Shrinkflation: Προειδοποιητικές ετικέτες στα σούπερ μάρκετ
Υποχρεωτική η αναγραφή σε περιπτώσεις που συρρικνώνεται η συσκευασία ενός προϊόντος δίχως ανάλογη μείωση και της τιμής του
Όχι! Δυστυχώς δεν πρόκειται για μέτρο που ισχύει στην Ελλάδα. Στη Γαλλία όμως, από την 1η Ιουλίου όλα τα καταστήματα πώλησης τροφίμων και ειδών οικιακής χρήσης με εμβαδόν άνω των 400 τετραγωνικών μέτρων είναι υποχρεωμένα να αναρτούν προειδοποιητικές πινακίδες και να κολλούν ετικέτες στα ράφια όπου διατίθενται προϊόντα σε συσκευασίες μικρότερες από αυτές του προσφάτου παρελθόντος, που όμως η τιμή πώλησής τους παραμένει αμετάβλητη.
Η ετικέτα ή η πινακίδα θα πρέπει να βρίσκεται σε θέση «ορατή και ευανάγνωστη», είτε πολύ κοντά είτε και πάνω στο προς πώληση προϊόν, όπως ορίζει σχετικό προεδρικό διάταγμα του γαλλικού υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών που δημοσιεύθηκε το Σάββατο στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Πρόκειται για μια υπόσχεση για την καταπολέμηση του διαβόητου «shrinkflation» που είχε δώσει στους συμπατριώτες του καταναλωτές στα μέσα Απριλίου ο ίδιος ο υπουργός Μπρουνό Λεμέρ, η οποία είναι αλήθεια ότι υλοποιείται σε χρόνο-ρεκόρ.
Καταναλωτική μάστιγα
Η «shrinkflation» είναι μια δημοφιλέστατη – αλλά πλέον γνωστή στο ευρύ καταναλωτικό κοινό – κρυφή μέθοδος ανατίμησης ενός προϊόντος, όχι αυξάνοντας την τελική τιμή αλλά μειώνοντας την διατιθέμενη στη συσκευασία ποσότητα. Η συγκεκαλυμένη αυτή ανατίμηση έχει εξελιχθεί σε μάστιγα κυρίως στις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, με την ευθύνη της παραπλάνησης να βαραίνει είτε τους παραγωγούς ή κατασκευαστές των αγροτικών και βιομηχανικών τροφίμων, ειδών καθαρισμού και άλλων οικιακών προϊόντων είτε τους ίδιους τους διανομείς, όπως σημειώνει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP).
Ο όρος προέρχεται από το ρήμα «shrink» που σημαίνει «συρρικνώνω» και το δεύτερο συνθετικό της επίσης λέξης «inflation» που σημαίνει «πληθωρισμός». «Το shrinkflation ευθύνεται εν πολλοίς για την αύξηση των τιμών των προϊόντων τροφίμων κατά 20% τα τελευταία δύο χρόνια», σημειώνει χαρακτηριστικά το AFP, αναφερόμενο βέβαια στη γαλλική αγορά. «Είναι το παράδειγμα μιας συσκευασίας οδοντόπαστας που περιέχει λιγότερο προϊόν από όσο στο πρόσφατο παρελθόν και έχει λιγότερο βάρος ενώ πωλείται στην ίδια τιμή, ή ακόμα ενός πακέτου με δημητριακά ελαφρύτερου αλλά ουσιαστικά ακριβότερου», εξηγεί το Πρακτορείο.
«Στα μανταλάκια»
Πάμπολλοι καταναλωτές σε ολόκληρη την Ευρώπη πλέον γνωρίζουν την «ύπουλη» αυτή μέθοδο ανατίμησης ενός προϊόντος και προσέχουν. Ωστόσο από την 1η Ιουλίου τα μεγάλα γαλλικά καταστήματα λιανικής θα πρέπει να προειδοποιούν τους πελάτες τους με ένα κείμενο που θα αναφέρει συγκεκριμένα τα εξής: «Για το προϊόν αυτό η διατιθέμενη ποσότητα μειώθηκε από Α σε Β και ως εκ τούτου η τιμή του στη συγκεκριμένη συσκευασία των Γ γραμμαρίων ή Δ λίτρων (αναγράφεται το βάρος ή ο όγκος) αυξήθηκε κατά Χ ποσοστό ή κατά Ψ ευρώ».
Πρόθεση της γαλλικής κυβέρνησης είναι να «κρεμάσει στα μανταλάκια» όσους κερδοσκοπούν μειώνοντας τις ποσότητες των συσκευασμένων προϊόντων, τροφίμων και άλλων, δίχως να μειώνουν και την τιμή τους. «Τα χύμα τρόφιμα που ζυγίζονται επί τόπου ή τα ζυγισμένα και προσυσκευασμένα από το κατάστημα, η ποσότητα των οποίων δύναται να διαφέρει, εξαιρούνται από τη ρύθμιση», αναφέρει ευλόγως το δημοσίευμα του AFP.
Πηγή: ΟΤ
- Ελένη Βιτάλη: Τι κρύβεται πίσω από την ιστορία του τραγουδιού το «Χειμωνιάτικο πρωί»
- Βγαίνει στην αγορά ο Παναθηναϊκός μετά τον τραυματισμό του Λεσόρ: Ο Καμπόκλο, οι… Ευρωλιγκάτοι και το ΝΒΑ
- ΑΔΜΗΕ: Τι φέρνει η είσοδος της Meridiam στο καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ
- Hellenic Train: Τρίωρη στάση εργασίας θα πραγματοποιήσουν σήμερα οι εργαζόμενοι
- Νίκη τριάδας θέλει κόντρα στην Άλμπα ο Ολυμπιακός
- ΟΗΕ: Ζητά από το Διεθνές Δικαστήριο γνωμοδότηση για τις υποχρεώσεις του Ισραήλ έναντι των Παλαιστινίων