Ινδικός διάδρομος μέσω Θράκης
Τι συζητούν Αθήνα – Νέο Δελχί στο παρασκήνιο - Στόχος της κυβέρνησης να μη διαταραχθούν οι ισορροπίες με την Κίνα
- Ο καλλιτέχνης που απείλησε ότι θα κατέστρεφε πολύτιμα έργα τέχνης αν ο Τζούλιαν Ασάνζ πέθαινε στη φυλακή
- Αλλαγές εξετάζει η Κομισιόν για την οδήγηση μετά τα 70 έτη - Τι θα αναφέρεται στην ευρωπαϊκή οδηγία
- Για ποια εγκλήματα κατηγορούνται οι Νετανιάχου, Γκάλαντ και Ντέιφ
- Τι βλέπει η ΕΛ.ΑΣ. για τη γιάφκα στο Παγκράτι – Τα εκρηκτικά ήταν έτοιμα προς χρήση
Δύο ελληνικά λιμάνια στην περιφερειακή ενότητα της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, το λιμάνι της Καβάλας και το γεωστρατηγικής σημασίας λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, σχεδιάζεται από την Αθήνα να γίνουν κόμβοι για τον Οικονομικό Διάδρομο IMEC (Ινδίας – Μέσης Ανατολής – Ευρώπης), καθιστώντας την Ελλάδα πύλη της Ινδίας προς την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Επισημαίνεται ότι ο IMEC συμφωνήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023 στη Σύνοδο Κορυφής της G20 στο Νέο Δελχί (με συμβαλλόμενα μέρη τις Ινδία, ΗΠΑ, Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και ΕΕ) ως ένα φιλόδοξο εγχείρημα μιας εναλλακτικής διαδρομής στον κινεζικό οικονομικό δρόμο «Βelt and Road Initiative» (BRI). Εκτοτε, λαμβάνουν χώρα πρωτοβουλίες από ελληνικής πλευράς που κινούνται στη σφαίρα της οικονομικής διπλωματίας για την περαιτέρω ενίσχυση των διμερών σχέσεων Ελλάδας – Ινδίας, με κορυφαία εξ αυτών την επίσκεψη του έλληνα πρωθυπουργού στο Νέο Δελχί τον περασμένο Φεβρουάριο, τον οποίο συνόδευαν ομάδα υπουργών και πολυπληθής επιχειρηματική αποστολή.
Και ενώ στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ο χρόνος πλέον μετρά αντίστροφα για το τέλος Απριλίου και την επίσημη έναρξη λειτουργίας του FSRU, της πρώτης πλωτής μονάδας στη χώρα για αποθήκευση και επαναεριοποίηση υγροποιημένου φυσικού αερίου – γεγονός που μετατρέπει την πρωτεύουσα του Εβρου και τη Θράκη εν γένει σε ενεργειακό κόμβο -, ήδη δρομολογείται, σύμφωνα με πληροφορίες, ένας δεύτερος αντίστοιχος πλωτός σταθμός στην περιοχή, ο FSRU2, που αναμένεται να προσφέρει στην ευρύτερη περιοχή ακόμα υψηλότερα επίπεδα ενεργειακής θωράκισης.
Ισορροπίες με Πεκίνο
Παράλληλα, προκειμένου να διατηρηθούν οι αναγκαίες ισορροπίες με την Κίνα και οι υφιστάμενες εμπορικές σχέσεις μας μέσω και της κινεζικής δραστηριοποίησης στο λιμάνι του Πειραιά, το προσεχές διάστημα από την Αθήνα σχεδιάζεται να ξεδιπλωθούν διπλωματικές κινήσεις με επισκέψεις υπουργών στο Πεκίνο, ώστε να παραμένουν οι δίαυλοι ανοιχτοί και με τον Δρόμο του Μεταξιού και να μπορεί η Ελλάδα να συνεχίσει να αποτελεί βασικό «παίκτη» για όλα τα εν εξελίξει εγχειρήματα διαπεριφερειακών οδών εμπορίου, μεταφορών και ενέργειας.
Σε κάθε περίπτωση, ο ινδικός διάδρομος εξελίσσεται σε θέμα πρώτης προτεραιότητας για την Αθήνα, η οποία επιδιώκει να ενεργοποιήσει ένα ευρύτερο συμμαχικό δίκτυο για τον νέο στόχο. Και αυτό γιατί τα ελληνικά λιμάνια δεν παίζουν χωρίς αντίπαλο, καθώς για τη διασύνδεση με τον IMEC έντονο ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει και άλλες μεσογειακές χώρες, όπως η Ιταλία και η Ισπανία.
«Είναι επιτακτική ανάγκη να εργαστούμε πολυμερώς μαζί με την Ινδία με χώρες όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία για να αναπτύξουμε τις κοινές πολιτικές μας με επίκεντρο τον IMEC» τόνιζε από το Νέο Δελχί ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, προσθέτοντας ότι «τα ελληνικά λιμάνια μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν το κατώφλι του διαδρόμου προς την Ευρώπη». Ο ίδιος, άλλωστε, στη συνέντευξη που είχε παραχωρήσει προ δύο εβδομάδων στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» υπογράμμιζε ότι για το εν λόγω έργο, που προάγει τη διασυνδεσιμότητα, το διεθνές εμπόριο και την περιφερειακή και ενεργειακή συνεργασία, η Αθήνα είναι σε επαφή με τις χώρες διέλευσης του IMEC για την οικοδόμηση συνεργειών και την ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών. Επισημαίνεται ότι για τον IMEC είχε συζητήσει ο έλληνας υπουργός και με τον εμιρατινό υπουργό Βιομηχανίας και Τεχνολογίας, ο οποίος επισκέφθηκε πρόσφατα την Αθήνα.
Ιδανική επιλογή
Ο άξονας των λιμανιών σε Καβάλα και Αλεξανδρούπολη δείχνει ιδανική επιλογή για την Αθήνα, στον αντίποδα και με την ευρωπαϊκή πύλη που έχει ανοίξει από χρόνια για την Κίνα μέσω του λιμανιού του Πειραιά, και γι’ αυτό είχε φροντίσει να προϊδεάσει ήδη το Νέο Δελχί ο Γιώργος Γεραπετρίτης, διαβεβαιώνοντας τον περασμένο Φεβρουάριο την ινδική κυβέρνηση πως «η Ελλάδα θα κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για την περαιτέρω πρόοδο της κατασκευής του διαδρόμου IMEC» και πως για την πραγματοποίηση του συγκεκριμένου έργου υπάρχουν «σημαντικά λιμάνια και στη Βόρεια Ελλάδα».
«Η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει την πύλη της Ινδίας προς την Ευρώπη με τα ελληνικά λιμάνια να λειτουργούν ως κόμβος του διαδρόμου IMEC» διαμήνυε παράλληλα ο υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης, αρμόδιος για θέματα οικονομικής διπλωματίας, κάνοντας λόγο και για κατασκευή σιδηροδρομικού δικτύου που θα συνδέει Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε.
Premium έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις