Χάρη στο Coriolis έσπασε την ταχύτητα του ήχου
Πανικός εν πτήση: ένα αεροπλάνο ξεπέρασε την ταχύτητα του ήχου και έφτασε 45 λεπτά νωρίτερα στον προορισμό του
- Κύμα οργής από τους κατοίκους της Μαγιότ εναντίον του Μακρόν - «Δεν φταίω εγώ για τον κυκλώνα!»
- Πώς αμοίβονται οι αργίες Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
- Πώς συνδέεται η χρόνια λοίμωξη του εντέρου με το Αλτσχάιμερ - Τι είναι ο κυτταρομεγαλοϊός
- Η Ουγγαρία δίνει άσυλο σε πρώην υφυπουργό της Πολωνίας - Σε βάρος του ισχύει ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης
Οι επιβάτες ενός αεροπλάνου της Virgin Atlantic που ταξίδευε από την Ουάσιγκτον στο Λονδίνο βίωσαν στιγμές πανικού όταν η καμπίνα άρχισε να τρέμει από ασυνήθιστες αναταράξεις. Οι έντονες κινήσεις προκλήθηκαν, ως συνήθως, από ρεύματα αέρα. Όμως η δύναμη με την οποία συνέβη το φαινόμενο έκανε το αεροπλάνο να ξεπεράσει την ταχύτητα του ήχου και να φτάσει στον προορισμό του 45 λεπτά νωρίτερα!
Το αεροπλάνο έφτασε τα 802 mph, ή με άλλα λόγια, μια ταχύτητα 1.290,69 km/h που προκλήθηκε από τους ισχυρούς ανέμους. Αυτό σημαίνει ότι πέταξε 40% πιο γρήγορα από την ταχύτητα πλεύσης. Ως εκ τούτου, ξεπέρασε την ταχύτητα του ήχου, που είναι 1.235,5 km/h.
Στιγμές έντασης
Αρκετοί μάρτυρες κατέγραψαν τις στιγμές έντασης και ανέβασαν τα βίντεο στα κοινωνικά δίκτυα, όπου διακρίνονται επιβάτες προσκολλημένοι στα καθίσματα και να ακούγονται κραυγές πανικού.
Οι άνεμοι έφτασαν ταχύτητες 426 χλμ./ώρα στα 35.000 πόδια (10.668 μέτρα) πάνω από την Ουάσιγκτον. Αυτό συνέβη μόλις ξεκίνησε το ταξίδι. Η πτήση της Virgin Atlantic συνεχίστηκε κανονικά για Λονδίνο όπου έφτασε τρία τέταρτα νωρίτερα από το κανονικό.
Μια άλλη πτήση, η πτήση 120 της American Airlines από τη Φιλαδέλφεια προς τη Ντόχα, βίωσε επίσης ισχυρούς ανέμους και έφτασε τα 840 mph (1.351,8 km/h) την περασμένη εβδομάδα. Το φαινόμενο δεν είναι πολύ συχνό, αλλά έχει μια απλή εξήγηση.
Το φαινόμενο jet stream
Αυτό είναι ένα φαινόμενο που ονομάζεται jet stream ή jet streams που συμβαίνει όταν ένας συνεχής ποταμός αέρα ελίσσεται γύρω από το αεροπλάνο. Αυτό προκαλείται από το Coriolis και δημιουργείται όταν ένα σώμα επιταχύνεται από τους ανέμους που φυσούν, από τα δυτικά προς τα ανατολικά, λόγω της περιστροφής της Γης.
Οι πιλότοι χρησιμοποιούν αυτό το «καιρικό εφέ» για να δώσουν μεγαλύτερη ώθηση στα αεροπλάνα τους. Μάλιστα διαβεβαιώνουν ότι η χρήση αυτών των φαινομένων δεν ενέχει κανέναν κίνδυνο: «Δεν είναι κάτι που επηρεάζει την ασφάλεια της πτήσης, καθώς πετάμε σε αυτά τα ρεύματα αέρα και έχουμε την ενδεικνυόμενη ταχύτητα και την ταχύτητα ενάντια στο έδαφος που μας σπρώχνει στον αέρα», τονίζουν οι ειδικοί.
Λίγα λόγια για την Coriolis Force
Όπως αναφέρεται σε σχετικό λήμμα στη Wikipedia, «Η δύναμη Κοριόλις εξηγεί την αντιωρολογιακή (ως προς παρατηρητή στον Νότιο πόλο) κίνηση του ανέμου στην επιφάνεια της Γης. Η επιφάνεια της Γης λόγω της περιστροφής αλλάζει κατεύθυνση κι επομένως επιταχύνεται. Όμως σε ένα επιταχυνόμενο σύστημα αναφοράς δεν ισχύουν οι νόμοι κίνησης του Νεύτωνα. Χρειαζόμαστε έτσι, μία δύναμη που να εξηγεί αυτήν την κίνηση, την δύναμη Κοριόλις. Κάθε κίνηση στο Βόρειο ημισφαίριο εκτρέπεται προς τα δεξιά και στο νότιο ημισφαίριο είναι αντίθετα προς τα αριστερά, και εφόσον η δύναμη είναι κάθετη στην ταχύτητα, οι τροχιές των ανέμων είναι κυκλικές.
Η δύναμη Κοριόλις (Coriolis force) είναι φαινόμενη δύναμη η οποία εμφανίζεται σε μη αδρανειακά συστήματα αναφοράς. Πήρε το όνομά της από τον Γκασπάρ-Γκυστάβ ντε Κοριόλις». Κατά το ecoweather, «Το φαινόμενο Coriolis προκαλεί μια εκτροπή της διάταξης των παγκοσμίων ανέμων. Η γη περιστρέφεται αντίθετα με τους δείκτες του ρολογιού και εξαιτίας αυτής της περιστροφής δημιουργείται μια φαινομενική δύναμη η Coriolis (εκτρεπτική δύναμη).
Αυτή εκτρέπει τη διεύθυνση του ανέμου στα δεξιά στο βόρειο ημισφαίριο και στα αριστερά στο νότιο ημισφαίριο. Έτσι στο βόρειο ημισφαίριο, ο άνεμος κινείται αντίθετα από τους δείκτες του ρολογιού γύρω από ένα βαρομετρικό χαμηλό, και με την φορά του ρολογιού γύρω από ένα βαρομετρικό υψηλό. Το αντίθετο συμβαίνει στο νότιο ημισφαίριο. Η δύναμη Coriolis εξαρτάται από το γεωγραφικό πλάτος και είναι μέγιστη στους πόλους (όπου το γεωγραφικό πλάτος είναι 90° ) και μηδέν στον ισημερινό (όπου το γεωγραφικό πλάτος είναι 0). Είναι επίσης αυτή που καθορίζει τη διεύθυνση των ανέμων σε κάθε δακτύλιο κυκλοφορίας των ανέμων».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις