Περιθώριο ελιγμών αναζητούν οι Γερμανοί για τους «κινεζικούς» δασμούς
Δριμείες αντιδράσεις και ανησυχία για αντίποινα προκάλεσαν τελικά οι ανακοινώσεις της Κομισιόν για την επιβολή υψηλότερων δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα που παράγονται στην Κίνα με προορισμό την Ευρώπη
Οι γερμανικές και όχι μόνο αυτοκινητοβιομηχανίες που στην πλειονότητά τους έχουν έντονη δραστηριοποίηση στην αχανή ασιατική αγορά τόσο εμπορικά όσο και σε επίπεδο παραγωγής εδώ και κάποιες δεκαετίες, εξέφραζαν την αντίθεσή τους στην αύξηση των δασμών για τα ηλεκτρικά οχήματα που ταξιδεύουν από την Κίνα στην Ευρώπη, ήδη πολύ πριν αυτοί ανακοινωθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Πλέον, με δεδομένο ότι οι δασμοί, όπως ανακοινώθηκε, θα φτάσουν σε ορισμένες περιπτώσεις έως και 48,1% οι αντιδράσεις έγιναν ακόμα δριμύτερες καθώς οι κραταιοί γερμανικοί όμιλοι (VW, BMW και Mercedes-Benz) υποστηρίζουν ότι η συγκεκριμένη απόφαση της Κομισιόν θα μπορούσε να οδηγήσει σε αντίποινα από την Κίνα τα οποία θα επηρεάσουν δραστικά την δραστηριότητά τους στην τοπική αγορά που, λόγω μεγέθους, είναι εξαιρετικά μεγάλης σημασίας.
«Ο προστατευτισμός θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια δίνη. Οι δασμοί φέρνουν και άλλους δασμούς που οδηγούν στην απομόνωση αντί της συνεργασίας» δήλωσε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του ομίλου BMW, Oliver Zipse, συμπληρώνοντας ότι «υπό την οπτική του ομίλου BMW, μέτρα προστατευτισμού όπως η αύξηση των δασμών δεν συνεισφέρουν στον ανταγωνισμό σε διεθνές επίπεδο».
Στο ίδιο ακριβώς μήκος κύματος ο επικεφαλής του ομίλου Mercedes-Benz, Ola Kallenius τόνισε ότι: «Δεν χρειαζόμαστε νέους εμπορικούς φραγμούς. Θα έπρεπε να εργαζόμαστε για την άρση τους όπως επιβάλλουν οι αρχές του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
Το VW Group από την πλευρά του, μέσω εκπροσώπου του σχολίασε ότι: «Η χρονική στιγμή της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής συμπίπτει με την κάμψη της ζήτησης στα ηλεκτροκίνητα οχήματα τόσο στη Γερμανία όσο και στην Ευρώπη και αναμένεται να έχει περαιτέρω αντίκτυπο στην ζήτηση. Οι αρνητικές επιπτώσεις της απόφασης αναμένεται να υποσκελίσουν τα όποια οφέλη προκύψουν για την ευρωπαϊκή όσο και για την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία».
Την ίδια ακριβώς λογική έχει και η σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε η πανίσχυρη VDA, ο γερμανικός σύνδεσμος αυτοκινητοβιομηχάνων, σύμφωνα με την οποία «η δυνητική βλάβη που μπορεί να προκύψει από τα μέτρα που ανακοινώθηκαν θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερη από τα δυνητικά οφέλη τόσο για την ευρωπαϊκή όσο και για την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία».
Κλιμακωτή λογική, διεθνής αντίκτυπος
Εν είδει υπενθύμισης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε δασμούς από 17,4% έως 38,1% επιπροσθέτως του ήδη υφιστάμενου 10% που ισχύει για τα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται στην Ευρώπη από την Κίνα, σε μια προσπάθεια να διορθώσει τυχόν στρεβλώσεις της αγοράς από τις γενναιόδωρες επιδοτήσεις του κινεζικού κράτους στις τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Οι νέοι δασμοί θα ισχύσουν, εκτός απροόπτου, ήδη από τον προσεχή Ιούλιο και για μια τουλάχιστον πενταετία ενώ για εκείνους που αναρωτιούνται για τη διαφορετική κλιμάκωση, (SAIC 38,1%, Geely 20% και BYD 17,4%) η διαφοροποίηση και ο διαχωρισμός, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προέκυψε από την «διάθεση» των παραπάνω αυτοκινητοβιομηχανιών να συνεργαστούν στην υπό εξέλιξη έρευνα για τις επιδοτήσεις το πόρισμα της οποίας θα δημοσιοποιηθεί από τα αρμόδια όργανα τον προσεχή Νοέμβριο.
Θέση δεν παρέλειψε να πάρει και η Volvo η οποία ανήκει στον όμιλο Geely, με τον επικεφαλής της, Bjorn Anwall να σημειώνει ότι οι νέοι δασμοί θα έχουν ως αποτέλεσμα τελικά οι καταναλωτές να πληρώνουν περισσότερα για την αγορά ενός ηλεκτρικού μοντέλου. «Οτιδήποτε παρεμβάλλεται ανάμεσα σε ένα ανοιχτό και δίκαιο εμπόριο δεν μπορεί να είναι επωφελές», επεσήμανε χαρακτηριστικά.
Βέβαια οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες και οι θυγατρικές τους δεν θα είναι μοναδικές που θα επιβαρυνθούν από τους νέους δασμούς καθώς αυτοί θα ισχύσουν και για όσους δυτικούς κατασκευαστές, παράγουν αυτοκίνητα στην Κίνα με προορισμό την Ευρώπη, μεταξύ των οποίων οι Tesla, BMW, MINI, Volvo, Mercedes-Benz (smart) και Renault (Dacia).
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Volvo έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα μετακινήσει ένα μέρος της παραγωγής του ΕΧ30 που κατασκευάζεται στην Κίνα στο ήδη υφιστάμενο εργοστάσιο της στην Γάνδη του Βελγίου.
Παράλληλα η Tesla για την οποία το ποσοστό δασμών με το οποίο θα επιβαρυνθεί για τα αυτοκίνητα που παράγει στην Κίνα με προορισμό την Ευρώπη, δεν έχει ανακοινωθεί και σύμφωνα με τις συστάσεις της Κομισιόν θα είναι ειδικού καθεστώτος, ανήρτησε ήδη μήνυμα σε ορισμένες ευρωπαϊκές ιστοσελίδες της σύμφωνα με το οποίο, «προειδοποιεί» για την αύξηση των τιμών του Model 3 από την 1η Ιουλίου εξαιτίας των «επιπρόσθετων δασμών που θα επιβληθούν στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα και διατίθενται στην Ευρώπη».
Με φόντο τα παραπάνω δεδομένα, η γερμανική κυβέρνηση φέρεται σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στο ζήτημα να επιδιώξει την ανατροπή ή έστω την άμβλυνση της πολιτικής δασμών από μέρους της ΕΕ προς την Κίνα. Για την ακρίβεια, η Γερμανία φέρεται να προσπαθεί να επιστρατεύσει τους συμμάχους της εντός ΕΕ προκειμένου να πιέσει την Κομισιόν προς μια πιο ευνοϊκή κατεύθυνση. «Υπάρχει μια ευκαιρία να προσπαθήσουμε να σταματήσουμε την απειλή μιας δίνης ολοένα αυξανόμενων δασμών» δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός οικονομικών της Γερμανίας, Robert Habeck ο οποίος την επόμενη εβδομάδα θα ταξιδέψει στην Κίνα προκειμένου να συζητήσει το ζήτημα με Κινέζους αξιωματούχους.
Σε κάθε περίπτωση, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι η πρόσφατη ανακοίνωση της Κομισιόν για τους δασμούς θεωρήθηκε εν πολλοίς μια αποτυχία του άλλοτε κραταιού γερμανικού lobbying ειδικά σε ό,τι αφορά ζητήματα που άπτονται της αυτοκινητοβιομηχανίας και μια προσωπική αποτυχία του γερμανού καγκελάριου Olaf Scholtz, να πιέσει προς την «σωστή» κατεύθυνση τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.
Η κινεζική αντίδραση
Η Κίνα από την πλευρά της, με ανακοίνωση του υπουργείου εξωτερικών δήλωσε ότι θα λάβει όλα τα κατάλληλα μέτρα προκειμένου «να διαφυλάξει “με πυγμή” τα νόμιμα συμφέροντά της».
«Οι προσωρινοί δασμοί που ανακοινώθηκαν βρίσκονται εντός των προσδοκιών μας, όντες κατά μέσο όρο στο 20% κάτι που σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει τεράστιος αντίκτυπος στην πλειονότητα των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Αυτοί δε που εξάγουν αυτοκίνητα από την Κίνα στην Ευρώπη συμπεριλαμβανομένων των Tesla, Geely και BYD, εξακολουθούν να έχουν τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης σε ευρωπαϊκό έδαφος στο μέλλον» αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο κινεζικός σύνδεσμος κατασκευαστών επιβατικών αυτοκινήτων στην Κίνα.
Σε κάθε περίπτωση η Κίνα έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα σχετικά με φερόμενο dumping σε γαλλικές εταιρείες που εισάγουν στην ασιατική χώρα κονιάκ ενώ αναμένεται να προστεθούν και άλλα προϊόντα και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην τοπική αγορά στο μικροσκόπιο των κινεζικών αρχών
Υπενθυμίζεται ότι ήδη ότι κινέζοι κατασκευαστές έχουν δρομολογήσει παραγωγή στην Ευρώπη, με την BYD να έχει ήδη επιλέξει την Ουγγαρία για το πρώτο της εργοστάσιο σε ευρωπαϊκό έδαφος με ορίζοντα το 2025 ενώ η επίσης κινεζική Chery, ανακοίνωσε ότι θα αποκτήσει την πρώτη της βιομηχανική μονάδα σε ευρωπαϊκό έδαφος και συγκεκριμένα στην Βαρκελώνη, αξιοποιώντας ένα πρώην και ανασκευασμένο εργοστάσιο της Nissan.
Σε ό,τι αφορά την πρόσφατη συμφωνία της Stellantis με την κινεζική Leapmotor, δεν πρόκειται να επηρεαστεί στο ελάχιστο από τις νέες ανακοινώσεις καθώς έχει ήδη προβλεφθεί η δημιουργία νέων εργοστασίων σε ευρωπαϊκό έδαφος όπου θα κατασκευάζονται τα μοντέλα της Leapmotor.
- Μυτιλήνη: Πάτησε το panic button και πήρε απάντηση σε 31 λεπτά
- Ολυμπιακός – Μπασκόνια 92-69: Την ισοπέδωσε και έφτασε τις έξι σερί νίκες
- Ακρίβεια: Οι «μόνιμες μειώσεις τιμών» έγιναν… αυξήσεις – Τα περίεργα με τα «ταμπελάκια» στα ράφια
- Mac Miller: Η οικογένεια του ράπερ θα κυκλοφορήσει το «Balloonerism» έξι χρόνια μετά τον θάνατό του
- Αμερικανός αναλυτής: «Ουκρανική προπαγάνδα ο ρωσικός διηπειρωτικός βαλλιστικός πύραυλος!»
- Σαμποτάζ στη Βαλτική: Ενδείξεις για κινεζική εμπλοκή