Κυριακή 30 Ιουνίου 2024
weather-icon 21o
Μπρα ντε φερ ΕΕ - ΗΠΑ με Κίνα για τις επιδοτήσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Μπρα ντε φερ ΕΕ – ΗΠΑ με Κίνα για τις επιδοτήσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Εκρηκτικό κοκτέιλ με τις τρεις ισχυρότερες οικονομίες του κόσμου να κινούνται προς μετωπική, με πιθανό θύμα την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής

Προς νέο γύρο εντάσεων στο εμπόριο οδεύουν Ευρωπαϊκή Ενωση και ΗΠΑ ενάντια στην Κίνα, με αφορμή τις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV). Με τις ΗΠΑ να έχουν αυξήσει ήδη σημαντικά τους δασμούς για εισαγωγές κινεζικής παραγωγής EV από 25% σε 100%, η Κομισιόν καλείται μέχρι τις 5 Ιουνίου να πάρει τις δικές της αποφάσεις για το εάν θα προχωρήσει σε αντίστοιχη κίνηση και σε τι βαθμό.

Αν επιβληθούν δασμοί, η Κίνα εμφανίζεται έτοιμη να απαντήσει με τους δικούς της που υπολογίζονται στο 25%

Με τους – ήδη υπερβολικά – φιλόδοξους στόχους για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ΕΕ μέχρι το 2030 η οποιαδήποτε απόφαση μόνο εύκολη δεν είναι.

Οι Βρυξέλλες φέρονται να πιστεύουν ότι το Πεκίνο επιδοτεί την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων σε κινεζικό έδαφος προκαλώντας στρέβλωση στις ευρωπαϊκές αγορές εις βάρος των ευρωπαίων κατασκευαστών. Σε περίπτωση που επιβληθούν νέοι δασμοί σε εισαγωγές κινεζικών EV, η Κίνα εμφανίζεται έτοιμη να απαντήσει με τους δικούς τους δασμούς, που υπολογίζονται περίπου σε 25%.

Ολα αυτά δημιουργούν εκρηκτικό κοκτέιλ, με τις τρεις ισχυρότερες οικονομίες του κόσμου να κινούνται προς μετωπική, με πιθανό θύμα μεταξύ άλλων και τις προσπάθειες για αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Η ΕΕ από τη μία θέλει να εξαναγκάσει, ουσιαστικά, τους ευρωπαίους πολίτες να αγοράζουν μόνο ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα. Για να γίνει όμως αυτό πρέπει να πέσουν οι υψηλότερες τιμές τους σε σχέση με τα συμβατικά. Εάν επιβληθούν δασμοί, οι τιμές όχι μόνο δεν θα πέσουν αλλά θα ανέβουν.

Εάν όμως μείνει η κατάσταση όπως έχει, οι Βρυξέλλες βλέπουν ότι τα κινεζικής παραγωγής ηλεκτρικά οχήματα κερδίζουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα από τα οχήματα ευρωπαϊκής κατασκευής επειδή τα πρώτα μπορούν να πωλούνται φθηνότερα λόγω κρατικών επιδοτήσεων από το Πεκίνο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ, φέρεται να έχει συγκεντρώσει επαρκή στοιχεία ότι οι εισαγωγές καινούργιων ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία από την Κίνα έχουν αυξηθεί κατά 14% το τελευταίο διάστημα και ότι πολλές από αυτές τις εισαγωγές στην ΕΕ είχαν λάβει κρατικές επιδοτήσεις με τη μορφή φορολογικών ελαφρύνσεων ή άμεσης μεταφοράς κεφαλαίων, ανέφεραν δημοσιεύματα από τη Γερμανία.

Η εταιρεία ερευνών Rhodium Group, την οποία επικαλούνται διεθνή μέσα ενημέρωσης, θεωρεί ότι για να ανακοπούν οι κινεζικές εισαγωγές EV στην Ευρώπη θα πρέπει να επιβληθούν δασμοί της τάξης του 40%-50%. Η Κομισιόν από την πλευρά της φέρεται να αξιολογεί την πιθανή απάντησή της με βάση τους κανονισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, οι οποίοι ορίζουν ως πιθανό εύρος των δασμών το 15%-30%.

H αξία στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ από την Κίνα εκτινάχθηκε από 1,5 δισ. ευρώ το 2020 σε 10,6 δισ. ευρώ το 2023, αντιπροσωπεύοντας το 37% του συνόλου των εισαγωγών οχημάτων τύπου EV στο μπλοκ, ανέφερε η Rhodium.

Ο προβληματισμός

Η όλη κατάσταση με τους δασμούς εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα δημιουργεί προβληματισμό ακόμα και στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι περισσότερες από τις οποίες διατηρούν στενούς δεσμούς – περιλαμβανομένης και παραγωγικής ικανότητας – στην Κίνα.

Ο πρωθυπουργός της Σουηδίας Ουλφ Κρίστερσον ανέφερε στο Politico ότι η επιβολή τιμωρητικών δασμών σε οριζόντια βάση «δεν αποτελεί καλή ιδέα για χώρες που εισάγουν και εξάγουν». Ο καγκελάριος της Γερμανίας Ολαφ Σολτς έχει πει ότι «σήμερα τουλάχιστον το 50% των εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα αφορούν εταιρείες της Δύσης που παράγουν εκεί οι ίδιες και τα εισάγουν έπειτα στην Ευρώπη».

Οι ίδιες οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την κινεζική αγορά, εμφανίζονται πολύ συγκρατημένες για τις εξελίξεις.

Στελέχη από τις BMW, Volkswagen και Mercedes Benz ανέφεραν ότι η επιβολή δασμών από την ΕΕ ενέχει τον κίνδυνο εμπορικού πολέμου και ανταποδοτικών δασμών. Αρκετά ηλεκτρικά μοντέλα ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών παράγονται σήμερα στην Κίνα και εισάγονται έπειτα στην Ευρώπη για να πουληθούν εκεί.

Premium έκδοση «Τα ΝΕΑ»

Sports in

Λεπενιώτης για Βεζένκοφ: «Ήταν και παραμένει σημαντικό μέλος του Ολυμπιακού, όμως είναι παίκτης των Ράπτορς»

O Γενικός διευθυντής της ΚΑΕ Ολυμπιακός, Νίκος Λεπενιώτης, αποθέωσε τον Γιώργο Πρίντεζη, ενώ σχολίασε και την κατάσταση με τον Σάσα Βεζένκοφ, στο πλαίσιο του Stoiximan AegeanBall Festival

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 30 Ιουνίου 2024