Πιστεύεις ότι τα πας μια χαρά στη ζωή, μέχρι να ακούσεις ότι κάποιος τα πάει καλύτερα
Τι κι αν τα πράγματα πάνε καλά, αυτό δεν μας αρκεί ποτέ...
Η σύγκριση τους εαυτού μας με τους άλλους μοιάζει να είναι αναπόφευκτη.
Οι ερωτήσεις τύπου «γιατί αυτός/ή και όχι εγώ;» σύμφωνα με τους ειδικούς μόνο σε… σκοτεινά μονοπάτια οδηγούν, που ακούν στο όνομα χαμηλή αυτοεκτίμηση, μη υγιείς σχέσεις, μηδέν διάθεση και χάσιμο χρόνου.
Να σημειώσουμε ότι το να συγκρίνουμε τους εαυτούς μας με τους άλλους δεν είναι κακό, αρκεί να μην επαναλαμβάνεται.
Σημαντικός παράγοντας στην κακή αυτή συνήθεια η μαζική εισβολή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη ζωή μας και κατά συνέπεια η υπερπροβολή και υπερέκθεση της καθημερινότητας των χρηστών.
Και για να μην κρυβόμαστε πίσω απ’ το δάχτυλό μας, η όποια σύγκριση καταλήγει στην πλειοψηφία τους να μας κάνει να νιώθουμε οικονομικά ανασφαλείς.
«Αν συνειδητοποιήσεις ότι η θέση σου είναι καλή, καυχιέσαι διαφορετικά ντρέπεσαι»
Οικονομολόγοι και ερευνητές επισημαίνουν ότι η οικονομική αντίληψή μας επηρεάζεται σε υπερβολικό βαθμό από τον τρόπο και το μέγεθος της σύγκρισης στην οποία μας υποβάλλουμε μεταξύ φίλων και συνομηλίκων. Επιπλέον τονίζουν πως αυτό διογκώνεται όσο περισσότερο χρόνο αφιερώνουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Αυτές οι συγκρίσεις μπορούν να κάνουν τα οικονομικά μας να φαίνονται ανεπαρκή, ακόμη και όταν τα πράγματα πάνε αρκετά καλά, εξηγούν.
Μια πρόσφατη έρευνα της Edelman Financial Engines σε περισσότερους από 2.000 ανθρώπους σχετικά με τη στάση τους για τον πλούτο τους αποκαλύπτει ότι περίπου το ένα τέταρτο αισθάνεται λιγότερο ικανοποιημένο με το ποσό των χρημάτων που διαθέτει λόγω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και το ένα τρίτο δήλωσε ότι έχει ξοδέψει περισσότερα από όσα θα μπορούσε να αντέξει οικονομικά για να συμβαδίσει με τις τάσεις στο Instagram και άλλες εφαρμογές.
Social media – αυτοπεποίθηση: 1-0
Ο χρόνος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δημιουργεί «ευκαιρίες» να αισθανθούμε άσχημα για τον εαυτό μας και την οικονομική μας εικόνα, δήλωσε η Isabel Barrow, διευθύντρια οικονομικού σχεδιασμού στην Edelman Financial Engines. Η έρευνα διαπίστωσε μια ισχυρή σχέση μεταξύ της υπερκατανάλωσης και του χρόνου που αφιερώνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσθέτει η ίδια μιλώντας στην Wall Street Journal.
«Δεν είναι πάντα μια συνειδητή απόφαση… ξέρουμε ότι δεν μπορούμε να το αντέξουμε οικονομικά, αλλά το κάνουμε από αυτή την αίσθηση της ζήλιας» εξηγεί η Barrow.
«Σύντομα σε κάνει να νιώθεις σαν φτωχός»
Η Nina O’Neal, σύμβουλος επενδύσεων στο επάγγελμα, θυμάται να συζητά αυτό το φαινόμενο με έναν φίλο που χρησιμοποιούσε το Instagram για να χτίσει την επιχείρησή του. Σύντομα διαπίστωσε ότι οι εικόνες που έβλεπε τον κατέκλυζαν με αισθήματα ανεπάρκειας.
«Σύντομα μπορείς να νιώσεις σαν φτωχός» θυμάται να της λέει. «Και του είπα, ‘έχεις δίκιο. Το μόνο που παίρνεις είναι μια γεύση αυτής της τελειότητας’. Σε κάνει να νιώθεις ότι δεν κάνεις αρκετά».
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δίνουν μερικές φορές στους ανθρώπους τη λανθασμένη εντύπωση
Ως άνθρωποι πάντα διπλοτσεκάρουμε πώς το budget μας και οι αγορές μας «ταιριάζουν» με όσους γνωρίζουμε. Οι άνθρωποι είναι πιο ευτυχισμένοι όταν πιστεύουν ότι οικονομικά τα πάνε καλύτερα απ’ τους συνομηλίκους τους και όταν βρίσκονται στην κορυφή της «κατάταξης» νιώθουν λιγότερο την ανάγκη να επεκταθούν επιχειρηματικά, εξηγεί ο Bernardo Candia Gonzalez, διδακτορικός φοιτητής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια.
«Αν συνειδητοποιήσεις ότι η θέση σου είναι καλή, τότε θέλεις να καυχηθείς γι’ αυτό… αν συνειδητοποιήσεις ότι η θέση σου δεν είναι καλή, τότε ντρέπεσαι» λέει ο Gonzalez.
Δεν υπάρχει αντικειμενική απάντηση στο «τα πάω καλά;»
«Ίσως ακούγεται άσχημο να το λέω αυτό, αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι, όταν μιλούν για την οικονομία, στην πραγματικότητα μιλούν μόνο για το τι είδαν σε μια ανάρτηση στο Facebook ή σε ένα TikTok ή σε ένα Reel στο Instagram» δηλώνει ο Trevor Bernhardt συνιδιοκτήτης δύο επιχειρήσεων στην Ινδιανάπολη.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δίνουν μερικές φορές στους ανθρώπους τη λανθασμένη εντύπωση ότι η σφαίρα επιρροής τους είναι μεγαλύτερη και πιο ποικιλόμορφη από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, δήλωσε ο Scott Rick, αναπληρωτής καθηγητής μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο του Michigan.
Κατά πάσα πιθανότητα, οι άνθρωποι υπερεκτιμούν τις διαφορετικές προοπτικές στις οποίες εκτίθενται και αντ’ αυτού βασίζονται στο ίδιο σύνολο επιρροών για να εκτιμήσουν αν είναι επιτυχημένοι ή όχι, εξηγεί ο Rick.
«Δεν υπάρχει αντικειμενική απάντηση στο ‘τα πάω καλά; Ή όχι;’» καταλήγει.
- Οργασμοί ύπνου και μακροχρόνιες σχέσεις: Πέντε facts που μάλλον δεν ήξερες για το σεξ
- LIVE: Βερόνα – Μίλαν
- Πως να γίνεις εξυπνότερος για 24 ώρες… λαχανιάζοντας
- Αθωώθηκε ο Ματέο Σαλβίνι για τη δίκη της ΜΚΟ Open Arms
- ΑΑΔΕ: Άρχισε η διαβίβαση των εσόδων λιανικής στο myDATA μέσω esend
- LIVE: Μπάγερν Μονάχου – Λειψία