Συναντήσαμε τη Δήμητρα Χατούπη πριν την πρεμιέρα της παράστασης «Τιμάνδρα»
Το έργο έργο ανεβαίνει πρώτη φορά στη χώρα μας.
Η «Τιμάνδρα» του πολυβραβευμένου Έλληνα συγγραφέα Θοδωρή Καλλιφατίδη, θα παρουσιάζεται από τις 6 Απριλίου και κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, για λίγες μόνο παραστάσεις, σε σκηνοθεσία Χρύσας Καψούλη, με πρωταγωνίστριες τις Δήμητρα Χατούπη, Νάνα Παπαδάκη και Βάλια Παπαχρήστου στο θέατρο ΕΛΕΡ – Ελένη Ερήμου στη Φρυνίχου 10, στη Πλάκα.
Συναντήσαμε τη Δήμητρα Χατούπη στις πρόβες και μας μίλησε για την ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου έργου αλλά και τον δικό της ρόλο.
«Τιμάνδρα» του Θοδωρή Καλλιφατίδη. Πείτε μας λίγα λόγια για το έργο και τον ρόλο σας στην παράσταση
«Τιμάνδρα σημαίνει τιμώ τον άνδρα με την βαθιά και ουσιαστική έννοια της λέξης τιμώ. Που σημαίνει δεν τιμώ μόνο τον άνδρα, τιμώ και τη γυναίκα, άρα τιμώ και τον εαυτό μου. Ο σπουδαίος συγγραφέας Θοδωρής Καλλιφατίδης έγραψε ένα έργο για τη γυναίκα. Για την εταίρα γυναίκα.
Μέσα από την ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία και προσωπικότητά της θίγονται ζητήματα που αφορούν την αρχαιότητα και το σήμερα. Όπως θέματα εξουσίας, φανατισμού, εμφυλίου, δημοκρατίας, ισότητας, πολέμου, αγάπης και έρωτα. Με λίγα λόγια, ζητήματα διαχρονικά, πανανθρώπινα και ζητήματα του σήμερα.
Στην παράστασή μας η Τιμάνδρα αφηγείται μέσα από τα δικά της μάτια -σε τρεις διαφορετικές μορφές- την ιστορία της
«Την ιστορία του πελοποννησιακού πολέμου και την ιστορία της Αθήνας από την εποχή του Περικλή, των σοφιστών, των ποιητών. Αλλά πάνω από όλα, αφηγείται πάντα και κυρίως τη σχέση της, την απόλυτη σχέση της, με τον στρατηγό Αλκιβιάδη, αυτήν την τόσο αμφιλεγόμενη προσωπικότητα. Από τον έρωτα ορμώμενη αφηγείται η Τιμάνδρα.
Στην παράστασή μας δραματουργικά υπάρχουν τρεις διαφορετικές πτυχές της Τιμάνδρας. Αν θα μπορούσαμε να τις διαχωρίσουμε, θα μιλούσαμε για το ερωτικό στοιχείο που στην παράσταση το φέρει η Βάλια Παπαχρήστου, το πολεμικό-στρατηγικό στοιχείο που το φέρει η Νάνα Παπαδάκη (υπέροχοι συνάδελφοι και οι δύο) και τέλος το ανθρώπινο και άμεσο (φιλοσοφικό) στοιχείο.
Έχει γίνει από την Χρύσα Καψούλη μία πολύ σημαντική δραματουργική επεξεργασία σε ένα τόσο δύσκολο και σημαντικό κείμενο, διαχωρίζοντας την Τιμάνδρα σε τρία πρόσωπα και τονίζοντας τις διαφορετικές πτυχές τους τόσο υποκριτικά όσο και σκηνοθετικά.»
Η Τιμάνδρα ήταν μία γυναίκα-εταίρα της αρχαιότητας και στο κείμενο αναφέρεται η ίδια στη σχέση της με τον Αλκιβιάδη. Μέσα από τα λόγια της, ποια είναι για εσάς τα δυνατά της σημεία;
«Η Τιμάνδρα υπήρξε ισχυρή προσωπικότητα. Άλλωστε η λέξη εταίρα σημαίνει σύντροφος, πραγματικός σύντροφος. Για να είσαι πραγματικός σύντροφος θέλει γενναιότητα. Χαρακτηριστικά της όλα αυτά που την ορίζουν.
Η σχέση της με την ελευθερία γιατί παίρνει το ρίσκο του απόλυτου έρωτα. Γιατί μέσα από τον έρωτα απελευθερώνεσαι και γνωρίζεις τον εαυτό σου. Επίσης, η σημασία που δίνει η ίδια στο δικαίωμα της επιλογής. Το θέμα της προσωπικής επιλογής θίγεται ως ερώτημα πολύ συχνά στην παράσταση και στο κείμενο.
Στην παράσταση είναι πολύ έντονο το στοιχείο της διάδρασης
«Το κοινό παίρνει ένα ρόλο σε σχέση με τη συγκεκριμένη πτυχή της Τιμάνδρας. Είναι σαν η Τιμάνδρα να ρωτάει συνέχεια το κοινό εσύ τι θα έκανες στη θέση μου.
Η Τιμάνδρα παρακολουθεί τις αγριότητες ενός πολέμου, τον παραλογισμό ενός πολέμου με την γενναιότητα του ανθρώπου που δεν δραπετεύει αλλά μένει για να βιώσει την πραγματικότητα έτσι όπως είναι.
Σε όλο το έργο η Τιμάνδρα υπερθεματίζει υπέρ του μεγάλου της έρωτα, του αγαπημένου της Αλκιβιάδη. Σε όλο το έργο έχει τη δύναμη να σαρκάζει και να αυτοσαρκάζεται.»
Μέσα από το έργο δίνεται και μία εικόνα της πολιτικής/κοινωνικής/φιλοσοφικής πραγματικότητας της εποχής; Υπάρχουν αναλογίες με τη σημερινή;
«Δεν υπάρχει καμία εξέλιξη στη ζωή μας διαπίστωσα” λέει η Τιμάνδρα, “δεν γινόμαστε σοφότεροι ή καλύτεροι”. Σε όλο το έργο ένα τεράστιο υπαρξιακό, φιλοσοφικό, κοινωνικό θέμα συμπυκνώνεται σε μία δράση. Με αυτή την έννοια το τότε έρχεται στο σήμερα. Όπως:
Ο παραλογισμός του πολέμου υπήρχε τότε υπάρχει και σήμερα. Υπήρχε παραδείγματος χάριν ο Πελοποννησιακός πόλεμος, σήμερα υπάρχει η Γάζα, υπάρχει η Ουκρανία αλλά και όλοι οι άλλοι πόλεμοι που περνάνε στα ψιλά γράμματα. Οι αρχαίοι επάνδρωναν διαρκώς το στόλο και το στρατό τους, σήμερα οι χώρες προσπαθούν να εξοπλιστούν με πυρηνικά όπλα.
Το θέμα της εξουσίας και της διαχείρισής της.
Ο φανατισμός και η νοοτροπία της αγέλης. Αυτή τη στιγμή το ακροδεξιό κομμάτι παίρνει τεράστιες διαστάσεις παγκοσμίως και μας βάζει σε μια διαδικασία διαρκούς προβληματισμού.
Το κομμάτι της συγκάλυψης υπήρχε και τότε στα πολιτικά θέματα όπως και σήμερα έχουμε πολλές αφορμές να συζητάμε για συγκαλύψεις: τα Τέμπη. Πού είναι η δικαίωση; Και τότε και σήμερα η ζωή ορίζεται σε σχέση με το ποιος είναι ο νικητής και ποιος ο ηττημένος. Η ζωή μας ορίζεται από τη νίκη και την ήττα άραγε; Αυτή είναι η ζωή μας;»
Πώς θα περιγράφατε την Τιμάνδρα; Θα μπορούσε να είναι μια σημερινή ηρωίδα; Ποια χαρακτηριστικά της παραμένουν σύγχρονα;
«Θα ήταν η πραγματική σύντροφος, θα ήταν μία γυναίκα που δεν προσπαθεί να δείξει κάτι πέρα από αυτό που είναι, αλλά μια γυναίκα που αποδέχεται τις ανθρώπινες αδυναμίες της και κυρίως μια γυναίκα που θέτει ερωτήματα στον εαυτό της και στους άλλους. Η Τιμάνδρα είναι σαν να βαδίζει στο σύμπαν από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και να μας θέτει ερωτήματα.»
Φωτογραφίες παράστασης: Κατερίνα Τζιγκοτζίδου
Φωτογραφίες Δήμητρας Χατούπη: Θεόφιλος Τσίμας
Πληροφορίες παράστασης
Θέατρο ΕΛΕΡ, Φρυνίχου 10, Πλάκα (Σταθμός μετρό: Ακρόπολη)
Πρεμιέρα: Σάββατο 6 Απριλίου 2024, ώρα έναρξης: 21.00
Παραστάσεις: Παρασκευή, Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 19.00.
Έως 26/05/24
Διάρκεια: 90’
Πληροφορίες-Κρατήσεις: Τηλ.: 211 735 3928
Τιμές εισιτηρίων: 15€ κανονικό, 10€ μειωμένο, φοιτητικό, ανέργων, άνω των 65, ατέλεια
Προπώληση: Ticketservices.gr
https://www.ticketservices.gr/event/thetro-eler-timandra/?lang=el
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις