Σαρώνει και στα έσοδα η Ρεάλ Μαδρίτης
Από τους «8» του φετινού Τσάμπιονς Λιγκ η «Βασίλισσα» βάζει στόχο το 1 δις ευρώ σε τζίρο, ενώ κυριαρχεί σε όλους τους οικονομικούς δείκτες
Το Champions League επιστρέφει, το ποδόσφαιρο στα καλύτερα του. Οι πρώτοι αγώνες των προημιτελικών θα γίνουν την Τρίτη και την Τετάρτη (με τo Παρί ΣΖ-Μπαρτσελόνα live στο MEGA). Mπαίνουμε πλέον στην τελική ευθεία της κορυφαίας διοργάνωσης, στην τελευταία έκδοση της με 32 ομάδες χωρισμένες σε οκτώ ομίλους.
Στο… G8 του Champions League 2023-24 δεν υπάρχουν ιταλικές ομάδες (πέρυσι υπήρχαν τρεις): απομένουν τρεις ισπανικές, δύο αγγλικές, δύο γερμανικές και μία γαλλική. Μιλάμε για 6 από τους 10 πρώτους και 8 από τους 13 πρώτους, κοιτάζοντας πάντα την ευρωπαϊκή κατάταξη εσόδων. Από την παρέα των πλουσίων λείπουν η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ (αποκλείστηκε στους ομίλους), η Λίβερπουλ (είναι στο Γιουρόπα Λιγκ), η Τότεναμ και η Τσέλσι (δεν προκρίθηκαν καν στα κύπελλα Ευρώπης) και η Γιουβέντους (αποκλείσθήκε για ένα χρόνο από την UEFA).
Σε κάθε περίπτωση η Αγγλία που καταλαμβάνει 6 στις 10 θέσεις στην οικονομική κατάταξη, δεν θα μπορούσε να έχει περισσότερους από 4 εκπροσώπους στο Champions League. Εκτός από μερικές εξαιρέσεις, υπάρχουν οι κορυφαίοι σύλλογοι που έχουν τα υψηλότερα έσοδα και, κατά συνέπεια, οι πιο πλούσιες ομάδες, αποδεικνύοντας ότι ο πλούτος αυξάνει τον ρυθμό ανταγωνιστικότητας.
Οι προημιτελικοί: Άρσεναλ-Μπάγερν Μονάχου, Ατλέτικο Μαδρίτης-Μπορούσια Ντόρτμουντ, Ρεάλ Μαδρίτης-Μάντσεστερ Σίτι και Παρί ΣΖ-Μπαρτσελόνα τονίζουν το ενδιαφέρον των φιλάθλων.
Αναλύοντας οικονομικά τους «8» ας πάρουμε πρώτα από όλα τα έσοδα και τους μισθούς, στοιχεία που μετρούν τη δύναμη πυρός των συλλόγων στην αγορά των παικτών. Οι πιο μεγάλοι – και οικονομικά – αγώνες είναι ξεκάθαρα εκείνοι που θα διεξαχθούν στο Bernabeu και στο Parc des Princes. Τέσσερις σύλλογοι που έχουν ξεπεράσει το πλαφόν των 800 εκατομμυρίων ευρώ και στοχεύουν σε ένα δισεκατομμύριο τζίρο.
Η Ρεάλ και η Σίτι κατέγραψαν έσοδα 831 και 826 εκατ. αντίστοιχα. PSG και Μπαρτσελόνα 802 και 800 αντίστοιχα. Μια ισορροπία με μία διαφορά: οι Blancos της Ρεάλ (453 εκατ.) και η Σίτι (486) έχουν πολύ χαμηλότερο κόστος από τους Παριζιάνους (634) και τους Καταλανούς (639). Και δεν είναι τυχαίο ότι έχουν, γενικά, πιο ισορροπημένη διαχείριση: το 2022-23 η Ρεάλ και η Σίτι ανέφεραν κέρδη 12 και 92 εκατ., ενώ η PSG έκλεισε στο -110 και η Μπαρτσελόνα έκανε +304 χάρη στην υπεραξία από τα κέρδη 800 εκατ. για την πώληση μετοχών τηλεοπτικών δικαιωμάτων και στούντιο.
Σε χαμηλότερο επίπεδο είναι η κατάσταση μεταξύ της Ατλέτικο Μαδρίτης και της Μπορούσια Ντόρτμουντ, ευθυγραμμισμένη τόσο σε έσοδα (397 και 425) όσο και σε μισθούς (268 και 236), αλλά και σύμφωνα με την κατάσταση αποτελεσμάτων (-6 και +10).
Η αναμέτρηση της Άρσεναλ με την Μπάγερν είναι μια ιστορία από μόνη της. Οι Γερμανοί έχουν αναμφίβολα μεγαλύτερη οικονομική δύναμη: μπροστά σε τζίρο (744 έναντι 533 εκατ.) και σε μισθούς (416 έναντι 270) και είναι πρωταθλητές κερδοφορίας (+36 εκατ. το 2022-23, 31ος συνεχόμενος προϋπολογισμός σε θετική χρήση, ενώ οι Λονδρέζοι έκλεισαν στο – 60, πέμπτη συνεχόμενη οικονομική χρονιά στο κόκκινο). Οι ρόλοι αντιστρέφονται, ωστόσο, όταν εξετάζουμε άλλους δείκτες.
Η εμπορική αξία της φανέλας, κατανοητή ως το άθροισμα των αμοιβών του βασικού χορηγού και του τεχνικού συνεργάτη, βλέπει την Άρσεναλ να προηγείται με 146 εκατομμύρια έναντι 110 εκατομμυρίων της Μπάγερν. Και το ίδιο συμβαίνει και με την αγοραστική αξία της ομάδας, με βάση τους αλγόριθμους του Football Benchmark: Αρσεναλ 1,189 δισεκατομμύρια, Μπάγερν 1,012 δις.
Μια ανατροπή, αυτή, που υπαγορεύεται από τις μεγαλύτερες επενδύσεις σε ποδοσφαιριστές από τους Λονδρέζους τα τελευταία χρόνια, στον απόηχο της καταναγκαστικής αγοράς για την Πρέμιερ Λιγκ για το FFP. Δεν πρέπει να εκπλήσσει, λοιπόν, αν η Μάντσεστερ Σίτι έχει προσωπικό αξίας τουλάχιστον 200 εκατομμυρίων περισσότερο από αυτό της Ρεάλ Μαδρίτης (1,385 έναντι 1,137). Πιο κοντά είναι οι ομάδες της PSG (982) και της Μπαρτσελόνα (1015) και της Ατλέτικο (456) και της Ντόρτμουντ (567).
Ένα άλλο στοιχείο ενδιαφέροντος δίνεται διαβάζοντας τους αριθμούς που σχετίζονται με τις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων Football Benchmark, η οποία περιλαμβάνει Facebook, Instagram, X, YouTube, TikTok και Weibo, οι δύο μεγάλοι ισπανικοί σύλλογοι είναι μακράν οι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι που ακολουθούν περισσότερο οι followers στον κόσμο.
Oι αναφορές στην Ιταλία
Η Ρεάλ Μαδρίτης έχει 410 εκατομμύρια οπαδούς, η Μπαρτσελόνα 381. Πίσω τους η PSG (188) και η Μάντσεστερ Σίτι (163). Υπάρχει όμως και ένα χάσμα σε απόλυτες τιμές: Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, τρίτη, βρίσκεται στους 227. Η εξήγηση είναι απλή: το κοινό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι μια συσσώρευση δεδομένων των τελευταίων 10-15 ετών. Στην περίπτωση της Ρεάλ και της Μπαρτσελόνα, μιλάμε για τις ομάδες που μπόρεσαν να έχουν στο γήπεδο τους δύο παίκτες, τον Ρονάλντο και τον Μέσι, που κυριάρχησαν στο παγκόσμιο ποδόσφαιρο για πάνω από μια δεκαετία.
«Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις οικονομικές παραμέτρους, υπάρχει ένας σύλλογος που αναδεικνύεται πρώτος από όλους: η Ρεάλ Μαδρίτης. Από τις οκτώ εναπομείνασες ομάδες – λένε οι ειδικοί – είναι μια από αυτές που μπορεί να υπερηφανεύεται για την καλύτερη απόδοση, όταν κάποιος αναλύει διάφορους δείκτες. Ωστόσο, αυτό που είναι πιο εντυπωσιακό είναι οι βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες δυνατότητες.
Στην πραγματικότητα, οι Καστιγιάνοι έχουν μια νεανική ομάδα, με κορυφαία ταλέντα, που περιμένουν να υπογράψουν επίσημα και τον Εμπαμπέ. Επιπλέον, η Ρεάλ μπορεί να βασιστεί στην κεφαλαιοποίηση του ανακαινισμένου «Μπερναμπέου», το οποίο θα εγγυηθεί έσοδα γηπέδου που δεν έχουν ξαναφανεί στην Ευρώπη από τη σεζόν 2024-25. Αν διαχειριστεί καλά το αθλητικό κομμάτι, θα απολαύσει σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τα επόμενα χρόνια.
Ο σύλλογος που μπορεί να την πλησιάσει, εκμεταλλευόμενος τη δύναμη της Πρέμιερ Λιγκ, είναι η Μάντσεστερ Σίτι. Από κοντά θα είναι και η Λίβερπουλ, που απουσιάζει από αυτό το Τσάμπιονς Λιγκ, αλλά με ένα σταθερό εταιρικό έργο μπορεί να είναι στην πρώτη τριάδα των κορυφαίων. Αν βέβαια αντικαταστήσει επάξια τον Γιούργκεν Κλοπ που αποχωρεί», καταλήγει στην ανάλυση της η ιταλική «Γκαζέτα».
- Το έθιμο να κρεμάμε κάλτσες στο τζάκι τα Χριστούγεννα, ξεκινά από τον 3ο αιώνα μ.Χ
- Μισθοί: Πόσο θα αυξηθούν σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα το 2025 [Πίνακας]
- Αττική: Επιμένουν τα προβλήματα – Διακόπηκε η κυκλοφορία στην Πάρνηθα
- Καζακστάν: Άγνωστο γιατί συνετρίβη το αεροπλάνο, 29 οι επιζώντες – Τα σενάρια που εξετάζονται
- Μέλπω Ζαρόκωστα: Τα Χριστούγεννα στο Γηροκομείο Αθηνών και τα συγκινητικά μηνύματα
- Επιμένουν στη Βραζιλία: «Η Γκρέμιο πάει για Ελίασον»