Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
ps. post
scriptum

Οι γνωστοί «γνωστοί» έσπασαν πάλι την απεργία της ΕΣΗΕΑ

Η Βιώσιμη Μόδα είναι αυτή που μας πάει καλύτερα

Η Βιώσιμη Μόδα είναι αυτή που μας πάει καλύτερα

Η βιωσιμότητα συναντάται σε όλες τις ανθρώπινες δραστηριότητες και ένα καλό παράδειγμα είναι η κατανάλωση μόδας.

Σύμφωνα με την creative director της συμβουλευτικής εταιρείας βιωσιμότητας Eco-Age Livia Firth κάθε χρόνο περίπου 80 δισεκατομμύρια ρούχα καταναλώνουν οι άνθρωποι παγκοσμίως, ποσότητα 400% μεγαλύτερη από αυτήν που καταναλώναμε πριν από δύο δεκαετίες. Τρομαχτικό.

Είναι αυτό που όλοι πλέον γνωρίζουμε ως fast fashion (γρήγορη μόδα) που σημαίνει οικονομικά (ενίοτε πολύ οικονομικά), μοντέρνα και σε απίστευτη ποικιλία ρούχα που αγοράζουμε χωρίς πολλή σκέψη για να βγάλουν τη σεζόν, ενίοτε και μία μόλις έξοδο. Τραγικό.

Στο αντίποδα αυτής της μόδας, καταναλωτές της οποίας είμαστε η συντριπτική πλειοψηφία, μέσα σε αυτήν και η γράφουσα, βρίσκεται μία άλλα οπτική της κατανάλωσης ρούχων και λοιπών σχετικών, η λεγόμενη βιώσιμη μόδα. Τι είναι αυτό; Αυτό μπορεί να είναι πολλά πράγματα, αρχής γενομένης αυτής καθεαυτής της κατασκευής ρούχων και συγκεκριμένα του τρόπου που λαμβάνει υπόψη την πλειάδα περιβαλλοντικών προβλημάτων που προκαλεί η σύγχρονη βιομηχανία της μόδας (στο σημείο αυτό θα μπορούσαμε να μιλήσουμε και για την «αργή μόδα» αλλά θα ακολουθήσει σχετικό άρθρο αργότερα). Αυτό είναι η μία πλευρά. Η άλλη αφορά σε εμάς τους καταναλωτές και έχει να κάνει με τη διάρκεια ζωής που δίνουμε στα ρούχα μας ή τη δεύτερη ευκαιρία σε κάποιο ξένο ρούχο που βρέθηκε πάλι σε ένα ράφι, αλλάζοντας την αίσθηση της προσωρινότητας που έχουν πλέον τα ρούχα μας.

Σε αυτό το άρθρο θα μιλήσουμε για όλα αυτά που μπορούμε να κάνουμε εμείς οι καταναλωτές προκειμένου να αλλάξει η γενικότερη νοοτροπία απόκτησης συνεχώς νέων πραγμάτων ώστε να έρθουμε ένα βήμα πιο κοντά σε κάτι πιο ισορροπημένο και περιβαλλοντικά πιο ορθό.

Όλοι έχουμε ρούχα στη ντουλάπα που είτε πλέον δεν μας κάνουν, είτε για κάποιο άλλο λόγο μένουν πολύ καιρό αφόρετα. Τι μπορούμε να κάνουμε για αυτό;

Μεταποίηση & Επιδιόρθωση

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε βλέποντας τα ρούχα που πλέον δεν φοράμε είναι να σκεφτούμε πόσο πραγματικά τα θέλουμε στη συλλογή μας. Αν δεν μπορούμε να τα αποχωριστούμε, τότε καλό είναι να μπούμε στη διαδικασία της μεταποίησης, που σημαίνει αλλάζουμε ένα ρούχο προκειμένου να μας εξυπηρετεί ξανά. Αυτή η τροποποίηση του ρούχου μπορεί να αλλάξει τη μορφή ακόμα και τη λειτουργικότητά του, που σημαίνει ότι πέρα από το μέγεθος, μπορεί ένα μέρος να αφαιρεθεί ή προστεθεί, ακόμα και να γίνει κάτι εντελώς διαφορετικό: από μία μπλούζα να γεννηθεί μία τσάντα κ.ο.κ.

Η επιδιόρθωση είναι αυτό ακριβώς που καταλαβαίνουμε: όταν χαλάει κάτι δεν το πετάμε αλλά το φτιάχνουμε και σε περιπτώσεις αυτό μπορεί να οδηγήσει και σε μετατροπή του ρούχου με ελάχιστες παρεμβάσεις.

Τα παραπάνω θα δώσουν νέα ζωή στο ρούχο και την αίσθηση σε εμάς ότι έχουμε κάτι καινούργιο στη συλλογή μας. Έτσι, το ρούχο δεν καταλήγει σε κάδο απορριμμάτων (που ούτως ή άλλως δεν πρέπει να καταλήξει εκεί δεδομένων των ειδικών κάδων για ρούχα και υφάσματα που βρίσκονται στις γειτονιές), ενώ βελτιώνεται παράλληλα το οικολογικό μας αποτύπωμα.

Δεν το θες; Χάρισέ το!

Πριν βιαστείς να πετάξεις τα ρούχα σου, σκέψου ότι υπάρχουν πολλοί οργανισμοί που τα συλλέγουν και τα μεταποιούν για καλό σκοπό. Επίσης, υπάρχουν πολλές ομάδες ενδιαφέροντος (πολύτεκνες οικογένειες, ορφανοτροφεία, φυλακές, άστεγοι κα) που μπορούν να επωφεληθούν καθότι το δικό σου πλεόνασμα θα λύσει το πρόβλημα του δικού τους ελλείματος.

Τέλος, υπάρχουν πάντα οι φίλοι και γνωστοί. Μάζεψε όλα όσα δεν χρειάζεσαι και κάλεσε τον κύκλο σου για έναν καφέ μετά δώρων. Κάτι που εσύ έχεις βαρεθεί θα ξαναζήσει μία άλλη ιστορία μέσα από μία φίλη σου.

Μεταπώληση & Ενοικίαση

Ένας ακόμα τρόπος για να αντισταθούμε στην παρατεταμένη fast fashion περίοδο που διανύουμε είναι η αγορά ρούχων από δεύτερο χέρι. Οι περισσότεροι έχουμε επισκεφτεί τέτοια μαγαζιά που πολλές φορές κρύβουν διαμάντια, όπως κομμάτια άλλων εποχών που μας ταξιδεύουν με το που τα φοράμε, για να μην σχολιάσουμε το γεγονός ότι μπορείς να αγοράσεις κάτι που είναι σχετικά μοναδικό και δεν το βλέπεις συνέχεια μπροστά σου.

Το ενδιαφέρον στο παιχνίδι του second hand είναι επίσης ότι μεγάλοι Οίκοι Μόδας (βλέπε Gucci, Valentino κα.) προσφέρουν υπηρεσίες μεταπώλησης με εγγύηση γνησιότητας. Σε αυτή τη λογική κινείται και η υπηρεσία ενοικίασης, διαθέσιμη ήδη σε οίκους αλλά και σε πλατφόρμες που διαθέτουν πολλές επώνυμες μάρκες. Οπότε, αν έχετε να πάτε σε κάποιο κοινωνικό και θέλετε να λάμψετε με ένα Oscar de la Renta χωρίς να χρειαστεί να πουλήσετε το αυτοκίνητο, τώρα μπορείτε.

Οι λόγοι για να προτιμήσουμε ένα ρούχο από δεύτερο χέρι είναι πολλοί. Πρώτα από όλα μειώνεται η νέα παραγωγή που σημαίνει η εκμετάλλευση των φυσικών πόρων με τη συνεπακόλουθη παραγωγή εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου όπως και λιγότερα απορρίμματα στις χωματερές. Οικονομικά μας συμφέρει πολύ περισσότερο. Στυλιστικά, θα βρούμε μοναδικά κομμάτια σε σχέδια και υφάσματα που μπορεί να μην υπάρχουν πια στην αγορά.

…Και με την επαναχρησιμοποίησή τους βοηθάμε στην κυκλική οικονομία, μετέχοντας ενεργά σε αυτό που λέμε βιώσιμη μόδα, μία μόδα που αυξάνει τη διάρκεια ζωής στα ρούχα, πριμοδοτώντας την διαχρονικότητα και έναν πιο συνειδητό τρόπο ζωής. Στο ίδιο αποτέλεσμα κινείται και η μεταποίηση και η επιδιόρθωση που προωθούν ένα πιο βιώσιμο μοντέλο κατανάλωσης μόδας. Όλες αυτές οι επιλογές μας συμβάλλουν στην ανάπτυξη μιας πιο βιώσιμης και αειφόρου προσέγγισης της μόδας, ενώ παράλληλα συνάδουν στη διαφορετικότητα του στυλ μας δίνοντας χρόνο και αξία στα ρούχα μας.

Ας σταθούμε επιτέλους για μία στιγμή ακίνητοι και ας καταλάβουμε και νιώσουμε τον χρόνο που περνάει.

Must in

Η Generation Rent ασφυκτιά – Το 60% του μισθού για ένα τριάρι

H γενιά των ενοικιαστών ή Generation Rent, αναγκάζεται να πληρώνει ως και το 60% ενός μέσου μισθού για όλο και πιο μικρά διαμερίσματα. Ο ένας στους τέσσερις δυσκολεύεται να πληρώσει το νοίκι.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024