Το κατεστραμμένο άγαλμα του δουλεμπόρου Έντουαρντ Κόλστον θα εκτεθεί σε μουσείο της Αγγλίας
Το 2020, αντιρατσιστές που διαδήλωναν για τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ στο Μπρίστολ γκρέμισαν το άγαλμα του δουλεμπόρου Έντουαρντ Κόλστον.
Το άγαλμα του δουλεμπόρου Έντουαρντ Κόλστον, το οποίο ρίχτηκε από το βάθρο του στο Μπρίστολ του Ηνωμένου Βασιλείου και πετάχτηκε στο λιμάνι από διαδηλωτές το 2020, θα εκτίθεται πλέον μόνιμα στο μουσείο M Shed της πόλης μετά από απόφαση των δημοτικών συμβούλων.
«Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η αξία του αγάλματος του Κόλστον βρίσκεται στο γεγονός ότι γκρεμίστηκε από ακτιβιστές αντιρατσιστές»
Η επιτροπή σχεδιασμού του δημοτικού συμβουλίου αφαίρεσε επίσης την καταχώριση του αγάλματος στην κατηγορία ΙΙ, στο πλαίσιο της διαδικασίας για την ένταξή του στη συλλογή του μουσείου. Το άγαλμα είχε εκτεθεί για λίγο το 2021, αλλά τα τελευταία δύο χρόνια παρέμενε σε αποθήκη.
Κατά τη συνεδρίαση για τον σχεδιασμό την Τετάρτη, ο συντηρητικός δημοτικός σύμβουλος Chris Windows δήλωσε ότι ήταν αντίθετος με την «άδικη απόφαση» να τοποθετηθεί το άγαλμα σε ένα μουσείο για να «κρατηθεί ασφαλές». Είπε χαρακτηριστικά: «Η σωστή θέση για το άγαλμα είναι στο αρχικό του βάθρο».
This happened a few moments ago.
The Edward Colston statue has been pulled down. pic.twitter.com/E0BUxVHonc— BBC Radio Bristol (@BBCRB) June 7, 2020
Όμως, σύμφωνα με μια δημοσκόπηση που διεξήχθη σε όλη την πόλη από την Επιτροπή Ιστορίας We Are Bristol, το 80% των ερωτηθέντων τάχθηκε υπέρ της τοποθέτησης του αγάλματος στο M Shed.
«Οι κάτοικοι της πόλης θα μπορούσαν να επιλέξουν αν επιθυμούσαν ή όχι να το ξαναδούν»
Ο πρόεδρος της επιτροπής, καθηγητής Tim Cole του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ, χαιρέτισε την απόφαση: «Με ικανοποίηση είδα ότι η επιτροπή σχεδιασμού ενέκρινε την έκθεση του αρμόδιου αξιωματικού που συνέστησε το άγαλμα να εισέλθει μόνιμα στη συλλογή του μουσείου. Η έκθεση στο μουσείο «ψηφίστικε» με συντριπτική πλειοψηφία στη συζήτηση που είχαμε εμείς -ως επιτροπή ιστορίας- με την πολιτεία το 2021 ως ο καταλληλότερος χώρος για αυτό το επίμαχο και πολύπλοκο έργο.
«Η τοποθέτηση ενός αντικειμένου σε ένα μουσείο δεν είναι μια ουδέτερη πράξη. Αποδίδει αξία σε αυτό το αντικείμενο»
«Οι περισσότεροι στην πόλη θεώρησαν ότι το άγαλμα είχε ιστορική σημασία, πολύ περισσότερο από τότε που γκρεμίστηκε, και η μακρά ιστορία του πότε και γιατί τοποθετήθηκε και κατέβηκε απαιτεί τον χώρο που προσφέρει η μουσειακή έκθεση -και όχι μια σύντομη πλακέτα.
Για τους περισσότερους στην πόλη, ήταν σημαντικό το άγαλμα να εκτεθεί στην «πεσμένη» και γεμάτη γκράφιτι κατάστασή του, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα κρίσιμο μέρος της πρόσφατης ιστορίας του, και επίσης για το ότι οι κάτοικοι της πόλης θα μπορούσαν να επιλέξουν αν επιθυμούσαν ή όχι να το ξαναδούν. Η τοποθέτηση του αγάλματος στο μουσείο επιτρέπει να επιτευχθεί αυτό».
Η μακρά ιστορία ακτιβισμού του Μπρίστολ
Το άδειο βάθρο διατηρεί την ιδιότητα του διατηρητέου βαθμού ΙΙ και σχεδιάζεται η τοποθέτηση μιας πλάκας που θα εξηγεί την ιστορία του χώρου. Η διατύπωση της πινακίδας θα συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση της επιτροπής προγραμματισμού τον Απρίλιο, η οποία θα γίνει αφού το άγαλμα παρουσιαστεί.
Το χάλκινο άγαλμα, το οποίο ανεγέρθηκε το 1895 για να τιμήσει τη φιλανθρωπία του Κόλστον και το οποίο χαρακτηρίστηκε διατηρητέο το 1977, ανατράπηκε από διαδηλωτές του Black Lives Matter μετά τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ από τον πρώην αστυνομικό της Μινεάπολις Ντέρεκ Σόβιν.
Η Andrea Potts, ερευνήτρια του τρόπου με τον οποίο οι σύγχρονες μουσειακές εκθέσεις αναπαριστούν την ευρωπαϊκή αποικιοκρατία στο Κέντρο Ιστορίας του Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου του Μπράιτον, δήλωσε: «Η τοποθέτηση ενός αντικειμένου σε ένα μουσείο δεν είναι μια ουδέτερη πράξη. Αποδίδει αξία σε αυτό το αντικείμενο. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η αξία του αγάλματος του Κόλστον βρίσκεται στο γεγονός ότι γκρεμίστηκε από ακτιβιστές αντιρατσιστές. Αυτή είναι μια ευκαιρία να εκθέσουμε το άγαλμα με τρόπο που να επικεντρώνει τη μακρά ιστορία ακτιβισμού του Μπρίστολ, και είναι καλό να ακούμε ότι το άγαλμα θα αποτελέσει σύντομα μέρος μιας έκθεσης για τη διαμαρτυρία».
*Με πληροφορίες από The Art Newspaper | Κεντρική φωτογραφία θέματος: Keir Gravil | REUTERS
- Τραγωδία στην Εύβοια: Παιδιά κατηγορούνται ότι δολοφόνησαν τον πατέρα τους
- Φλόρενς Πίου: Δεν θέλω να χωράω σε στερεότυπα που φτιάχνουν οι άλλοι κι ας με πουν προβληματική
- Κίνηση: «Σημειωτόν» οι οδηγοί σε Κηφισό και Κηφισίας – Καθυστερήσεις και στην Αττική Οδό
- H απονομή του τροπαίου στους Μιλγουόκι Μπακς (vids)
- ΕΦΚΑ: Σε αδιέξοδο οι οφειλέτες – Εγκαταλείπουν τη ρύθμιση χρεών μετά τις πρώτες δόσεις
- Έτοιμος να αποχωρήσει από τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ ο Ράσφορντ