Αν σκέφτεσαι να βάλεις το σπίτι σου στην Airbnb, διάβασε πρώτα αυτό
Τι πρέπει να προσέξεις αν σκοπεύεις να μπεις στο χώρο της βραχυχρόνιας μίσθωσης και τι συμβαίνει στην Ελλάδα.
Τα τελευταία χρόνια οι βραχυχρόνιες μισθώσεις έχουν βρεθεί στο στόχαστρο των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων λόγω των προβλημάτων που ανέκυψαν, όπως προηγουμένως είχε συμβεί και στην Αμερική. Στην αρχή, όπως συμβαίνει και στις ανθρώπινες σχέσεις, υπήρχε μεγάλος ενθουσιασμός αλλά στη συνέχεια βγήκαν ανισορροπίες που με διάφορους, βασικά φορολογικούς τρόπους, επιχειρείται να εξομαλυνθούν.
Το μεγάλο πλεονέκτημα για τους τουρίστες ήταν βασικά οι χαμηλότερες τιμές ενοικίασης για μεγαλύτερους χώρους και για τους ιδιοκτήτες η δυνατότητα για ένα έξτρα εισόδημα, που με τη δημοφιλία τους για αρκετούς έγινε μία κανονική δουλειά. Αυτό το νόμισμα όμως έχει και την άλλη πλευρά, με ξένους επενδυτές να αγοράζουν σωρηδόν ακίνητα (παράγοντας για τους εαυτούς τους μεγάλο παθητικό εισόδημα), μειώνοντας δραματικά τη διαθεσιμότητα χώρων ενοικίασης που οδήγησε νομοτελειακά στα ύψη τις τιμές των περιορισμένων πια σπιτιών για μακροχρόνιες ενοικιάσεις. Πέραν των ξένων ιδιοκτητών και οι γηγενείς βλέποντας ότι τα κέρδη τους (μπορεί να) είναι μεγαλύτερα με τη χρήση πλατφορμών βραχυχρόνιας μίσθωσης άλλαζαν χρήση, βγάζοντας ουσιαστικά το σπίτι τους από την αγορά για τους κατοίκους της πόλης.
Αυτή η νέα πραγματικότητα επηρέασε και τη φυσιογνωμία διαφόρων περιοχών, με τους γείτονες να παραπονιούνται για φασαρία, βλέποντας παράλληλα καθημερινά ξένους ανθρώπους να μπαινοβγαίνουν στο κτήριο. Αυτές οι εξελίξεις οδήγησαν στην παρέμβαση των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, ειδικότερα σε πόλεις με έντονο τουριστικό ενδιαφέρον που έγιναν απαγορευτικές για τις νέες γενιές που δεν μπορούν πλέον να ανταποκριθούν στα απλησίαστα ενοίκια που έχουν διαμορφωθεί λόγω της νέας κατάστασης. Σε αυτό να προσθέσουμε και τη Golden Visa που λειτούργησε ως κίνητρο για πολλούς ξένους που επένδυσαν σε ένα ή περισσότερα ακίνητα προκειμένου να ανταποκρίνονται στις προϋποθέσεις για αυτόματη θεώρηση παραμονής.
Σήμερα, συνολικά η ΕΕ εξετάζει (και άλλα) μέτρα για να περιορίσει το φαινόμενο και την όποια περαιτέρω ανάπτυξη θα μπορούσε να έχει. Κάποιες χώρες όπως η Πορτογαλία ανέστειλε το πρόγραμμά της Golden Visa ενώ σταμάτησε και να εκδίδει άδειες για βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις σε τουριστικούς προορισμούς όπως η Λισαβόνα και το Πόρτο. Παρόλα αυτά ο κλάδος ακόμα αντέχει και έχει αποφέρει τόσα έσοδα πανευρωπαϊκά που δεν είναι καθόλου εύκολο, ακόμα και δια νόμου να βγει εκτός λειτουργίας.
Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Στη χώρα μας, από την αρχή του χρόνου, τα εισοδήματα από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις (από τρία ή περισσότερα ακίνητα) θα φορολογούνται όπως τα ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια, με ΦΠΑ 13% και τέλη. Οι ιδιοκτήτες αυτών των ακινήτων οφείλουν να ανοίξουν βιβλία στην εφορία, να κάνουν σύσταση εταιρείας, να προσλάβουν λογιστή για την υποβολή των δηλώσεων ΦΠΑ, να καταχωρούν έσοδα- έξοδα στο myDATA, και να αποδίδουν φυσικά τον φόρο και τα σχετικά τέλη.
Σε αυτό να συμπληρώσουμε ότι η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) θα προχωρήσει σε μία νέα συνεργασία με τις μεγαλύτερες πλατφόρμες διαμοιρασμού (Airbnb Ireland UC, Booking.com BV και RBO Expedia Group Vacation Rentals Ireland Limited) όπου θα πρέπει οι πλατφόρμες να αποστέλλουν στην ΑΑΔΕ πιο αναλυτικά στοιχεία για τα ακίνητα και τα κέρδη που αποκτούν οι ιδιοκτήτες και οι διαχειριστές τους.
Αν παρόλα αυτά σε ενδιαφέρει να εκμισθώσεις ένα διαμέρισμα σε μία τέτοια πλατφόρμα φρόντισε να το κάνεις σωστά. Η ευελιξία που σου δίνει είναι μεγάλη καθότι εσύ δηλώνεις διαθεσιμότητα κατά το δοκούν και τιμή επίσης. Αυτή βέβαια θα πρέπει να είναι ανταγωνιστική, ενώ το ύψος της εξαρτάται από διάφορους παράγοντες.
Ποιοι είναι αυτοί;
Ο βασικότερος όλων είναι η περιοχή. Έχει μεγάλη σημασία αν το σπίτι σου βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, δίπλα στη θάλασσα ή κοντά στα αξιοθέατα και τα hot spot της περιοχής. Πρόσθετα, το μέγεθος, η κατάσταση, ο βαθμός εξοπλισμού του σπιτιού (ίντερνετ, τηλεόραση, συσκευές, είδη μπάνιου κα) και φυσικά η καθαριότητα που είναι πολύ ψηλά στις απαιτήσεις των επισκεπτών.
Σημαντική είναι επίσης η σύνδεση του χώρου με την πόλη μέσω ΜΜΜ και η σύνδεση του επισκέπτη μαζί σου που πρέπει να είσαι πάντα διαθέσιμος να απαντήσεις σε όλες τις απορίες. Στο τελευταίο να έχεις υπόψη ότι πρέπει να είσαι πολύ ευγενικός, εξίσου εξυπηρετικός τόσο στο check-in όσο και στο check-out, παρέχοντας χρήσιμες πληροφορίες που θα πρέπει να δώσεις εξαρχής για το χώρο και την πόλη.
Όσο για την παρουσία σου στην πλατφόρμα θα πρέπει να είναι επαγγελματική: προσοχή στις φωτογραφίες που θα ανεβάσεις (φρόνιμο είναι να είναι επαγγελματικές), όπως και στις κριτικές (καλές ή κακές) που δεν πρέπει να μείνουν ασχολίαστες.
Αυτές είναι οι βασικές πληροφορίες που θα πρέπει να έχεις υπόψη σου αν σκέφτεσαι μια τέτοια κίνηση. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να οργανωθείς σωστά και να ρωτήσεις ανθρώπους του χώρου για να στήσεις σωστά την μικρή σου επιχείρηση.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις