουν πειραματισμοί, τα commercial θα βγουν στα βασικά χρώματα, μπεζ, άσπρο, μαύρο».
«Πιστεύω ότι δεν υπάρχει χρόνος αλλά είναι και το μόνο πράγμα που δεν μπορούμε να σταματήσουμε. Τον χρόνο, όμως, τον σταματάς μόνο με τη δημιουργία, με τίποτε άλλο δε σταματάει ο χρόνος»
Μόνο η δημιουργία φρενάρει τον χρόνο
«Ο κόσμος πέρασε έναν ενθουσιασμό με το prêt-à-porter» σχολιάζει η κ. Κριθαριώτη. «Πλέον, όμως, ο κόσμος, αυτός στον οποίο εμείς απευθυνόμαστε έχει καταλάβει την αξία της υψηλής ραπτικής. Δεν υπάρχει, βέβαια, υψηλή ραπτική στην Ελλάδα, εκτός από το ατελιέ το δικό μας και δε γνωρίζω εάν στο μέλλον θα μπορέσουμε να το συνεχίσουμε σε αυτό το επίπεδο, διότι πλέον είναι πολύ μεγάλες οι καλές οι μοδίστρες. Ποιο κορίτσι τώρα πηγαίνει να μάθει ράψιμο; Κανένα. Ήδη έχει πέσει η ποιότητα σε σχέση με το παρελθόν. Ένα φόρεμα κάποτε έκανε κάποιες μέρες να ολοκληρωθεί και το δούλευαν δεκαπέντε άνθρωποι. Τώρα αυτό δεν μπορεί να γίνει. Είναι κάτι πολύ ακριβό.
»Βέβαια, όλα αλλάζουν. Ίσως με την τεχνητή νοημοσύνη να έχουμε κάποιο άλλο αποτέλεσμα» λέει κοιτάζοντας το μέλλον με καθαρή ματιά και απόλυτη επίγνωση των απαιτήσεων των καιρών.
«Κάθε φορά νομίζω ότι είναι η τελευταία μου επίδειξη. Δεν περιμένω τίποτα ποτέ, δεν κάνω προγράμματα ποτέ, είμαι άνθρωπος της τελευταίας στιγμής» δηλώνει μιλώντας για την υποδιαίρεση του χρόνου πάνω στην οποία κινείται και πράττει.
«Πιστεύω ότι δεν υπάρχει χρόνος αλλά είναι και το μόνο πράγμα που δεν μπορούμε να σταματήσουμε. Τον χρόνο, όμως, τον σταματάς μόνο με τη δημιουργία, με τίποτε άλλο δε σταματάει ο χρόνος» καταλήγει η γυναίκα που έχει κάνει τον χρόνο και τις στιγμές του υψηλή ραπτική.
Δείτε μερικές ακόμα δημιουργίες από τη συλλογή Celia Kritharioti Couture για την Άνοιξη-Καλοκαίρι 2024
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις