Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Από την απλήρωτη εργασία στην υψηλή μόδα – Tο πραγματικό κόστος του καλύτερου πουλόβερ Vicuña στον κόσμο

Από την απλήρωτη εργασία στην υψηλή μόδα – Tο πραγματικό κόστος του καλύτερου πουλόβερ Vicuña στον κόσμο

Ενώ μια 75χρονη αγρότισσα στο Περού βοσκάει άγρια βικούνια για χιλιόμετρα σε μια απομακρυσμένη πεδιάδα 13.000 πόδια πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας ως δωρεάν υπηρεσία στην κοινότητα, τα πουλόβερ που φτιάχνονται με την παραγωγή της μπορούν να πωληθούν για 9.000 δολάρια.

Αυτή είναι η τιμή ενός μόνο πουλόβερ vicuña από τον οίκο μόδας Loro Piana στις ΗΠΑ, σύμφωνα με το Bloomberg – 9.000 δολάρια. Το πρακτορείο υπογράμμισε ότι η τιμή που πληρώνει η εταιρεία στην κοινότητα για την αντίστοιχη ποσότητα ινών είναι μόλις 280 δολάρια.

Ωστόσο, τα χρήματα αυτά διαχειρίζονται οι ηγέτες της κοινότητας, οι οποίοι ισχυρίζονται ότι δεν φτάνουν για να πληρώσουν τη γυναίκα. Το χωριό περιμένει από αυτήν να εργαστεί ως εθελόντρια στο πλαίσιο μιας μακρόχρονης παράδοσης.

Η παγκόσμια συζήτηση γύρω από την πολιτιστική οικειοποίηση από μεγάλες μάρκες μόδας, ιδίως όσον αφορά τις παραδόσεις της Λατινικής Αμερικής, έχει συγκεντρώσει σημαντική προσοχή τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, ένα νέο επίπεδο προστέθηκε πρόσφατα σε αυτό το ζήτημα: Η εκμετάλλευση ατόμων από αυτές τις κοινότητες από μεγάλες εταιρείες, που συχνά απαιτεί την απλήρωτη και μερικές φορές ακούσια εργασία τους.

Η Loro Piana δεν είναι η πρώτη μάρκα μόδας που επωφελείται μαζικά από τις παραδόσεις των ιθαγενών της Λατινικής Αμερικής με ελάχιστα ή καθόλου χρήματα

Το πανέμορφο Vicuña / Photo: Wikimedia Commons

Το Μεξικό έχει κατηγορήσει διεθνείς μάρκες μόδας όπως η Zara, η Anthropologie και η Patowl

Ένα ειδικό αφιέρωμα που κυκλοφόρησε από το Bloomberg εμβαθύνει στον κόσμο της παραγωγής πουλόβερ vicuña, απεικονίζοντας το τεράστιο χάσμα μεταξύ των πιο αποκλειστικών εμπορικών σημάτων ενδυμάτων και των όσων κερδίζουν από αυτό τα ιθαγενή άτομα που συμβάλλουν στην κατασκευή τους.

Η Loro Piana δεν είναι η πρώτη μάρκα μόδας που επωφελείται μαζικά από τις παραδόσεις των ιθαγενών της Λατινικής Αμερικής με ελάχιστα ή καθόλου χρήματα.

Για παράδειγμα, το Μεξικό έχει κατηγορήσει διεθνείς μάρκες μόδας όπως η Zara, η Anthropologie και η Patowl για πολιτιστική ιδιοποίηση, υποστηρίζοντας ότι χρησιμοποιούν μοτίβα από ομάδες ντόπιων στα σχέδιά τους χωρίς να επωφελούνται οι εμπλεκόμενες κοινότητες.

Μια άλλη περίπτωση είναι το διάσημο καπέλο του Παναμά, γνωστό και πωλούμενο παγκοσμίως με αυτό το όνομα, αφότου ο πρόεδρος Ρούσβελτ εθεάθη να φοράει ένα το 1906 στη διώρυγα του Παναμά.

Ωστόσο, η προέλευση του καπέλου μπορεί να εντοπιστεί στους ντόπιους κλωστοϋφαντουργούς του Ισημερινού, οι οποίοι δεν έλαβαν ποτέ αναγνώριση ή αποζημίωση για την πώληση της δημιουργίας τους, λένε οι υποστηρικτές.

Δείτε ένα βίντεο για τα Vicuña 

Οι «ίνες των θεών» του πλουσιότερου ανθρώπου

Η vicuña είναι ένα άγριο καμηλοειδές που κατοικεί στα υψίπεδα των Άνδεων της Αργεντινής, του Περού, της Βολιβίας, της Χιλής και του Ισημερινού. Βρισκόταν στα πρόθυρα της εξαφάνισης λόγω της λαθροθηρίας που ξεκίνησε κατά τη διάρκεια του ισπανικού αποικισμού και διαιωνίστηκε για αιώνες, αλλά τις τελευταίες δεκαετίες διάφορα νομοθετήματα συνέβαλαν στην ανάκαμψή τους.

Η Loro Piana, η οποία αναφέρεται στη vicuña ως «η ίνα των θεών», αποτελεί μέρος του ομίλου πολυτελών προϊόντων LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton και εποπτεύεται από τον Bernard Arnault, τον δεύτερο πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο, με καθαρή περιουσία σχεδόν 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων σύμφωνα με την τελευταία εκτίμηση του Bloomberg Billionaires Index.

Το εμπόριο έχει αποφέρει ελάχιστα οφέλη στους 2.700 κατοίκους του προαναφερθέντος χωριού, σύμφωνα με το άρθρο του Bloomberg. Η πλειονότητα των σπιτιών είναι κατασκευασμένα από λάσπη και στερούνται υδραυλικών εγκαταστάσεων, και ενώ οι μεγαλύτεροι σε ηλικία κάτοικοι συνεχίζουν να ασχολούνται με τη γεωργία για τα προς το ζην, οι νεότεροι είτε μεταναστεύουν σε αστικές περιοχές είτε αναζητούν εργασία στα ανεξέλεγκτα και συχνά επικίνδυνα ορυχεία χρυσού που βρίσκονται διάσπαρτα στην περιοχή.

*Με στοιχεία από inkl.com

Must in

Γιατί ο Στέφανος Κασσελάκης σήκωσε τη σημαία του αντι-ΣΥΡΙΖΑ μετώπου και χτυπάει τον Τσίπρα

Με αιχμές κατά Τσίπρα για το δημοψήφισμα του 2015, αλλά και για τα capital controls, ο Στέφανος Κασσελάκης υιοθέτησε πολύ σύντομα όλη την ατζέντα του αντιΣΥΡΙΖΑ μετώπου.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024