ΗΠΑ: Ο πόλεμος των δασμών βλάπτει τα… ηλεκτρικά ποδήλατα
Πώς η προσπάθεια της κυβέρνησης Μπάιντεν να βάλει φρένο στις κινεζικές εισαγωγές γυρίζει μπούμερανγκ για το περιβάλλον και οδηγεί σε αυξήσεις στην ηλεκτροκίνηση.
Μέσα στον Μάιο η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε νέους σημαντικούς δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων, των μπαταριών, των ηλιακών κυψελών και μιας σειράς άλλων αγαθών. Ο στόχος ήταν να μπει ένα φρένο στην Κίνα που επιχειρεί να κατακλύσει την αγορά με φθηνά προϊόντα θέτοντας σε κίνδυνο τους εγχώριους κατασκευαστές.
Όμως, περιβαλλοντικές ομάδες προειδοποίησαν ότι αυτό θα μπορούσε να εμποδίσει τις προσπάθειες να πετύχουμε τους κλιματικούς στόχους, καθιστώντας καταναλωτικά αγαθά όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα ηλιακά πάνελ πιο ακριβά.
Στη δύσκολη εξίσωση που καλείται να λύσει η παγκόσμια υπερδύναμη συμπεριλαμβάνονται και τα ηλεκτρικά ποδήλατα που αποτελούν σημαντικό εργαλείο για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, την καταπολέμηση της κουλτούρας του αυτοκινήτου και τη βελτίωση της ψυχικής και σωματικής υγείας.
Τώρα, χάρη στους δασμούς του προέδρου Μπάιντεν, τα ηλεκτρικά ποδήλατα πρόκειται να γίνουν πολύ πιο ακριβά
Δεν είναι μυστικό ότι η Κίνα κυριαρχεί στην κατασκευή ποδηλάτων. Το ποσοστό των μπαταριοκίνητων ποδηλάτων που αγοράζονται στις ΗΠΑ, σύμφωνα με μια έκθεση που παρουσιάστηκε πρόσφατα, ξεπερνά το 85%. Πολλές εταιρείες ηλεκτρικών ποδηλάτων βασίζονται στην Κίνα για τα περισσότερα από τα εξαρτήματά τους, συμπεριλαμβανομένων των πλαισίων, των μπαταριών, των κινητήρων και άλλων.
Την περασμένη εβδομάδα οι αρχές στις ΗΠΑ αποφάσισαν πως μπαταρίες ηλεκτρικών ποδηλάτων που εισάγονται από την Κίνα θα υπόκεινται σε δασμούς 25% (το 2026) από 7,5% που είναι σήμερα. Τα ηλεκτρικά ποδήλατα και τα εξαρτήματά τους που εισάγονται από την Κίνα υπόκεινται σε δασμούς 25% από την εποχή της διακυβέρνησης Τραμπ, αλλά οι εμπορικοί αξιωματούχοι των ΗΠΑ χρησιμοποίησαν εξαιρέσεις παρακάμπτοντας το «χαράτσι».
Τώρα, αυτές οι εξαιρέσεις πρόκειται να λήξουν στις 14 Ιουνίου, σύμφωνα με το Bicycle Retailer. Ορισμένα προϊόντα, όπως τα κράνη που κατασκευάζονται στην Κίνα, θα εξακολουθήσουν να εξαιρούνται. Αλλά τα ηλεκτρικά ποδήλατα και άλλα εξαρτήματα θα υπόκεινται πλέον σε δασμούς 25%. Και αυτό θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στις προσιτές τιμές που πωλούνται σήμερα.
«Η λήξη των δασμών θα προκαλέσει ντόμινο εξελίξεων και οι εταιρείες θα προσπαθήσουν να αδειάσουν το στοκ τους με τους καταναλωτές να δουν πιθανότατα τις τιμές να αυξάνονται σε έναν ολόκληρο κλάδο», δήλωσε ο Levi Conlow, διευθύνων σύμβουλος της Lectric eBikes, στο The Verge.
Οι τιμές πρόκειται να αυξηθούν ακριβώς τη στιγμή που τα ηλεκτρικά ποδήλατα έχουν εισέλθει επίσημα στο πικ των πωλήσεών τους. Το 2022, πωλήθηκαν 1,1 εκατομμύρια ηλεκτρικά ποδήλατα στις Ηνωμένες Πολιτείες, σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερα από όσα πωλήθηκαν το 2019, σύμφωνα με το υπουργείο Ενέργειας.
Μια σειρά από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο έχουν αναδυθεί από την πανδημία του covid-19 αποκτώντας πιστούς οπαδούς. Και οι πολιτείες σε ολόκληρη τη χώρα αναγνωρίζουν τις δυνατότητες των ηλεκτρικών ποδηλάτων να συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών άνθρακα.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν, ωστόσο, είναι προσηλωμένη στο να κάνει τους ανθρώπους να μεταπηδήσουν από το φυσικό αέριο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μέσω φορολογικών πιστώσεων, με τα ποδήλατα να έρχονται σε δεύτερη μοίρα.
Πολλές εταιρείες ηλεκτρονικών ποδηλάτων είδαν τους κινδύνους από την εξάρτηση των κινεζικών εξαρτημάτων να πλησιάζουν και έχουν ήδη ξεκινήσει να διαφοροποιούν την αλυσίδα εφοδιασμού τους.
Η Tern, για παράδειγμα, εισάγει τα ηλεκτρικά ποδήλατά της από την Ταϊβάν και το Βιετνάμ, δήλωσε ο εκπρόσωπος της Arleigh Greenwald. Η Trek εισάγει επίσης ορισμένα από τα εξαρτήματά της από την Ταϊβάν, αλλά βασίζεται επίσης σε εξαρτήματα από την Κίνα. Όμως, η Rad Power Bikes, η μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτρικών ποδηλάτων στις ΗΠΑ, λειτουργεί δύο εργοστάσια στην Κίνα.
Με τα νέα δεδομένα οι αμερικανικές εταιρείες έχουν λίγο χρόνο μπροστά τους για να αναλάβουν δράση και να μεταφέρουν τις παραγωγικές τους δραστηριότητες ή να βρουν νέους διεθνείς προμηθευτές που βρίσκονται σε χώρες που δεν αποτελούν στόχο της κυβέρνησης.
Δεν θα είναι γρήγορο, και ο χρόνος κυλάει.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις