Ξεκίνησε στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Υγείας, «Δράσεις δημόσιας υγείας-Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας», με το οποίο εισάγονται ρυθμίσεις για την εφαρμογή του εθνικού σχεδίου δράσης για τη δημόσια υγεία, τις προϋποθέσεις άσκησης ιδιωτικού έργου των γιατρών του ΕΣΥ, δηλαδή το πώς θα μπορούν να έχουν και ιδιωτικά ιατρεία ενώ εργάζονται στο δημόσιο, τη συνταγογράφηση φαρμάκων και άλλες.

Επιπλέον, προβλέπεται επίσης η επέκταση των εμβολιασμών – και του εμβολίου κατά του κορονοϊού – στα φαρμακεία με αποζημίωση 5 ευρώ για τον φαρμακοποιό, αλλά και η επιβάρυνση – από την 1η Απριλίου – με ένα ευρώ ανά παραπεμπτικό για την εκτέλεση διαγνωστικών εξετάσεων βιολογικών υλικών και τριών ευρώ ανά παραπεμπτικό για την εκτέλεση απεικονιστικών ελέγχων για τους δικαιούχους περίθαλψης του ΕΟΠΥΥ στα συμβεβλημένα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα και στους κλινικοεργαστηριακούς ιατρούς

Αντιδρούν κόμματα και γιατροί, κάνοντας λόγο για περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΕΣΥ

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται, επίσης, η επέκταση του ενιαίου πλαισίου προσυμπτωματικού ελέγχου κατά του καρκίνου του μαστού, σε γυναίκες ηλικίας 45 έως 74 ετών, αλλά και η διαγραφή των προστίμων που είχαν επιβληθεί σε ανεμβολίαστους πολίτες κατά την περίοδο της πανδημίας.

Να σημειωθεί ότι, στη φάση της επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, υπέρ της αρχής δήλωσε μόνο η ΝΔ, ενώ καταψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, Νέα Αριστερά και Νίκη. Επιφύλαξη για την τελική τους στάση στην Ολομέλεια έχουν δηλώσει το ΠΑΣΟΚ, η Ελληνική Λύση, οι Σπαρτιάτες και η Πλεύση Ελευθερίας.

Τι αλλάζει για τους γιατρούς και τους νοσηλευτές του ΕΣΥ

Το νομοσχέδιο εισάγει μια σειρά ρυθμίσεων για τους γιατρούς και τους νοσηλευτές του ΕΣΥ. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, βέβαια, έχουν τεθεί οι ρυθμίσεις με τις οποίες τροποποιούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις άσκησης ιδιωτικού έργου των γιατρών του ΕΣΥ.

Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο:

– Θεσπίζεται η κατ’ εξαίρεση δυνατότητα των γιατρών του ΕΣΥ να ασκούν ιδιωτικό έργο στον τομέα της ιατρικής, εφόσον συμμετέχουν στην ολοήμερη, πέραν του τακτικού ωραρίου, λειτουργία και στις εφημερίες του νοσοκομείου.

Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, η κατ’ εξαίρεση δυνατότητα αυτή για τους ιατρούς, μέσω της απασχόλησής τους στον ιδιωτικό τομέα της ιατρικής, παρέχεται αφενός για να αξιοποιήσουν την κλινική εμπειρία τους και αφετέρου για να ενισχύσουν το εισόδημά τους, «αναμένεται δε ταυτοχρόνως να προσελκύσει περισσότερους γιατρούς στο δημόσιο σύστημα υγείας», αφού θα μπορούν να συνδυάσουν και την απασχόληση στον ιδιωτικό τομέα της υγείας.

Πότε θα μπορούν να έχουν ιδιωτικά ιατρεία οι γιατροί του ΕΣΥ;

Η άσκηση ιδιωτικού έργου επιτρέπεται μετά από υποβολή σχετικής αίτησης και αιτιολογημένη απόφαση εγκρίσεώς της από το αρμόδιο όργανο, εφόσον δεν διαταράσσεται, δεν διαφοροποιείται και δεν παραβιάζεται με οιονδήποτε τρόπο η εύρυθμη λειτουργία (τακτικό ωράριο, εφημερίες, ολοήμερη λειτουργία) των νοσοκομείων.

– Προβλέπεται η δυνατότητα παράτασης έως τις 31.12.2025 του χρόνου παραμονής των γιατρών εκείνων του ΕΣΥ, των οποίων η παραμονή είχε παραταθεί έως τις 31.3.2024, «προκειμένου να συνεχίσουν να προσφέρουν την πολύτιμη εμπειρία τους και να μη διαταραχθεί η εύρυθμη λειτουργία των υγειονομικών δομών». Επιπλέον προβλέπεται, για λόγους ίσης μεταχείρισης, η δυνατότητα παραμονής έως τις 31.12.2025 και όσων γιατρών η υπαλληλική σχέση τους έληγε στις 31.12.2023 και των οποίων αυτή παρατάθηκε έως τις 31.12.2024.

– Επεκτείνεται η νόμιμη απαλλαγή από την υποχρέωση της υπηρεσίας υπαίθρου και για όσους γιατρούς είχαν εισαχθεί στην Ιατρική Σχολή έως και το ακαδημαϊκό έτος 2012-2013. Δεδομένου ότι οι περισσότεροι εξ αυτών έχουν ήδη εκπληρώσει την υποχρέωση υπηρεσίας υπαίθρου, με την προτεινόμενη διάταξη διευκολύνονται οι τελευταίοι στην πρόσβασή τους στην άσκηση ειδικότητας και τον διορισμό στο ΕΣΥ, χωρίς ωστόσο να τίθεται υπό διακινδύνευση η εύρυθμη λειτουργία των δομών υγείας που στελεχώνονται από γιατρούς υπόχρεους υπηρεσίας υπαίθρου.

– Προστίθεται και η ειδικότητα των οδοντιάτρων στην ενιαία διαδικασία τοποθέτησης των γιατρών, οδοντιάτρων και λοιπών επιστημόνων υγείας για απόκτηση ειδικότητας και διευκρινίζεται τεχνικά ο τρόπος πρόβλεψης των θέσεων ειδικευομένων στον προϋπολογισμό εξόδων του υπουργείου Υγείας.

– Ρυθμίζεται η υπαγωγή στο άρθρο 29 του ν. 4958/2022 και των γιατρών εκείνων που, κατά την έναρξη ισχύος του, ασκούνταν στην ειδικότητα της αναισθησιολογίας, ενώ είχαν διακόψει την άσκηση σε άλλη ειδικότητα. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι οι εν λόγω ειδικευόμενοι στην αναισθησιολογία θα αποζημιωθούν για όλο το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την άσκηση στην αναισθησιολογία, μη συνυπολογιζόμενου του χρονικού διαστήματος, κατά το οποίο είχαν ασκηθεί στην άλλη ιατρική ειδικότητα.

– Προστίθενται στα εισοδήματα των γιατρών του ΕΣΥ και των πανεπιστημιακών γιατρών από την απογευματινή εργασία τους και εκείνα που προκύπτουν, κατά την ολοήμερη λειτουργία των νοσοκομείων, από τη διενέργεια χειρουργικών επεμβάσεων ή άλλων επεμβατικών πράξεων που απαιτούν παραμονή στο νοσοκομείο πέραν της ημερήσιας νοσηλείας, και φορολογούνται σύμφωνα με την περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 7 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013).

Δημόσια υγεία – Στα 45 ο προσυμπτωματικός έλεγχος για τον καρκίνο μαστού

Με το νομοσχέδιο εισάγονται και ρυθμίσεις σχετικές με την εφαρμογή του εθνικού σχεδίου δράσεων για τη δημόσια υγεία.

Ειδικότερα:

Εισάγεται ενιαίο πλαίσιο προσυμπτωματικού ελέγχου κατά του καρκίνου του μαστού, σε γυναίκες ηλικίας 45 έως 74 ετών. Με την προτεινόμενη διάταξη τροποποιείται το άρθρο 24 του ν. 4917/2022, δυνάμει του οποίου τέθηκε σε εφαρμογή το, χρηματοδοτούμενο από πόρους του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, έργο «Προληπτικές διαγνωστικές εξετάσεις μαστογραφίας κατά του καρκίνου».

Ο καρκίνος του μαστού είναι ο πιο συχνά διαγνωσμένος καρκίνος στις 27 χώρες της Ε.Ε. και πρώτη αιτία θανάτου από καρκίνο στις γυναίκες. Με τη θέσπιση ενός ενιαίου πλαισίου προσυμπτωματικού ελέγχου καθολικής πληθυσμιακής κάλυψης, σε γυναίκες ηλικίας μεταξύ 45-74 ετών, αναμένεται να αυξηθούν τα ποσοστά ανίχνευσης καρκίνου του μαστού σε πρώιμο στάδιο και έγκαιρης αντιμετώπισής του, με αποτέλεσμα τη βελτίωση των δεικτών θεραπεύσιμης θνησιμότητας και την αύξηση του προσδόκιμου ζωής του πληθυσμού.

Κινητές μονάδες πρωτοβάθμιας γείας

Με νομοθετική ρύθμιση τίθεται σε εφαρμογή το, χρηματοδοτούμενο από πόρους του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, έργο «Προαγωγή υγείας παιδιού – οικογένειας». Σύμφωνα με τους ορισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, η σωματική και ψυχική υγεία είναι έννοιες αλληλένδετες, που μπορούν να ενισχυθούν αποτελεσματικά με παρεμβάσεις στη δημόσια υγεία, σε πολλαπλά επίπεδα και τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας.

Η εισαγόμενη ρύθμιση παρεμβαίνει σε διάφορα στάδια της ανάπτυξης του παιδιού, από τη βρεφική ηλικία (με δράσεις για την ενίσχυση των γονεϊκών δεξιοτήτων και την πρώιμη ανίχνευση αναπτυξιακών διαταραχών του παιδιού), την εφηβεία (με δράσεις για την προαγωγή της υγείας των εφήβων κοριτσιών σε σχέση με την έμμηνο ρύση) και την ενηλικίωση (με δράσεις δημιουργίας και λειτουργίας ενός πρότυπου κοινοτικού κέντρου για την εκπαίδευση, ευαισθητοποίηση και θεραπευτική αντιμετώπιση του φαινομένου των μη αυτοκτονικών τραυματισμών σε νέους ηλικίας 18-24 ετών).

Προβλέπεται η συμμετοχή κινητών μονάδων πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας του ν. 2071/1992 στην αποτελεσματική υλοποίηση των προγραμμάτων δημόσιας υγείας του Εθνικού Προγράμματος «Σπύρος Δοξιάδης», στα οποία περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, και το έργο «Προληπτικά Διαγνωστικά Τεστ Μαστογραφίας κατά του Καρκίνου/Κινητές Μονάδες».

Εν προκειμένω, και όσον αφορά στο τελευταίο έργο, θα διευκολυνθεί η πρόσβαση γυναικών που διαμένουν σε απομακρυσμένες και δυσπρόσιτες περιοχές σε δομές υγείας και αναμένεται να αυξηθούν τα ποσοστά ανίχνευσης καρκίνου του μαστού σε πρώιμο στάδιο, προς τον σκοπό έγκαιρης αντιμετώπισής του.