Η τοξική κουλτούρα στην Tesla
Στα εργοστάσια της κορυφαίας αμερικανικής εταιρείας πώλησης ηλεκτρικών οχημάτων επικρατεί φυλετική παρενόχληση, σεξουαλική κακοποίηση και τραυματισμοί στη δουλειά.
Το τέλος του 2020 πλησίαζε και η Andrea Turley, μια 36χρονη αυτοαπασχολούμενη κομμώτρια, έπρεπε να βρει πώς να αντέξει οικονομικά δώρα όχι μόνο για τα γενέθλια των δύο παιδιών της αλλά και για τα Χριστούγεννα. Βρήκε μια λύση: μια θέση εργασίας στον όροφο των εγκαταστάσεων κατασκευής αυτοκινήτων της Tesla στο Fremont της Καλιφόρνια. Η αμοιβή ήταν περίπου 20 δολάρια την ώρα.
Οι παππούδες και οι γιαγιάδες της Turley είχαν εργαστεί στο ίδιο εργοστάσιο, όταν αυτό κατασκεύαζε αυτοκίνητα για τη General Motors. Ήξερε τι σήμαινε η εργασία σε μια γραμμή συναρμολόγησης και ήλπιζε να μείνει- οι παππούδες της εργάζονταν εκεί για δεκαετίες. «Δεν έχω πρόβλημα να κάνω σκληρή δουλειά» είπε στη δημοσιογράφο Bryce Covert του The Nation.
«Το πρόβλημα ήταν η σεξουαλική παρενόχληση. Ήταν ο ρατσισμός», είπε. «Είναι η συνεχής έλλειψη σεβασμού».
Τη δεύτερη μέρα της εκπαίδευσής της, η Turley παρατήρησε τη φράση «Οι μαύρες σκύλες πρέπει να πάνε σπίτι τους» γραμμένη στους τοίχους των τουαλετών.
Στην Turley αρέσει να ντύνεται σαν «αγοροκόριτσο», όπως είπε. Ο επικεφαλής της και ένας άλλος συνάδελφός της άρχισαν να κάνουν σχόλια για το ότι είναι ομοφυλόφιλη, παρενοχλώντας την για την εμφάνισή της
Η λέξη «Ν»
Μόλις άρχισε να εργάζεται στη γραμμή παραγωγής, άκουσε τον λευκό άνδρα επικεφαλής της -το άτομο που την επέβλεπε στον όροφο- να χρησιμοποιεί τη λέξη «N» (νέγρος) και άλλες ρατσιστικές προσβολές, σύμφωνα με τη νομική καταγγελία που κατέθεσε αργότερα. Χρησιμοποιούσε επίσης συχνά τις λέξεις «σκύλα» και «μ@υνί». «Χρησιμοποίησε σχεδόν κάθε απαίσια και προσβλητική λέξη που μπορώ να σκεφτώ», ανέφερε η Turley στην κατάθεση. Δεν ήταν μόνο αυτός- και άλλοι λευκοί συνάδελφοι χρησιμοποιούσαν συχνά τη λέξη «N» γύρω από εκείνη και τους μαύρους συναδέλφους της. Συχνά έβλεπε τη λέξη «bitch» γραμμένη στους τοίχους του μπάνιου μαζί με τη λέξη «N» και τη λέξη «ΚKK».
Στην Turley αρέσει να ντύνεται σαν «αγοροκόριτσο», όπως είπε. Ο επικεφαλής της και ένας άλλος συνάδελφός της άρχισαν να κάνουν σχόλια για το ότι είναι ομοφυλόφιλη, παρενοχλώντας την για την εμφάνισή της. Η Turley δεν είχε ξαναζήσει κάτι παρόμοιο σε χώρο εργασίας. «Ποτέ», είπε. Στην κατάθεσή της έγραψε: «Κάθε μέρα που έπρεπε να εμφανιστώ στη δουλειά ήταν δύσκολη για μένα- ήταν δύσκολο να μπω στο εργοστάσιο γνωρίζοντας τη μεταχείριση που θα αντιμετώπιζα».
