Ακρίβεια: Ο τουριστικός… πληθωρισμός – Γιατί η ακρίβεια ήρθε για να μείνει
Καλωσήλθε το δολάριο… ή μήπως όχι; Πώς συνδέεται ο υπερτουρισμός με την έκρηξη ανατιμήσεων στην Ελλάδα των 30 εκατομμυρίων τουριστών.
- Ειδήσεις από την Γάζα: Πώς η Meta περιόρισε τα μέσα από τα παλαιστινιακά εδάφη
- Το ύστατο μήνυμα του Κώστα Χαρδαβέλλα στους θεατές του: Μέσα μας υπάρχει μία βόμβα χιλίων μεγατόνων, η ψυχή
- Πρόστιμα 5,5 εκατ. για αισχροκέρδεια σε 8 πολυεθνικές - Για ποιες εταιρείες χτυπάει η καμπάνα
- O Έλον Μασκ στο μικροσκόπιο για διαρροή κρατικών μυστικών
Μακρά διάρκεια είχε το «debate» στη Βουλή για την ακρίβεια με ανταλλαγή πυρών μεταξύ των κομμάτων της αντιπολίτευσης και της κυβέρνησης. Το Μαξίμου οχυρώνεται το τελευταίο χρονικό διάστημα πίσω από τη γραμμή πως για τις ανατιμήσεις φταίνε οι πολυεθνικές εξ ου και η επιστολή του Κυριάκου Μητσοτάκη στην πρόεδρο της Κομισιόν, ωστόσο με επιστολές «αυγά δεν σπάνε» και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά αντί να μειώνονται πολλαπλασιάζονται.
Τα μηνύματα για το μέλλον δεν είναι ευοίωνα για την πορεία των τιμών με τις διαρθρωτικές αγκυλώσεις της ελληνικής αγοράς να πονοκεφαλιάζουν τους καταναλωτές που αναζητούν σανίδα σωτηρίας σε ένα πέλαγος πληθωρισμού.
Ο πόλεμος με επιστολές δεν είναι βέβαιο πως θα αποδώσει καρπούς
Οι παγκόσμιες τιμές τροφίμων «κατά μέσο όρο δεν θα αποκλιμακωθούν. Είναι κάτι που θα πρέπει να συνηθίσουμε να το ζούμε, γιατί η ζήτηση θα ανεβαίνει περισσότερο από την προσφορά», λέει ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ και καθηγητής στο ΟΠΑ, Νίκος Βέττας, στο πλαίσιο της Ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων και Ποτών (ΣΕΒΤ).
Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα, ο οποίος συνεχίζει να αποτελεί μείζον κοινωνικό θέμα, επηρεάζεται σίγουρα από τις πολυεθνικές που εκμεταλλεύτηκαν την κατάσταση για να βάλουν καπέλο στις τιμές.
Στην Ελλάδα, που οι νόμοι της αγοράς λειτουργούν με χρονοκαθυστέρηση, η κυβέρνηση ξεκίνησε τον πόλεμο με… επιστολές ενώ τα σούπερ μάρκετ επιμένουν στην πολιτική των σταθερά υψηλών τιμών και των υψηλών περιθωρίων κέρδους.
Αναζητώντας τα αίτια και τη λύση όλα τα δεδομένα έχουν πέσει στο τραπέζι, και ο παράγοντας τουρισμός.
Το κοντέρ ανεβάζει στροφές
Η εκρηκτική άνοδος του τουριστικού προϊόντος με κορύφωση την άφιξη 30 εκατομμυρίων τουριστών μέσα σε μια χρονιά από τη μία ενισχύει το ΑΕΠ της χώρας από την άλλη όμως λειτουργεί και ως «καύσιμο» διατήρησης του πληθωρισμού σε υψηλά ποσοστά.
Αυτό γιατί οι λιανοπωλητές με βάση το νόμο της προσφορά και της ζήτησης έχουν συμφέρον να πωλούν ακριβότερα. Μόνο τυχαίο δεν είναι πως σε τουριστικές περιοχές της χώρας το κοντέρ γράφει υψηλές στροφές.
Πολλοί αναλυτές φτάνουν αβίαστα στο συμπέρασμα πως ο τουρισμός στην Ελλάδα ευθύνεται για το ήμισυ σχεδόν του πληθωρισμού παρατηρώντας πως οι τιμές συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία παρά την πτώση του κόστους της ενέργειας.
Η ζήτηση για τις υπηρεσίες που συνδέονται με τον τουριστικό κλάδο «φουντώνει» τις τιμές σε κρίσιμους μια τάση που αναμένεται να συνεχιστεί και φέτος με τα νοικοκυριά να βρίσκονται σε απόγνωση.
Οι προβλέψεις για αυξήσεις και η χαμένη μας αγοραστική δύναμη
Μάλιστα ο πρόεδρος Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, Απόστολος Ραυτόπουλος, προέβλεψε πως οι τιμές θα συνεχίσουν να τραβούν την ανηφόρα: «Δεν θα υπάρξει σταθεροποίηση γιατί την 1η Ιουνίου ξεκινάνε οι νέες τιμές των 4.000 προϊόντων που ήταν στη μόνιμη μείωση της τιμής», είπε.
Και πρόσθεσε: «Επανέρχονται επομένως οι τιμές στην προτέρα κατάσταση, δηλαδή θα αυξηθούν από 5 έως 10% τα 4.000 προϊόντα που μας έλεγε το υπουργείο ότι έχουν μειωθεί και σύμφωνα με τη Eurostat και ξένους οίκους αυτό το οποίο μας είπαν είναι ότι θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024 και του 2025 οι αυξήσεις των τιμών των τροφίμων και των ειδών πρώτης ανάγκης».
Ένας στους δύο σε χειρότερη οικονομική κατάσταση
Από πλευράς καταναλωτών, η αγοραστική δύναμη παραμένει χαμηλά. Σύμφωνα με την φετινή έρευνα Consumer Outlook της NielsenIQ, το 53% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι είναι σε χειρότερη οικονομική κατάσταση σε σχέση με πέρυσι.
Σύμφωνα με την Nielsen ο εγχώριος καταναλωτής, έχοντας χάσει την αγοραστική του δύναμη, κατά μέσο όρο στέκεται μπροστά στο ράφι μόνο 6 δευτερόλεπτα, επισκέπτεται περίπου 2,5 διαφορετικές λιανεμπορικές αλυσίδες το μήνα και διευρύνει τη θέση της ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι του.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις