«Δυναμίτης» στις σχέσεις σούπερ μάρκετ και προμηθευτών – Η νέα απειλή
Η επέκταση των μέτρων για «κούρεμα» των προσφορών απειλεί την εύθραυστη σχέση των δύο πλευρών – Στα κάγκελα η αγορά εξαιτίας του κυβερνητικού παρεμβατισμού
Την εύθραυστη «ειρήνη» που επικρατεί μεταξύ προμηθευτών και σούπερ μάρκετ απειλεί να τινάξει στον αέρα η προοπτική επέκτασης και στην κατηγορία των τροφίμων του υποχρεωτικού «κουρέματος» κατά 30% των παροχών-εκπτώσεων, την ώρα που εκπρόσωποι της αγοράς εκφράζουν έντονο σκεπτικισμό και δυσαρέσκεια για το μέγεθος και το χρονικό βάθος των κυβερνητικών παρεμβάσεων.
Ήδη δύο εβδομάδες μετά την εφαρμογή των κυβερνητικών διατάξεων κατά της ακρίβειας η σχέση των δύο πλευρών, προμηθευτών και λιανέμπορων, βρίσκεται σε κομβικό σημείο, καθώς το πλαίσιο των διαπραγματεύσεων έχει διαφοροποιηθεί άρδην, περιμένοντας σε «αχαρτογράφητα νερά» να δουν πως θα συμπεριφερθεί ο καταναλωτής.
Τι θα μπορούσε να προκαλέσει ενδεχόμενη παρέμβαση στα τρόφιμα
Στο περιθώριο της 29ης Γενικής Συνέλευσης του Efficient Consumer Response (ECR Hellas) με 130 μέλη από τη βιομηχανία και το λιανεμπόριο, που αντιπροσωπεύουν συνολικό τζίρο 18 δισ. ευρώ, στελέχη της αγοράς σχολίαζαν πως οποιαδήποτε παρέμβαση στα τρόφιμα θα δημιουργήσει ένταση στις συμφωνίες προμηθευτών – λιανέμπορων, με τους τελευταίους να επιδιώκουν να διαφυλάξουν τα περιθώρια κέρδους τους, τα οποία σε σχέση με τη βιομηχανία κινούνται σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο.
Κι αυτό γιατί στα τρόφιμα οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες είναι περιορισμένες ως προς τη συχνότητα τους, αλλά περιορισμένες και ως προς τα ποσοστά εκπτώσεων. Υπό αυτό το πρίσμα, εάν υπάρξουν νέα δεδομένα στην τιμολόγηση με κυβερνητική παρέμβαση και στις κατηγορίες των τροφίμων ο κίνδυνος να προκληθούν ισχυροί τριγμοί στην αγορά είναι ορατός.
Υπενθυμίζεται ότι το μέτρο μείωσης της αρχικής τιμής η οποία πρέπει να ισούται με τουλάχιστον το 30% του αθροίσματος των εκπτώσεων, πιστώσεων και άλλων παροχών που κάνει η βιομηχανία προκειμένου να επιτευχθεί αντίστοιχη μετακύλιση στις τελικές τιμές εφαρμόζεται (προς το παρόν;) στα απορρυπαντικά, τα καθαριστικά και στα είδη οικιακής και προσωπικής φροντίδας.
Έντονη δυσαρέσκεια
Ταυτόχρονα εκφράζεται έντονη δυσαρέσκεια απέναντι στον παρεμβατισμό των μέτρων του Υπουργείου Ανάπτυξης. Σαφείς αιχμές κατά των κυβερνητικών αποφάσεων άφησε, μιλώντας από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης, ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος κος Απόστολος Πεταλάς.
Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι: «Τα τελευταία 15 χρόνια η δυτική οικονομία πέρασε μια τεράστια οικονομική κρίση, μετά μια πανδημία, μετά μια ενεργειακή κρίση και τώρα πληθωρισμό και τα επιτόκια. Η Ελλάδα όμως έχει μια διαφορετικότητα. Πέρασε κάτι που ακόμη και τώρα σε κανένα μέρος του δυτικού κόσμου δεν μπορούν να συνειδητοποιήσουν ότι το πέρασε: μια χρεοκοπία που οδήγησε σε μια κρίση εισοδήματος, η οποία οδήγησε σε μια πολύ μεγάλη αβεβαιότητα.
Αυτή την αβεβαιότητα βιώνει σήμερα η ελληνική κοινωνία όχι όπως τη βιώνουν άλλες κοινωνίες που δεν είχαν κρίση εισοδήματος. Σήμερα το μέσο εισόδημα στην Ελλάδα είτε από εργασία είτε από σύνταξη είτε από ελεύθερο επάγγελμα δεν είχε ποτέ τόση απόσταση από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Όταν μπήκαμε στο ευρώ ήταν στο 70%, έφθασε στο 90% το 2009 πριν σκάσει το σύστημα και σήμερα είναι στο 56%. Όλα αυτά δημιούργησαν ένα μίγμα που έχει παρασύρει πολλούς στην Ελλάδα και κυρίως τους πολιτικούς μας, οι οποίοι αντιλαμβανόμενοι όλο αυτό και μετρώντας την καθημερινότητα ουσιαστικά ενδίδουν αρκετά στον επικοινωνιακό λαϊκισμό και ειδικά όσον αφορά εμάς στον παρεμβατισμό.
Οι παρεμβάσεις που έγιναν, που γίνονται και που σκέφτονται να γίνουν δεν έχουν προηγούμενο.
Με αυτόν τον τρόπο βέβαια δεν λύνεται κανένα πρόβλημα γιατί το πρόβλημα έχει πολύ πιο ριζικές βάσεις και δεν είναι ελληνικό, απλά μεταφέρεται προς πίσω αρκετά η ελπίδα της βελτίωσης των πραγμάτων και έχουμε δει πολλές έννοιες που βλάπτουν τον καθένα από εμάς π.χ. πληθωρισμός απληστίας, αισχροκέρδεια, οι κακές πολυεθνικές και η μπανανία.
Όπως καταλαβαίνετε δημιουργούν μια πολύ μεγάλη καχυποψία προς την επιχειρηματικότητα και κυρίως προς τους δικούς μας τους κλάδους. Κάθε φορά που αντιμετωπίζουμε την πίεση από τους διάφορους stake holders και βέβαια και από τον πληθωρισμό θα έλεγα ότι μία από τις επιλογές που έχουμε -και αυτό με ένα μέτρο- είναι οι ανατιμήσεις που κάνουμε στα προϊόντα. Όμως αυτό δημιουργεί ένα μεγαλύτερο πρόβλημα απ’ αυτό που λύνει. Τελικά θα πρέπει να βρεθεί μια ισορροπία μεταξύ αποτελεσματικότητας, παραγωγικότητας, digital transformation, business transormation και με ένα μέτρο ανατίμηση ούτως ώστε αυτό να μπορεί να το σηκώσει η κοινωνία που ζούμε».
Ας σημειωθεί ότι τα τελευταία τρεισήμισι χρόνια καταγράφονται πάνω από 25 νομοθετήματα (νόμοι ή υπουργικές αποφάσεις) οι οποίες ρυθμίζουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο την αγορά, όπως το καλάθι του νοικοκυριού, τα προϊόντα με μόνιμη μείωση τιμής, το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους και τώρα τα νέα μέτρα κατά των προσφορών.
Πηγή: ot.gr
- Daniel: «Δεύτερα Χριστούγεννα ξεσπιτωμένοι» – Κάτοικος της Φιλιππούπολης Λάρισας ξεσπά στο in
- Βιτόρια: «Υπάρχει κόπωση, αλλά οι παίκτες έχουν πολύ μεγάλο κίνητρο»
- Χαρίτσης: Έξι χρόνια μετά το τέλος των μνημονίων η κυβέρνηση επιμένει σε εφαρμογή μνημονιακών μέτρων
- Βλαντίμιρ Πούτιν: Υπόσχεται ακόμη περισσότερες «καταστροφές» στην Ουκρανία μετά την επίθεση στο Καζάν
- Στη Βαρβάκειο ο Κασσελάκης – Τι συζήτησε με εμπόρους και καταναλωτές
- Χριστουγεννιάτικο δέντρο: Το μεγαλύτερο του κόσμου έχει ύψος 750 μέτρα και αποτελείται μόνο από λαμπάκια