Στα τέλη Δεκεμβρίου του 2020, έστειλε στο τμήμα ανθρώπινου δυναμικού της Tesla μια καταγγελία στην οποία περιέγραφε τη φυλετική και σεξουαλική παρενόχληση του επικεφαλής της. Η εταιρεία δεν ασχολήθηκε με το θέμα, είπε.
Δείτε το βίντεο
Συνέχεια της κακοποίησης
Αντιθέτως, συνέχισε η Turley, αφού έκανε την καταγγελία, οι άνδρες «άρχισαν πραγματικά να με παρενοχλούν». Μια μέρα, όταν θύμωσε μαζί τους, ο προϊστάμενός της τη μετακίνησε σε μια νέα θέση εργασίας, σε ένα μέρος «όπου ήξερε ότι δεν θα τα καταφέρω», είπε.
Στο νέο της σταθμό, ένα αυτοκίνητο ερχόταν στη γραμμή και εκείνη είχε μόνο λίγα λεπτά για να τοποθετήσει το πάτωμα και τα καθίσματα πριν φτάσει το επόμενο αυτοκίνητο. Η Turley, η οποία έχει ύψος 1,80 μ., δεν μπορούσε να φτάσει στο εσωτερικό, οπότε έπρεπε να σκαρφαλώσει μέσα στο αυτοκίνητο. Διαμαρτυρήθηκε ότι δεν μπορούσε να κάνει τη δουλειά με ασφάλεια, αλλά την αγνόησαν. Βιαζόταν να εγκαταστήσει τα απαραίτητα εξαρτήματα όταν παραλίγο να πέσει από την πόρτα, πιάστηκε αλλά έσπασε τον καρπό της κατά τη διαδικασία.
Η Turley στάλθηκε στην επιτόπια μονάδα επείγουσας περίθαλψης, όπου, όπως είπε, της έδωσαν ένα παυσίπονο χωρίς συνταγή και ένα στήριγμα χεριού και την έστειλαν πίσω στη γραμμή. Ο προϊστάμενός της της είπε ότι αν δεν συνέχιζε να κάνει την ίδια εργασία, θα «απέλυε τον μαύρο κώλο της», σύμφωνα με τη νομική της καταγγελία.
Τον Φεβρουάριο του 2021, η Turley είχε τελικά βαρεθεί. Μαζί με περίπου 10 άλλες γυναίκες με τις οποίες είχε προσληφθεί, έφυγε, χωρίς να επιστρέψει ποτέ.
Τουλάχιστον δώδεκα γυναίκες έχουν περιγράψει ένα εργασιακό περιβάλλον γεμάτο σεξουαλικά υπονοούμενα και καταγγέλλουν ανάρμοστα αγγίγματα και «φωνές γάτας» που τους εκσφενδονίζονται καθημερινά
Ο ρατσισμός όχι μόνο είναι ανεξέλεγκτος αλλά και ανεκτός
Η Tesla, μακράν η κορυφαία κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων στην Αμερική, ιππεύει το κύμα της υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων. Τα οχήματα και η τεχνολογία της προσφέρουν έναν τρόπο αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Μια τέτοια εταιρεία αιχμής είναι ελκυστική για πολλούς ανθρώπους που αναζητούν ουσιαστική εργασία.
Για να μην αναφέρουμε ότι μια θέση ως συνεργάτης παραγωγής, μια θέση εργασίας εισαγωγικού επιπέδου στο εργοστάσιο, πληρώνει σήμερα περίπου 25 δολάρια την ώρα – λιγότερα από αυτά που μπορούν να περιμένουν οι συνδικαλισμένοι εργαζόμενοι στον τομέα των αυτοκινήτων, αλλά πολύ περισσότερα από αυτά που κερδίζουν οι περισσότεροι εργαζόμενοι στον τομέα των υπηρεσιών. Όμως, μια ανασκόπηση από το The Nation περισσότερων από 50 νομικών εγγράφων, κυβερνητικών αρχείων στη Διοίκηση Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (OSHA) και στο Εθνικό Συμβούλιο Εργασιακών Σχέσεων, μαζί με συνεντεύξεις με εργαζόμενους και τους δικηγόρους τους, δίνει την εικόνα μιας εταιρείας της οποίας τα εργοστάσια έχουν κολλήσει σε έναν άλλο αιώνα.
Δεκάδες μαύροι εργαζόμενοι έχουν ισχυριστεί ότι ο ρατσισμός όχι μόνο είναι ανεξέλεγκτος αλλά και ανεκτός στα εργοστάσια της εταιρείας, από απειλητικά γκράφιτι με λευκή δύναμη μέχρι μαύρους εργαζόμενους που μετατίθενται στις πιο εξαντλητικές θέσεις εργασίας χωρίς καμία πιθανότητα προαγωγής.
Μια τέτοια εταιρική κουλτούρα, με τη διάχυτη απανθρωποποίηση και την ανεκτική στάση απέναντι στην καταχρηστική συμπεριφορά, συνήθως σαπίζει από την κορυφή
«Υπάρχει μια ατμόσφαιρα στη γραμμή παραγωγής που επιτρέπει την κακομεταχείριση»
Τουλάχιστον δώδεκα γυναίκες έχουν περιγράψει ένα εργασιακό περιβάλλον γεμάτο σεξουαλικά υπονοούμενα και καταγγέλλουν ανάρμοστα αγγίγματα και «φωνές γάτας» που τους εκσφενδονίζονται καθημερινά. Τα αυτοκίνητα κατεβαίνουν στη γραμμή με επικίνδυνες ταχύτητες, λένε οι εργαζόμενοι, αναγκάζοντάς τους να συναρμολογούν τα αυτοκίνητα με ιλιγγιώδη ρυθμό, που γίνεται ακόμη πιο δύσκολος λόγω της ανεπαρκούς εκπαίδευσης που τους παρέχεται.
Πολλοί εργαζόμενοι, όπως η Turley, έπρεπε να υπομείνουν όλες αυτές τις παραβιάσεις ταυτόχρονα.
Οι διακρίσεις και η παρενόχληση μπορούν να συμβούν σε κάθε εργοστάσιο. Ο τρόπος με τον οποίο αντιδρά μια εταιρεία σε αυτά υπαγορεύει πόσο διάχυτη και σοβαρή γίνεται η συμπεριφορά και κατά πόσο οι εργαζόμενοι αισθάνονται ασφαλείς. Οι εργαζόμενοι της Tesla που έχουν διαμαρτυρηθεί για τα προβλήματα αυτά λένε ότι είτε αγνοήθηκαν είτε τους ασκήθηκαν αντίποινα. Πολλοί δεν πίστευαν ότι άξιζε να μιλήσουν. Ήταν, άλλωστε, πολλοί από τους προϊσταμένους τους που χρησιμοποιούσαν αδιάφορα τη λέξη «N »και κοιτούσαν απροκάλυπτα τα οπίσθια των γυναικών.
«Μόλις κατοχυρώσαμε το εμπορικό σήμα «σέξι»»
«Υπάρχει μια ατμόσφαιρα στη γραμμή παραγωγής που επιτρέπει την κακομεταχείριση» δήλωσε ο J. Bernard Alexander III, δικηγόρος στην Alexander Morrison + Fehr, ο οποίος έχει εκπροσωπήσει ορισμένους από τους εργαζόμενους στο εργοστάσιο Fremont. Όταν οι εργαζόμενοι αισθάνονται αρκετά απελπισμένοι ώστε να διαμαρτυρηθούν, συνέχισε, «δεν υπάρχει καμία ανταπόκριση. Όσο η γραμμή κινείται, όσο υπάρχει πρόοδος, δεν τους νοιάζει καθόλου».
Μια τέτοια εταιρική κουλτούρα, με τη διάχυτη απανθρωποποίηση και την ανεκτική στάση απέναντι στην καταχρηστική συμπεριφορά, συνήθως σαπίζει από την κορυφή, και στην περίπτωση της Tesla, είναι εύκολο να τραβήξει κανείς μια ευθεία γραμμή μέχρι τον διευθύνοντα σύμβουλό της, Ίλον Μασκ, ο οποίος ο ίδιος έχει κατηγορηθεί για σεξουαλική παρενόχληση. Ο ίδιος ονόμασε τα αυτοκίνητα της εταιρείας του Models S, 3, X και Y – δηλαδή «SEXY». Σε περίπτωση που το υπονοούμενο δεν ήταν αρκετά προφανές, ο Μασκ το έκανε σαφές: «Μόλις κατοχυρώσαμε το εμπορικό σήμα «σέξι»», καυχήθηκε κάποτε, και η εταιρεία αναγράφει το «S3XY» σε κάθε είδους εμπορεύματα, συμπεριλαμβανομένων των κόκκινων σατέν καθισμάτων.
Η Ίλον Μασκ έχει απόλυτη εικόνα του τι συμβαίνει
Οι υπάλληλοι της Tesla έχουν επίσης διαμαρτυρηθεί για κακομεταχείριση. Το 2016, η AJ Vandermeyden, πρώην μηχανικός της Tesla, μήνυσε την εταιρεία επειδή αγνόησε τις καταγγελίες της για σεξουαλική παρενόχληση και στη συνέχεια την προσπέρασε για προαγωγές και την πλήρωνε λιγότερο από τους άνδρες συναδέλφους της.
Επτά πρώην εργαζόμενοι κατηγόρησαν τη SpaceX, μια άλλη εταιρεία που διοικείται από τον Μασκ, ότι δεν προήγαγε γυναίκες και ότι επέτρεψε τη σεξουαλική παρενόχληση. Μια άλλη εργαζόμενη, η Michelle Dopak, μήνυσε πρόσφατα την εταιρεία επειδή την πλήρωνε λιγότερο από τους άνδρες συναδέλφους της, αρνήθηκε να την προαγάγει και άσκησε αντίποινα αφού κατήγγειλε ότι ο διευθυντής της την ανάγκασε να συνάψει σεξουαλική σχέση με αντάλλαγμα.
Αλλά η φυλετική και σεξουαλική παρενόχληση φαίνεται να είναι ιδιαίτερα συχνή στο εργοστάσιο της Tesla, και ο Μασκ έχει υιοθετήσει μια ιδιαίτερα πρακτική προσέγγιση εκεί, υποστηρίζοντας ότι συχνά κοιμόταν τη νύχτα στο εργοστάσιο Fremont. Το 2018, ένας πρώην εμπειρογνώμονας ασφαλείας της Tesla δήλωσε στο Reveal ότι οι διευθυντές του εργοστασίου απέφευγαν να οριοθετούν τις επικίνδυνες περιοχές με κίτρινο χρώμα, επειδή στον Μασκ δεν αρέσει το χρώμα.
«Το όνομα του Μασκ συχνά επικαλούνταν για να δικαιολογήσει συντομεύσεις και να καταρρίψει ανησυχίες», ανέφερε η Reveal. Ένας διευθύνων σύμβουλος που εμπλέκεται τόσο βαθιά στον εργασιακό χώρο όχι μόνο πρέπει να έχει πλήρη επίγνωση του τι συμβαίνει στο εργοστάσιο, αλλά πιθανότατα δίνει και τον τόνο για το ποια συμπεριφορά θα θεωρείται αποδεκτή και ποια όχι.
*Με στοιχεία από thenation.com
- Τζίμας: «Όνειρό μου η Premier League – Δεν ξέρω που θα παίζω του χρόνου»
- Γάζα: Μαχητής των Ταξιαρχιών Κασάμ σκότωσε 2 Ισραηλινούς στρατιώτες, λέει η Χαμάς – Οι IDF κατέστρεψαν τούνελ
- Χριστουγεννιάτικο δέντρο ύψους 23 μέτρων τυλίγεται στις φλόγες
- Μαγδεμβούργο: Η στιγμή που το αυτοκίνητο πέφτει πάνω στο πλήθος
- Παρουσία του υφυπουργού Εσωτερικών Βασίλη Σπανάκη τα εγκαίνια της νέας έδρας της Περιφέρειας στην Κέρκυρα
- Φαβορί για να κατακτήσει το Conference League η Τσέλσι – Πόσες πιθανότητες έχει ο Παναθηναϊκός (pic)