Το μεγάλο παιχνίδι των επενδύσεων στην AI και το σύνδρομο FOMO
Οι τεχνολογικοί γίγαντες ξοδεύουν άνευ προηγουμένου χρηματικά ποσά για να επενδύσουν σε νεοφυείς επιχειρήσεις τεχνητής νοημοσύνης για να αποφύγουν να μείνουν πίσω
Οι τεχνολογικοί κολοσσοί δεν προχωρούν σε απευθείας εξαγορές εταιρειών αυτή την περίοδο, κυρίως λόγω του δυσμενούς ρυθμιστικού περιβάλλοντος. Ωστόσο, βρίσκουν νέους τρόπου να επενδύσουν δισεκατομμύρια δολάρια σε κάποια τεχνολογία που μπορεί να αποδειχθεί χρυσωρυχείο.
Η επένδυση της Amazon ύψους 2,75 δισεκατομμυρίων δολαρίων στη startup τεχνητής νοημοσύνης Anthropic, που ανακοινώθηκε αυτή την εβδομάδα, ήταν η μεγαλύτερη επιχειρηματική συμφωνία και το πιο πρόσφατο παράδειγμα επένδυσης στην τεχνητή νοημοσύνη που ωθεί τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας να ανοίξουν τα πορτοφόλια τους.
Η Anthropic είναι ουσιαστικά ο προγραμματιστής πίσω από το μοντέλο AI Claude, το οποίο ανταγωνίζεται το GPT της Microsoft – που υποστηρίζει την OpenAI – και του Gemini της Google.
Μαζί με την Meta Platforms και την Apple, άπαντες αγωνίζονται να ενσωματώσουν τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη στα τεράστια χαρτοφυλάκια προϊόντων και λειτουργιών τους για να διασφαλίσουν ότι δεν θα μείνουν πίσω σε μια αγορά που προβλέπεται να ξεπεράσει το 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε έσοδα μέσα σε μια δεκαετία.
Το 2023, οι επενδυτές «έριξαν» συνολικά 29,1 δισεκατομμύρια δολάρια σε σχεδόν 700 συμφωνίες σχετικές με τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης, μια αύξηση άνω του 260% σε αξία από το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με το PitchBook.
Ένα σημαντικό μέρος αυτών των χρημάτων θεωρούνται στρατηγικές επενδύσεις, καθώς προέρχονταν από εταιρείες τεχνολογίας και όχι από επιχειρηματίες επιχειρηματικών κεφαλαίων ή άλλα ιδρύματα. Ο Φρεντ Χεβμέγιερ, επικεφαλής έρευνας τεχνητής νοημοσύνης και λογισμικού στην αμερικανική Macquarie, δηλώνει στο CNBC ότι ο φόβος της απώλειας είναι ένας παράγοντας που καθοδηγεί τις αποφάσεις τους.
«Σίγουρα δεν θέλουν να χάσουν την ευκαιρία να είναι μέρος του οικοσυστήματος της τεχνητής νοημοσύνης», είπε ο Χεβμέγιερ. «Σίγουρα πιστεύω ότι υπάρχει FOMO σε αυτήν την αγορά».
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το σύνδρομο FΟΜΟ (Fear Of Missing Out), δηλαδή «φόβος μη μείνεις εκτός από όσα συμβαίνουν γύρω σου», περιγράφεται συχνότερα ως κοινωνικό άγχος που πηγάζει από τη σύγκρισή μας με τους άλλους και την πεποίθηση ότι κάτι καταπληκτικό συνέβη στη ζωή των άλλων όσο εμείς απουσιάζαμε.
Τεράστιες επενδύσεις
Οι τεράστιες επενδύσεις είναι απαραίτητες επειδή τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης είναι διαβόητα ακριβά στην κατασκευή και την εκπαίδευση, απαιτώντας χιλιάδες εξειδικευμένα τσιπ που, μέχρι σήμερα, προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από την Nvidia. Η Meta, η οποία αναπτύσσει το δικό της μοντέλο που ονομάζεται Llama , έχει δηλώσει ότι ξοδεύει δισεκατομμύρια στις μονάδες επεξεργασίας γραφικών της Nvidia, μιας από τις πολλές εταιρείες που βοήθησαν την κατασκευάστρια μικροτσίπ να ενισχύσει τα έσοδα από έτος σε έτος κατά περισσότερο από 250%.
Ανεξάρτητα από το είδος της επένδυσης υπάρχει ένας πεπερασμένος αριθμός εταιρειών που μπορούν να αντέξουν οικονομικά να παίξουν στη συγκεκριμένη αγορά. Εκτός από την ανάπτυξη των τσιπ, η Nvidia έχει αναδειχθεί ως ένας από τους κορυφαίους επενδυτές της Σίλικον Βάλεϊ, παίρνοντας μερίδια σε μια σειρά νεοφυών εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης, εν μέρει ως ένας τρόπος για να διασφαλίσει ότι η τεχνολογία της θα αναπτυχθεί ευρέως. Ομοίως, η Microsoft, η Google και η Amazon προσφέρουν μερικές φορές πιστώσεις cloud ως μέρος των επενδύσεών τους.
Στη συμφωνία Amazon-Anthropic που ανακοινώθηκε την Τετάρτη, οι δύο εταιρείες δήλωσαν ότι θα συνεργαστούν στενά με διάφορους τρόπους. Η Anthropic θα χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες Web της Amazon για τις υπολογιστικές της ανάγκες καθώς και τα τσιπ της Amazon. Τα μοντέλα της Anthropic θα διανεμηθούν από την Amazon στους πελάτες της AWS (Amazon Web Services).
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η Anthropic κυκλοφόρησε το Claude 3, το πιο ισχυρό μοντέλο της και το οποίο λέει ότι επιτρέπει στους χρήστες να ανεβάζουν φωτογραφίες, γραφήματα, έγγραφα και άλλους τύπους μη δομημένων δεδομένων για ανάλυση και απαντήσεις.
Η Microsoft άρχισε να επενδύει νωρίτερα στην επιχείρηση παραγωγής τεχνητής νοημοσύνης, τοποθετώντας ένα δισεκατομμύριο δολάρια στην OpenAI το 2019. Το μέγεθος της επένδυσής της έκτοτε αυξήθηκε σε περίπου 13 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Microsoft χρησιμοποιεί σε μεγάλο βαθμό το μοντέλο της OpenAI και προσφέρει μοντέλα ανοιχτού κώδικα στο Azure cloud.
Η Alphabet από την άλλη πλευρά παίζει τον ρόλο του κατασκευαστή και του επενδυτή. Η εταιρεία έχει επικεντρώσει εκ νέου μεγάλο μέρος της ανάπτυξης προϊόντων της στη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη και στο πρόσφατα μετονομασμένο μοντέλο Gemini, προσθέτοντας χαρακτηριστικά στη μηχανή αναζήτησης της Google, σε έγγραφα, χάρτες και αλλού. Πέρυσι, η Google δεσμεύτηκε να επενδύσει 2 δισεκατομμύρια δολάρια στην Anthropic, αφού προηγουμένως επιβεβαίωσε ότι είχε λάβει μερίδιο 10% στην startup μαζί με ένα μεγάλο συμβόλαιο για παροχή cloud υπηρεσιών μεταξύ των δύο εταιρειών.
Ο Χεβμέγιερ δήλωσε ότι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες δεν ρίχνουν μόνο χρήματα στον «κύκλο δημοσιότητας», καθώς αυτές οι επενδύσεις σε νεοφυείς επιχειρήσεις τεχνητής νοημοσύνης ευθυγραμμίζονται με τους οδικούς χάρτες των προϊόντων τους. «Δεν νομίζω ότι είναι επιπόλαιο», είπε χαρακτηριστικά.
Ο ρόλος των cloud υπηρεσιών
Ο Χεβμέγιερ δήλωσε επίσης ότι οι συμμαχίες με μεγάλους παρόχους cloud όχι μόνο φέρνουν τα απαραίτητα μετρητά στις νεοφυείς επιχειρήσεις αλλά και τις βοηθούν να προσελκύουν νέους πελάτες.
Οι εταιρείες cloud λένε, «ελάτε σε εμάς, εργαστείτε στην πλατφόρμα μας, έχετε εγγενή πρόσβαση στα πιο πρόσφατα και καλύτερα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης και επίσης χρησιμοποιήστε την υποδομή μας», είπε ο Χεβμέγιερ. «Είναι επίσης μέρος ενός πολύ μεγαλύτερου παιχνιδιού σε επίπεδο οικοσυστήματος».
«Βλέπουμε να εμφανίζονται πολλές συμμαχίες αυτού του είδους που έχουν σημαντική κλίμακα, υποδομή και πολύ βαθιές τσέπες», πρόσθεσε.
«Διαμορφώστε την επόμενη δεκαετία»
Σε πρόσφατες αναφορές κερδών, σημειώνει το CNBC, τα στελέχη τεχνολογίας επανέλαβαν την εστίασή τους στη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη, καθιστώντας σαφές στους επενδυτές ότι πρέπει να ξοδέψουν χρήματα για να βγάλουν χρήματα, είτε πρόκειται για εσωτερική ανάπτυξη είτε επενδύοντας σε νεοφυείς επιχειρήσεις.
Η Chief Financial Officer της Microsoft, Έιμι Χουντ, δήλωσε πέρυσι ότι η εταιρεία προσάρμοζε «το εργατικό δυναμικό της δίνοντας έμφαση στην τεχνητή νοημοσύνη χωρίς να προσθέτει σημαντικό αριθμό ατόμων στο εργατικό δυναμικό». Είπε ότι η Microsoft θα συνεχίσει να δίνει προτεραιότητα στις επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη ως «αυτό που πρόκειται να διαμορφώσει την επόμενη δεκαετία».
Οι ηγέτες της Google, της Apple και της Amazon ξεκαθάρισαν επίσης στους επενδυτές ότι είναι πρόθυμοι να μειώσουν το κόστος σε γενικές γραμμές σε όλα τα τμήματα, προκειμένου να ανακατευθύνουν περισσότερη χρηματοδότηση προς τις προσπάθειές τους για τεχνητή νοημοσύνη.
Στο επίκεντρο όλου αυτού του παιχνιδιού οι νεοφυείς επιχειρήσεις είναι στο επίκεντρο.
Η Microsoft έχει εξαγοράσει μερίδια στις Mistral, Figure και Humane, εκτός από την OpenAI. Η εταιρεία επένδυσε στο Inflection AI πριν ουσιαστικά διαλυθεί η startup και ενταχθεί στη Microsoft αυτόν τον μήνα. Η Mistral είναι μια εταιρεία ανοιχτού κώδικα που χρησιμοποιεί το cloud του Azure και προσφέρει τις υπηρεσίες της στους πελάτες της Azure.
Η Figure, μια startup που επιδιώκει να κατασκευάσει ένα ρομπότ που περπατά σαν άνθρωπος, συγκέντρωσε χρήματα από τη Microsoft, την OpenAI και την Nvidia και εκτιμήθηκε τον περασμένο μήνα στα 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια.
Το μεγαλύτερο στοίχημα της Amazon είναι η Anthropic, με συνολική επένδυση 4 δισ. δολαρίων μέχρι στιγμής. Η εταιρεία έχει επίσης επενδύσει στην εταιρεία προγραμματισμού πλατφόρμας AI ανοιχτού κώδικα Hugging Face.
Οι επενδύσεις της Google περιλαμβάνουν την Essential AI, η οποία αναπτύσσει προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης για καταναλωτές και υποστηρίζεται από την AMD και Nvidia. Η Alphabet και η Nvidia είναι επίσης επενδυτές στο Runway ML, μια εταιρεία δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης, γνωστή για τα εργαλεία επεξεργασίας βίντεο και οπτικών εφέ. Άλλα στο χαρτοφυλάκιο της Nvidia περιλαμβάνουν επίσης οι Mistral, Perplexity και Cohere.
Εν τω μεταξύ, πολλές από τις Big Tech συνεχίζουν να ξοδεύουν εσωτερικά για την ανάπτυξη των δικών τους μοντέλων.
Η Microsoft έχει επενδύσει σε πολλές από τις τεχνικές που στηρίζουν τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη μέσω του εσωτερικού τμήματος Έρευνας. Η Amazon φέρεται να έχει σχέδια να εκπαιδεύσει ένα μεγαλύτερο μοντέλο που απαιτεί περισσότερα δεδομένα ακόμα και από το GPT-4 της OpenAI.
Οι ερευνητές της Apple δημοσίευσαν πρόσφατα λεπτομέρειες της δουλειάς τους στο MM1, μια οικογένεια μικρών μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης που μπορούν να δέχονται εισαγωγή κειμένου και οπτικής επαφής. Η Apple βρίσκεται σε διαφορετική θέση από τους υπόλοιπους κολοσσούς, καθώς δεν πουλά υπηρεσίες cloud. Ωστόσο, ο τεχνολογικός γίγαντας φέρεται να αναζητά συνεργάτες τεχνητής νοημοσύνης, συμπεριλαμβανομένης της Google στις ΗΠΑ και της Baidu στην Κίνα, αν και επίσημα η αμερικανική εταιρεία δεν επιβεβαιώνει τις συγκεκριμένες συζητήσεις.
Δημιουργικότητα στις συμφωνίες
Ο Ντάνιελ Νιούμαν, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας ανάλυσης τεχνολογίας Futurum Group, είπε ότι οι εταιρείες τεχνολογίας πρέπει να γίνουν έξυπνες όταν πρόκειται να επενδύσουν στην τεχνητή νοημοσύνη.
Για παράδειγμα, η επένδυση στην OpenAI από τη Microsoft περιελάμβανε κατανομή κερδών σε μια μη κερδοσκοπική πτέρυγα, καθώς και πιστώσεις για τη χρήση της υπηρεσίας cloud της Microsoft. Η συμφωνία της Microsoft για την Inflection AI ήταν μια ακριβή εξαγορά, με ορισμένες αναφορές να ανεβάζουν τη συνολική δαπάνη σε ένα δισεκατομμύριο δολάρια. Ως μέρος της συναλλαγής, η Microsoft προσέλαβε τον ιδρυτή της Inflection AI Μουστάφα Σουλεϊμάν για να ηγηθεί των επόμενων κινήσεων στο Copilot AI.
«Νομίζω ότι έχουμε αρχίσει να βλέπουμε κάποια δημιουργικότητα και στις συναλλαγές», είπε ο Νιούμαν. Όσον αφορά τη συμφωνία της Amazon με την Anthropic, είπε ότι μια εξαγορά θα ήταν «πολύ πιο δύσκολη από την επένδυση».
Αυτό συμβαίνει επειδή οι ρυθμιστικές αρχές σε όλο τον κόσμο «κυνηγούν» τις Big Tech, καθιστώντας πιο δύσκολη την πραγματοποίηση σημαντικών εξαγορών. Ακόμη και οι επενδύσεις προσελκύουν τον έλεγχο.
Τον Ιανουάριο, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου στις ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι θα διεξαγάγει εκτενή έρευνα στους μεγαλύτερους παίκτες στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, συμπεριλαμβανομένων των Amazon, Alphabet, Microsoft, Anthropic και OpenAI.
Η πρόεδρος της FTC, Λίνα Καν, περιέγραψε την έρευνα ως «έρευνα αγοράς για τις επενδύσεις και τις συνεργασίες που δημιουργούνται μεταξύ προγραμματιστών τεχνητής νοημοσύνης και μεγάλων παρόχων υπηρεσιών cloud». Η ρυθμιστική αρχή έχει την εξουσία να διατάξει τις εταιρείες να υποβάλλουν συγκεκριμένες αναφορές ή να απαντούν γραπτώς σε ερωτήσεις σχετικά με τις επιχειρήσεις τους.
«Γνωρίζουμε ότι οι ρυθμιστικές αρχές επικεντρώνονται ολοένα και περισσότερο στην παραδοσιακή πορεία του κλεισίματος μιας εξαγοράς», είπε ο Νιούμαν.
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις