«Κοπέλα που μένει στο σπίτι»: Γυναίκες που συντηρούνται από άντρες τρεντάρουν ως #SAHGF
Το #SAHGF (Stay-at-home girlfriend) έχει συγκεντρώσει πάνω από 165 εκατομμύρια προβολές στο TikTok. Η δικαίωση των νοικοκυρών στον 21ο αιώνα δεν είναι κάτι καινούργιο, αλλά η «επαγγελματοποίηση» του ρόλου είναι.
- Τέλος χρόνου για τις φορολογικές εκκρεμότητες - Τι πρέπει να πληρώσουν οι πολίτες τις επόμενες μέρες
- Πώς πέθανε στη Σύμη ο παρουσιαστής του BBC Μάικλ Μόσλεϊ - Απεφάνθη ο ιατροδικαστής
- Πληροφοριοδότης κατά της OpenAI βρέθηκε νεκρός στο διαμέρισμά του στο Σαν Φρανσίσκο
- Οργασμοί ύπνου και μακροχρόνιες σχέσεις: Πέντε facts που μάλλον δεν ήξερες για το σεξ
Καλώς ήρθατε σε ένα ακόμη επεισόδιο του να είσαι το κορίτσι που μένει στο σπίτι, λέει η 25χρονη Helen με νεοϋορκέζικη προφορά. Η γυναίκα γνωρίζει τεράστια επιτυχία στο TikTok επειδή δείχνει την καθημερινή της ρουτίνα, ενώ ο φίλος της πηγαίνει στη δουλειά.
Τα βίντεό της έχουν περισσότερες από δύο εκατομμύρια προβολές και αποτελούν μέρος της τάσης #SAHGF, η οποία αναφέρεται σε μια γυναίκα που μένει στο σπίτι, ενώ ο φίλος της την υποστηρίζει οικονομικά.
Η ζωή αυτών των γυναικών εξαρτάται από την υποστήριξη των αγοριών τους και την εκτέλεση οικιακών εργασιών όπως το μαγείρεμα και η καθαριότητα, ενώ διατηρούν ένα σχεδόν στρατιωτικό πρόγραμμα για το σώμα τους, την περιποίηση του δέρματος και τη γυμναστική τους. Ένα από τα σημαντικότερα καθήκοντά τους ως «συντηρούμενες γυναίκες» είναι να είναι πάντα όμορφες για τους συντρόφους τους, εξηγεί η Helen στα βίντεό της.
@niatoks is there anything more fulfilling than that?? 🥹🏡🩷👨👩👧👦 #niatoks #feminism #stayathomegirlfriend #sprinklesprinkle #sheraseven #feminineenergy #niachi #providermen #thewizardliz #highvaluewoman #sahgf #housewife #softlife #dubaibling #boyfriendgoals #relationshipadvice #5050relationships ♬ origineel geluid – 𝐒𝐏𝐄𝐃𝐂𝐕𝐒𝐌𝐈𝐂𝐒
Οι Zetas γυρίζουν στην παράδοση
Το φαινόμενο αντανακλά τον τρόπο με τον οποίο οι νέες γενιές απομακρύνονται από τη φιγούρα του Girlboss και των παραγωγικών γυναικών που καθόρισαν έναν ουσιαστικό τρόπο ύπαρξης στον κόσμο: οι Zetas (εκ του Gen Z) επιδιώκουν τώρα μια πιο άνετη ζωή.
Η influencer, Erika Wheaton, έχει 25.000 followers, στους οποίους δείχνει αυτό που ορίζει ως «ρεαλιστική» ζωή με το αγόρι της- εκείνος της αφήνει χρήματα κάθε πρωί και εκείνη δεν εργάζεται. Πηγαίνει στο παντοπωλείο, πλένει τα ρούχα, κάνει όλες τις δουλειές και μαγειρεύει. Το απόγευμα πηγαίνει για pilates, ψωνίζει ρούχα από τις αγαπημένες της μπουτίκ και πηγαίνει για δείπνο με μια φίλη για να κλείσει τη μέρα.
Η Wheaton, όπως και πολλές από αυτές τις γυναίκες, λέει ότι ο φίλος της τής επέτρεψε να παραιτηθεί από μια δουλειά γραφείου, 9 με 5 μ.μ., για να αφιερώσει το χρόνο της στον εαυτό της, έτσι ώστε η μόνη της δουλειά να είναι να δείχνει πάντα τέλεια.
@kellyhennessy88 #feminineenergy #feminineurge #privatejet #softlife #highvaluewoman #sahgf #sahm #sahw ♬ anything u can do. i can do better – just bored
Κάποιες όμως «δουλεύουν» στα σόσιαλ μίντια
«Ξεκινάω τη μέρα παίζοντας με το μακιγιάζ της Sephora που μου χάρισε ο φίλος μου, βγάζω βόλτα το σκύλο και παίρνω φαγητό που μου στέλνει ο σεφ μου, γιατί οι φίλες που είναι νοικοκυρές δεν μαγειρεύουν», εξηγεί από την άλλη πλευρά η Helen σε ένα από τα βίντεό της, δίνοντας μια άλλη πραγματικότητα των #SAHGF, πιο «αραχτή και light».
Η αλήθεια είναι ότι τα βίντεο αυτά χρηματίζονται από μεγάλα brand, τα οποία και διαφημίζονται. Αυτό αποδεικνύει ότι έχει δικό της εισόδημα, αν και ο τρόπος ζωής της και η επιτυχία της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βασίζονται στο να λέει ότι δεν εργάζεται.
Η φετιχοποίηση του TikTok
Από μια κυνική οπτική γωνία, η «Stay at Home Girlfriend» είναι απλώς αυτό που κάποτε αποκαλούσαν «νοικονυρά» Η καινοτομία είναι η παρουσία της στο TikTok, το οποίο φετιχοποιεί τις συνήθειες των χρηστών του και τους κάνει να φαίνονται γοητευτικοί σε πολλούς από τους οπαδούς τους.
Η Janira Planes, brand strategist στην HAMLET Strategic Makers και ειδικός στην κουλτούρα του διαδικτύου, εξηγεί ότι πλέον «αυτές οι τάσεις γεννιούνται από τη μίμηση. Η τάση προέρχεται από την επιθυμία να είσαι στο σπίτι και να μην εργάζεσαι, έχει την αφετηρία της σε μια κάποια απογοήτευση από τη ζωή.
»Πρόκειται για κινήματα που γεννιούνται σε κοινωνικό επίπεδο και βρίσκουν μια μορφή οπτικής έκφρασης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δεν είναι τυχαίο ότι στο #SAHGF εμφανίζονται νεαρές γυναίκες που ανήκουν στις τελευταίες γενιές των millennial και Z και μεγάλωσαν με την ψεύτικη υπόσχεση της οικονομικής ασφάλειας».
Η Wheaton, όπως και πολλές από αυτές τις γυναίκες, λέει ότι ο φίλος της τής επέτρεψε να παραιτηθεί από μια δουλειά γραφείου, 9 με 5 μ.μ., για να αφιερώσει το χρόνο της στον εαυτό της, έτσι ώστε η μόνη της δουλειά να είναι να δείχνει πάντα τέλεια
Μιμητισμός και (κάποια) απελπισία από τις Trad Wives
Η ειδικός στο ψηφιακό μάρκετινγκ Valeria Silva, του πρακτορείου Delirio&Twain, υπογραμμίζει μια άλλη πτυχή του TikTok που μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε αυτό το φαινόμενο: πρόκειται για έναν ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμεύει για να συγκρίνει κανείς τη ζωή του με τις ζωές των άλλων.
«Συχνά, όταν τα hashtags γίνονται τάσεις είναι επειδή οι χρήστες μιμούνται τη συμπεριφορά κάποιου του οποίου τον τρόπο ζωής βρίσκουν επιθυμητό. Βλέποντας ότι η ρουτίνα πολλών γυναικών ασχολείται με τα πάντα εκτός από το να πηγαίνουν στη δουλειά, πολλές άλλες σκέφτονται και τη δική τους ύπαρξη».
Ούτε μπορούμε να αγνοήσουμε τις πολιτικές επιπτώσεις αυτής της τάσης και τη σαφή σχέση της με ένα φαινόμενο που εμφανίστηκε πριν από τέσσερα χρόνια, τις Trad Wives, με πρωτεργάτη την Alena Kate Pettitt στο The Darling Academy, έναν ψηφιακό ιστότοπο που υπερασπίζεται και προωθεί έναν τρόπο ζωής βασισμένο στο ρόλο της παραδοσιακής συζύγου.
Το 2020, η Alena ήταν ένα από τα πιο φιλικά προς τα μέσα ενημέρωσης πρόσωπα αυτού του κινήματος που αναπτύχθηκε επίσης στο διαδίκτυο και στη συνέχεια εκδηλώθηκε στην πραγματική ζωή. Τότε, είχε εξηγήσει γιατί εγκατέλειψε τη δουλειά της ως βοηθός μάρκετινγκ για να ασχοληθεί πλήρως με το νοικοκυριό.
Ένα δημοσίευμα των New York Times με τίτλο «Οι νοικοκυρές της λευκής υπεροχής» έδειξε ότι η προέλευση αυτών των κοινοτήτων συνδέεται με τη λευκή υπεροχή και τα ανδρικά κινήματα alt-right
@yelenalala My personal bodyguard 🤍 #myboyfriendisthebest #relationshipgoals #ilovemyboyfriend #sahgf ♬ som original – crz
«Οι νοικοκυρές της λευκής υπεροχής»
Η Alena ισχυριζόταν την ικανοποίηση του να έχει ένα φρεσκοψημένο κέικ με το οποίο θα «εκτονωνόταν» και θα «εξέπληττε» τον σύζυγό της όταν επέστρεφε στο σπίτι και υποστήριζε την αυτονομία που, όπως εξηγούσε, συνίστατο στο να χρησιμοποιεί το μηνιαίο επίδομα που της έδινε κατά βούληση για να αγοράζει τρόφιμα και να πληρώνει άλλα έξοδα.
«Είμαι η διευθύνουσα σύμβουλος της δικής μου εταιρείας, η υπεύθυνη του σπιτιού» συνήθιζε να λέει. Οι δηλώσεις της ήταν ιδεολογικά τοποθετημένες: ένα δημοσίευμα των New York Times με τίτλο «Οι νοικοκυρές της λευκής υπεροχής» έδειξε ότι η προέλευση αυτών των κοινοτήτων συνδέεται με τη λευκή υπεροχή και τα ανδρικά κινήματα alt-right.
Το αν υπάρχουν τέτοιοι δεσμοί στην περίπτωση του #SAHGF μένει να φανεί.
«Δεν είναι επικίνδυνο αυτό;»
Η πιο διάσημη από αυτές, η Kendal Kay, μίλησε πρόσφατα στο περιοδικό Newsweek και σύντομα έγινε σαφές ότι δεν είναι όλα όσα λάμπουν χρυσάφι: «Με επικρίνουν συχνά επειδή δεν είμαι οικονομικά ανεξάρτητη, αλλά νιώθω πολύ ασφαλής. Μια συνηθισμένη ερώτηση που μου κάνουν είναι: «Δεν είναι επικίνδυνο αυτό; Δεν νομίζετε ότι αυτό είναι μια συνταγή για οικονομική κατάχρηση;».
»Δεν μιλάω πάντα γι’ αυτό στα βίντεό μου, αλλά πιστεύω ότι είναι απίστευτα σημαντικό για οποιονδήποτε βρίσκεται σε παρόμοια κατάσταση -είτε είστε σύζυγος ή μητέρα που μένει στο σπίτι- να έχετε κάποιου είδους οικονομική ασφάλεια για τον εαυτό σας. Αυτό μπορεί να φαίνεται διαφορετικό για τον καθένα, αλλά εγώ εξακολουθώ να βγάζω κάποια χρήματα από τη δημιουργία περιεχομένου. Βγάζω περίπου 2.000 δολάρια το μήνα, έχω αποταμιεύσεις από τότε που δούλευα πολύ, στις οποίες είναι καλό να στηρίζομαι».
Αυτό είναι αναμφίβολα μια έξυπνη κίνηση. Μια μελέτη του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ του 2021 σχετικά με τη συμπεριφορά των χρηστών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το περιεχόμενο που γίνεται viral – δηλαδή το περιεχόμενο που γίνεται τάση – είναι το περιεχόμενο που παραβιάζει τις πολιτιστικές αξίες των ανθρώπων.
Στην εποχή του φεμινισμού του τέταρτου κύματος, αυτό μπορεί να συμβαίνει με τη φαντασίωση των «εσώκλειστων γυναικών» με το χάσταγκ #SAHGF.
*Με στοιχεία από elpais.com
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις