Πληθωρισμός: Το «τέρας» της ακρίβειας επιμένει στην Ελλάδα – Πώς σταμάτησε το ξέφρενο ράλι τιμών στις ΗΠΑ
Ζαλισμένοι από τις ανατιμήσεις τιμών οι καταναλωτές παρακολουθούν τις πολυεθνικές να δίνουν τον ρυθμό. Στη μικρή Ελλάδα η μάχη δίνεται με… επιστολές ενώ στις ΗΠΑ, τη Μέκκα του καπιταλισμού, κάτι αλλάζει…
Η ακρίβεια είναι εδώ, πάνω από δύο χρόνια τώρα και αποδεικνύει πως δεν δαμάζεται από τα μέτρα ασπιρίνες που λαμβάνει η κυβέρνηση. Ο Έλληνας πρωθυπουργός στέλνει επιστολές στην πρόεδρο της Κομισιόν και ο υπουργός Ανάπτυξης διαβεβαιώνει πως ο «πόλεμος» για την καταπολέμηση της ακρίβειας «θα συνεχιστεί για όσο καιρό απαιτείται».
Η φέτα έχει την τιμητική της… Στην Ελλάδα κοστίζει 12,56 ευρώ το κιλό. 17,96 ευρώ το κιλό κάνει στο Ηνωμένο Βασίλειο, 17,36 ευρώ στην Ισπανία, και 21,6 ευρώ στην Πορτογαλία, μαθαίνουμε από τα πλέον επίσημα χείλη.
Δυσαρέσκεια, απαισιοδοξία και οργή των Ελλήνων
Και αν ξεχάσουμε για λίγο το παραδοσιακό ελληνικό τυρί και δούμε τη μεγάλη εικόνα η δυσαρέσκεια των Ελλήνων συνεχώς μεγαλώνει με συναισθήματα που αποπνέουν απαισιοδοξία και οργή (Ευρωβαρόμετρο – Άνοιξη 2024) κυρίως για τη δύσκολη κατάσταση που βιώνουν στο τερέν της ακρίβειας και της οικονομίας.
Μέτρα-ασπιρίνες στην Ελλάδα
Η δευτεραθλήτρια στον πληθωρισμό τροφίμων Ελλάδα οδηγεί τους πολίτες να δηλώνουν σε ποσοστό 44% ότι η οικονομική κατάσταση στη χώρα για τους επόμενος 12 μήνες θα είναι χειρότερη, 38% δηλώνουν ότι θα είναι «το ίδιο» και ένα 17% μόνο ελπίζει ότι θα είναι καλύτερη.
Όπως προκύπτει ο πληθωρισμός τροφίμων στη χώρα μας διαμορφώθηκε στο 5,3% πίσω από 5,9% της Μάλτας. Ουσιαστικά, φαίνεται ότι τα μέτρα Σκρέκα κατά της ακρίβειας που ξεκίνησαν να εφαρμόζονται από 1η Μαρτίου δεν απέδωσαν.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Απρίλιο, οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν στα τρόφιμα σε ετήσια βάση σημειώθηκαν στο ελαιόλαδο (63,7%), στα φρούτα (11,6%), στα ψάρια (10,6%) και στο ρύζι (8,5%), ενώ κατά 12,5% αυξήθηκαν οι τιμές των μεταλλικών νερών – αναψυκτικών και χυμών τροφίμων.
Με την ακρίβεια να καλπάζει και την κυβέρνηση να παραμένει σταθερή στον άξονα της «αύξησης των εισοδημάτων» ως μέτρο ανάσχεσης της συνεχιζόμενης πίεσης των νοικοκυριών νέος γύρος ανατιμήσεων αναμένεται από την 1η Ιουνίου με τους πολίτες να καλούνται να βάλουν ακόμα βαθύτερα το χέρι στην τσέπη.
Μάλιστα ο πρόεδρο Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος προέβλεψε πως οι τιμές θα συνεχίσουν να τραβούν την ανηφόρα: «Δεν θα υπάρξει σταθεροποίηση γιατί την 1η Ιουνίου ξεκινάνε οι νέες τιμές των 4.000 προϊόντων που ήταν στη μόνιμη μείωση της τιμής. Επανέρχονται επομένως οι τιμές στην προτέρα κατάσταση, δηλαδή θα αυξηθούν από 5 έως 10% τα 4.000 προϊόντα που μας έλεγε το υπουργείο ότι έχουν μειωθεί και σύμφωνα με τη Eurostat και ξένους οίκους αυτό το οποίο μας είπαν είναι ότι θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024 και του 2025 οι αυξήσεις των τιμών των τροφίμων και των ειδών πρώτης ανάγκης».
ΗΠΑ: Χάνουν πωλήσεις, κατεβάζουν τις τιμές
Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου ανακοίνωσαν μειώσεις τιμών αμέσως μόλις διαπίστωσαν μείωση της ζήτησης εξαιτίας της ακρίβειας. Οι Αμερικανοί καταναλωτές παρατηρούν μειωμένες τιμές για ορισμένα είδη καθημερινής ανάγκης αφού η ακρίβεια εκτός από τις τσέπες των καταναλωτών απειλεί και τα έσοδα των αλυσίδων λιανεμπορίου.
Η Walmart είδε τις πωλήσεις του πρώτου τριμήνου να ανεβαίνουν κατά 3,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, εν μέρει χάρη στην ικανότητά της να διατηρεί τις τιμές σε χαμηλά επίπεδα, ακόμη και όταν ο πληθωρισμός παραμένει υψηλός.
Μάλιστα, όπως μεταδίδουν τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, πηγαίνει ένα βήμα παρακάτω. Από τις 16 Μαΐου μείωσε τις τιμές σε σχεδόν 7.000 είδη.
«Ο συνδυασμός των καθημερινών χαμηλών τιμών μας (…) έχει απήχηση» στους καταναλωτές, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Walmart, Doug McMillon.
Η Target ακολούθησε ρίχνοντας τις τιμές σε περισσότερα από 1.500 είδη, από απορρυπαντικά πλυντηρίου μέχρι τροφές για γάτες και αντηλιακά, ενώ αναμένεται να υπάρξουν χιλιάδες ακόμη μειώσεις τιμών κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Για παράδειγμα, σύμφωνα με το CNN, η τιμή ενός πακέτου 16 μωρομάντηλων «Huggies» έπεσε στα 99 σεντς από 1,19 δολάρια και οι ψημένοι ξηροί καρποί της «Good & Gather» κοστίζουν πλέον 5,29 δολάρια από 6,89 δολάρια.
Η εταιρεία ανακοίνωσε για τέταρτο συνεχόμενο τρίμηνο πτώση των πωλήσεων καθώς οι υψηλότερες τιμές δυσκολεύουν τη βασική πελατειακή βάση της που ανήκει στη μεσαία τάξη.
Το παράδειγμα της Walmart και της Target ακολουθούν και άλλες αλυσίδες λιανεμπορίου
Άλλοι έμποροι λιανικής πώλησης, συμπεριλαμβανομένων των Ikea και Aldi, έχουν επίσης μειώσει τις τιμές τους τελευταίους μήνες.
Οι μειώσεις τιμών στα μεγάλα καταστήματα λιανικής πώλησης «θα είναι χρήσιμες, αλλά θα πρέπει να δούμε τον πληθωρισμό των κατοικιών να μειώνεται, κάτι που αποτελεί ζήτημα, και η αύξηση των μισθών να συνεχίζει να ομαλοποιείται», δήλωσε ο Preston Caldwell, ανώτερος οικονομολόγος στις ΗΠΑ, στην Morningstar Research Services.
- Στο γηροκομείο Αθηνών ο Κασσελάκης – «Δεν θα σας επισκεπτόμαστε μόνο στις γιορτές»
- Κυκλοφοριακό: Ο εφιάλτης στους δρόμους της Αθήνας – Χωρίς μέτρα οδεύουμε στην… αβίωτη κινητικότητα
- Πως ο Βαγγέλης Μαρινάκης άλλαξε τα δεδομένα της φετινής Super League – Γιατί οι «μικροί» βγάζουν τη γλώσσα στους «μεγάλους»
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις