«Στην ελληνική φυλακή, οι κρατούμενοι βρίσκουν την ελευθερία στο θέατρο», είναι ο τίτλος ρεπορτάζ του Reuters για το ανέβασμα της «Αντιγόνης» στις φυλακές Κορυδαλλό.

«Σε ένα καυτό καλοκαιρινό απόγευμα, οι ηθοποιοί ανέβηκαν στη σκηνή: μια χορταριασμένη αυλή περίκλειστη από τους τοίχους της φυλακής, με συρματοπλέγματα και φωτισμένη από έναν προβολέα. Οι ηθοποιοί είναι τρόφιμοι της φυλακής υψίστης ασφαλείας της Αθήνας, όπως και οι θεατές», είναι η εισαγωγή του δημοσιεύματος.

Το έργο που ανέβασαν, η «Αντιγόνη», είναι «μια ιστορία για την ελεύθερη βούληση, την ανυπακοή και την εξουσία» το οποίο «μίλησε στις καρδιές τους. Για λίγη ώρα, ένιωσαν ελεύθεροι».

Ντυμένοι με κοστούμια στο χρώμα του δέρματος, οι άνδρες, από 24 μέχρι 63 ετών, προετοιμάζονταν για αυτήν τη στιγμή εδώ και μήνες. «Το αύριο δεν είναι αδιέξοδο», φώναξαν εν χορώ καθώς έκαναν υπόκλιση στο κοινό, πιασμένοι χέρι – χέρι, στην τελευταία πράξη.

«Μίλησε στις καρδιές τους. Για λίγη ώρα, ένιωσαν ελεύθεροι»

«Για 24 κρατούμενους, το θεατρικό εργαστήρι των φυλακών Κορυδαλλού, του τσιμεντένιου μεγαθήριου μέσα σε μια φτωχοποιημένη γειτονιά του λεκανοπεδίου, ήταν μια χαραμάδα ελπίδας μέσα στη σκληρή ρουτίνα της ζωής μέσα στις φυλακές και τα ασφυκτικά γεμάτα και θορυβώδη κελιά τους», συνεχίζει το δημοσίευμα του πρακτορείου.

Κρατούμενοι των φυλακών Κορυδαλλού παίζουν την αρχαία ελληνική τραγωδία «Αντιγόνη» για τους συγκρατούμενούς τους, στο προαύλιο της φυλακής στον Κορυδαλλό, Ελλάδα, 11 Ιουνίου 2024. REUTERS/Stelios Misinas

«Ξέχασε ότι βρίσκεσαι στη φυλακή»

«Ξεχνάς ότι βρίσκεσαι στη φυλακή», είπε ο 37χρονος Κωνσταντίνος Μπουγιώτης, που έπαιζε τον Κρέοντα. «Σταματάς να βρίσκεσαι σε αυτήν την αθλιότητα, κοιτάζοντας μόνο κάγκελα και τοίχους», ανέφερε στο Reuters.

«Κάθε πρόβα ήταν μια ανάσα ελευθερίας», είπε ένας άλλος κρατούμενος, ο 54χρονος Δημήτρης Καβάλος, ο οποίος ποτέ δεν φανταζόταν ότι θα στεκόταν ανάμεσα στους συγκρατούμενούς του και να διαβάζει τα λόγια του. «Ένιωσα ελεύθερος στην ψυχή μου μέσα», συνέχισε.

Κρατούμενος επέστρεψε για να παίξει

Περίπου στους 250 κρατούμενους έχουν συμμετάσχει στο θεατρικό εργαστήρι των φυλακών, από τους που ξεκίνησε το 2016, και πάνω από 1800 έχουν παρακολουθήσει τις παραστάσεις.

Ένας άνδρας γύρισε, μάλιστα, να παίξει σε μια παράσταση, πάρα το γεγονός ότι είχε πρόσφατα αποφυλακιστεί, προκειμένου να μην απογοητεύσει τους άλλους κρατούμενους, σύμφωνα με το δημοσίευμα.

Για τη φετινή παράσταση, η σκηνοθέτις Κατερίνα Παπαγεωργίου είπε ότι έψαχνε για κάτι που ένας άνθρωπος σε εγκλεισμό μπορούσε να ταυτιστεί με αυτό.

Κρατούμενοι των φυλακών Κορυδαλλού κάνουν πρόβα πριν παίξουν για τους συγκρατούμενους τους στην αρχαία ελληνική τραγωδία «Αντιγόνη», στον Κορυδαλλό, Ελλάδα, 11 Ιουνίου 2024. REUTERS/Stelios Misinas

Στην Αντιγόνη, το πλέον πολιτικό από όλα τα αρχαία δράματα του Σοφοκλή που γράφτηκε το 442 π.Χ., ο ομώνυμος χαρακτήρας του έργου αψηφά τον θείο της, βασιλιά Κρέοντα, προκειμένου να θάψει τον αδελφό της, παλεύοντας παράλληλα με τους γραπτούς και άγραφους νόμους και κανόνες της ζωής.

Ακόμα και οι πιο δύσπιστοι από τους φυλακισμένους αναγκάζονται να αναρωτηθούν για τα μεγάλα φιλοσοφικά ερωτήματα της ζωής. «Στην πραγματική ζωή, παίζουμε και εκεί παράσταση. Είναι και η ζωή ένα θέατρο», είπε ο Μπουγιώτης.

Η Παπαγεωργίου είπε πως δίνοντας κατεύθυνση σε ανθρώπους που βρίσκονται στη δυσκολότερη φάση της ζωής τους ήταν μεγάλη πηγή ελπίδας.

«Για εμάς που δεν είμαστε σε αυτόν τον κόσμο, το να βλέπουμε το πάθος με το οποίο προσπαθούν να κρατήσουν το νου τους ελεύθερο, ακόμα και όταν τα σώματά τους δεν είναι, είναι μια μεγάλη πηγή έμπνευσης. Είναι πραγματικά ελπιδοφόρο για την ανθρωπότητα, για τη δύναμη που μπορεί να επιδείξει, αλλά και για εξιλέωση», δήλωσε.