Η «Ομάδα του Ηφαιστείου», η Tesla και τα κακώς κείμενα της πράσινης μετάβασης στη Γερμανία
Οι γερμανικές αρχές εστιάζουν στον «αριστερό εξτρεμισμό» για το πρόσφατο σαμποτάζ στο γιγα-εργοστάσιο της Tesla στο Βερολίνο, όμως τα κρίσιμα ερωτήματα για την επέκτασή του επιμένουν
- «Ειρωνικός, σαρκαστικός, λες και έχει κάνει κατόρθωμα» - Σοκάρουν οι περιγραφές για τον αστυνομικό της Βουλής
- «Πνιγμός στα 30.000 πόδια» - Αεροπλάνο άρχισε να πλημμυρίζει εν ώρα πτήσης [Βίντεο]
- Δημήτρης Ήμελλος: Το τελευταίο αντίο στον αγαπημένο ηθοποιό -Τραγική φιγούρα η μητέρα του
- «Πρέπει να κάνουν δήλωση ότι σέβονται το πολίτευμα» - Οι όροι για να πάρουν την ιθαγένεια οι Γλύξμπουργκ
«Κάθε Tesla που καίγεται σαμποτάρει τον αυτοκρατορικό τρόπο ζωής και ουσιαστικά καταστρέφει το όλο και πιο στενό δίκτυο της αδιάλειπτα “έξυπνης” παρακολούθησης κάθε ανθρώπινης δραστηριότητας».
Αυτά κι άλλα πολλά αναφέρει σε προκήρυξη η «Vulkangruppe Tesla Abschalten» ή «Ομάδα Ηφαιστείου Κλεισίματος της Tesla».
Μια κατά εκτιμήσεις υποομάδα ακροαριστερής οργάνωσης-«ομπρέλα» στη Γερμανία, που ανέλαβε την ευθύνη για το πρόσφατο σαμποτάζ σε ηλεκτρικές εγκαταστάσεις στο ανατολικό Βερολίνο, βυθίζοντας στο σκοτάδι, μαζί με τριγύρω κατοικημένες περιοχές, το τοπικό γιγα-εργοστάσιο της αμερικανικής πολυεθνικής κατασκευάστριας ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η κατασκευή του στο Γκρουνχάιντε, κοντά στο αεροδρόμιο Βερολίνου-Βρανδεμβούργου, κόστισε 5 δισεκατομμύρια δολάρια και διήρκεσε δύο χρόνια μέχρι να αρχίσει να λειτουργεί υπό «θολές» συνθήκες αδειοδότησης, προ διετίας.
Πρόκειται, ανέφερε η οργάνωση, για «ένα σύμβολο του πράσινου καπιταλισμού», με «ολοκληρωτική τεχνολογική επίθεση στην κοινωνία».
«Αναλώνει γη, πόρους, ανθρώπους και εργατικό δυναμικό» για να παράγει «6.000 SUV, δολοφονικές μηχανές και τερατώδη φορτηγά την εβδομάδα» υπό «ακραίες συνθήκες εκμετάλλευσης» για τους συνολικά 12.500 εργαζόμενους.
«Η πλήρης καταστροφή του εργοστασίου» είναι «ένα βήμα στο δρόμο για την απελευθέρωση από την πατριαρχία», αναφέρει η ακροαριστερή οργάνωση, αφιερώνοντας μάλιστα την επίθεση στην Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας.
Αποκαλεί το αφεντικό της Tesla, Έλον Μασκ, «τεχνοφασίστα».
Δεν ήταν καν το πρώτο σαμποτάζ της κατά της τεραστίων διαστάσεων μονάδας.
Είχε προηγηθεί εμπρηστική επίθεση τον Μάιο του 2021, κατά την οποία υπέστη ζημιά ένα καλώδιο τροφοδοσίας του τότε εργοταξίου.
Όπως και τότε, έτσι και τώρα, οι δράστες δεν κατέστη δυνατό να εντοπιστούν.
Υπάρχει ωστόσο μια ειδοποιός διαφορά.
Η εμπρηστική επίθεση της «Ομάδας του Ηφαιστείου» έγινε εν μέσω προώθησης αμφιλεγόμενων σχεδίων επέκτασης του πρώτου γιγα-εργοστασίου της Tesla στην Ευρώπη.
Σε αντίθεση με την κυβέρνηση Σολτς και το ισχυρό συνδικάτο IG Metall, ουδόλως ενθουσιάζουν τους κατοίκους της περιοχής, περιβαλλοντολόγους και ακτιβιστές.
Κάτι που δεν σημαίνει πάντως ότι συντάσσονται με την τακτική της «Ομάδας του Ηφαιστείου».
Αντικρουόμενες τακτικές, κοινός στόχος
Τα δύο τρίτα των κατοίκων του Γκρουνχάιντε δηλώνουν αντίθετα στην επέκταση του εργοστασίου της Tesla, που θα περιλαμβάνει σταθμό εμπορευμάτων και χώρο αποθήκευσης οχημάτων.
Για την υλοποίησή της, θα πρέπει να καταστραφούν περισσότερα από 1000 στρέμματα δάσους.
Διαδηλωτές κατασκήνωσαν στην περιοχή για την αποτροπή της, ενόψει της λήψης σχετικών αποφάσεων από τις τοπικές αρχές, στις 14 του μήνα.
Μια πρώτη μαζική διαδήλωση διαμαρτυρίας οργανώθηκε στις 10 Μαρτίου.
Η οργή ήδη ξεχείλιζε για τις αναφορές μόλυνσης και του τοπικού υδροφόρου ορίζοντα από τη λειτουργία του εργοστασίου της Tesla.
Λίγο την κατευνάζει η ανακοίνωση της διοίκησής του ότι, λόγω του σαμποτάζ, «πάγωσε» προσωρινά η λειτουργία της μονάδας, που ξανάρχισε τελικά έπειτα από μια εβδομάδα.
Προσδιόρισε γενικόλογα σε εννιαψήφιο ποσό τη ζημιά από την παράλυση της τοπικής παραγωγής, που σύμφωνα με την εταιρία φτάνει στην πραγματικότητα τα 1.000 οχήματα την ημέρα.
Σε πρώτη φάση, η «Ομάδα του Ηφαιστείου» φαίνεται ότι πέτυχε εν μέρει τον στόχο «να προκαλέσουμε το μεγαλύτερο δυνατό μπλακ άουτ στο γιγα-εργοστάσιο».
Με την επίθεση ωστόσο έπληξε ταυτόχρονα δεκάδες χιλιάδες νοικοκυριά, σε συνολικά έξι κοινότητες, που έμειναν επίσης χωρίς ρεύμα.
Επηρεάστηκαν επίσης νοσοκομεία και γηροκομεία, ανέφερε η τοπική κυβέρνηση του Βρανδεμβούργου.
Για «έγκλημα» που «δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό με κανέναν τρόπο» έκανε λόγο ο Γερμανός αντικαγκελάριος, υπουργός Οικονομικών και στέλεχος των συγκυβερνώντων Πρασίνων στην κυβέρνηση Σολτς, Ρόμπερτ Χάμπεκ.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η σοσιαλίστρια υπουργός Εσωτερικών, Νάνσι Φέζερ, προειδοποιώντας μάλιστα για τον «δυνητικό κίνδυνο που θέτει ο αριστερός εξτρεμισμός».
Η κεντροδεξιά Χριστιανική Ένωση (Χριστιανοδημοκράτες και Χριστιανοκοινωνιστές) ζήτησε αντίμετρα.
Κοιτώντας το «δέντρο», χάνοντας το δάσος
Στις εισαγγελικές έρευνες για την επίθεση στο εργοστάσιο της Tesla έχει πλέον εμπλακεί μέχρι και η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Εγκληματικότητας (ΒΚΑ).
Ζητούμενό τους είναι ο εντοπισμός και η σύλληψη των μελών της «Ομάδας του Ηφαιστείου» και των υποομάδων της, αν και παραμένει μέχρι και τώρα ασαφής η συνάφεια και η οργανωτική δομή τους.
Παρόμοιου ύφους και γραφής, στις προκηρύξεις τους χρησιμοποιούν διαφορετικά ονόματα ισλανδικών ηφαιστείων.
Η δράση τους μετρά από το 2011, κυρίως με εμπρηστικές επιθέσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο και σε γραμμές ηλεκτροδότησης στο Βερολίνο.
Ως λόγους έχουν επικαλεστεί άλλοτε τη μεταφορά πυρηνικών αποβλήτων, άλλοτε εξαγωγές γερμανικών όπλων και πιο πρόσφατα -προ του σαμποτάζ στο εργοστάσιο της Tesla- τις εφαρμογές ιχνηλάτησης των κρουσμάτων κοροναϊού εν μέσω της πανδημίας COVID-19.
Ως πάγιο στόχο αναφέρουν τη διάρρηξη της «καθημερινής καπιταλιστικής ζωής».
Ουδείς έχει μέχρι σήμερα συλληφθεί.
Για τις αρχές ασφαλείας δεν είναι ακόμη σαφές ποιος βρίσκεται πίσω από την «Ομάδα του Ηφαιστείου».
Την τοποθετούν στον αναρχικό χώρο.
Σε έκθεση του 2021, οι αρχές στο Βρανδεμβούργο την χαρακτήρισαν «αριστερή εξτρεμιστική», αποδίδοντάς της τακτικές επιρροής στο περιβαλλοντικό κίνημα.
Θέση, που τώρα υιοθετούν μάλλον… βολικά τα κόμματα της γερμανικής κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, ρίχνοντας προπέτασμα καπνού στα υπαρκτά προβλήματα και στις περιβαλλοντικές ανησυχίες γύρω από το εργοστάσιο της Tesla.
Οργανώσεις είχαν εξ αρχής εναντιωθεί στην κατασκευή του.
Μεταξύ άλλων προειδοποιούσαν για τη μαζική κατανάλωση νερού από το εργοστάσιο στο κρατίδιο του Βρανδεμβούργου, που μαστίζεται από τη λειψυδρία.
Αυτό δεν φάνηκε πάντως να πτοεί ούτε την κυβέρνηση Σολτς, ούτε την τοπική κυβέρνηση στο κρατίδιο του Βρανδεμβούργου, όπου συγκυβερνούν από το 2019 Σοσιαλιστές, Χριστιανοδημοκράτες και Πράσινοι.
Περιβαλλοντικά «ατυχήματα»
Για την έναρξη λειτουργίας του, τον Μάρτιο του 2022, το εργοστάσιο της Tesla στο Γκρουνχάιντε εξασφάλισε ετήσια ποσόστωση 1,8 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων νερού.
Αντιστοιχεί περίπου στο ένα πέμπτο της τρέχουσας παραγωγής πόσιμου νερού στην περιοχή.
Ως εκ τούτου, νέα σχολεία, παιδικοί σταθμοί και βιομηχανικά κτίρια δεν μπορούν πλέον να τροφοδοτηθούν με νερό.
Η ανάπτυξη περιορίζεται.
Στο μεσοδιάστημα, μέχρι τον περασμένο Σεπτέμβριο, η Tesla είχε αναφέρει στην Υπηρεσία Περιβάλλοντος του κρατιδίου του Βρανδεμβούργου τουλάχιστον 26 περιβαλλοντικά ατυχήματα.
Περιλαμβάνουν οκτώ πυρκαγιές και διαρροές χημικών ουσιών, όπως εποξική ρητίνη, λάδια υδραυλικών συστημάτων, 15.000 λίτρα χρώματος, 150 λίτρα καυσίμου ντίζελ.
Σε επιθεώρηση εντοπίστηκε στις εγκαταστάσεις της παράνομο πρατήριο, κρυμμένο κάτω από μια λευκή σκηνή.
Επιπλέον, εδώ και δύο χρόνια τα λύματα του εργοστασίου υπερβαίνουν κατά σχεδόν έξι φορές τα ανώτατα όρια τιμών για φώσφορο και άζωτο.
Ως εκ τούτου, η αρμόδια επιτροπή ύδρευσης έχει απειλήσει να κλείσει τον αγωγό λυμάτων της Tesla.
Μέχρι και σήμερα ωστόσο δεν το έχει κάνει.
Όσο για τα υποσχόμενα από την εταιρεία οφέλη για την πράσινη μετάβαση;
Μελέτες έχουν δείξει ότι η παραγωγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί να απαιτεί έως και 130% περισσότερη ενέργεια από ότι αυτή των οχημάτων με μηχανές εσωτερικής καύσης.
Οι περισσότερες μπαταρίες ηλεκτροκίνησης προέρχονται εν τω μεταξύ από την Κίνα, την Ιαπωνία ή τη Νότια Κορέα, όπου σημαντικό μέρος της παραγωγής βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα.
Κάτι, που επίσης «λερώνει» το συνολικό αποτύπωμα άνθρακα παραγωγής της Tesla.
Εκτιμάται παρ’ όλα αυτά ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητά της μπορούν να το αντισταθμίσουν σχετικά γρήγορα.
Όμως αυτό δεν ισχύει απαραίτητα για το Γκρουνχάιντε. Ούτε για τη Γερμανία…
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις