ΗΠΑ: Πληροφοριοδότης εναντίον της Boeing βρέθηκε νεκρός στο φορτηγάκι του
Ο Τζον Μπαρνέτ υπεύθυνος διασφάλισης ποιότητας στην Boeing για 32 χρόνια βρέθηκε νεκρός στο φορτηγάκι του, λίγο πριν καταθέσει για πολλοστή φορά εναντίον της εταιρείας.
Ένας πρώην υπάλληλος της Boeing, γνωστός για τις ανησυχίες του σχετικά με τα πρότυπα παραγωγής της εταιρείας, βρέθηκε νεκρός στις ΗΠΑ. Ο Τζον Μπαρνέτ εργαζόταν για την Boeing επί 32 χρόνια, μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 2017. Τις ημέρες πριν από τον θάνατό του, είχε δώσει στοιχεία σε μια αγωγή κατά της εταιρείας ύστερα από καταγγελία πληροφοριοδότη.
Η Boeing δήλωσε ότι «πληροφορήθηκε με θλίψη τον θάνατο του κ. Μπαρνέτ». Ο ιατροδικαστής της κομητείας Τσάρλεστον επιβεβαίωσε το θάνατό του στο BBC τη Δευτέρα. Είπε ότι ο 62χρονος πέθανε από «αυτοτραυματισμό» (σ.σ. self-inflicted wound η συνήθης ορολογία για τις αυτοκτονίες στις ΗΠΑ) στις 9 Μαρτίου και ότι η αστυνομία διεξάγει έρευνα. Ο κ. Μπαρνέτ είχε εργαστεί για τον αμερικανικό αεροπορικό κολοσσό επί 32 χρόνια, μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 2017 για λόγους υγείας.
Ισχυρίστηκε επίσης ότι οι δοκιμές στα συστήματα οξυγόνου έκτακτης ανάγκης που επρόκειτο να τοποθετηθούν στο 787 έδειξαν ποσοστό αποτυχίας 25%.
Από το 2010, εργαζόταν ως υπεύθυνος διασφάλισης ποιότητας στο εργοστάσιο του Βόρειου Τσάρλεστον που κατασκεύαζε το 787 Dreamliner, ένα υπερσύγχρονο αεροσκάφος που χρησιμοποιείται κυρίως σε δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων. Το 2019, ο κ. Μπαρνέτ δήλωσε στο BBC ότι οι εργαζόμενοι υπό πίεση τοποθετούσαν σκόπιμα υποβαθμισμένα εξαρτήματα στα αεροσκάφη στη γραμμή παραγωγής. Μιλούσε δηλαδή για κενά ασφαλείας.
Τι είχε αποκαλύψει για την ποιότητα της Boeing σε βασικά συστήματα ασφαλείας
Είπε επίσης ότι είχε αποκαλύψει σοβαρά προβλήματα με τα συστήματα οξυγόνου, τα οποία θα μπορούσαν να σημαίνουν ότι μία στις τέσσερις μάσκες αναπνοής δεν θα λειτουργούσε σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Είπε ότι αμέσως μετά την έναρξη της εργασίας του στη Νότια Καρολίνα είχε αρχίσει να ανησυχεί ότι η πίεση για την κατασκευή νέων αεροσκαφών σήμαινε ότι η διαδικασία συναρμολόγησης ήταν βιαστική και η ασφάλεια είχε τεθεί σε κίνδυνο, κάτι που η εταιρεία αρνήθηκε.
Αργότερα δήλωσε στο BBC ότι οι εργαζόμενοι δεν είχαν ακολουθήσει τις διαδικασίες που αποσκοπούσαν στην παρακολούθηση των εξαρτημάτων μέσα από το εργοστάσιο, επιτρέποντας την εξαφάνιση ελαττωματικών εξαρτημάτων (σ.σ. Διαδικασία που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τις περιπτώσεις «αστοχίας υλικού»). Ανέφερε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, υποβαθμισμένα εξαρτήματα είχαν αφαιρεθεί ακόμη και από κάδους απορριμμάτων και είχαν τοποθετηθεί σε αεροπλάνα που κατασκευάζονταν για να αποφευχθούν καθυστερήσεις στη γραμμή παραγωγής.
Ο κ. Μπαρνέτ δήλωσε ότι είχε προειδοποιήσει τους διευθυντές για τις ανησυχίες του, αλλά δεν είχε ληφθεί κανένα μέτρο. Η Boeing αρνήθηκε τους ισχυρισμούς του. Ωστόσο, μια αναθεώρηση του 2017 από τη ρυθμιστική αρχή των ΗΠΑ, την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (σ.σ. FAA εκδίδει κανονισμούς ασφαλείας και πρότυπα ελέγχου και συντήρησης ανάμεσα στα άλλα), επιβεβαίωσε ορισμένες από τις ανησυχίες του κ. Μπαρνέτ.
Που πήγαν τα ελλαττωματικά ανταλλακτικά;
Διαπίστωσε ότι η θέση τουλάχιστον 53 «μη συμμορφούμενων» εξαρτημάτων (σ.σ. Ελλαττωματικά από αστοχία υλικού ή μεταχείριση) στο εργοστάσιο ήταν άγνωστη και ότι θεωρούνταν χαμένα. Η Boeing διατάχθηκε να λάβει διορθωτικά μέτρα. Όσον αφορά το θέμα των φιαλών οξυγόνου, η εταιρεία δήλωσε ότι το 2017 είχε «εντοπίσει ορισμένες φιάλες οξυγόνου που είχε παραλάβει από τον προμηθευτή και οι οποίες δεν αναπτύσσονταν σωστά». Αρνήθηκε όμως ότι κάποια από αυτές είχε πράγματι τοποθετηθεί σε αεροσκάφη. Μετά τη συνταξιοδότησή του, ξεκίνησε μακροχρόνια νομική δράση κατά της εταιρείας.
Την κατηγόρησε ότι δυσφήμισε τον χαρακτήρα του και παρεμπόδισε την καριέρα του εξαιτίας των ζητημάτων που επισήμανε – κατηγορίες που απέρριψε η Boeing. Κατά τη στιγμή του θανάτου του, ο κ. Μπαρνέτ βρισκόταν στο Τσάρλεστον για νομικές συνεντεύξεις που σχετίζονταν με την υπόθεση αυτή. Την περασμένη εβδομάδα, έδωσε επίσημη κατάθεση στην οποία ερωτήθηκε από τους δικηγόρους της Boeing, προτού εξεταστεί από τον δικό του δικηγόρο.
Ήταν προγραμματισμένο να υποβληθεί σε περαιτέρω ανάκριση το Σάββατο. Όταν δεν εμφανίστηκε, έγιναν έρευνες στο ξενοδοχείο του. Στη συνέχεια βρέθηκε νεκρός στο φορτηγό του στο πάρκινγκ του ξενοδοχείου. Μιλώντας στο BBC, ο δικηγόρος του χαρακτήρισε τον θάνατό του «τραγικό».
To Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών και η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας έχουν τις αιτιάσεις τους για τους ελέγχους της Boeing
Σε ανακοίνωσή του η Boeing ανέφερε: «Είμαστε θλιμμένοι από το θάνατο του κ. Barnett και οι σκέψεις μας είναι με την οικογένεια και τους φίλους του». Ο θάνατός του έρχεται σε μια εποχή που τα πρότυπα παραγωγής τόσο της Boeing όσο και του βασικού προμηθευτή της Spirit Aerosystems βρίσκονται υπό έντονο έλεγχο.
Ακολουθεί ένα περιστατικό στις αρχές Ιανουαρίου, όταν μια αχρησιμοποίητη πόρτα εξόδου κινδύνου ανατινάχθηκε από ένα ολοκαίνουργιο Boeing 737 Max λίγο μετά την απογείωση από το Διεθνές Αεροδρόμιο του Πόρτλαντ. Στις καταθέσεις του ο Μπαρνέτ ισχυρίστηκε πως οι δοκιμές στα συστήματα οξυγόνου έκτακτης ανάγκης που επρόκειτο να τοποθετηθούν στο 787 έδειξαν ποσοστό αποτυχίας 25%. Πράγμα που σημαίνει ότι ένα στα τέσσερα θα μπορούσε να αποτύχει να αναπτυχθεί σε μια πραγματική κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Μια προκαταρκτική έκθεση από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) των ΗΠΑ υπέδειξε ότι τέσσερα μπουλόνια, σχεδιασμένα να συγκρατούν την πόρτα με ασφάλεια στη θέση της, δεν είχαν τοποθετηθεί. Την περασμένη εβδομάδα, η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA) δήλωσε ότι σε έλεγχο έξι εβδομάδων στην εταιρεία διαπιστώθηκαν «πολλαπλές περιπτώσεις όπου η εταιρεία φέρεται να μην συμμορφώθηκε με τις απαιτήσεις ελέγχου ποιότητας κατασκευής». Το ζήτημα αφορούσε ακριβώς την ειδικότητα του Μπαρνέτ.
- Ναν Γκόλντιν: Γερμανία, ακούς; Η λέξη «αντισημιτισμός» χάνει το νόημά της
- Τροχαίο στη Θεσσαλονίκη: Δύο χρόνια από τη θανατηφόρα παράσυρση της Έμμας – Συγκλονίζει η μητέρα της
- Ακρίτα: Αν εκλεγεί ο Πολάκης, θα παραδώσω την έδρα στον ΣΥΡΙΖΑ και θα πάω σπίτι μου
- Τι αλλάζει στην παγκόσμια οικονομία – Πώς διαμορφώνεται το νέο μοντέλο
- Ηρακλής – ΠΑΟΚ Β’ 2-0: Ανώτερος ο «Γηραιός» επέστρεψε στις νίκες (vid)
- Καραμπόλα έξι οχημάτων στην Κηφισίας – Μετ΄ εμποδίων η κυκλοφορία