«Δεν είναι τερατογράφημα το έργο του πατέρα μου» λέει ο Αριστείδης Μυταράς
«Με ενόχλησε ο χαρακτηρισμός του μητροπολίτη», είπε ο γιος του Δημήτρη Μυταρά, με αφορμή το σφράγισμα στην Παναγία Καταφυγιώτισσα
- Λίβανος: Η στιγμή που ισραηλινός πύραυλος ισοπεδώνει πολυκατοικία στη Βηρυτό
- Η αστυνομία καίει πάνω από έναν τόνο ναρκωτικές ουσίες (βίντεο)
- Τζον Μπένετ Ράμσεϊ: Ποιος στραγγάλισε την 6χρονη βασίλισσα της ομορφιάς; Νέο ντοκιμαντέρ αναζητά απαντήσεις
- Άρπαξαν 4 κινητά τηλέφωνα αξίας 5.000 ευρώ και άρχισαν να τρέχουν – Συνελήφθη 21χρονος
Στον απόηχο των αντιδράσεων για το λουκέτο που έβαλε ο μητροπολίτης Μεσογαίας, Νικόλαος, στο εκκλησάκι της Παναγίας Καταφυγιώτισσας στον όρμο του Σουνίου, ο γιος του Δημήτρη Μυταρά, που εικονογράφησε το εσωτερικό του, μίλησε στο MEGA για τους χαρακτηρισμούς που πρόσαψε ο Ιεράρχης στο έργο του πατέρα του.
«Ο πατέρας μου δεν αγιογραφούσε με τον κλασικό τρόπο», είπε ο γιος του μεγάλου καλλιτέχνη, θέλονοτας να υπεραμυνθεί του έργου του
Όπως είπε ο Αριστείδης Μυταράς, «αυτό που με ενόχλησε σίγουρα είναι ο χαρακτηρισμός. Το χαρακτήρισε τερατογράφημα, όπου τερατογράφημα παραπέμπει σε κάτι τερατόμορφο, δηλαδή κάτι που προκαλεί αποστροφή με την ασχήμια του ουσιαστικά και δεν είναι λέξη που αναφέρεται σε κάτι που φεύγει από την παράδοση, που είναι αυτό που έχουμε σίγουρα εδώ».
Ξεκαθάρισε, παράλληλα, πως ο πατέρας του δεν προσπάθησε να κάνει αγιογραφία κλασσικού τύπου, υπογραμμίζοντας ότι θα περίμενε από τον μητροπολίτη Μεσογαίας να μην ασχολείται με την αισθητική, αλλά με την εκκλησία.
«Θα το κάνω όπως ξέρω εγώ»
Όπως είχε πει ο Δημήτρης Μυταράς, που πέθανε το 2017 στα 83 χρόνια της ζωής του, είχε προτείνει ο ίδιος να φιλοτεχνήσει το εσωτερικό του ναού.
Έθεσε μονάχα έναν όρο, να το ζωγραφίσει με βάση τη δική του τεχνοτροπία. «Όταν είδα αυτό εκκλησάκι είπα ”θέλετε να σας το ζωγραφίσω”. Αλλά είπα θα το ζωγραφίσω όπως ξέρω εγώ», είχε πει.
Η μεγάλη αξία του έργου του στο εκκλησάκι
Ο Δημήτρης Μυταράς ολοκλήρωσε αυτό που είχε στο μυαλό του το 2006 μέσα σε 9 μήνες. Το εσωτερικό της εκκλησίας ξεφεύγει από τα συνηθισμένα. Αντί για τις βυζαντινές αγιογραφίες, υπάρχουν τοίχοι πλημμυρισμένοι από χρώματα. Οι μορφές των ανέμων απεικονίζονται στους τοίχους και μια οροφή ντυμένη στο γαλάζιο. Όλη η εικονογράφηση μοιάζει να έχει κίνηση.
Το γαλάζιο και οι παράταιρες μορφές κυριαρχούσαν στο εσωτερικό
Μπροστά στην Ωραία Πύλη, τοποθετήθηκαν δύο εικόνες και άλλη μία ακριβώς μπροστά για τους προσκυνητές. Αυτή η εικονογράφηση, που δεν θυμίζει σε τίποτα τις αυστηρές βυζαντινές αγιογραφίες, είναι και η πραγματική αιτία πίσω από την απόφαση της Μητρόπολης να απαγορεύσει στο εξής τις λειτουργίες και τα μυστήρια στο εσωτερικό του ναού.
Πληθαίνουν οι αντιδράσεις για το σφράγισμα
Εντωμεταξύ, οι αντιδράσεις για την απόφαση του μητροπολίτη Νικόλαου πληθαίνουν όσο περνά ο καιρός.
Μιλώντας στο MEGA o δικηγόρος και συλλέκτης, Στέλιος Γκαρίπης, επισήμανε μεταξύ άλλων «εγώ είμαι προκατειλημμένος υπέρ του Δημήτρη Μυταρά. Είναι η σύγχρονη ελληνική ζωγραφική».
Διευκρίνισε, ωστόσο, ότι «εδώ έχουμε να κάνουμε με διαφορετικά πράγματα. Ο μητροπολίτης έχει κάθε δικαίωμα, όπως και ο καθένας, να χαρακτηρίσει την τέχνη όπως το επιθυμεί. Εμένα μου αρέσει αλλά από εκεί και πέρα το πώς θα είναι ο ναός μέσα είναι ένα της εκκλησίας να το κρίνει. Η εκκλησία έκρινε ότι δεν είναι σωστό».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις