«Ουδέν σχόλιον» από Τσιόδρα για κυρώσεις ΗΠΑ για Predator – Τα ερωτήματα που δεν απαντά η κυβέρνηση
Κανένα σχόλιο δεν έκανε για τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τις ΗΠΑ στην Intellexa ο Δημήτρης Τσιόδρας, που αρκέστηκε στη διάψευση κάθε σχέσης της κυβέρνησης με το συγκεκριμένο λογισμικό
«Εμείς δεν έχουμε καμία σχέση ως κυβέρνηση με το Predator, τις παρακολουθήσεις κλπ», δήλωσε ο διευθυντής του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού και υποψήφιος ευρωβουλευτής με τη ΝΔ, Δημήτρης Τσιόδρας, ερωτηθείς (στο Σκαι) σχετικά με τις κυρώσεις που επέβαλλε το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ στην ελληνική εταιρία διακίνησης του Predator, Intellexa SA και τους μετόχους της. Πρόκειται, ως τώρα, για το μοναδικό κυβερνητικό στέλεχος που έχει απαντήσει σε αυτή την πολύ σοβαρή εξέλιξη.
Πρόσθεσε επίσης ότι «ως κυβέρνηση θεσπίσαμε μετά από συγκεκριμένες αποκαλύψεις το πιο αυστηρό θεσμικό πλαίσιο στην Ευρώπη σε σχέση με το πώς λειτουργούν αυτές οι εταιρείες. Δεν εξαντλείται μόνο στην Ελλάδα αυτό το θέμα. Η Δικαιοσύνη κινείται να δει τι έχει γίνει στα θέματα που δημιουργήθηκαν στο παρελθόν».
Εκ της απαντήσεως του, όμως, προκύπτουν αβίαστα ορισμένες παρατηρήσεις και κάποια ερωτήματα:
1) Ως γνωστόν, το «αυστηρό θεσμικό πλαίσιο» που επικαλέστηκε ο κ. Τσιόδρας, απαγορεύει τη χρήση αυτών των spyware μόνο από ιδιώτες και την επιτρέπει στο δημόσιο. Γεγονός που προκαλεί ερωτηματικά. Ακόμη κι η ίδια η Κομισιόν, που κατηγορείται διεθνώς για την απραξία της στο ζήτημα αυτό, στην έκθεση της για το κράτος δικαίου (την οποία η κυβέρνηση αποδέχεται κι επικαλείται) σημειώνει: «Ο νόμος έχει αποτελέσει αντικείμενο κριτικής από τους δικηγορικούς συλλόγους, τους ακαδημαϊκούς κύκλους και τις ανεξάρτητες αρχές, μεταξύ άλλων και για το ζήτημα της πληροφόρησης όσων υπόκεινται σε παρακολούθηση για λόγους εθνικής ασφάλειας και του περιορισμού των εξουσιών της ΑΔΑΕ. Ο νέος νόμος αναφέρεται επίσης στη χρήση spyware από τις δημόσιες αρχές για την εκτέλεση των καθηκόντων τους, αν και απαιτεί διάταγμα που καθορίζει τους όρους χρήσης».
2) Η κυβέρνηση επιμένει ότι η δικαιοσύνη «κινείται» για να φωτιστεί η υπόθεση. Μόνο που ως σήμερα, κανένα από τα πρόσωπα που έχει αποκαλύψει η δημοσιογραφική έρευνα, κανένας εκπρόσωπος των εμπλεκομένων εταιριών, κανένας αρμόδιος (εν ενέργεια ή παραιτηθείς) δεν έχει περάσει το κατώφλι του ανακριτή. Ενώ έχουν περάσει παραπάνω από δυο χρόνια πια από τις πρώτες αποκαλύψεις. Γιατί; Τη δικαιοσύνη την έχουμε δει να ενεργεί τάχιστα όταν χρειάστηκε π.χ. να γνωμοδοτήσει ότι η ΑΔΑΕ δεν πρέπει να ασκεί ελέγχους ή για να καλέσει μέλη της ως υπόπτους διαρροής πληροφοριών στα ΜΜΕ. Πότε πρέπει να περιμένουμε εξελίξεις για την ουσία της υπόθεσης;
3) Αυτό που θα άξιζε κάποτε να απαντηθεί είναι το γιατί δεν αφέθηκε η ΑΔΑΕ να προχωρήσει στην ταυτοποίηση όσων παρακολουθούνταν από την ΕΥΠ και το Predator ταυτόχρονα. Αντ’ αυτού, όταν μαθεύτηκε ότι η ΑΔΑΕ θα αναζητήσει το κοινό κέντρο, αιφνιδίως η δικογραφία άλλαξε χέρια και ανακοινώθηκε η αλλαγή της σύνθεσης του ΔΣ της ανεξάρτητης αρχής, μεσα σε ένα εικοσιτετράωρο, με τη στήριξη του Βελόπουλου και μεταμεσονύχτιο ΦΕΚ. Ήταν απλώς μια σύμπτωση;
4) Σε συνέχεια των παραπάνω αξίζει να υπενθυμίσουμε πως έχει αποδειχθεί πως υπήρχαν κοινοί στόχοι παρακολούθησης της ΕΥΠ και του Predator. Και μάλιστα υπήρχε και ταύτιση του χρόνου στοχοποίησης αφού συνέβαινε ταυτόχρονα ή διαδοχικά (π.χ. υποθέσεις Σίφορντ και Ανδρουλάκη).
5) Στην περίπτωση δε της Άρτεμις Σίφορντ η εγκατάσταση του Predator έγινε με «μολυσμένο» sms που περιείχε τις πληροφορίες του ραντεβού για τον εμβολιασμό της που είχε κατοχυρώσει μέσω της επίσημης κρατικής πλατφόρμας. Θα εξηγηθεί ποτέ πώς βρέθηκαν αυτά τα στοιχεία; Διότι ως σήμερα επικρατεί η λογική υπόθεση πως βρέθηκαν επειδή ήταν ήδη υπό παρακολούθηση με άλλα μέσα.
6) Η κυβέρνηση διαμηνύει εξαρχής ότι δεν έχει «καμιά σχέση με το Predator». Ωστόσο είναι απορίας άξιο, γιατί δεν έγινε αποδεκτή η κλήση του παραιτηθέντος πρώην γενικού γραμματέα της κυβέρνησης, ως πολιτικά υπεύθυνου της ΕΥΠ, στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής για να δεχτεί ερωτήσεις σχετικά με όσα έχουν γραφτεί για τις σχέσεις του με επιχειρηματίες καθώς και για τους λόγους της παραίτησης του. Όπου θα μπορούσε, φυσικά, τυπικά κι επίσημα, να τα διαψεύσει όλα.
7) Όλοι οι διεθνείς φορείς και εταιρίες τεχνολογίας που ασχολούνται με τον έλεγχο των spyware (όπως π.χ. το Citizen Lab του πανεπιστημίου του Τορόντο) αλλά κι οι διεθνείς δημοσιογραφικές έρευνες συμφωνούν πως η Intellexa δεν απευθύνει τα προϊόντα της σε ιδιώτες καταναλωτές αλλά σε κρατικές και καθεστωτικές αρχές. Η χρήση του στην Ελλάδα είναι, επίσης, πολλαπλώς πιστοποιημένη κι αδιαμφισβήτητη. Αν δεχτούμε, όμως, τον ισχυρισμό της ελληνικής κυβέρνησης ότι το Predator στην Ελλάδα χρησιμοποιήθηκε από ιδιώτη, θα πρέπει να απαντηθεί σε ποιες ενέργειες έχουν προχωρήσει οι ελληνικές αρχές για τον εντοπισμό του εν λόγω ιδιώτη και για ποιο λόγο εδώ και δυο χρόνια δεν μας έχει δοθεί ούτε καν μια ένδειξη για το ποιος μπορεί να είναι αυτός.
8) Σε συνέχεια του παραπάνω, εφόσον δεχτούμε τον κυβερνητικό ισχυρισμό ότι ένας ιδιώτης παρακολουθούσε με παράνομο λογισμικό δεκάδες Έλληνες αξιωματούχους, διερωτάται κανείς γιατί δεν έχουν προχωρήσει σε νομικές ενέργειες τα κυβερνητικά στελέχη που στοχοποιήθηκαν από αυτόν.
9) Σε κάθε περίπτωση, είναι παραδεδεγμένο ότι έγινε εξαγωγή του Predator σε «ανελεύθερα καθεστώτα» (για να δανειστούμε τη διατύπωση της αμερικανικής κυβέρνησης) με άδειες που εκδόθηκαν από το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών με υπογραφή του πρώην γενικού γραμματέα και κορυφαίου στελέχους της ΝΔ. Θα απαντήσουν κάτι γι’ αυτό έστω και τώρα που έσκασε επισήμως η «καμπάνα» από την Ουάσιγκτον; Θα εξηγηθεί ποτέ τι συνέβη; Υποτίθεται πως το υπουργείο Εξωτερικών διεξήγαγε ΕΔΕ για τις εξαγωγές αυτές αλλά δεν μάθαμε ποτέ ποιο ήταν το αποτέλεσμα της.
10) Αυτή τη στιγμή γνωρίζουμε πως οι ΗΠΑ διάλεξαν να εντάξουν μια ελληνική εταιρία, την Intellexa S.A. στην πρώτη σχετική λίστα κυρώσεων του OFAC του υπουργείου Οικονομικών τους. Ξεχώρισαν, δηλαδή, την περίπτωση της για τη σοβαρότητα της. Η εταιρεία αυτή, υπογραμμίζουμε ξανά, είναι ελληνική. Υπόκειται δηλαδή στη δικαιοδοσία του ελληνικού κράτους, των ελληνικών αρχών. Ο δεύτερος μέτοχος της δε είναι ένας Έλληνας πολίτης, ο Φέλιξ Μπίτζιος. Οι ΗΠΑ, μια ισχυρή διεθνής σύμμαχος μας και χώρα του ΝΑΤΟ, θέτει ζήτημα ασφαλείας για τα προϊόντα που διακίνησε και εξήγαγε αυτή η ελληνική εταιρεία. Τα οποια χρησιμοποιήθηκαν και εναντίον πολιτών και αξιωματούχων της. Ακόμη κι αν αφήσουμε στην άκρη όσα δεν έχουν γίνει ως σήμερα, μετά από αυτή την εξέλιξη, σε ποιες ενέργειες θα προχωρήσει η ελληνική πολιτεία σε σχέση με την Intellexa και τα στελέχη της; Δεν πρέπει η κυβέρνηση να δώσει, έστω, μια απάντηση για αυτό το μείζον ζήτημα ασφαλείας με τις τόσο σοβαρές διεθνείς προεκτάσεις;
- Euroleague: Η βαθμολογία μετά τη νίκη του Ολυμπιακού επί της Αρμάνι
- Γιατί όλο και περισσότεροι Ισραηλινοί γίνονται κατάσκοποι για το Ιράν
- Αρμάνι Μιλάνο – Ολυμπιακός 83-84: Πήρε το «θρίλερ» και χτίζει σερί
- Γαλλία: Πώς προετοιμάζεται για τσουνάμι σε Μεσόγειο και Ατλαντικό
- Συντριβή αεροπλάνου, σαμποτάζ (;) σε υποθαλάσσιο καλώδιο και το ΝΑΤΟ σε… εγρήγορση
- «Δεν είμαστε πια παγιδευμένοι σε κουτάκια» – Η σκηνοθέτις του «Babygirl» για το ηλικακό χάσμα