Οι κινεζικές εταιρείες στοιχηματίζουν στο Μαρόκο ως κέντρο logistics για την παραγωγή και εξαγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, την Αφρική και την Αμερική, εκμεταλλευόμενες τη γεωγραφική του θέση, τις εμπορικές του συμφωνίες, τους πόρους του και ένα οικοσύστημα αυτοκινήτου που υπάρχει ήδη στη χώρα του Μαγκρέμπ.

Η ανακοίνωση ότι ο κινεζικός όμιλος Gotion High-Tech θα ανοίξει ένα gigafactory μπαταριών στο Μαρόκο είναι η τελευταία σε μια σειρά τουλάχιστον έξι εταιρειών από τον ασιατικό γίγαντα που θα δημιουργήσουν εργοστάσια που σχετίζονται με αυτό το προϊόν, με την υποστήριξη της μαροκινής κυβέρνησης. Που ποντάρει στη μετατροπή της χώρας σε σημείο αναφοράς σε αυτόν τον τομέα.

Αυτή η είδηση έρχεται μετά από ένα διετές ταξίδι στενότερων εμπορικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών, σε μια εποχή που η μαροκινή αυτοκινητοβιομηχανία παράγει 700.000 αυτοκίνητα ετησίως για τη Stellantis και τη Renault και επιδιώκει να μετατρέψει την παραγωγή από θερμικούς σε ηλεκτρικούς κινητήρες για να καλύψει την ευρωπαϊκή ζήτηση.

«Το Μαρόκο ποντάρει πολύ δυνατά στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων», είπε ο Διευθυντής Επενδύσεων του Υπουργείου Επενδύσεων και Αξιολόγησης Δημοσίων Πολιτικών, Hicham Chaoudri, ο οποίος υπενθυμίζει ότι είναι η πρώτη χώρα εκτός ΕΕ που εξάγει αυτοκίνητα στην ΕΕ.

Σύμφωνα με τον Chaoudri, το Μαρόκο θέλει να κινηθεί προς την παραγωγή ηλεκτροκινητήρων και έχει στραφεί στην Κίνα επειδή «είναι οι παγκόσμιοι ηγέτες» στον κλάδο.

Η επίσκεψη Μοχάμεντ ΣΤ’ στο Πεκίνο

Το 2016, ο βασιλιάς Μοχάμεντ ΣΤ’ επισκέφτηκε το Πεκίνο και εδραίωσε τις διμερείς σχέσεις και τον Ιανουάριο του 2022 οι υπουργοί Εξωτερικών των δύο χωρών υπέγραψαν συμφωνία στο πλαίσιο του κινεζικού έργου «New Silk Roads» για τη διευκόλυνση της εγκατάστασης κινεζικών εταιρειών.

Τον Απρίλιο του 2023, ο Μαροκινός Υπουργός Επενδύσεων, Mouhcin Jazouli, πραγματοποίησε περιοδεία στην Κίνα και από εκείνη τη στιγμή έγινε η αρχή των έργων με επενδύσεις τουλάχιστον 2,45 δισεκατομμυρίων ευρώ στη χώρα του Μαγκρέμπ.

Το πιο ουσιαστικό ανακοινώθηκε πρόσφατα από την Gotion, η οποία θα επενδύσει σχεδόν 1,2 δισεκατομμύρια στο εργοστάσιό της στην Κενίτρα (βόρεια του Ραμπάτ), όπου υπάρχει ήδη ένα οικοσύστημα αυτοκινήτων γύρω από το εργοστάσιο Stellantis.

Λίγο πιο βόρεια, στο τεχνολογικό συγκρότημα Tangier Tech (κοντά στο Megaport Tangier Med), η εταιρεία Hunan Zhongke Shinzoom Technology, εξειδικευμένη στον ηλεκτρομαγνητικό εξοπλισμό και τις ανόδους για μπαταρίες, ανακοίνωσε τον περασμένο Μάρτιο ότι θα εγκαταστήσει ένα εργοστάσιο με επένδυση 460 εκατ. ευρώ και θα απασχολήσει 1.500 άτομα.

Στην ίδια βιομηχανική ζώνη, ο όμιλος BTR New Material θα επενδύσει 278 εκατομμύρια σε ένα άλλο εργοστάσιο για την παραγωγή 50.000 τόνων καθόδων ετησίως, δήλωσε επίσης ο γενικός διευθυντής του, YouYuan Huang, στα μαροκινά μέσα ενημέρωσης.

Ο άξονας Ταγγέρη-Κενίτρα-Καζαμπλάνκα

Ένας από τους λόγους που προσελκύει κινεζικές επενδύσεις είναι οι πόροι του Μαρόκου, όπου εξάγονται υλικά όπως φωσφορικά άλατα (είναι ένας από τους κύριους παραγωγούς παγκοσμίως), μαγγάνιο και κοβάλτιο που χρησιμοποιούνται σε αυτές τις μπαταρίες.

Όμως ο Μαροκινός Διευθυντής Επενδύσεων διαβεβαιώνει ότι δεν είναι ο κύριος. Σύμφωνα με τον Chaoudri, υπάρχουν πέντε λόγοι που παίζουν σημαντικό ρόλο, όπως η «οικονομική και πολιτική σταθερότητα της χώρας» και οι υποδομές της, αναφέροντας το Tanger Med, τους αυτοκινητόδρομους και το τρένο υψηλής ταχύτητας που συνδέει την Ταγγέρη, την Κενίτρα και την Καζαμπλάνκα.

Επίσης, αναφέρε, το «νεαρό και καταρτισμένο εργατικό δυναμικό», πενήντα συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου -μεταξύ αυτών με την ΕΕ και τις ΗΠΑ- και ότι η σημερινή αυτοκινητοβιομηχανία χρησιμοποιεί «αιολική και ηλιακή ενέργεια».

Εκτός από τις περιοχές της Ταγγέρης και της Κενίτρας, κινεζικές εταιρείες σχεδιάζουν να εγκατασταθούν στην Καζαμπλάνκα, την οικονομική πρωτεύουσα του Μαρόκου, η οποία έχει ένα λιμάνι που θέλει να επεκτείνει την επιρροή του. Ηδη, το λιμεναρχείο ανακοίνωσε νέα εμπορευματική γραμμή, μέσω τρένου και πλοίου, με την κινεζική επαρχία Σετσουάν.

Εκεί το κινεζικό CNGR μαζί με την εταιρεία χαρτοφυλακίου της βασιλικής οικογένειας του Μαρόκου, Al Mada, θα κατασκευάσουν μια βιομηχανική βάση τριμερών πρόδρομων ουσιών, σιδήρου και φωσφορικού λιθίου και ανακύκλωσης μπαταριών για να «ανταποκριθεί στην αυξανόμενη και ισχυρή ζήτηση για νέα ενεργειακά αυτοκίνητα στην Ευρώπη και την Ηνωμένες Πολιτείες», σύμφωνα με την ασιατική εταιρεία.

Επίσης στην Καζαμπλάνκα, η Zhejiang Hailiang σχεδιάζει να εγκαταστήσει μια μονάδα με επένδυση 264 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή φύλλων για μπαταρίες λιθίου και την εξυπηρέτηση των πελατών της στην Ευρώπη, την Αμερική, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, ανέφερε το Bloomberg.

Μια τρίτη κινεζική εταιρεία, η Tinci Materials, βρίσκεται σε συνομιλίες με τη μαροκινή κυβέρνηση για να μεταφέρει το εργοστάσιο ηλεκτρολύτη μπαταριών της από την Τσεχική Δημοκρατία στην Καζαμπλάνκα.