Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Η μπουτίκ των Λονδρέζικων 60s με το ψυχεδελικό όνομα «Granny Takes A Trip» επέστρεψε

Η μπουτίκ των Λονδρέζικων 60s με το ψυχεδελικό όνομα «Granny Takes A Trip» επέστρεψε

Ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ, ο Τζίμι Χέντριξ και ο Τζον Λένον άραζαν στον χώρο του καταστήματος φορώντας vintage liberty prints επαναπροσδιορισμένα ως ρούχα που εγκαινίαζαν μια νέα εποχή δανδισμού.

Καθώς προχωρούσε η δεκαετία του 1960, η μουσική, η μόδα και η διασκέδαση γίνονταν πιο πειραματικές. Μέσα στο φάσμα των σόου με υγρό φως, των θολών δωματίων γεμάτων καπνό και των ψυχεδελικών ήχων του underground γεννήθηκε μια νέα υποκουλτούρα.

Ενισχυμένοι από την εμφάνιση των DIY φανζίν, του underground Τύπου και τη μεταμόρφωση της μουσικής, όσοι επιθυμούσαν καβάλησαν ένα σημαντικό κύμα.

Καταξιωμένοι και νέοι καλλιτέχνες, κομμάτια της παγκόσμιας νεολαίας, μαθητές και δάσκαλοι ενός νέου κόσμου που ονειρευόταν το αύριο, τρέφονταν από την έννοια της ελευθερίας και φορούσαν τα τελευταία κομμάτια από προχωρημένες μπουτίκ όπως Granny Takes A Trip, Mr Fish, Tommy Nutter, Jump Like Alice, Biba και Apple Boutique.

Photo: YouTube

Η μόδα και η διακόσμηση ήταν εγγενείς και αναπόσπαστο κομμάτι της συνολικής αισθητικής -ένα τολμηρό πείραμα Art Nouveau

Μωβ χρώμα, μυρωδιά λιβανιού και άφθονο vintage Victoriana

Καλώς ήρθατε στο Granny Takes A Trip, την μπουτίκ της δεκαετίας του ’60 που για λίγα χρόνια έλαμψε ως σύμβολο του Swinging Sixties London.Ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ, ο Τζίμι Χέντριξ και ο Τζον Λένον άραζαν στον χώρο του καταστήματος φορώντας vintage liberty prints επαναπροσδιορισμένα ως ρούχα που εγκαινίαζαν μια νέα εποχή δανδισμού.

Το εσωτερικό της Granny Takes A Trip, που περιγράφεται από τον καλλιτέχνη και συνεργάτη της μπουτίκ, Νάιτζελ Γουαϊμούθ ως «μπουρδέλο της Νέας Ορλάνης», διέθετε μεγεθυμένες εκδόσεις των τολμηρών καρτ ποστάλ του Άγγλου εικονογράφου και ποιητή του 19ου αιώνα Όμπρεϊ Μπίρντσλι, ταπετσαρία, χειροποίητο μάρμαρο και στο πίσω μέρος του καταστήματος υπήρχε ένα μεγάλο τζουκ μποξ Wurlitzer.

Το ατμοσφαιρικό περιβάλλον ήταν εμποτισμένο με μωβ χρώμα, μυρωδιά λιβανιού και άφθονο vintage Victoriana για να περιβάλλει τις αισθήσεις και να παρασύρει τον επισκέπτη-μύστη στον υπέροχο κόσμο του Granny Takes A trip. Η μόδα και η διακόσμηση ήταν εγγενείς και αναπόσπαστο κομμάτι της συνολικής αισθητικής -ένα τολμηρό πείραμα Art Nouveau.

Δείτε το βίντεο 

Διανόηση, μόδα, τέχνη και 60s παραλήρημα

Το κατάστημα μιμούνταν την ίδια την ουσία της Art Nouveau με το δυναμισμό, την κίνηση και τη συνοχή του εσωτερικού σχεδιασμού και των υφασμάτων ενοποιημένα σε κάθε πτυχή του καταστήματος.

Η παραδοχή ότι πρέπει να αξιοποιούνται τα μέσα και οι γνώσεις του παρόντος περιβάλλοντος ταιριάζει με τη φιλοσοφία της Art Nouveau και το ήθος του καταστήματος. Το γεγονός και μόνο ότι διάσημοι υποστηρικτές του κινήματος Art Nouveau, όπως ο σχεδιαστής υφασμάτων Γουίλιαμ Μόρις, επανασχεδίασαν τα σχέδια που υπηρέτησαν την εποχή τους σε νέα ψυχεδελική αντίληψη του ντυσίματος, βρήκε απήχηση στους πελάτες της μπουτίκ και έφερε το Modernisme και το Stile Liberty στο ατίθασο West End του Λονδίνου με έναν νέο και καινοτόμο τρόπο.

Ο συγγραφέας Σαλμάν Ρουσντί, ο οποίος ζούσε σε ένα διαμέρισμα πάνω από το κατάστημα, θυμάται ότι η μπουτίκ ήταν ένα αρκετά τρομακτικό μέρος και φαίνεται ότι αυτή η ατμόσφαιρα ήταν εν μέρει σκόπιμη, ώστε να αποτρέψει και να εκφοβίσει όσους πελάτες δεν ήταν βυθισμένοι στη σκοτεινιά και στο φως της νέας σκηνής του Λονδίνου.

Οι Animals πόζαραν για φωτογραφίες έξω από το κατάστημα με φόντο τις προσόψεις της εποχής των Ινδιάνων (το φασάντ της μπουτίκ άλλαζε συχνά), ενώ οι Purple Gang ηχογράφησαν ακόμη και το τραγούδι τους με τίτλο Granny Takes A Trip ως φόρο τιμής στην μπουτίκ

H πρόσοψη άλλαζε συχνά / Photo: YouTube

H πρόσοψη άλλαζε συχνά / Photo: YouTube

Το Granny Takes A Trip συγκέντρωσε γρήγορα μια ελίτ πελατεία

Η αξιοζήλευτη θέση που προέκυπτε από την ύπαρξη μιας τόσο υψηλού προφίλ πελατειακής βάσης εξασφάλιζε ότι ο Τύπος και η προώθηση ήταν σχετικά εύκολες. Ένα πραγματικό who’s who των αστέρων της ποπ έκανε παρέλαση με τα πατρόν της Granny Takes A Trip.

Οι Beatles, ο Τζον Λένον και ο Τζορτζ Χάρισον περιφέρονταν με τα εμβληματικά σακάκια του Γουίλιαμ Μόρις, με το χαρακτηριστικό χρυσάνθεμο και το Golden Lily αντίστοιχα. Οι Beatles φορούσαν πουκάμισα της μπουτίκ Granny στη φωτογραφία του άλμπουμ Revolver.

Οι Animals πόζαραν για φωτογραφίες έξω από το κατάστημα με φόντο τις προσόψεις της εποχής των Ινδιάνων (το φασάντ της μπουτίκ άλλαζε συχνά), ενώ οι Purple Gang ηχογράφησαν ακόμη και το τραγούδι τους με τίτλο Granny Takes A Trip ως φόρο τιμής στην μπουτίκ. Οι Rolling Stones και οι Pretty Things επίσης περιεργάστηκαν και αγόρασαν ρούχα από το κατάστημα, όπως και η Ανίτα Πάλεμπεργκ. Ο Ρόι Γουντ των Move, ο Νόελ Ρέντινγκ και ο Μιτς Μίτσελ από τους Jimi Hendrix Experience απαθανατίστηκαν επίσης φορώντας ρούχα της Granny. Και ο κατάλογος είναι μακρύς.

Η μόδα κοιτάζει στο παρελθόν ξανά

Η νοσταλγία πολλαπλασιάζεται όταν τα περιθώρια κέρδους συμπυκνώνονται και έτσι, καθώς οι δημιουργικοί διευθυντές, σήμερα, παίζουν τις μουσικές καρέκλες και τα μεγαθήρια του ηλεκτρονικού εμπορίου κλείνουν, η συνταγή προστάζει να βασιστούμε στις παλιές καλές μέρες για να τα καταφέρουμε.

Η πύλη του χρόνου μάς γύρισε συγκεκριμένα πίσω στη Swinging Sixties, όπου ο ηδονισμός ήταν αχαλίνωτος και τα παντελόνια ψηλόμεσα. Μια νέα έκθεση-ορόσημο της άλλης θρυλικής μπουτίκ, Biba, στο Λονδίνο κάνει τους λάτρεις του στυλ να αναπολούν την Twiggy, τα φλαμίνγκο και τα νεανικά ρούχα ενώ η αγαπημένη μπουτίκ της Kings Road, Granny Takes A Trip, κάνει δυναμικό comeback.

Ένα ένδοξο, ψυχεδελικό προϊόν κατακλύζει συναίσθημα το σημερινό ασταθές τοπίο του λιανεμπορίου. Η Granny έχει κάτι να πει για το σημερινό σύστημα μόδας για αυτό και επιστρέφει.

Μια ματιά στο εσωτερικό της μπουτίκ 

Η ιστορία από την αρχή

Αρχικά ιδρύθηκε από τον καλλιτέχνη Νάιτζελ Γουαϊμούθ, τη συλλέκτρια vintage ρούχων Σίλα Κοέν και τον ράφτη της mod σκηνής, Τζον Πιρς. Η Granny ήταν η λύση του Νάιτζελ στο αυξανόμενο βουνό κομματιών στο πάτωμα της τότε φίλης του Σίλα. «Τώρα, αντί για το σωρό ρούχων της Σίλα στο υπνοδωμάτιό της, έχουμε βουνά -πραγματικά βουνά- ρούχων στον κόσμο», θυμάται ο ίδιος.

Η συνειδητή προσέγγιση ήταν πάντα στο επίκεντρο του ανακυκλωμένου επιχειρηματικού μοντέλου της Granny. Τον παλιό καιρό, η τριάδα περνούσε τα Σαββατοκύριακα βγάζοντας vintage ρούχα στην Portobello Road – «ή οπουδήποτε είχε κάποιο μπαζάρ» – για να ενισχύσει το προσωπικό αρχείο της Κοέν, το οποίο διαμόρφωσε σε au courant εμφανίσεις.

«Βασιζόμασταν σε ό,τι βρίσκαμε και θεωρούσαμε ότι ήταν ωραίο», εξηγεί ο Γουαϊμούθ για τα εξαιρετικά ευφάνταστα κομμάτια που συνδύαζαν διαφορετικές εποχές. «Συχνά βρίσκαμε ένα παλιό ρολό ύφασμα που μας άρεσε και μετά σκεφτόμασταν τι να το φτιάξουμε. Ό,τι δημιουργούσαμε ήταν μοναδικό και δεν διαχωρίζαμε τα ανδρικά από τα γυναικεία, οπότε τα είχες όλα σε μια ράγα, κάτι που νομίζω ότι επέτρεπε στους ανθρώπους αυτή την αίσθηση της ατομικότητας και της ελευθερίας».

«Προσπαθούσαμε να ξεφύγουμε από την παράδοση, να δώσουμε στους ανθρώπους τη δική τους προσωπική ταυτότητα και αυτοέκφραση», εξηγεί. «Η Granny ήταν ρομαντική και πολύχρωμη κατά μία έννοια»

Photo: YouTube

Όπως και στην μπουτίκ Biba, οι άνθρωποι αγόρασαν λόγω του ήθους και της εμπειρίας

Επαναστατώντας ενάντια στην αυστηρή στολή που είχαν υιοθετήσει οι γονείς τους («καπέλα bowler!» λέει ο Νάιτζελ με κοροϊδευτικό τρόμο), και έχοντας επιτέλους κάποια χρήματα να ξοδέψουν μεταπολεμικά και μετά την ύφεση, η νέα γενιά αποζητούσε τον ατομικισμό.

«Προσπαθούσαμε να ξεφύγουμε από την παράδοση, να δώσουμε στους ανθρώπους τη δική τους προσωπική ταυτότητα και αυτοέκφραση», εξηγεί. «Η Granny ήταν ρομαντική και πολύχρωμη κατά μία έννοια». Η επίσκεψη στο 488 Kings Road ήταν από μόνη της ένα ταξίδι.

Οι εξωτερικές τοιχογραφίες, οι οποίες άλλαζαν συχνά όπως είπαμε, κυμαίνονταν από ζωηρά ποπ αρτ πορτρέτα της Τζιν Χάρλοου μέχρι το σασί ενός αυτοκινήτου Dodge Automatic που φαινόταν να κάνει ζουμ στο μπροστινό μέρος.

Στο εσωτερικό, το λιβάνι θόλωνε τη βικτοριανή ταπετσαρία και τη μοβ μπογιά, καθώς το τζουκμπόξ έπαιζε και οι ομοϊδεάτες πελάτες κάπνιζαν και χάζευαν τις ράγες με τα βελούδινα και μουαρέ κοστούμια, τα βολάν, τα λεοπάρ και τις υποχρεωτικές μίνι φούστες. «Δεν θέλαμε να είμαστε πιεστικοί και να προσπαθούμε να πουλήσουμε πράγματα», θυμάται ο Νάιτζελ. Πράγματι, δεν χρειαζόταν. Όταν ο Μικ Τζάγκερ και ο Κιθ Ρίτσαρντς άρχισαν να αγοράζουν τα παιχνιδιάρικα κομμάτια, ο κόσμος πίστεψε στην εικόνα της υπερβατικής διασκέδασης που είχε να προσφέρει η Granny.

Δείτε το βίντεο 

Όχι άλλα συσσωρευμένα ρούχα

Αφού η ιδρυτική τριάδα εξαργύρωσε την επιταγή της και ο επιχειρηματίας Φρέντι Χόρνικ απέκτησε την επιχείρηση, δίνοντας στη Granny μια ξεκάθαρα glam rock πινελιά, έκλεισε το μαγαζί – μέχρι τότε είχε ανοίξει υποκατάστημα στο Λος Άντζελες και στη Νέα Υόρκη – στα τέλη της δεκαετίας του ’70.

Οι επενδυτές προσπάθησαν να πείσουν τον Νάιζτελ αρκετές φορές από τότε, αλλά ήταν η σχεδιάστρια μόδας Marlot te Kiefte -πρώην συνεργάτιδα των Wales Bonner και Haider Ackermann- που τον έπεισε να επανεκκινήσει την επιχείρηση.

«Είχα πάντα την άποψη ότι ήταν μια στιγμή που δεν θα μπορούσε ποτέ να δημιουργηθεί ξανά με επιτυχία», σημειώνει ο Νάιτζελ. «Αλλά η Marlot επέμενε να σεβαστεί την ιστορία της Granny χωρίς να προσπαθήσει να επαναλάβει αυτό που κάναμε. Όπως ακριβώς δεν πιστεύω ότι η παλιά Granny πρέπει να επιστρέψει, έτσι δεν χρειάζεται να φτιάχνουμε νέα ρούχα για να προστεθούν στους αυξανόμενους σωρούς ρούχων σε αυτόν τον πλανήτη».

Η νέα εποχή της Granny Takes A Trip 

Η Granny 2.0 είναι εδώ

Έτσι, η Granny 2.0 θα χρησιμοποιήσει μεταχειρισμένα ρούχα και παλιά υφάσματα – καθώς και ξεχασμένα μουσικά είδη και ανακυκλωμένα υλικά – για να δημιουργήσει μοναδικά κομμάτια που διατίθενται τόσο για ενοικίαση όσο και για αγορά, χάρη σε ένα νέο πρόγραμμα επισκευής και επιστροφής.

Πολύ denim και δέρμα, με αναλαμπές από τις ταπετσαρίες που εμφανίζονταν στην πειραματική ακμή του brand, και αρκετή νοσταλγία για να κεντρίσει το σημερινό ενδιαφέρον. Αν και το όνομα της μπουτίκ παραπέμπει στο παρελθόν που κάνει ένα ταξίδι με το μυαλό στο παρόν, η Granny είναι ένα παράδειγμα εταιρίας που ήταν έτη φωτός μπροστά από την εποχή της – και εξακολουθεί να είναι. Νέες εταιρείες έχουν πολλά να μάθουν από αυτή την παλιά ψυχή.

*Με στοιχεία από atomretro.com και vogue.co.uk

Must in

«Ένα Νέο Παραγωγικό Πρότυπο – “Ελλάδα 2030”» – Το 4ο OT FORUM έρχεται…

Στις 2 και 3 Δεκεμβρίου στο Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών, ο Οικονομικός Ταχυδρόμος διοργανώνει το OT FORUM «Ένα Νέο Παραγωγικό Πρότυπο – “Ελλάδα 2030”»

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024