Πότε κόβονται ρεύμα, αέριο σε καταναλωτές με ληξιπρόθεσμα χρέη
Σε δημόσια διαβούλευση οι αλλαγές στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου - Νέοι κανόνες για τους καταναλωτές με ληξιπρόθεσμα χρέη
Αυστηρότερο πλαίσιο για τον λεγόμενο «ενεργειακό τουρισμό» και τους καταναλωτές με ληξιπρόθεσμα χρέη από την 1η Ιανουαρίου 2020 επιχειρεί η πρόταση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Υδάτων και Ενέργειας (ΡΑΑΕΥ) για τον νέο Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου.
Οι πάροχοι ζητούν ακόμα πιο αυστηρό πλαίσιο, όταν ο καταναλωτής παρουσιάζει χρέη από τον πρώτο προμηθευτή τα οποία δεν ρυθμίζει
Η πρόταση αυτή περιλαμβάνει τους κακοπληρωτές τόσο στους παρόχους ηλεκτρικού ρεύματος όσο και στους παρόχους φυσικού αερίου. Αφορά φυσικά πρόσωπα (νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις). Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, οι πάροχοι ζητούν ακόμα πιο αυστηρό πλαίσιο, όταν ο καταναλωτής παρουσιάζει χρέη από τον πρώτο προμηθευτή, τα οποία δεν ρυθμίζει.
Με βάση το κείμενο που δόθηκε σε διαβούλευση για να υποβληθούν οι παρατηρήσεις του κλάδου των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, προβλέπονται μία σειρά από ρυθμίσεις για τον ορισμό του «στρατηγικού κακοπληρωτή», τη διακοπή ρεύματος στους υπερήμερους οφειλέτες αλλά και τη μετακίνηση των καταναλωτών από πάροχο σε πάροχο.
Τι προβλέπεται
Πρώτον, αλλαγή προμηθευτή επιτρέπεται, εκτός εάν ο πάροχος έχει στείλει στον Διαχειριστή (ΔΕΔΔΗΕ) εντολή απενεργοποίησης μετρητή και έχει ενεργοποιηθεί το σύστημα Debt Flagging, «κοκκίνισμα» που αφορά «στρατηγικούς κακοπληρωτές».
Δεύτερον, «στρατηγικός κακοπληρωτής» είναι αυτός που έχει αλλάξει τουλάχιστον δύο παρόχους, αφήνοντας χρέη, μέσα σε μία πενταετία, από την 1η Ιανουαρίου 2020 μέχρι σήμερα, ενώ ταυτόχρονα έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές και στον υφιστάμενο (τρίτο) προμηθευτή του.
Τρίτον, σύστημα ενημέρωσης του συστήματος (ΔΕΔΔΗΕ) Debt Flagging για ύπαρξη κακοπληρωτή, ώστε να μην επιτρέπεται η μετακίνηση σε άλλον πάροχο.
Τέταρτον, διακοπή παροχής και αδυναμία μετακίνησης σε δεύτερο πάροχο, όταν από τον πρώτο πάροχο ο καταναλωτής έχει αγνοήσει όλες τις ειδοποιήσεις για οφειλές και τις προτάσεις για ρύθμιση χρεών, σε διάστημα δύο μηνών.
Πέμπτον, για παλιά χρέη από παλαιότερους προμηθευτές, τότε το σύστημα Debt Flagging ενεργοποιείται από τον τρίτο προμηθευτή, αφού πρώτα έχει επικοινωνήσει με τον καταναλωτή να ρυθμίσει τα χρέη του. Σε αυτή την περίπτωση, ο «ενεργειακός τουρισμός» σταματά στον τρίτο πάροχο, ο οποίος ύστερα από οφειλές δύο μηνών θα πρέπει να επικοινωνήσει σε 10 ημέρες με τον καταναλωτή και να του προτείνει ρύθμιση σε έξι δόσεις το πολύ. Παράλληλα, ο τρίτος πάροχος ενεργοποιεί το Debt Flagging ώστε να μην μπορεί να φύγει ο καταναλωτής με χρέη σε επόμενο πάροχο. Αν ο καταναλωτής αδυνατεί για αντικειμενικούς λόγους να πληρώσει τα χρέη, τότε προβλέπονται ειδικές ρυθμίσεις.
Εκτον, για τις επιχειρήσεις που αφήνουν χρέη, το Debt Flagging δεν ενεργοποιείται από τον τρίτο πάροχο αλλά από τον δεύτερο.
Ουσιαστικά, με τις αναδρομικές «εξορμήσεις» των εταιρειών ενέργειας σε παλιούς πελάτες (νοικοκυριά ή επιχειρήσεις) για τακτοποίηση των οφειλών, θα προκύψει ποιοι καταναλωτές έχουν συμπληρώσει το όριο των επισημάνσεων, ώστε να χαρακτηριστούν στρατηγικοί κακοπληρωτές και, κατά συνέπεια, να απολέσουν τη δυνατότητα μετακίνησης σε νέο πάροχο.
«Κόκκινη κάρτα»
Οι πάροχοι ενέργειας φέρεται να αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τις προτεινόμενες αλλαγές, τονίζοντας πως δεν επιλέγεται ο «βραχνάς» της συσσώρευσης αλλά και της παραγωγής νέων χρεών. Μάλιστα, στελέχη της αγοράς επισημαίνουν χαρακτηριστικά ότι ο περιορισμός των μετακινήσεων ύστερα από ληξιπρόθεσμες οφειλές (έως τρεις πάροχοι) δεν είναι αρκετός και ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία «ενεργειακών τουριστών-κακοπληρωτών».
- ΕΣΑΚΕ: Η αναμέτρηση Ολυμπιακός-Μαρούσι με την… γλώσσα των αριθμών
- Μαγδεμβούργο: Προφυλακίστηκε ο δράστης της φονικής επίθεσης – Στο μικροσκόπιο οι συνωμοσιολογικές του θεωρίες
- Γαλλία: Ιστορικά χαμηλό ποσοστό δημοτικότητας για τον Φρανσουά Μπαϊρού στη Γαλλία
- Γιορτές στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
- Αγρίνιο: «Συνήθως οι σεισμοί στην Τριχωνίδα έχουν συνέχεια» λέει ο Λέκκας – «Χρειάζεται επιτήρηση»
- Παράταση στην άφιξη Μενσά