Σούπερ μάρκετ: Νέο «μπρα ντε φερ» για τις προσφορές με τη βιομηχανία – Ο αντίκτυπος των νέων μέτρων
Σκληρές διαπραγματεύσεις στον απόηχο των νέων μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας
- Αφαιρούν τα αντικλεπτικά και αρπάζουν τα ρούχα στα καταστήματα - Βίντεο ντοκουμέντο
- Σύλληψη Ικάρων έξω από την Αγία Σοφία – Ύψωσαν την ελληνική σημαία
- Συναγερμός στον ΕΟΔΥ για τον ιό mpox - 18 επιβεβαιωμένα κρούσματα στην Ελλάδα
- Χιονοθύελλα φέρνει χάος στα Βαλκάνια - Κροατία, Βοσνία, Σλοβενία δοκιμάζονται από την κακοκαιρία
«Επί ποδός… πολέμου» βρίσκονται λιανέμποροι και προμηθευτές, μια εβδομάδα μετά την εφαρμογή των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας. Τα επιτελεία των δυο πλευρών παραμένουν σε εγρήγορση και παρακολουθούν σε καθημερινή βάση την συμπεριφορά των καταναλωτών και τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται.
Η βίαιη αλλαγή στην τιμολογιακή πολιτική, με επίκεντρο τον «κόφτη» 30% στις προσφορές και την αντίστοιχη μείωση των τιμών στα ράφια σε μια σειρά από προϊόντα, τους αναγκάζει να αλλάξουν στρατηγική και να αναπροσαρμόσουν τα πλάνα τους. Στο επίκεντρο μπαίνουν οι ετήσιες συμφωνίες που συνάπτουν, οι οποίες βρίσκονται στον «αέρα» καθώς όλοι περιμένουν να δουν που θα καθίσει η μπίλια.
Τι ζητάνε οι προμηθευτές, τι απαντούν οι λιανέμποροι
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, οι προμηθευτές ζητάνε να επωμιστούν τα σούπερ μάρκετ μέρος της επιβάρυνσης, «βάζοντας πλάτη στην προσπάθεια που γίνεται». Οι λιανέμποροι απαντούν πως οι δυνατότητες που έχουν είναι εξαιρετικά περιορισμένες, αφού λειτουργούν ήδη με πολύ μικρό περιθώριο κέρδους γύρω στο 1,4%.
«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία συμφωνία ανάμεσα σε σούπερ μάρκετ και βιομηχανία για προσφορές και εκπτώσεις. Η διελκυστίνδα συνεχίζεται έως ότου υπάρχει μια ξεκάθαρη εικόνα για την κατάσταση που θα επικρατήσει», σημειώνει κορυφαίος παράγοντας του κλάδου. Καταλυτικό ρόλο, όπως λένε, θα παίξουν τα ευρήματα των ερευνών που θα διεξαχθούν το επόμενο διάστημα για τις αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά.
Οι συζητήσεις εκτιμάται ότι θα κρατήσουν αρκετό διάστημα, αφού κανείς δεν φαίνεται διατεθειμένος να παραχωρήσει μέρος των κεκτημένων. Η αγορά είναι αρκετά πιεσμένη εξαιτίας του υψηλού πληθωρισμού, ο οποίος ταλανίζει την ελληνική οικονομία εδώ και περίπου δυο χρόνια.
Η αύξηση του τζίρου που καταγράφουν οι μεγάλες αλυσίδες σύμφωνα με διάφορες μελέτες είναι περισσότερο αποτέλεσμα του πληθωρισμού και λιγότερο από την άνοδο του όγκου πωλήσεων. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 10% το 2023 και ανήλθε στα 11,8 δισ. ευρώ ενώ ο όγκος πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 2,5% συγκριτικά με το 2022.
«Υπομονή, νωρίς για συμπεράσματα»
Κύκλοι προσκείμενοι στην ΕΣΕ (Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας) επισημαίνουν πως είναι νωρίς για συμπεράσματα, προσθέτοντας πως θα χρειαστούν κάποιοι μήνες προκειμένου να φανεί το πραγματικό αποτύπωμα των νέων μέτρων. «Υπολογίζουμε πως μετά από δυο μήνες θα μπορέσουμε να δούμε το πραγματικό μέγεθος της παρέμβασης. Και κυρίως πως αντιδρούν οι καταναλωτές…», σημειώνουν χαρακτηριστικά.
Αυτό που κυρίως απασχολεί τις μεγάλες αλυσίδες όπως ο Σκλαβενίτη, η ΑΒ Βασιλόπουλος, τα My Market, τον Μασούτη και άλλους είναι κατά πόσον θα διατηρηθεί η ένταση των προσφορών παρά την «υποχρεωτική» μείωση των καθαρών τιμών. Μέχρι στιγμής πάντως η βιομηχανία στην πλειονότητά της δεν έχει ανακόψει την ένταση των προωθητικών ενεργειών και η ερμηνεία που δίδεται είναι πως φαίνεται διατεθειμένος να απωλέσει μερίδια αγοράς.
Αντίθετα, οι περισσότεροι αναλαμβάνουν το κόστος, προκειμένου να διατηρήσουν σταθερή την πελατεία τους. Κάτι που αποτυπώνεται και στις εσωτερικές μετρήσεις των σούπερ μάρκετ, οι οποίες δείχνουν σημαντική αποκλιμάκωση των τιμών στα τρόφιμα.
Βέβαια κάποιοι προμηθευτές έστειλαν και τον Φεβρουάριο τιμοκαταλόγους με αυξημένες τιμές σε κάποια προϊόντα, τα οποία παράγονται από πρώτες ύλες που αποτελούν χρηματιστηριακά προϊόντα, όπως ο καφές, το κακάο, και οι χυμοί.
Η «δεύτερη ευκαιρία» της ιδιωτικής ετικέτας
Η αλματώδης άνοδος που καταγράφουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το τελευταίο διάστημα έχει «θορυβήσει» τους παραγωγούς επώνυμων προϊόντων. Και αυτό γιατί βλέπουν πως αρχίζουν και γίνονται όλο και πιο απειλητικά για την ανάπτυξή τους.
Οι έντονες προωθητικές ενέργειες που ακολουθήσαν στα χρόνια της μεγάλης ελληνικής κρίσης λειτούργησαν αποτρεπτικά στην άνοδο τους. Ωστόσο μετά την εκτόξευση του πληθωρισμού και την έλευση του «καλαθιού της νοικοκυράς» ξεκίνησαν να γίνονται όλο και πιο ελκυστικά σε ένα μεγαλύτερο αγοραστικό κοινό.
Υπολογίζεται πως σήμερα το μερίδιο τους υπερβαίνει το 25% και φθάνει μέχρι και το 28%, με διαρκώς αυξητικές τάσεις.
«Απανωτές παρεμβάσεις που νοθεύουν τον ανταγωνισμό»
Πέρα από την ουσία των νέων μέτρων που είναι η αντιμετώπιση της ακρίβειας στα ράφια, η αγορά προβληματίζεται σοβαρά για τα διαδικαστικά και τον τρόπο εφαρμογή τους. «Υπάρχει δυσκολία καθώς πρέπει να βάλουμε διάφορες σημάνσεις στα ράφια. Μην ξεχνάτε έχουν προηγηθεί και άλλα μέτρα, όπως το καλάθι της νοικοκυράς αλλά και η μόνιμη μείωση τιμής», επισημαίνουν πηγές από την Lidl.
Πέρα όμως από τον τρόπο εφαρμογής είναι η διάρκεια των μέτρων που απασχολεί την αγορά. «Υποτίθεται ότι οι συγκεκριμένες κρατικές παρεμβάσεις έχουν ημερομηνία λήξης και δεν μπορούν να… διαιωνίζονται», σημειώνουν κύκλοι της ΕΣΕ. Γιατί αυτό, όπως λένε λειτουργεί σε βάρος του ελεύθερου ανταγωνισμού, αφού όταν κλειδώνεις το περιθώριο κέρδους, δεν αφήνεις περιθώριο στον ανταγωνισμό και οδηγείς όλους προς μια συγκεκριμένη τιμή».
Πηγή ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις