Ανεπαρκής η προβλήτα «σωτηρίας» των Αμερικανών – Αήττητος «εχθρός» ο λιμός στη Γάζα;
Πως δουλεύει η γιγαντιαία πλωτή γέφυρα βοήθειας στην ανατολική Μεσόγειο.
- Μιας διαγραφής… μύρια έπονται για τη Ν.Δ.- Νέες εσωκομματικές συνθήκες και «εν κρυπτώ» υπουργοί
- Τι βλέπει η ΕΛ.ΑΣ. για τη γιάφκα στο Παγκράτι – Τα εκρηκτικά ήταν έτοιμα προς χρήση
- Την άρση ασυλίας Καλλιάνου εισηγείται η Επιτροπή Δεοντολογίας της Βουλής
- Οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων κατά τη διάρκεια της Black Friday
Όταν ο ευκολότερος δρόμος για να μη λιμοκτονήσει η Λωρίδα της Γάζας καθίσταται αδύνατος, τότε αρχίζουν και επιστρατεύονται πιο ευφάνταστοι τρόποι. Τι μπορεί να συμβεί όμως, όταν και αυτοί σαμποτάρονται;
Το Πεντάγωνο δαπάνησε 320 εκατ. δολ. και έστειλε 1.000 στρατιώτες και ναύτες για να ανοίξει έναν τεράστιο θαλάσσιο διάδρομο την περασμένη εβδομάδα, ώστε να εγκαταστήσει μια προσωρινή αποβάθρα ανοιχτά της Γάζας για φορτηγά πλοία που θα ξεφορτώνουν τρόφιμα, νερό και άλλες προμήθειες.
14 πλοία από πολλές χώρες του κόσμου συμμετέχουν στην αποστολή που υποστηρίζεται από ανθρωπιστικές ομάδες και πολλά κράτη.
Γιατί όμως δημιουργήθηκε τώρα αυτή η προβλήτα;
Η προβλήτα άρχισε να λειτουργεί σε μια κρίσιμη στιγμή, με τις ισραηλινές στρατιωτικές προωθήσεις στη Ράφα να εμποδίζουν τη διέλευση από τα δύο νότια συνοριακά περάσματα, τα οποία ήταν οι δρόμοι από τους οποίους περνούσε το μεγαλύτερο μέρος της βοήθειας για τη Λωρίδα της Γάζας.
Οι χερσαίες παραδόσεις βοήθειας είναι φθηνότερες και σίγουρα πιο αποτελεσματικές, ενώ οι αεροπορικές ρίψεις είναι συμπληρωματικές και πιο δύσκολες. τις επίγειες παραδόσεις, οι οποίες είναι φθηνότερες και πιο αποτελεσματικές.
Την Παρασκευή 24 Μαίου, η Ουάσινγκτον εξασφάλισε τη δέσμευση του Αιγύπτιου προέδρου Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι να συνεχίσει τις αποστολές βοήθειας που παρείχε ο ΟΗΕ για αμάχους στο νότιο τμήμα της λωρίδας. Αυτή η βοήθεια διοχετεύεται μέσω του αιγυπτιακού εδάφους στο πέρασμα Kerem Shalom στο Ισραήλ.
Βέβαια, η Αίγυπτος είχε καθυστερήσει αυτή τη βοήθεια ώστε να πιέσει το Ισραήλ να τερματίσει την επιχείρηση Ράφα. Έτσι, άλλο ένα συνοριακό πέρασμα στη Ράφα παραμένει κλειστό.
Ο ισραηλινός στρατός ελέγχει τις κύριες χερσαίες αρτηρίες και οι οργανώσεις ανθρωπιστικής βοήθειας λένε ότι οι νηοπομπές τους συχνά κρατούνται στα σημεία ελέγχου για ώρες παρά το γεγονός ότι έχουν προκαθορίσει τη διαδρομή.
Υπενθυμίζεταί ότι τον Φεβρουάριο, ισραηλινές δυνάμεις εκτέλεσαν περισσότερους από 100 άνθρωπους που έσπευσαν να παραλάβουν πακέτα βοήθειας, ενώ περισσότεροι από 260 εργαζόμενοι της ανθρωπιστικής βοήθειας έχουν δολοφονηθεί από τον Ισραηλινό στρατό, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.
Πως δουλεύει η αμερικανική προβλήτα
Αδυνατώντας οι ΗΠΑ να συγκρατήσουν τους Ισραηλινούς οι οποίοι εφαρμόζουν αποκλεισμό που οδηγεί σε λιμοκτονία, κατασκεύασαν αυτή την πλωτή προβλήτα στη Μεσόγειο Θάλασσα για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. Εάν, οι θαλάσσιες διαδρομές της ανθρωπιστικής βοήθειας αναβαθιστούν, καθώς οι Ισραηλινοί επιχειρούν στην ξηρά, τότε η σημασία της προβλήτας μπορεί να αποδειχτεί σωτήρια.
Ο θαλάσσιος διάδρομος είναι ένα δυσκίνητο σύστημα με πολλαπλά πιθανά σημεία συμφόρησης. Τρόφιμα, ιατρικές προμήθειες και άλλα αγαθά από όλο τον κόσμο αποστέλλονται αεροπορικώς ή ακτοπλοϊκώς στην Κυπριακή Δημοκρατία, όπου η βοήθεια ελέγχεται και συσκευάζεται σε παλέτες μεταφοράς στη Λάρνακα.
Στη συνέχεια, ένα μεγάλο στρατιωτικό ή εμπορικό πλοίο μεταφέρει τις παλέτες περίπου 200 μίλια στη Μεσόγειο Θάλασσα, σε μια πλωτή πλατφόρμα που κατασκευάστηκε από τις ΗΠΑ.
Εκεί, οι παλέτες τοποθετούνται σε φορτηγά, τα οποία οδηγούνται σε μικρότερα στρατιωτικά σκάφη που τα μεταφέρουν περίπου 6 μ. σε ένα πλωτό μονοπάτι κατασκευής των ΗΠΑ που ασφαλίζεται στην παραλία από μηχανικούς του ισραηλινού στρατού.
Τα φορτηγά στη συνέχεια αποβιβάζονται στην ακτή και κατευθύνονται σε μια ζώνη που προστατεύεται από Ισραηλινούς στρατιώτες. Εκεί, οι εργαζόμενοι στην ανθρωπιστική βοήθεια μεταφέρουν τις παλέτες σε ξεχωριστό στόλο φορτηγών που χρησιμοποιούνται από ομάδες βοήθειας για να ολοκληρώσουν το τελευταίο σκέλος, δηλαδή την διανομή σε αποθήκες στη Λωρίδα της Γάζας.
Πρόκειται για μια αποστολή εξαιρετικά δύσκολη όμως, καθώς τα ταραχώδη νερά της Μεσογείου θα μπορούσαν να προκαλέσουν ζημιά στην προβλήτα και να καταστήσουν μη ασφαλή για τους ανθρώπους να βρίσκονται σε αυτήν. Οι καταιγίδες καθυστέρησαν την εγκατάσταση της προβλήτας για αρκετές ημέρες και θα μπορούσαν να διακόψουν ξανά τη λειτουργία. Τον Σεπτέμβριο η προβλήτα θα πρέπει να σταματήσει να λειτουργεί και να απονασυρμολογηθεί καθώς τα νερά δεν θα είναι ήρεμα πλέον, όπως το καλοκαίρι.
Ανεπαρκής και η προβλήτα – Ισραηλινές ευθύνες
Η προβλήτα είναι ένα «έκτακτο μέτρο» από την κυβέρνηση των ΗΠΑ, δήλωσε η Michelle Strucke, πρώην ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ.
Ωστόσο, είπε ότι κατέστη αναποτελεσματικό λόγω των προβλημάτων διανομής στο έδαφος και της έλλειψης του Ισραήλ ενός αποτελεσματικού συστήματος αποφυγής συγκρούσεων για την προστασία των επιχειρήσεων παροχής βοήθειας από στρατιωτικές δραστηριότητες.
Το Ισραήλ λέει ότι δεν στοχεύει εργαζομένους στον τομέα της ανθρωπιστικής βοήθειας και μετά από ένα θανατηφόρο περιστατικό τον περασμένο μήνα, ο υπουργός Άμυνας είπε ότι ο στρατός θα συντονιστεί απευθείας με τις ομάδες βοήθειας.
Τα νούμερα είναι δραματικά της αποτυχίας, καθώς την πρώτη εβδομάδα παραδόθηκε μόνο το 15% της εκτιμώμενης ελάχιστης ημερήσιας ανάγκης για πάνω από 2.000.000 πληθυσμό που αντιμετωπίζει οξεία επισιτιστική κρίση.
Πρόκειται για 820 τόνους βοήθειας, εκ των οποίων μόνο περίπου τα 2/3 έφτασαν σε σημεία διανομής εντός της Γάζας. Αυτό ισοδυναμεί περίπου με 71 φορτία φορτηγών—πολύ κάτω από τον αρχικό στόχο των 90 φορτηγών την ημέρα.
Περίπου 12 φορτηγά από την προβλήτα δεν έφτασαν ποτέ στους προορισμούς τους εντός της Γάζας, σύμφωνα με αξιωματούχους του ΟΗΕ, οι οποίοι είπαν ότι οι απελπισμένοι κάτοικοι της Γάζας διέταξαν τη βοήθεια και ότι τα φορτηγά δεν μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικές διαδρομές λόγω των ισραηλινών περιορισμών – γνωστά προβλήματα που μαστίζουν τις επιχειρήσεις βοήθειας στη λωρίδα.
Ο ίδιος ο σύμβουλος εθνικής ασφάλειας των ΗΠΑ Τζέικ Σάλιβαν παραδέχτηκε την Τετάρτη 22 Μαΐου ότι «δεν ρέει με τον ρυθμό που θα ήταν ευχαριστημένος κανένας από εμάς, γιατί πάντα θέλουμε περισσότερα». Ωστόσο, αρνείται ότι τα τρέχοντα χαμηλότερα επίπεδα υποδεικνύουν κακό προγραμματισμό, δείχνοντας το… «δυναμικό περιβάλλον».
Με πληροφορίες από The Wall Street Journal
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις