Εστίαση: Ποιες διεθνείς αλυσίδες «ψηφίζουν» Ελλάδα
Γιατί η Ελλάδα μπήκε «στο ραντάρ» διεθνών αλυσίδων εστίασης και καφέ – Πού ανοίγουν καταστήματα
Με τη βοήθεια του τουρισμού αλλά και της δυναμικής ανάπτυξης που σημειώνει η κατανάλωση καφέ και σνακ εντός των συνόρων, ο εγχώριος κλάδος της εστίασης κατέγραψε έσοδα 9,22 δισ. ευρώ το 2023, εμφανίζοντας αύξηση κατά 9,6% σε σχέση με το 2022.
Από τη μια οι καλές επιδόσεις και από την άλλη η αισιοδοξία ότι με τη συνδρομή του τουριστικού ρεύματος θα διατηρηθούν υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης έχουν δημιουργήσει ένα νέο «κύμα» αφίξεων διεθνών αλυσίδων εστίασης και καφέ στην εγχώρια αγορά.
Ενδεικτική είναι άλλωστε και η έρευνα του World Coffee Portal, η οποία προβλέπει ότι η συνολική ελληνική αγορά επώνυμων καφέ θα ξεπεράσει τα 2.500 καταστήματα μέχρι το 2028.
Cova Astir Marina
Εδώ και δυόμισι μήνες η εκσυγχρονισμένη Αστήρ Μαρίνα, με 59 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών, εμπορικά καταστήματα διάσημων οίκων, όπως Loro Piana, Bottega Veneta, Dior, Louis Vuitton, Gucci κ.λπ., καθώς και έναν παράκτιο περίπατο με επιπλέον χώρους πρασίνου, φιλοξενεί την πρώτη Cova επί ελληνικού εδάφους.
Πρόκειται διάσημη μιλανέζικη pasticceria, που ιδρύθηκε το 1817 από τον Antonio Cova, έναν αξιωματικό ο οποίος υπηρετούσε υπό τον Ναπολέοντα και φημίζεται για τα υψηλής ποιότητας προϊόντα της και το απαράμιλλο στυλ της.
Με πελάτες από τον Τζουζέπε Βέρντι μέχρι τον Ερνστ Χέμινγουεϊ συνέχισε να συναρπάζει το παγκόσμιο κοινό της και μετά τη μετεγκατάσταση στη Via Montenapoleone 8 το 1950.
Το 1993 η Cova εγκαινίασε τον πρώτο της χώρο στο Χονγκ Κονγκ, ξεκινώντας την παγκόσμια επέκτασή της.
Το 2017 το Cova γιόρτασε τα 200 χρόνια παρουσίας του και πλέον θεωρείται ως ένα από τα brands που λειτουργούν ως σημεία αναφοράς στις περιοχές όπου λειτουργεί.
Από το 2013 ανήκει στον όμιλο LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton και σήμερα διαθέτει καταστήματα στο Μόντε Κάρλο, στο Παρίσι, στο Κουβέιτ, στο Ριάντ, στην Ντόχα, στο Πεκίνο, στη Σαγκάη, στην Ταϊβάν κ.ά.
Cafè Barbera
Ακόμη μια ιστορική αλυσίδα καφέ, επίσης εξ Ιταλίας ορμώμενη, έκανε την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά. Ο λόγος για την Café Barbera, που άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στην Ερμού στο ύψος του Θησείου και στόχος, σύμφωνα με τη διοίκηση, είναι να εξαπλωθεί σε όλη την Αθήνα μέσα στην επόμενη τριετία.
Με ένα twist όσον αφορά στο αναπτυξιακό πλάνο, αφού στην Ελλάδα δοκιμάζεται ένας νέος τύπος μικρού καταστήματος κάτω των 30 τ.μ. (mini store), στόχος είναι τα Café Barbera να αναπτυχθούν σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, σε σταθμούς μετρό, αεροδρόμια, μέσα σε πανεπιστήμια, εργασιακούς χώρους κ.λπ.
Η ιστορία της αλυσίδας χρονολογείται από το 1870 ξεκινώντας ως ένα μικρό καφεκοπτείο από τον Domenico Barbera στη νότια Ιταλία και σήμερα με την πέμπτη γενιά στο τιμόνι έχει εξελιχθεί σε μια πραγματικά διεθνή επωνυμία με εμβέλεια διανομής καφέ σε περισσότερες από 60 χώρες.
Pret A Manger
Η βρετανική αλυσίδα Pret A Manger με βιολογικό καφέ και φρέσκο φαγητό για όλες τις ώρες της ημέρας άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, ενώ θα ακολουθήσουν άλλα τρία στα αεροδρόμια της Μυκόνου, της Κω και της Ζακύνθου.
Η επέκταση στην Ελλάδα γίνεται σε συνεργασία με τον όμιλο τροφίμων και ποτών SSP και τη Fraport Greece.
Το πρώτο κατάστημα Pret, όπως είναι γνωστή η αλυσίδα στο Ηνωμένο Βασίλειο, άνοιξε στο Λονδίνο το 1986 και σήμερα λειτουργεί περισσότερα από 600 καταστήματα παγκοσμίως με 9.900 υπαλλήλους σε 16 διεθνείς αγορές (Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, Ηνωμένες Πολιτείες, Χονγκ Κονγκ, Γαλλία, Ντουμπάι, Κουβέιτ, Ινδία, Λουξεμβούργο, Ελβετία, Βέλγιο, Σιγκαπούρη, Γερμανία, Καναδάς, Ιταλία, Ισπανία).
12oz
Το πρώτο κατάστημά της εκτός ιταλικών συνόρων άνοιξε στην Αθήνα η 12oz, η αλυσίδα καφέ on-the-go με έδρα το Μιλάνο.
Η ιταλική αλυσίδα καφέ υπέγραψε συμφωνία franchise με τον όμιλο Foodrinco με στόχο να φτάσει τα 50 σημεία έως το 2028, με προτεραιότητα την Αθήνα, τα μεγάλα αστικά κέντρα της επαρχίας και τα νησιά. Επιπλέον, η εταιρεία έχει την αποκλειστικότητα για ορισμένες χώρες των Βαλκανίων και την Κύπρο έως το 2028.
Η αλυσίδα, που διαθέτει δική της πατενταρισμένη τεχνολογία για την προετοιμασία μέρους των ροφημάτων που προσφέρει στο μενού της σε λιγότερο από 30 δευτερόλεπτα, μετρά ήδη 3 καταστήματα στην Αθήνα.
Le Pain Quotidien
«Le Pain Quotidien», όπως είναι η επωνυμία της βελγικής αλυσίδας καφέ-αρτοποιείων που έκανε ντεμπούτο πρόσφατα στην Ελλάδα, σημαίνει το καθημερινό ψωμί.
Το δημιούργημα του Βέλγου σεφ Alain Coumont, ο οποίος εργάστηκε σε πολλά ακριβά εστιατόρια στη Γαλλία προτού αποφασίσει το 1990 να ξεκινήσει το δικό του εγχείρημα στις Βρυξέλλες, καθώς δεν μπορούσε να βρει ένα πραγματικά καλό ψωμί στη βελγική πρωτεύουσα, σήμερα έχει εξαπλωθεί σε 19 χώρες σε όλο τον κόσμο, με την Ελλάδα να είναι η 19η αγορά της.
Βέβαια δεν είναι όλα ρόδινα στην ανάπτυξη της Le Pain Quotidien. Η μητρική εταιρεία και η αμερικανική θυγατρική της τον Μάιο του 2020 αιτήθηκαν προστασίας από τους πιστωτές τους, ενώ και στο Ηνωμένο Βασίλειο τα βρήκε σκούρα, κηρύσσοντας πτώχευση τον περασμένο Ιούλιο κλείνοντας σχεδόν όλα της τα καταστήματα.
Ωστόσο κατάφερε να ορθοποδήσει και σήμερα διαθέτει πάνω από 200 καταστήματα. Σημειωτέον ότι η επέκταση της αλυσίδας σε νέες αγορές γίνεται με franchise καταστήματα, ενώ σε Βέλγιο, ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο και Γαλλία τα σημεία πώλησης είναι εταιρικά.
Πηγή ΟΤ
- Η βαθμολογία στον όμιλο της Εθνικής μετά την ήττα στο Λονδίνο
- Θα μπουν οι ΗΠΑ στο στόχαστρο των εκδικητών ομολόγων;
- Euroleague: Η βαθμολογία μετά τη νίκη του Ολυμπιακού επί της Μπασκόνια
- Μεγάλη Βρετανία – Ελλάδα 73-72: Μπλακ-άουτ και απότομη προσγείωση για τη «γαλανόλευκη»
- Αυτό είναι το πρόσωπο-κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
- Ο Μπαρτζώκας αποθέωσε τον Φουρνιέ: «Είναι παικταράς, τι άλλο να πω!»