Ο πληθωρισμός έχει «λυγίζει» τους καταναλωτές – Ποιες προκλήσεις θα μπορούσε όμως να φέρει η απότομη πτώση των τιμών;
Οι καταναλωτές έχουν βαρεθεί τον πληθωρισμό. Ωστόσο, ορισμένοι λιανοπωλητές φοβούνται την πτώση των τιμών
- Ο καλλιτέχνης που απείλησε ότι θα κατέστρεφε πολύτιμα έργα τέχνης αν ο Τζούλιαν Ασάνζ πέθαινε στη φυλακή
- Για ποια εγκλήματα κατηγορούνται οι Νετανιάχου, Γκάλαντ και Ντέιφ
- Να απομονώσει τους αποστάτες καλούν οι 87+ τον πολιτικό κόσμο - «Να μην αποδεχτούν έδρες προϊόν συνωμοσίας»
- Οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων κατά τη διάρκεια της Black Friday
Λίγο πριν από την περίοδο των διακοπών, φαίνεται να υπήρχαν ενθαρρυντικά νέα για τους κουρασμένους από τον πληθωρισμό αγοραστές. Οι τιμές των τροφίμων και άλλων βασικών προϊόντων μειώνονταν αντί να αυξάνονται.
Οι επιχειρηματίες του λιανικού εμπορίου είπαν ότι εάν συνεχιστεί η τάση, θα αντιμετωπίσει σύντομα τον αποπληθωρισμό, κάτι που θα ήταν ευπρόσδεκτο θέαμα για τους καταναλωτές που αντιμετωπίζουν μια από τις χειρότερες αυξήσεις τιμών των τελευταίων δεκαετιών.
Ωστόσο, ορισμένοι φαίνεται να ανησυχούν ότι οι υψηλότερες τιμές σε πολλά είδη παντοπωλείου και είδη οικιακής χρήσης, όπως τα χάρτινα είδη, έχουν «κολλήσει».
«Υπάρχει αποπληθωρισμός σε ορισμένες κατηγορίες αλλά οι τιμές είναι πιο σταθερές από ό,τι ήταν πριν από τρεις μήνες», δήλωσε στο CNBC ο CFO John David Rainey.
Ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε 3,1% τον Ιανουάριο σε σχέση με το προηγούμενο έτος
«Αν κοιτάξει κανείς τον πληθωρισμό με την πάροδο του χρόνου, πολύ σπάνια μπαίνουμε σε περιόδους συνεχούς αποπληθωρισμού. Αυτό απλώς δεν είναι καταναλωτικό αποτέλεσμα», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Coke, James Quincey, στις 13 Φεβρουαρίου στο «Squawk on the Street» του CNBC.
Τα τελευταία στοιχεία το επιβεβαιώνουν: ενώ ο ρυθμός αύξησης των τιμών μειώνεται, η τελευταία μέτρηση πληθωρισμού εμφανίστηκε υψηλότερη από το αναμενόμενο.
Ο δείκτης τιμών καταναλωτή, ένα ευρύ μέτρο που χρησιμοποιείται για την παρακολούθηση του τι πληρώνουν οι αγοραστές για αγαθά και υπηρεσίες σε ολόκληρη την οικονομία, αυξήθηκε 3,1% τον Ιανουάριο σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν κατά 2,6%, τροφοδοτούμενες από την άνοδο κατά 5,1% στις τιμές των τροφίμων εκτός σπιτιού, μια κατηγορία που περιλαμβάνει γεύματα σε εστιατόρια και αγορές μηχανημάτων αυτόματης πώλησης.
Oι τιμές των ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης, των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και ορισμένων άλλων κατηγοριών γενικών εμπορευμάτων έχουν πέσει.
Οι μισθοί συνέχισαν επίσης να αυξάνονται, αμβλύνοντας το πλήγμα καθώς ορισμένες τιμές παρέμειναν υψηλές.
Η βόμβα του πληθωρισμού
Ο πληθωρισμός εμφανίστηκε τα τελευταία δύο χρόνια, καθώς οι αυξανόμενες τιμές τέντωσαν τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών και ανάγκασαν τους αγοραστές να επαναξιολογήσουν πού και πόσα ξοδεύουν.
Οι αυξήσεις των τιμών βοήθησαν τις εταιρείες να αντισταθμίσουν το υψηλότερο κόστος εισροών και να διατηρήσουν την ανάπτυξη — ακόμη και όταν οι καταναλωτές αγόραζαν λιγότερα ενώ αναγκάζονταν να κερδίζουν περισσότερα χρήματα.
Η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ ανέλαβε το δύσκολο έργο να χαλιναγωγήσει την αύξηση των τιμών χωρίς να οδηγήσει την οικονομία σε ύφεση, επιβραδύνοντας τον πληθωρισμό, αλλά οι αγοραστές ένιωσαν τόση ανακούφιση.
Το κόστος των καθημερινών ειδών ξεπέρασε τις οικονομικές ανησυχίες των Αμερικανών σε έρευνα του Pew Research Center που διεξήχθη από τις 16 έως τις 21 Ιανουαρίου . Το εβδομήντα δύο τοις εκατό των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ανησυχεί «πολύ» για την τιμή των τροφίμων και των καταναλωτικών αγαθών.
Βήματα προς τον αποπληθωρισμό
Ενώ ο αποπληθωρισμός θα μπορούσε να προσφέρει ανακούφιση στους καταναλωτές, μπορεί επίσης να είναι ένα δύσκολο στάδιο. Σε πολλές περιπτώσεις, οι εταιρείες μπορεί να επιλέξουν να προστατεύσουν τα κέρδη αντί να μετακυλίσουν χαμηλότερο κόστος εισροών στους καταναλωτές. Διαφορετικά, κινδυνεύουν με συρρίκνωση των πωλήσεων και πτώση της τιμής της μετοχής.
Επιπλέον, τα στελέχη μπορεί να μην θέλουν να μειώσουν τις τιμές ή να πουν ότι σημειώνεται αποπληθωρισμός, καθώς οι επενδυτές θα μπορούσαν να το εκλάβουν ως σημάδι ότι η επωνυμία μιας εταιρείας ή η οικονομία στο σύνολό της έχει αποδυναμωθεί.
«Σπάνια βλέπεις τις τιμές να μειώνονται σε ομοιόμορφη βάση εκτός ύφεσης ή βαθιάς ύφεσης», δήλωσε ο Gregory Daco, επικεφαλής οικονομολόγος της EY.
Ωστόσο, οι καταναλωτές μερικές φορές επωφελούνται από τις «διορθώσεις» τιμών, είπε. Για παράδειγμα, τα αεροπορικά εισιτήρια έπεσαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας και αυξήθηκαν μετά από αυτήν, αλλά τώρα έχουν ισοπεδωθεί ξανά.
H ανάλυση για τον Ιανουάριο του 2024
Δεν υποχωρούν όλες οι τιμές
Προϊόντα όπως το κοτόπουλο ή τα αυγά έχουν περισσότερες πιθανότητες να δουν τις τιμές μειώνονται μέσα στο παντοπωλείο. Οι τιμές του κοτόπουλου μειώθηκαν κατά 3,9% το πρώτο τρίμηνο του οικονομικού έτους. Παραγωγός αυγών της Cal-Maine Foods ανέφερε ότι η μέση τιμή ανά ντουζίνα αυγά μειώθηκε στο μισό το τρίμηνο που έληξε στις 2 Δεκεμβρίου σε σύγκριση με την περσινή περίοδο, όταν η τιμή των αυγών εκτοξεύτηκε.
Ο CFO Fernando Fernandez ζήτησε επίσης περικοπές τιμών για παγωτά στο σπίτι, πλυντήρια ρούχων και μπάρες καθαρισμού δέρματος στην τηλεδιάσκεψη της εταιρείας στις 8 Φεβρουαρίου.
«Έχουμε δει αποπληθωρισμό πρώτα στις κατηγορίες που προσανατολίζονται στα εμπορεύματα», δήλωσε ο αναλυτής της CFRA Arun Sundaram. «Νομίζω ότι θα χρειαστεί λίγος χρόνος μέχρι να μειωθεί η τιμή των συσκευασμένων τροφίμων».
Αλλά δεν έχουν υποχωρήσει οι τιμές σε όλα τα προϊόντα. Οι τιμές στο κακάο, τη ζάχαρη και τις ντομάτες έχουν αυξηθεί πρόσφατα.
Αν και έχουν αμβλυνθεί οι πιέσεις για το κόστος των εισαγόμενων προϊόντων, τα έξοδα αυξάνονται ταχύτερα από ό,τι πριν από την άνευ προηγουμένου έκρηξη της ζήτησης του 2021. Οι περισσότερες εταιρείες βλέπουν το κόστος να αυξάνεται περίπου κατά 3%, ακόμη υψηλότερο από τον πληθωρισμό πριν από την πανδημία 1% έως 2%, σύμφωνα με τον Edward, αναλύτρια Jones Brittany Quatrochi.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις