TikTok-Universal: Ένα μουσικό «διαζύγιο» με άγνωστες πτυχές
Το TikTok αναγκάστηκε να διαγράψει τα τραγούδια της εταιρείας από τη μουσική βιβλιοθήκη με πάνω από 1 εκατομμύριο κομμάτια, καθιστώντας τα απρόσιτα για νέα βίντεο
Σημαντικό πλήγμα στην οκονομία και το πρεστίζ του TikTok και της ευρύτερης μουσικής βιομηχανίας πέτυχε το Universal Music Group (UMG), που εκπροσωπεί σημαντικούς μουσικούς καλλιτέχνες όπως οι Taylor Swift, Bad Bunny, Billie Eilish, Drake, The Weeknd μετά και την απόφασή της να αποσύρει τη μουσική της από τη δημοφιλή πλατφόρμα.
Ο λόγος; Η μουσική εταιρεία δεν μπόρεσε να καταλήξει σε μια συμφωνία σχετικά με τα δικαιώματα με την ByteDance, την εταιρεία που κατέχει το TikTok, την περασμένη Τετάρτη οπότε και δεν υπήρξε καμία σχετική ανανέωση.
Ως αποτέλεσμα, η εταιρεία δήλωσε ότι θα αποσύρει τις άδειές της, οι οποίες είναι οι νόμιμες εξουσιοδοτήσεις για τη χρήση της μουσικής της. Λίγο αργότερα, η TikTok επιβεβαίωσε με τη σειρά της ότι ξεκίνησε την αφαίρεση της τεράστια συλλογή τραγουδιών της Universal από την πλατφόρμα της.
Ο ρόλος του TikTok
Σύμφωνα με την ανοιχτή επιστολή του Universal Music Group (UMG), το TikTok έχει εξελιχθεί σε μια ουσιαστική κοινωνική πλατφόρμα, κυρίως χάρη στη μουσική που παρέχεται από τους καλλιτέχνες και τους τραγουδοποιούς του. Η μουσική είναι μια κρίσιμη πτυχή της εμπειρίας TikTok, με το μεγαλύτερο μέρος του περιεχομένου της να βασίζεται στη μουσική, ξεπερνώντας κάθε άλλη κορυφαία κοινωνική πλατφόρμα. Το συμβόλαιο της Universal με την TikTok έληξε στις 31 Ιανουαρίου, αλλά οι συζητήσεις για την ανανέωση αρχικά επικεντρώθηκαν γύρω από τρία βασικά ζητήματα: δίκαιη αμοιβή, προστασία από επιπτώσεις λόγω της τεχνητής νοημοσύνης και ασφάλεια των χρηστών.
Η αιτία του «χωρισμού»
Σύμφωνα με το Fortune, «το TikTok έχει ανεβάσει τα επιτόκια του και φέρεται να αντλεί έσοδα περίπου 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε ετήσια διαφημιστικά έσοδα — περίπου 10 φορές περισσότερα από ό,τι ήταν στις αρχές του 2021 όταν το UMG υπέγραψε τη συμφωνία TikTok».
Το UMG πιστεύει ότι η TikTok προσπαθεί να οικοδομήσει μια επιχείρηση που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη μουσική χωρίς να πληρώνει μια δίκαιη τιμή για τα τραγούδια και τις μελωδίες που χρησιμοποιεί. Επιπλέον, ισχυρίζεται ότι η δημοφιλής πλατφόρμα προσπάθησε να πληρώσει τους καλλιτέχνες και τους τραγουδοποιούς της πολύ λιγότερο από ό,τι πληρώνουν συνήθως οι μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά το UMG, η TikTok «προσπάθησε να μας εκφοβίσει ώστε να αποδεχθούμε μια συμφωνία αξίας μικρότερης από την προηγούμενη συμφωνία, πολύ μικρότερη από την εύλογη αξία της αγοράς και που δεν αντανακλά την εκθετική ανάπτυξή τους».
Η UMG τόνισε επίσης πώς το TikTok, παρά την τεράστια βάση χρηστών του και τα αυξανόμενα έσοδα από διαφημίσεις, συνεισφέρει μόλις 1% στα συνολικά έσοδα της μουσικής εταιρείας.
Αφού το UMG δημοσίευσε την ανοιχτή του επιστολή, το TikTok απάντησε με μια δική του, όπου σημειωνόταν ότι το Universal Music Group φαίνεται να δίνει προτεραιότητα στα δικά του οικονομικά συμφέροντα έναντι των αναγκών των καλλιτεχνών και των τραγουδοποιών του. Αντικρούοντας την αφήγηση της Universal, η TikTok ισχυρίζεται ότι η επιχειρήση μουσικής παραγωγής επέλεξε να αποστασιοποιηθεί από την ισχυρή υποστήριξη που προσφέρει μια πλατφόρμα με περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο χρήστες, η οποία “χρησιμεύει ως δωρεάν μέσο προώθησης και ανακάλυψης για το ταλέντο τους”».
Η τεχνητή νοημοσύνη
Η διαφωνία αφορούσε κυρίως πληρωμές για ηχογραφήσεις που δημιουργήθηκαν από AI χρησιμοποιώντας τη μουσική του UMG. Η εταιρεία ισχυρίστηκε ότι το TikTok δεν έκανε αρκετά για να αφαιρέσει αμέσως περιεχόμενο που παραβίαζε τους κανόνες πνευματικής ιδιοκτησίας της UMG.
Βίντεο χωρίς ήχο
Ως απάντηση στην υπαναχώρηση της Universal, το TikTok αναγκάστηκε να διαγράψει τα τραγούδια της εταιρείας από τη μουσική βιβλιοθήκη με πάνω από 1 εκατομμύριο κομμάτια, καθιστώντας τα απρόσιτα για νέα βίντεο. Όσον αφορά τα παλαιότερα βίντεο που περιλάμβαναν ήδη τη μουσική της Universal, το TikTok άρχισε να θέτει σε καθεστώς σίγασης αυτά τα κλιπ από την Πέμπτη, διαγράφοντας ουσιαστικά όλο τον ήχο και αφήνοντας τους χρήστες με σιωπηλά βίντεο και ένδειξη «Αυτός ο ήχος δεν είναι διαθέσιμος». Αυτό συνέβη με βίντεο από διάσημες προσωπικότητες όπως η Kylie Jenner και ο Dwayne Johnson – The Rock, μεταξύ άλλων.
Στις επίσημες σελίδες προφίλ για καλλιτέχνες όπως η Taylor Swift, οι ενότητες που κάποτε γέμιζαν με πολλά τραγούδια για τους χρήστες, τώρα είναι σε μεγάλο βαθμό κενές. Ωστόσο, ορισμένα κλιπ ή μίξεις που δημιουργούνται από τον χρήστη ενδέχεται να παραμείνουν σε ορισμένες περιπτώσεις.
Η πλήρης διαδικασία αφαίρεσης προβλέπεται να διαρκέσει τουλάχιστον αρκετές ημέρες. Το TikTok δεν διευκρίνισε τον ακριβή αριθμό των βίντεο που θα επηρεαστούν από την απόσυρση της Universal. Ωστόσο, δεδομένης της τεράστιας εμβέλειας της πλατφόρμας, θα μπορούσε να είναι σε εκατομμύρια. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί δημιουργοί περιεχομένου TikTok έχουν εκφράσει τον θυμό και την απογοήτευσή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τι σημαίνει η εξέλιξη αυτή για το TikTok
Λοιπόν, τι σημαίνει αυτό για το TikTok και το μέλλον του; Η πλατφόρμα είναι συνώνυμη με σύντομα, ζωηρά μουσικά κλιπ. Η απώλεια του καταλόγου του UMG θα μπορούσε να είναι ένα σημαντικό πλήγμα. Ωστόσο, ορισμένοι χρήστες, συμπεριλαμβανομένων οπαδών της Swift και TikTokers, βλέπουν έναν πιθανό θετικό αντίκτυπο, αφού το κενό αυτό θα δημιουργήσει το ιδανικό πεδίο δραστηριοποίησης μικρότερων ή και ανεξάρτητων καλλιτεχνών που τώρα θα έχουν την ευκαιρια να γίνουν viral.
- Δίδυμες πήγαν να κάνουν το «κόλπο γκρόσο» στη δουλειά, τις πήραν χαμπάρι και έγιναν viral
- Για αυτό τον λόγο η βασίλισσα Ελισάβετ αντιπαθούσε τον Ντόναλντ Τραμπ
- Πόσο θα μπορούσαν να μειώσουν το ΑΕΠ τα ζευγάρια των millenials που δεν κάνουν παιδιά
- Τι φταίει και δεν φτάνει ο προϋπολογισμός για φάρμακα στα νοσοκομεία
- Έρωτες, χρήματα και τραγωδίες: Η πολυτάραχη ζωή της Gloria Vanderbilt
- Τζάστιν Σαν: Ποιος είναι ο εκκεντρικός κροίσος που αγόρασε μπανάνα για 6,2 εκατ. δολάρια