Ο «Αμερικάνος» ρίχνει αυλαία μετά από 14 χρόνια – Το μαγικό ταξίδι του Θανάση Σαράντου παρέα με τον Παπαδιαμάντη
O Θανάσης Σαράντος εξηγεί στο in γιατί ο «Αμερικάνος» του Παπαδιαμάντη παραμένει πιο επίκαιρος από ποτέ, λίγες ημέρες πριν η παράσταση - φαινόμενο ρίξει οριστικά αυλαία
Όταν κάτι αντέχει στον χρόνο για 14 ολόκληρα χρόνια, μόνο τυχαίο γεγονός δεν αποτελεί!
Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για μια θεατρική παράσταση, η οποία έχει καταφέρει να «νικήσει» τον χρόνο και να αναδειχτεί σε μια από τις πλέον διαχρονικές του ελληνικού θεάτρου.
Ο λόγος για τον «Αμερικάνο» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, τον οποίο απολαμβάνουμε από το 2009, δια χειρός του Θανάση Σαράντου, ο οποίος υπογράφει τη σκηνοθεσία και ενσαρκώνει παράλληλα και τον ρόλο του ηθοποιού της παράστασης!
«Ο Αμερικάνος» μετρά πάνω από 500 παραστάσεις, έχει ταξιδέψει σε περισσότερες από 50 πόλεις της Ελλάδας και τον έχουν παρακολουθήσει πάνω από 80.000 θεατές.
Η διαχρονικότητα και η «αναμέτρηση» με τον Παπαδιαμάντη
Πώς μπορεί, όμως, μια παράσταση να αντέξει τόσο πολύ στον χρόνο;
«Ο Αμερικάνος άντεξε στον χρόνο γιατί μιλά με γνήσιο ποιητικό λόγο για διαχρονικά θέματα που αφορούν την ανθρώπινη ύπαρξη, όπως για έναν μοιραίο, ανεκπλήρωτο έρωτα που δεν σβήνει ποτέ, τον νόστο για τη χαμένη πατρίδα, την σημασία ν’ ανήκεις και να επιβιώνεις σε μια κλειστή κοινότητα» θα πει στο in ο Θανάσης Σαράντος.
Για τον Θανάση Σαράντο η «αναμέτρηση» με ένα εμβληματικό κείμενο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη αποτέλεσε μια πολύ μεγάλη πρόκληση κι ένα ρίσκο που -εν τέλει- δεν δίστασε και πάρει και δικαιώθηκε!
«Η απαστράπτουσα μουσική γλώσσα του Σκιαθίτη κοσμοκαλόγερου παραμένει το βασικό εργαλείο της παράστασης. Φυσικά έπρεπε να σεβαστώ με απόλυτη ακρίβεια τον ρυθμό του λόγου. Η πιστή εκμάθηση και η κατανόηση του κειμένου μού πήρε πάνω από 3 μήνες αλλά ακόμη και τώρα χρειάζεται καθημερινή ενασχόληση για να μετουσιωθεί σε αυτούσιο θεατρικό λόγο στις τελευταίες μας παραστάσεις» τονίζει.
Μεγάλο ρίσκο αποτέλεσε, επίσης, η απόφασή του να σκηνοθετήσει τον εαυτό του και να αναλάβει τον ρόλο του σκηνοθέτη – ηθοποιού.
«Ήταν μάλλον δύσκολη η απόφαση και μεγάλο το ρίσκο, αλλά μετά από επίμονη δουλειά ήρθε και η ουσιαστική επικοινωνία με το κοινό. Ακόμη και σήμερα όμως, με απασχολούν λεπτομέρειες αφού στην παράσταση πρέπει να ερμηνεύσεις και τα 10 πρόσωπα που αναδύονται μέσω της αφήγησης. Με το μουσικό μου επί σκηνής, τον Κωνσταντίνο Ευαγγελίδη χαιρόμαστε να αποδίδουμε κάθε φορά αυτό το ανεξάντλητο συναισθηματικό υλικό».
Ο «Αμερικάνος» πιο επίκαιρος από ποτέ
Μπορεί ο «Αμερικάνος» να έχει γραφτεί περίπου 145 χρόνια πριν, όμως μοιάζει να είναι πάντα επίκαιρο.
«Ο Παπαδιαμάντης είναι ένας βιωματικός συγγραφέας. Το διήγημα που γράφτηκε το 1891 αναφέρεται στην επιστροφή στον γενέθλιο τόπο, μιλά για τη μνήμη των παιδικών χρόνων του ήρωα, την αποξένωση και το ξερίζωμα ενός άντρα που καταφέρνει να επιβιώσει επί 25 χρόνια στην ξενιτιά μέσα από αντίξοες συνθήκες και να ξαναγεννηθεί στην πατρίδα του μια παραμονή Χριστουγέννων» εξηγεί ο Θανάσης Σαράντος.
«Ο συγγραφέας περιπλέκει και παραπλανεί με αρκετό μυστήριο την αληθινή καταγωγή του η οποία αποκαλύπτεται μόνο στο τέλος του διηγήματος. Ο Παπαδιαμάντης με αριστουργηματικό τρόπο μιλά για το ζήτημα της μετανάστευσης, τα βάσανα της ξενιτιάς την έλλειψη κάθε επικοινωνίας αλλά και την επιστροφή του ξενιτεμένου» συμπληρώνει, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους ο «Αμερικάνος» μοιάζει πιο επίκαιρος από ποτέ.
Μάλιστα, για το Θαναση Σαράντο «οι περισσότεροι θεατές ταυτίζονται με τον ήρωα που νιώθει ξένος στον ίδιο τον τόπο του».
«Ίσως και αυτός να είναι ένας λόγος που οι θεατές ακολουθούν την μακρόχρονη πορεία της παράστασης. Άραγε δεν νοιώθουμε ξένοι και ίδιοι μέσα στην πατρίδα μας;» θα αναρωτηθεί.
Ενώ θα συμπληρώσει ότι «πατρίδα είναι η ρίζα μας και η μοναδική μας γλώσσα είναι το δέντρο που δεν πρέπει να κάψουμε και να θυσιάσουμε στα ψεύτικα είδωλα της μαζοποίησης των ανθρώπων. Όσο για το παρελθόν μας και αυτό πατρίδα είναι και χωρίς αυτό δεν στέκει ούτε παρόν ούτε μέλλον».
Όλα τα παραμύθια κάποτε τελειώνουν…
Κι όπως όλα τα ωραία κάποτε τελειώνουν, έτσι και το ταξίδι του «Αμερικάνου» ολοκληρώνεται στις 17 Μαρτίου.
Αυτό που θα κρατήσει ο Θανάσης Σαράντος από τις 14 αυτές σεζόν είναι «τα βλέμματα των θεατών που μετίμησαν σε αυτό το ακούραστο και συναρπαστικό ταξίδι. Τους ευχαριστώ από καρδιάς και προσφέρω ένα κερί και στο κυρ- Αλέξανδρο που αξιώθηκα ν´ ασπαστώ το μοναδικό έργο του».
Ενώ ερωτηθείς πως αποφάσισε να πει τέλος σε κάτι τόσο επιτυχημένο, που τον ακολουθεί για τόσα χρόνια ο Θανάσης Σαράντος απατά με αφοπλιστική ειλικρίνεια πως «δεν είναι ύλη η παράσταση του ‘Αμερικάνου’ για να υπάρχει τέλος, είναι μόνο η αρχή…».
Η επόμενη μέρα…
Ο Θανάσης Σαράντος δεν έχει σκοπό να… ξεκουραστεί μετά το τέλος του «Αμερικάνου», αφού έχει ήδη έτοιμη την επόμενή του δουλειά, αφού σκηνοθετεί το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ.
«Μετά τη λήξη των παραστάσεων του αγαπημένου ‘Αμερικάνου’ περνούμε με την ομάδα μας σ´ ένα συγκλονιστικό κείμενο ενός σπουδαίου συγγραφέα, στο ‘Κουαρτέτο’ του Χάινερ Μύλλερ. Το έργο αναφέρεται με μοναδικό τρόπο στον έρωτα αλλά και στην καταστροφή της ανθρωπότητας στο λυκόφως των αξιών της δυτικής κοινωνίας. Αν και γραμμένο το 1981 παραμένει απολύτως σημερινό και θεωρείται το πιο εμβληματικό έργο του Γερμανού συγγραφέα» λέει ο ίδιος για την εν λόγω παράσταση, στην οποία θα τον δούμε μόνο στον ρόλο του σκηνοθέτη.
«Έχω τη χαρά να συνεργαστώ με δύο χαρισματικούς ηθοποιούς, τον Χρήστο Βασιλόπουλο στο ρόλο του υποκόμη Βαλμόν και την Κερασία Σαμαρά στον ρόλο της μαρκησίας Μερτέιγ. Η εξαιρετική μετάφραση είναι από την Ελένη Βαροπούλου και η δραματουργική επεξεργασία από την Εύη Προύσαλη» καταλήγει.
Οι παραστάσεις ξεκινούν το Σάββατο 23 Μαρτίου στο Από Μηχανής Θέατρο.
- Αυτή είναι η εντεκάδα της ΑΕΚ κόντρα στον Ολυμπιακό (pic)
- Opta: Στο 69,5% οι πιθανότητες της Λίβερπουλ να κατακτήσει τον τίτλο στην Πρέμιερ Λιγκ (pic)
- «Στο έλεος των fund» – Σε υπερήλικα με σύνταξη 395 ευρώ, του ζητούν 800€ για να μην βγει σε πλειστηριασμό το σπίτι του
- H 11άδα του Ολυμπιακού για το ντέρμπι με την ΑΕΚ (pic)
- Μονομάχος 3 όπως Νονός 2. Μετά τα ρεκόρ, ο επόμενος Gladiator είναι ήδη στα σκαριά
- LIVE: Λεγανές – Ρεάλ Μαδρίτης