Ποια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα απαγορεύει τα αυτοκίνητα στο κέντρο
Οι προσπάθειες της ιρλανδικής πρωτεύουσας για τον περιορισμό της κυκλοφορίας στο κέντρο ακολουθούν παρόμοιες προσπάθειες σε άλλες πόλεις της ΕΕ
- «Τουλάχιστον 100 Βορειοκορεάτες στρατιωτικοί σκοτώθηκαν σε μάχες στο Κουρσκ»
- Ο Γ’ Παγκόσμιος Πόλεμος είναι ήδη εδώ – Έχει άλλη μορφή και δεν γίνεται μόνο στην Ουκρανία
- Με τι δεν είναι ικανοποιημένοι οι εργαζόμενοι - Και δεν είναι ο μισθός η μεγαλύτερη ανησυχία τους
- Μπέζος για τη βία κατά των γυναικών: Έχουν ευθύνη όλοι οι θεσμοί
Φέτος, το Δουβλίνο θα γίνει μια ακόμη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που θα απαγορεύει τη κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης. Σε μια προσπάθεια να καθαρίσει τους δρόμους και να καθαρίσει τον αέρα στον πυρήνα της, η μεγαλύτερη πόλη της Ιρλανδίας ξεκινά μια διαδικασία επανασχεδιασμού των κεντρικών δρόμων, έτσι ώστε ΙΧ και εμπορικά φορτηγά να έχουν πρόσβαση μόνο εάν ο τελικός προορισμός τους είναι το κέντρο της πόλης.
Μετατοπίζοντας οχήματα που απλώς περνούν προς κάπου αλλού, το σχέδιο υπόσχεται να μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση και να επιτρέψει τη δημιουργία νέων πεζόδρομων και πλατειών που θα κάνουν την καρδιά του Δουβλίνου ένα πιο ευχάριστο μέρος. Το σχέδιο έθεσε ως στόχο τη μείωση της κυκλοφορίας κατά 60% στο αστικό κέντρο.
Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για να επιτευχθεί αυτό είναι αρκετά απλά: δύο «πύλες λεωφορείων» σε κάθε όχθη του ποταμού Liffey θα εμποδίσουν τη διέλευση ιδιωτικών οχημάτων και αρκετοί δρόμοι θα αναδιαμορφωθούν έτσι ώστε τα οχήματα που ταξιδεύουν στο κέντρο της πόλης να οδηγούνται κατά μήκος βρόγχων που τελικά τα κατευθύνουν πίσω προς την ίδια κατεύθυνση.
Πρόθυμοι οι Δουβλινέζοι
Η πρόταση απηχεί τους περιορισμούς των οχημάτων που βρίσκονται σε εξέλιξη σε άλλες πόλεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως το Παρίσι, το Άμστερνταμ και η Λισαβόνα. Και όπως οι ηγέτες των πόλεων αλλού, οι αρχιτέκτονες του σχεδίου του Δουβλίνου επικαλούνται την ιδέα της «πόλης των 15 λεπτών», η οποία στοχεύει να επιτρέψει στους κατοίκους να έχουν πρόσβαση σε όλους τους σημαντικούς προορισμούς μέσα σε 15 λεπτά με τα πόδια ή με ποδήλατο.
Όμως, ενώ οι προσπάθειες για περιορισμό της κυκλοφορίας αυτοκινήτων σε ορισμένα κέντρα πόλεων έχουν προκαλέσει την οργισμένη (και συνωμοσιολογική) αντίθεση από αυτοκινητιστές, το Δουβλίνο απολαμβάνει τη συντριπτική υποστήριξη του κοινού μέχρι στιγμής. Περισσότερο από το 80% των 3.500 ερωτηθέντων σε μια δημόσια διαβούλευση που δημοσιεύθηκε πρόσφατα δήλωσαν ότι υποστήριξαν τη νέα ζώνη, μια ηχηρή επιδοκιμασία για μια πόλη που μέχρι τώρα δεν είχε ισχυρή φήμη για προοδευτική αστική πολιτική.
Οι μεγάλες ενστάσεις για την απαγόρευση κυκλοφορίας είναι ελάχιστες μέχρι στιγμής. Η μία τοποθετήθηκε από την Diageo με έδρα το Λονδίνο, ιδιοκτήτη της μάρκας Guinness, η οποία προειδοποίησε ότι τα σχέδια θα διαταράξουν τις «ιστορικές» διαδρομές φορτηγών από το ζυθοποιείο Guinness κατά μήκος του ποταμού Liffey προς το λιμάνι — παρόλο που στην πραγματικότητα βαρέλια μπύρας μεταφέρονταν από φορτηγίδα κατά μήκος αυτής της διαδρομής μέχρι το 1961.
Υποβαθμισμένο κέντρο
Το επίπεδο υποστήριξης μπορεί να προέρχεται από εκτεταμένες ανησυχίες για την κατάσταση πολλών περιοχών του Δουβλίνου. Το κέντρο της πόλης εξακολουθεί να ανακάμπτει από την πανδημία, μετά από μια ύφεση που τροφοδοτήθηκε εν μέρει από μια διστακτική επιστροφή στο γραφείο. Ενώ τα καταστήματα είναι και πάλι απασχολημένα, το εσωτερικό του Δουβλίνου θα μπορούσε να ενισχύσει τη συνολική του ελκυστικότητα και την αίσθηση της βιωσιμότητας.
Η χαρακτηριστική ρυμοτομία του Δουβλίνου – στοιχεία της οποίας χρονολογούνται από την εποχή των Βίκινγκ – είναι ελάχιστα βελτιστοποιημένη για μηχανοκίνητες μεταφορές: Υπάρχουν πολλά τυφλά σοκάκια και αδιέξοδοι που οδηγούν ακόμη και σε μεγάλους δρόμους. Αυτή η διάταξη έχει επίσης επιδεινώσει τις πρόσφατες ανησυχίες για τη δημόσια ασφάλεια.
Άνοδος στην εγκληματικότητα
Το Δουβλίνο σημείωσε πρόσφατα άνοδο στο βίαιο έγκλημα και βρίσκεται στο επίκεντρο της σοβαρής οικονομικής κρίσης στέγασης στην Ιρλανδία, με την αυξανόμενη ανισότητα να θεωρείται παράγοντας στις ακροδεξιές ταραχές που ξέσπασαν τον Νοέμβριο του 2023. Στον απόηχο της αναταραχής, το κέντρο του Δουβλίνου είναι ένα μέρος όπου ακόμη και οι πολυσύχναστοι δρόμοι μπορούν να πάρουν μια μοχθηρή όψη όταν πέσει το βράδυ.
Αυτή η αστική επανεκκίνηση είχε ξεκινήσει ακόμη και πριν από τον νέο στόχο μεταφορών, δηλαδή με σχέδια (αν και ήδη καθυστερημένα) για την πρώτη γραμμή του μετρό της πόλης, που συνδέει το κέντρο της πόλης με το αεροδρόμιο με την ελπίδα να απομακρύνει μερικά αυτοκίνητα από τους δρόμους. Η απαγόρευση της κυκλοφορίας, εν τω μεταξύ, θα πρέπει να καταστήσει δυνατή τη θέσπιση κάποιων μακροχρόνιων σχεδίων για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων.
Τίποτα από αυτά δεν θα απογαλακτίσει απαραίτητα την πόλη από την εξάρτησή της από το αυτοκίνητο. Η κυκλοφορία μπορεί να καταλήξει να μετατοπιστεί σε εσωτερικές ζώνες που διασχίζουν κατοικημένες περιοχές, ενώ η πόλη εξακολουθεί να προβλέπει ότι το συνολικό μερίδιο του μητροπολιτικού Δουβλίνου για τα αυτοκίνητα θα εξακολουθεί να είναι 42% το 2042. Αυτό είναι μια αξιοσημείωτη βελτίωση από το 52,4% το 2016, αλλά πολύ πίσω από μεγαλύτερες πόλεις όπως το Άμστερνταμ, οι Βρυξέλλες και το Λονδίνο.
Πηγή: ot.gr
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις