Χούθι: Ποια λιμάνια χάνουν, ποια κερδίζουν απο τις… ρουκέτες τους – Η εικόνα του Πειραιά [γραφήματα]
Τον Ιανουάριο του 2024, οι όγκοι που διακινήθηκαν στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά μειώθηκαν κατά 13% σε ετήσια βάση
Τα πάνω-κάτω στα λιμάνια της Μεσογείου έχει φέρει η επαναδρομολόγηση των πλοίων βασικών γραμμών των ναυτιλιακών εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.
Προκειμένου να αποφύγουν… τους πυραύλους των Χούθι οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) δρομολόγησαν τα πλοία τους μέσω Αφρικής αποφεύγοντας το Σουέζ, απόφαση που είχε ως αποτέλεσμα την απότομη μείωση της χωρητικότητας των πλοίων σε λιμένες της Ανατολικής και Κεντρικής Μεσογείου, με τους λιμένες της Δυτικής Μεσογείου να επιδεικνύουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, αναφέρει ο οίκος αναλύσεων Drewry.
Καθώς δεν έχει επιλυθεί η κατάσταση ασφαλείας στην Ερυθρά Θάλασσα, οι liners, που μεταφέρουν containers, συνεχίζουν να εκτρέπουν τα πλοία κύριας γραμμής που εκτελούν δρομολόγια μεταξύ Ασίας και Ευρώπης μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.
Μετά από μια αρχική περίοδο αναστάτωσης, όταν οι προγραμματισμένες ημερομηνίες άφιξης ανατράπηκαν λόγω της μεγαλύτερης διαδρομής οι προσεγγίσεις των containerships στα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου έχουν σε μεγάλο βαθμό σταθεροποιηθεί. Αν και η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 1,4% σε ετήσια βάση στο Algeciras τον Ιανουάριο του 2024, ο όγκος αυξήθηκε στα άλλα δυο λιμάνια της Ισπανίας, (Βαλένθια και Βαρκελώνη) κατά 11% σε ετήσια βάση.
Αντίθετα, στα λιμάνια κόμβους της Ανατολικής και Κεντρικής Μεσογείου σημειώθηκαν απότομες μειώσεις στη μέση εβδομαδιαία χωρητικότητα πλοίων κατά το 1ο τρίμηνο του 24, οι οποίες κυμαίνονται από 18% μείωση στο Ιταλικό Gioia Tauro έως 31% μείωση στον Πειραιά.
Τον Ιανουάριο του 2024, οι όγκοι που διακινήθηκαν στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά μειώθηκαν κατά 13% σε ετήσια βάση, ενώ η κίνηση στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της Διώρυγας του Σουέζ μειώθηκε κατά 3%, δείχνουν τα στοιχεία του Drewry.
Επίσης και η μέση εβδομαδιαία χωρητικότητα των προσεγγίσεων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα κύρια λιμάνια της Ερυθράς Θάλασσας μειώθηκε απότομα. Ενώ ορισμένοι liners συνεχίζουν να εξυπηρετούν τα λιμάνια King Abdullah και Τζέντα, ταυτόχρονα έχουν αντικαταστήσει τις προσεγγίσεις πλοίων κύριας γραμμής με μικρότερες υπηρεσίες μεταφοράς από μεσογειακούς κόμβους που παρέχουν ειδική σύνδεση με τη βόρεια Ερυθρά Θάλασσα.
Το λιμάνι Dammam στη Σαουδική Αραβία, δέχτηκε κάποιες πρόσθετες προσεγγίσεις το 1ο τρίμηνο του 24, αλλά το υψηλό ποσοστό αύξησης οφείλεται εν μέρει στη σχετικά χαμηλή βάση του 4ου τριμήνου του 23.
Το λιμάνι Κολόμπο της Σρι Λάνκα αναδεικνύεται επίσης σε βασικό κόμβο μεταφόρτωσης, προσφέροντας στους liners, την ευκαιρία να μεταφορτώνουν φορτίο μεταξύ υπηρεσιών που εκτρέπονται μέσω του Ακρωτηρίου και υπηρεσιών προς/από τη Μέση Ανατολή. Έχει καταγράψει αύξηση 18% στη μέση εβδομαδιαία χωρητικότητα πλοίων το 1ο τρίμηνο του 24, ενώ η διακίνηση από την αρχή του έτους έχει αυξηθεί κατά 30% στα τέλη Φεβρουαρίου.
Πηγή ΟΤ
- Κιμ Γιονγκ Ουν: Προειδοποιεί για κίνδυνο πυρηνικού πολέμου
- Ουκρανία: Παρίσι και Λονδίνο υπόσχονται να μην αφήσουν τον Πούτιν να «πετύχει τους σκοπούς του»
- Η βαθμολογία στον όμιλο της Εθνικής μετά την ήττα στο Λονδίνο
- Θα μπουν οι ΗΠΑ στο στόχαστρο των εκδικητών ομολόγων;
- Euroleague: Η βαθμολογία μετά τη νίκη του Ολυμπιακού επί της Μπασκόνια
- Μεγάλη Βρετανία – Ελλάδα 73-72: Μπλακ-άουτ και απότομη προσγείωση για τη «γαλανόλευκη»