Η σύγκρουση για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια μεταφέρθηκε… στη διαβούλευση
Περισσότερα από 80 σχόλια στο gov.gr, μόλις 10-12 αφορούσαν την ενίσχυση του κρατικού πανεπιστημίου και τα 53 τα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια
- Φραγκλίνος Ρούζβελτ: Ο ρέκορντμαν πρόεδρος των ΗΠΑ
- Τεράστιες οι ζημιές από την πύρινη λαίλαπα στο Λος Άντζελες - Καλλιέργειες έγιναν παρανάλωμα του πυρός
- Μαθητές και εκπαιδευτικοί από τον Βόλο αρρώστησαν σε πενταήμερη - 2 μαθήτριες προληπτικά στο νοσοκομείο
- Αυτές οι εκλογές είναι μόνο η αρχή της εμπλοκής του Μασκ στην πολιτική
Δεν είχαν περάσει ούτε καν 4 ώρες από τη στιγμή που ανέβηκε στο gov.gr για δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων» και η ελάχιστη βάση εισαγωγής ήταν το θέμα που είχε συγκεντρώσει τα περισσότερα σχόλια και προτάσεις στο μέρος του νομοσχεδίου για την εγκατάσταση και λειτουργία νομικών προσώπων πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, που, όπως ήταν αναμενόμενο, είχε συγκεντρώσει, με τη σειρά του, τα περισσότερα σχόλια.
Από τα περισσότερα από 80 σχόλια για ολόκληρο το νομοσχέδιο, μόλις 10-12 αφορούσαν την ενίσχυση του κρατικού πανεπιστημίου και τα 53 τα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια.
Αναμενόμενο καθώς η συμμετοχή των υποψηφίων φοιτητών στα μη κερδοσκοπικά παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων στις πανελλήνιες εξετάσεις υπήρξε και το πλέον συζητημένο θέμα και κατά τη διάρκεια αλλά μετά την παρουσίαση του νομοσχεδίου από τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερακάκη. Οι εξετάσεις αφορούν μόνο τους απόφοιτους ΓΕΛ και ΕΠΑΛ.
Φυσικά η συμμετοχή στις πανελλήνιες και η ελάχιστη βάση εισαγωγής δεν είναι ο μόνος όρος για να γίνει κάποιος φοιτητής σε ένα τέτοιο ίδρυμα, αποτελεί όμως την πρώτη απαραίτητη προϋπόθεση. Από εκεί και πέρα, είναι στην αρμοδιότητα του κάθε μητρικού πανεπιστημίου να θέσει τους δικούς του όρους για την εισαγωγή στο παράρτημά του. Μπορεί να είναι άλλες εξετάσεις, συνέντευξη, προαπαιτούμενη βαθμολογία… οτιδήποτε.
Σχέση ΝΠΠΕ -μητρικού ιδρύματος
Ενα άλλο σημείο που συζητήθηκε και συζητείται είναι η νέα νομική οντότητα, τα ΝΠΠΕ και η σχέση τους με τα μητρικά ιδρύματα.
Στο νομοσχέδιο ορίζεται τι είναι το ΝΠΠΕ: «νομικό πρόσωπο ειδικού σκοπού μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ρυθμιζόμενο με τις διατάξεις του παρόντος, με αποκλειστικό σκοπό την παροχή υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης, το οποίο συνδέεται απευθείας με το μητρικό ίδρυμα και αποτελεί παράρτημά του στην Ελλάδα, με βάση απόφαση του αρμοδίου οργάνου του μητρικού ιδρύματος που προσδιορίζει λεπτομερώς την εσωτερική μεταξύ τους σχέση και αντανακλάται επί του κεφαλαίου ή με βάση συμφωνίες πιστοποίησης (validation) ή δικαιόχρησης (franchising), οι οποίες διασφαλίζουν ουσιωδώς την ορθή τήρηση των ακαδημαϊκών προτύπων του μητρικού ιδρύματος».
Αναλυτικά κριτήρια και προϋποθέσεις
Στο νομοσχέδιο ορίζονται αναλυτικά τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις αδειοδότησης ενός ΝΠΠΕ, η τελική άδεια για τη λειτουργία του οποίου χορηγείται με απόφαση του υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατόπιν έγκρισης και γνώμης από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) και τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων & Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ).
Αναφέρουμε επιγραμματικά: Κάθε ΝΠΠΕ θα πρέπει να έχει τουλάχιστον 3 σχολές – με μια μοναδική εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα τις περιπτώσεις των 20 κορυφαίων στις σχετικές παγκόσμιες κατατάξεις πανεπιστημίων που μπορούν να ανοίξουν παραρτήματα με μία σχολή.
Η εγκατάσταση πρέπει να είναι αυτοτελής με κατάλληλες κτιριακές υποδομές και υλικοτεχνικό εξοπλισμό, με πρόβλεψη και για δευτερογενείς εγκαταστάσεις εντός του ίδιου νομού. Το διδακτικό προσωπικό θα υπηρετούν κατ’ ελάχιστο 30 μέλη διδακτικού ερευνητικού προσωπικού και ποσοστο τουλάχιστον 80% αυτών οφείλουν να είναι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου σε θέμα συναφές με το αντικείμενο της διδασκαλίας τους και να διαθέτουν ουσιαστικά προσόντα, που απαιτούνται για την κατοχή θέσης διδακτικού προσωπικού αντίστοιχης βαθμίδας.
Τέλος, ο τίτλος σπουδών (που θα είναι του μητρικού ιδρύματος) αναγνωρίζεται από το ελληνικό κράτος υπό την προϋπόθεση να περιλαμβάνεται στο Εθνικό Μητρώο τύπων τίτλων σπουδών αναγνωρισμένων ιδρυμάτων της αλλοδαπής, το οποίο τηρεί ο ΔΟΑΤΑΠ, χωρίς περαιτέρω κρατική αναγνώριση.
Μετά το κλείσιμο της δημόσιας διαβούλευσης στις 7 το βράδυ της 18ης Φεβρουαρίου και τη σχετική επεξεργασία, το νομοσχέδιο θα οδηγηθεί στη Βουλή για συζήτηση.
Στο μεταξύ, οι αντιδράσεις και οι καταλήψεις συνεχίζονται από τους φοιτητές (οι περισσότερες μέχρι τουλάχιστον τις 13 Φεβρουαρίου σύμφωνα με τις τελευταίες τους συνελεύσεις), το δε πανεκπαίδευτικό συλλαλητήριο της περασμένης Πέμπτης υπήρξε μαζικότατο – σύμφωνα με εκτιμήσεις συγκέντρωσε περισσότερους από 15.000 διαδηλωτές απ’ όλη την Ελλάδα.
Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις