«Οι κάτοικοι του Ζιλτ κατά της εκτρεμιστικής Δεξιάς» αναγραφόταν στα πλακάτ, σε μια από τις διαδηλώσεις των τελευταίων ημέρων στο νησί στα ανοιχτά της βόρειας Γερμανίας.

Από δημοφιλής τουριστικός προορισμός για πλούσιους και διάσημους, λίγο έλειψε να γίνει εν μια νυκτί συνώνυμο του ρατσιστικού μίσους και ενός ακροδεξιού παροξυσμού, υπό ναζιστικά συνθήματα και με «πρωταγωνιστές» αυτή τη φορά μέλη του γερμανικού τζετ σετ.

Οι εικόνες καταγράφηκαν καρέ-καρέ σε ένα βίντεο από κινητό, διάρκειας 14 δευτερολέπτων, που κυκλοφόρησε μετέπειτα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και έχει προκαλέσει σάλο για όσα συνέβησαν το τρίτο Σαββατοκύριακο του Μαΐου στο πολυτελές κλαμπ Pony Club.

Χρέωνε 150 ευρώ την είσοδο σε αυτό που τελικά εξελίχθηκε σε «πάρτι του μίσους», με καλοντυμένους νέους να φωνάζουν ρυθμικά το ναζιστικό σύνθημα «Γερμανία για τους Γερμανούς, ξένοι έξω!»,  υπό τον ήχο του τραγουδιού «L’amour toujours» του Ιταλού DJ Τζίτζι Ντ’ Αγκοστίνο.

Ένας άντρας φαίνεται στο βίντεο να σχηματίζει στο πάνω χείλος του, με δύο δάχτυλα, το μουστάκι του Χίτλερ, ενώ με το άλλο χέρι κάνει χειρονομία που παραπέμπει προφανώς σε ναζιστικό χαιρετισμό.

Τόσο το εν λόγω σύνθημα, όσο και ο συγκεκριμένος χαιρετισμός είναι παράνομα στη Γερμανία.

Η δημοσιοποίηση του βίντεο του αίσχους προκάλεσε σοκ, κατακραυγή και εισαγγελική έρευνα.

Από την ανάλυση άλλων βίντεο από τις κάμερες κλειστού κυκλώματος του κλαμπ -ανέφερε ένας από τους ιδιοκτήτες του στην εφημερίδα Tageszeitung– προκύπτει ότι «μόλις περίπου πέντε φώναξαν τα ρατσιστικά συνθήματα» από τα 400-500 άτομα που ήταν εκείνη την ημέρα στο Pony Club.

«Σε αυτή την κατάσταση», δήλωσε, «είναι αδύνατον το προσωπικό του μπαρ να το ακούσει όλο αυτό».

«Κανείς μας δεν έχει καμία επαφή με ακροδεξιούς. Στο μέλλον θα ευαισθητοποιήσουμε τους καλεσμένους μας, για να παρεμβαίνουμε σε τέτοιες περιπτώσεις».

Σχεδόν κανείς πάντως από τους αυτόπτες μάρτυρες δεν αντέδρασε ή δεν έδειξε έστω να ενοχλείται από τον «οχετό» του μίσους.

Αταξική ριζοσπαστικοποίηση

Η καταδίκη ήταν άμεση από όλα τα κόμμα, πλην του ακροδεξιού AfD, που παραμένει σταθερά -αν και με πτωτική τάση- δεύτερο στις δημοσκοπήσεις.

«Αυτό το βίντεο είναι ανησυχητικό, γιατί δείχνει ότι δεν ριζοσπαστικοποιούνται μόνο οι περιθωριοποιημένοι, αλλά ότι η ριζοσπαστικοποίηση προέρχεται επίσης από την καρδιά της κοινωνίας», τόνισε ο Γερμανός πρόεδρος Φρανκ-Βάλτερ Σταϊνμάιερ.

Ωστόσο «δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι πλούσιοι νέοι φωνάζουν τέτοια συνθήματα. Ο πλούτος δεν προστατεύει από τη ρατσιστική σκέψη», παρατηρεί ο Ρόμπερτ Λούντεκε του Ιδρύματος Amadeu Antonio.

«Αυτό που προκαλεί έκπληξη είναι ότι δείχνουν τα πρόσωπά τους στην κάμερα χωρίς αναστολές, επειδή προφανώς δεν φοβούνται τις συνέπειες και είναι αρκετά ανοιχτοί για τον ρατσισμό τους».

Μετά τα απανωτά σοκ από τη γιγάντωση του δεξιού εξτρεμισμού, η οργή δύσκολα θα μπορούσε να ήταν μεγαλύτερη στη Γερμανία.

Το βίντεο από το Ζιλτ έγινε viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου γρήγορα άρχισαν να κυκλοφορούν στοιχεία των πρωταγωνιστών του.

Εν μέσω της κατακραυγής, ορισμένοι έχουν ήδη απολυθεί από τις δουλειές τους, με τους εργοδότες τους να αποκηρύσσουν την ρητορική μίσους.

Γερμανοί εισαγγελίες έχουν ήδη ανοίξει έρευνες κατά αρκετών εμπλεκόμενων ατόμων για υποκίνηση μίσους.

Παράνομη βάσει του άρθρου 130 του ποινικού κώδικα της Γερμανίας, επισύρει υψηλά πρόστιμα ή ποινή φυλάκισης έως πέντε ετών.

Στη συγκεκριμένη υπόθεση εκτιμάται ωστόσο ότι μπορεί να περάσει αρκετός καιρός προτού ληφθεί απόφαση για απαγγελία κατηγοριών.

Γερμανικά ΜΜΕ επισημαίνουν ότι νομικά είναι δύσκολο να προσδιοριστεί εάν το συμβάν συνιστά εγκληματική συμπεριφορά.

Κάτι ανάλογο συνέβη στην πρόσφατη δίκη του Μπιόρν Χέκε, αρχηγού του AfD στο ανατολικό κρατίδιο της Θουριγγίας και επικεφαλής της πιο ακραίας πτέρυγας του κόμματος.

Καταδικάστηκε για χρήση σε προεκλογική συγκέντρωση του απαγορευμένου ναζιστικού συνθήματος «Όλα για τη Γερμανία».

Τη «γλίτωσε» όμως μόνον με πρόστιμο 13.000 ευρώ, που θα διατεθούν σε πρόγραμμα κατά του εξτρεμισμού.

Τοξική υποκουλτούρα

Φευ, το επεισόδιο στο Ζιλτ δεν είναι μεμονωμένο.

Ούτε ήταν ήταν η πρώτη φορά που ακούστηκε η ναζιστική… διασκευή του συγκεκριμένου τραγουδιού, που κυκλοφόρησε το 1999, με στίχους αφιερωμένους στην αγάπη.

Δύο και πλέον δεκαετίες μετά -και εν αγνοία του δημιουργού του- το AfD και ομάδες δεξιού εξτρεμισμού προωθούν τη μισαλλόδοξη εκδοχή του, σε μια προφανή προσπάθεια επικοινωνιακής εργαλειοποίησης της ποπ κουλτούρας.

Μεταξύ άλλων «επένδυσε» ηχητικά συνέδριο της γερμανικής Ακροδεξιάς και κομματικά βίντεό της στο TikTok.

Έχει γίνει δημοφιλές σε εξτρεμιστικούς κύκλους, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε συγκεντρώσεις στη Γερμανία, αλλά και στην Αυστρία.

Μάταια η γερμανική δισκογραφική εταιρεία ZYX, που έχει τα πνευματικά δικαιώματα για το «L’amour toujours», έχει καταθέσει από τον περασμένο Μάρτιο μήνυση κατά αγνώστων.

Μετά δε το Ζιλτ, υπάρχουν αναφορές για μια σειρά από παρόμοια περιστατικά.

Η ναζιστική διασκευή ακούστηκε και σε άλλο κλαμπ του νησιού, που θεωρείται λίγο πολύ η «Μύκονος της Γερμανίας».

Άντρες εθεάθησαν να την τραγουδούν σε μουσικό φεστιβάλ στο Αμβούργο.

Δύο συνελήφθησαν για τον ίδιο λόγο σε ένα άλλο φεστιβάλ, στο Ερλάνγκεν της Βαυαρίας.

Οι ρατσιστικοί στίχοι ακούστηκαν ακόμη και σε φεστιβάλ σκοποβολής στο Λόνινγκεν, στην Κάτω Σαξονία.

«Με τάσεις όπως αυτή, η ρητορική μίσους απορρίπτεται ως διασκέδαση ή αβλαβής πρόκληση», επισημαίνει ο Ρόμπερτ Λούντεκε.

Πρακτικά οι δεξιοί εξτρεμιστές, εξηγεί, επιδιώκουν να ενθαρρύνουν έναν αρρωστημένο μιμητισμό, μέσω μιας πιασάρικης μελωδίας.

Το αποτέλεσμα είναι ένα τραγούδι για την αγάπη να έχει συνδεθεί αυθαίρετα τώρα με τη γερμανική Ακροδεξιά και να μπαίνει στη «μαύρη λίστα».

Τελευταίο και πιο ηχηρό παράδειγμα απαγόρευσης αναπαραγωγής του είναι στο φημισμένο Oktoberfest του Μονάχου.

Από νέους στο Βερολίνο έχει αρχίσει πάντως να εξαπλώνεται, μέσω των social media, ένα κύμα απάντησης στους δεξιούς εξτρεμιστές, με το ίδιο «νόμισμα».

Τη χρήση της ίδιας μελωδίας, δηλαδή, αλλά με στίχους «Οι ναζί έξω – Η Γερμανία είναι πολυπολιτισμική».

Το AfD «τρεφόμενο» από το χάος

Παρά τις συνεχείς αποκαλύψεις σκανδάλων, καταγγελίες και έρευνες, ακόμη και την προ ημερών αποπομπή του από την ακροδεξιά ευρωομάδα Ταυτότητα και Δημοκρατία (ID) ως εξτρεμιστικό, το AfD δείχνει να είναι από… τεφλόν.

Αν και δημοσκοπικά σημειώνει κάμψη, παραμένει δεύτερο κόμμα στην πρόθεση ψήφου, και δη παραμονές των ευρωεκλογών.

Στις δε αυτοδιοικητικές εκλογές της 26ης Μαΐου στο ανατολικογερμανικό κρατίδιο της Θουριγγίας -που τον Σεπτέμβριο θα εκλέξει την τοπική κυβέρνησή του- το AfD σημείωσε σημαντικά  κέρδη.

Μπορεί να μην κατήγαγε θρίαμβο, αλλά οι κεντροδεξιοί Χριστιανοδημοκράτες πήραν οριακά «κεφάλι». Εννέα ακροδεξιοί υποψήφιοι κατάφεραν μάλιστα να περάσουν στον δεύτερο γύρο, που θα διεξαχθεί στις 9 Ιουνίου, ταυτόχρονα με τις ευρωεκλογές.

Σε αυτές, έρευνες δείχνουν ότι 14-22% των Γερμανών ψηφοφόρων κάτω των 30 ετών σκέφτονται να επιλέξουν το ακροδεξιό κόμμα.

«Το AfD δεν χρειάζεται καν να αναπτυχθεί για να γίνει το μεγαλύτερο κόμμα, επειδή οι Σοσιαλιστές και οι Χριστιανοδημοκράτες θα συρρικνωθούν», δήλωσε στο Politico ο Ολλανδός ερευνητής εκλογικής συμπεριφοράς, Γιόσε ντε Φόογ, «ενώ οι νέοι ψηφοφόροι είναι διασκορπισμένοι σε όλα τα κόμματα».

Αναλυτές αποδίδουν το φαινόμενο στην απογοήτευση από τα παραδοσιακά κόμματα εξουσίας και στο ξεθώριασμα των διαχωριστικών γραμμών σε κομβικά πολιτικά ζητήματα, όπως το μεταναστευτικό.

Όπως και στην Ευρώπη γενικότερα, έτσι και στη Γερμανία η ατζέντα γίνεται όλο και πιο ξενοφοβική, προς τέρψιν της ακροδεξιάς.

Η κυβέρνηση Σοσιαλδημοκρατών, Πρασίνων και Φιλελευθέρων αυστηροποίησε την πολιτική ασύλου.

Οι Χριστιανοδημοκράτες ζητούν ακόμη πιο σκληρά μέτρα.

Αυτά, ενώ ο αριθμός των απελάσεων έχει φτάσει φέτος στις 4.791, σημειώνοντας αύξηση 30% σε ετήσια βάση.

Παραδεχόμενη εν τω μεταξύ ότι «στην τρέχουσα προεκλογική εκστρατεία υπήρξαν τεράστιες ζημιές», η ηγεσία του AfD κάλεσε τους ψηφοφόρους να βγάλουν το κόμμα ισχυρότερο από την κάλπη.

«Είναι ευκαιρία», είπε η συμπρόεδρός του, Άλις Βάιντελ, «για να αντλήσουμε διδάγματα, προκειμένου να συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε και να γίνουμε πιο επαγγελματίες»…

* Κεντρική photo: Unsplash/Mika Baumeister