Κυριακή 30 Ιουνίου 2024
weather-icon 21o
Οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη παρά την μείωση των διεθνών τιμών

Οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη παρά την μείωση των διεθνών τιμών

Κακά τα μαντάτα για την Ελλάδα που συνεχίζει να έχει από τις υψηλότερες τιμές καυσίμων στην Ευρώπη.

Τα τελευταία χρόνια, ο ενεργειακός τομέας της Ελλάδας έχει επηρεαστεί σημαντικά από την ενεργειακή και υγειονομική κρίση. Το Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ) καταγράφει και επικεντρώνεται σε συγκεκριμένες ενεργειακές εξελίξεις αναδεικνύοντας τις κυριαρχούσες τάσεις.

Τα ευρήματα της μελέτης με τίτλο «Ενεργειακές Τάσεις 2023 -2024» επιβεβαιώνουν τις ανησυχίες των καταναλωτών καθώς «οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα συνεχίζουν να είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη, παρά την μείωση των διεθνών τιμών πετρελαίου».

Στα $82.9 η τιμή του αργού τύπου Brent το α’ τρίμηνο του 2024

Αναφορικά με την τιμή του αργού τύπου Brent, το οποίο είναι το διεθνές benchmark και αποτελείται από τις Ευρωπαϊκές εταιρείες προμήθειας, αυτή διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο στα $82.5 το βαρέλι το 2023, μειωμένη κατά 18.3%, σε σύγκριση με την τιμή του 2022 ($100.9 το βαρέλι). Αντίστοιχα, η τιμή του αργού τύπου Brent το α’ τρίμηνο του 2024 ανήλθε στα $82.9 το βαρέλι, αυξημένη κατά 2.3% σε σχέση με τα επίπεδα της ίδιας περιόδου του 2023 ($81.02 το βαρέλι).

Σύγκριση τιμών

Έχοντας ως δεδομένα τα παραπάνω για τη σύγκριση των τιμών χρησιμοποιούνται οι τιμές διαφόρων πετρελαϊκών προϊόντων, όπως ανακοινώνονται από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.

Οι τιμές διαφόρων πετρελαϊκών προϊόντων

Αυτές διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο το 2023 στα €1.70/λίτρο για το diesel κίνησης, στα €2.09/λίτρο για την αμόλυβδη των 100 οκτανίων, στα €1.90/λίτρο για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων και στα €0.91/λίτρο για το υγραέριο κίνησης, καταγράφοντας μία πτώση της τάξεως των 9.2%, 6.7%, 7.6% και 12.2% αντίστοιχα, σε σύγκριση με το 2022.

Ομοίως, οι τιμές διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο το α’ τρίμηνο του 2024 στα €1.69/λίτρο για το diesel κίνησης, στα €2.07/λίτρο για την αμόλυβδη των 100 οκτανίων, στα €1.87/λίτρο για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων και στα €0.89/λίτρο για το υγραέριο κίνησης, καταγράφοντας πτώση της τάξεως των 2.8%, 0.5%, 1.0% και 10.0% αντίστοιχα, σε σύγκριση με το α’ τρίμηνο του 2023.

Βάσει πρόσφατων διαθέσιμων στοιχείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Ινστιτούτο παρατηρεί ότι ο μέσος όρος τιμής για την απλή αμόλυβδη φτάνει στην Ελλάδα τα €1.82/λίτρο στα μέσα Ιανουαρίου του 2024, με χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία να καταγράφουν χαμηλότερες τιμές, στα €1.80/λίτρο και στα €1.79/λίτρο αντίστοιχα. Σε επίπεδο ΝΑ Ευρώπης, η Ελλάδα διαθέτει την υψηλότερη τιμή στην βενζίνη, όταν στην Βουλγαρία αυτή διαμορφώνεται στα €1.30/λίτρο, στη Ρουμανία στα €1.36/λίτρο και στην Κροατία στα €1.46/λίτρο.

Ένα μεγάλο μέρος αυτής της τιμής είναι βεβαίως ο φόρος. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη θέση μέσα στην ΕΕ όσον αφορά στην υψηλότερη φορολογία καυσίμου, σε ισοβαθμία με την Ιταλία και την Ολλανδία. Και στις τρεις αυτές χώρες, το 59% της τιμής του καυσίμου αφορά φόρους.

Έρχεται νέα αύξηση στις τιμές

Θα πρέπει να σημειώσουμε πως «καπέλο» τουλάχιστον 10 λεπτών στις τιμές των καυσίμων, αναμένεται το επόμενο διάστημα, λόγω της νέας νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους ρύπους στις οδικές μεταφορές και τη θέρμανση (ETS2) που πρόκειται να εφαρμοστεί από το 2027.

Μέχρι σήμερα, οι ρύποι τιμολογούνταν μονάχα στην περίπτωση συγκεκριμένων κλάδων, όπως της βιομηχανίας. Αυτό, όμως, αλλάζει πλέον και διευρύνεται ώστε να πετύχει η Ευρωπαϊκή Ένωση τον κλιματικό της στόχο.

Πιθανό ένα «καπέλο» περίπου 10 λεπτών στην τιμή της βενζίνης

Η νέα ρύθμιση συμφωνήθηκε πέρυσι με στόχο οι τιμές των ρύπων να παραμείνουν κάτω από τα 45 ευρώ/τόνο CO2 (ανά τόνο διοξειδίου του άνθρακα), που μεταφράζεται σε ένα «καπέλο» περίπου 10 λεπτών στην τιμή της βενζίνης ή του ντίζελ στην αντλία.

Πρόκειται για μια αύξηση που ενδεχομένως να είναι ανεκτή σε χώρες της Ευρώπης με σχετικά χαμηλές τιμές καυσίμων. Όχι όμως στην περίπτωση της Ελλάδας που η ακρίβεια καλπάζει και εφαρμόζει ήδη πολύ υψηλή φορολογία στα καύσιμα.

Sports in

Λεπενιώτης για Βεζένκοφ: «Ήταν και παραμένει σημαντικό μέλος του Ολυμπιακού, όμως είναι παίκτης των Ράπτορς»

O Γενικός διευθυντής της ΚΑΕ Ολυμπιακός, Νίκος Λεπενιώτης, αποθέωσε τον Γιώργο Πρίντεζη, ενώ σχολίασε και την κατάσταση με τον Σάσα Βεζένκοφ, στο πλαίσιο του Stoiximan AegeanBall Festival

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 30 Ιουνίου 2024