Διατροφή: Τελικά οι influencers ορίζουν το τι ακριβώς τρώμε;
Οι influencers στον χώρο της μαγειρικής και των ροφημάτων δείχνουν παντοδύναμοι. Πόσο όμως επηρεάζουν τις διατροφικές μας επιλογές;
Οι influencers είναι πλέον κομμάτι του σύγχρονου μάρκετινγκ που προσελκύουν χιλιάδες, αν όχι εκατομμύρια, θαυμαστές που αγοράζουν τα εμπορεύματά τους, αντιγράφουν την εμφάνισή τους και κρέμονται από κάθε τους λέξη. Έχουν λοιπόν οι influencers τη δύναμη να αλλάξουν ή ακόμα και να δημιουργήσουν τάσεις στα τρόφιμα και τα ποτά; Και αν το κάνουν, θα πρέπει οι κατασκευαστές να τους ακούσουν;
Αν δεν ζει κανείς αποκομμένος από τον πολιτισμό, γνωρίζει καλά το φαινόμενο που ονομάζεται «influencer». Συχνά είναι bigger than life, με ρούχα υψηλής ραπτικής σαν να μην είναι τίποτα σπουδαίο, παρουσιάζονται ως «ένας από εμάς» και έχουν ως αποστολή να πουλήσουν οτιδήποτε μπορεί να τους αποφέρει κέρδος και ταιριάζει με την περσόνα που έχουν δημιουργήσει και τα ζητήματα με τα οποία καταπιάνονται.
Ένα αδιαμφισβήτητο 92% των καταναλωτών σε όλο τον κόσμο εμπιστεύεται το μάρκετινγκ των influencers περισσότερο έναντι της παραδοσιακής διαφήμισης
Αλλά αυτό που κάνει αυτούς τους one man show μαρκετίστες και δημιουργούς περιεχομένου να ξεχωρίζουν, είναι το γεγονός ότι το κοινό τους συχνά εθελοτυφλεί στην απληστία των ινδαλμάτων του, σύμφωνα με το Food Navigator.
Στην πραγματικότητα, μια μελέτη του 2012 που διεξήχθη από τη Nielsen, διαπίστωσε ότι ένα αδιαμφισβήτητο 92% των καταναλωτών σε όλο τον κόσμο εμπιστεύεται το μάρκετινγκ των influencers περισσότερο έναντι της παραδοσιακής διαφήμισης.
Πόσο καθορίζουν οι infuencers τις τάσεις με τις οποίες ζούμε;
Οι μάγειρες των κοινωνικών δικτύων
Γνωρίζουμε με βεβαιότητα ότι οι influencers έχουν τεράστια επιρροή στις συμπεριφορές των μελών του κοινού τους. Αλλά μεταφράζεται αυτή η επιρροή στην συμπεριφορά σε αγοραστική συμπεριφορά και σε τάσεις της αγοράς;
Ο fitness influencer και υπεύθυνος εκστρατειών Joe Wicks, γνωστός σε πολλούς ως The Body Coach, είναι ίσως πιο γνωστός για το γεγονός ότι κράτησε τα παιδιά και γονείς δραστήριους κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας πανδημίας του 2020. Τα μαθήματα του έκαναν τους πάντες να κινηθούν και έβαλαν ένα χαμόγελο στα πρόσωπα των ανήσυχων ανθρώπων.
Αλλά ο Wicks έγινε για πρώτη φορά γνωστός έξι χρόνια πριν από αυτό, όταν αποφάσισε να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να τρώνε πιο υγιεινά με τα βίντεο «Lean in 15» στο Instagram, όπου μίλησε στο κοινό του που αριθμεί εκατομμύρια άτομα, για να μαγειρέψει θρεπτικά και νόστιμα δείπνα μέσα σε μόλις 15 δευτερόλεπτα.
Έκανε το μπρόκολο κάτι σαν super food!
Τα βίντεό του και η αυθάδης προσωπικότητά του κέρδισαν γρήγορα φίλους και επηρέασαν τους ανθρώπους, με τον ειδικό στο μάρκετινγκ Coregeo να λέει ότι η συμπερίληψη του πλούσιου σε βιταμίνες λαχανικού, του τρυφερού μπρόκολου σε πολλές από τις συνταγές του είχε ως αποτέλεσμα οι πωλήσεις να αυξηθούν κατά 25% στο Ηνωμένο Βασίλειο.
«Οι influencers κατέχουν σημαντική δύναμη στη διαμόρφωση των διατροφικών επιλογών και των καταναλωτικών συνηθειών του κοινού τους», δήλωσε στο FoodNavigator ο Logan King, ιδιοκτήτης της Natural Foundation Supplements.
«Μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μπορούν να προσεγγίσουν ένα ευρύ κοινό, επηρεάζοντας τις τάσεις και εισάγοντας νέα προϊόντα ή διατροφικές πρακτικές.
Οι συστάσεις τους μπορούν να επηρεάσουν την κοινή γνώμη, να ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να δοκιμάσουν νέα τρόφιμα ή ροφήματα, ακόμη και να αλλάξουν μακροχρόνιες διατροφικές συνήθειες. Αυτή η επιρροή ενισχύεται από την εμπιστοσύνη και τη σχέση που χτίζουν με τους οπαδούς τους, καθιστώντας τις εγκρίσεις τους ιδιαίτερα επιδραστικές».
Διασημότητες οι πρώτοι influencers
Δεν είναι μόνο οι αυτοαποκαλούμενοι influencers που έχουν τη δύναμη να επηρεάζουν τις τάσεις και τις πωλήσεις των τροφίμων, αλλά και οι διασημότητες συμμετέχουν στη δράση. Άλλες διασημότητες χρησιμοποιούν πιο ενεργά την ιδιότητά τους για να επηρεάσουν τις τάσεις της αγοράς, με τον Idris Elba να δείχνει σε όλους πώς γίνεται, καθώς η επένδυση και η υποστήριξη του ποτού αντικατάστασης γευμάτων Huel είδε τις πωλήσεις να αυξάνονται συνεχώς.
«Είμαι Hueligan εδώ και αρκετά χρόνια, ξεκινώντας το ταξίδι μου ενώ προετοιμαζόμουν για το ρόλο μου στο Thor, οπότε το να έρθω μαζί με το Huel ήταν μια εύκολη απόφαση. Πιστεύω στην αποστολή τους να παρέχουν διατροφικά πλήρη τρόφιμα, με βιώσιμο τρόπο», δήλωσε τότε ο Elba.
Οι influencers του fitness έχουν επίσης σπεύσει να υποστηρίξουν το Huel, με τα τολμηρά, μαύρα γράμματα και τους διάσημους υποστηρικτές του, φαίνεται να έχει κατακτήσει τη νέα και μοντέρνα αγορά, μετακινώντας τα ποτά αντικατάστασης γευμάτων από το να θεωρούνται μόνο ως επιλογή απώλειας βάρους και να εισέρχονται στο mainstream.
Έπιναν φανατικά μηλόξυδο ελέω Beyonce!
Η τραγουδίστρια και ηθοποιός Beyonce είναι αναμφισβήτητα η πιο ισχυρή influencer του κόσμου, παρά τη στρατιά των αφοσιωμένων θαυμαστών της που είναι έτοιμοι να ακολουθήσουν κάθε της κίνηση. Ακολούθησε ως γνωστόν μια δίαιτα με χυμούς, η οποία, όπως είπε στην Oprah, τη βοήθησε να χάσει 20 κιλά σε μόλις δύο εβδομάδες, γεγονός που οδήγησε σε μια ραγδαία αύξηση των πωλήσεων του βασικού συστατικού, του μηλόξυδου, καθώς οι θαυμαστές της και όσοι απλά ήθελαν να χάσουν βάρος, το δοκίμασαν μόνοι τους.
Τρεντάρει στο YouTube, το TikTok, το Instagram και το X άρα υπάρχει
Οι ίδιες οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης αποδεικνύονται επίσης εξαιρετικά επιδραστικές, χωρίς τη συγκεκριμένη σύνδεση με κάποιον συγκεκριμένο influencer ή διασημότητα. Η Waitrose ανέφερε πρόσφατα ότι οι πωλήσεις της φέτας αυξήθηκαν κατά 33% μεταξύ Μαΐου και Ιουνίου 2022, μετά την τάση του TikTok «χτυπημένη φέτα» (whipped feta), όπου οι άνθρωποι, ναι, το μαντέψατε, χτυπούσαν τη φέτα για να δημιουργήσουν ένα κρεμώδες άλειμμα ή ντιπ.
Το σούπερ μάρκετ με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο περιλαμβάνει πλέον το TikTok στην ετήσια έκθεση τροφίμων και ποτών, δείχνοντας πόσο ισχυρή έχει γίνει η πλατφόρμα στην επιρροή των τάσεων και των πωλήσεων. Επιπλέον, το hashtag #food έχει μέχρι σήμερα πάνω από 555 δισεκατομμύρια προβολές στην πλατφόρμα.
Μια μελέτη του 2023 από το «the kitchn» διαπίστωσε ότι το 81% των ερωτηθέντων μαγείρων ανέφεραν ότι μαγειρεύουν συνταγές που ανακαλύπτουν στα ΜΚΔ και το 97% αυτών προσθέτουν αυτές τις συνταγές που ανακαλύπτουν στην τακτική τους εναλλαγή γευμάτων.
Δεν είναι μόνο οι συνταγές που μαγειρεύουν τα μέλη του κοινού ή τα υλικά που αγοράζουν, τα οποία προέρχονται από την επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και τα μαγειρικά σκεύη και ο εξοπλισμός που χρησιμοποιούνται.
Οι πωλήσεις των air fryers εκτοξεύτηκαν στα ύψη κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με πολλούς να τις θεωρούν ως μια αποτελεσματική και εξοικονόμηση ενέργειας επιλογή. Τώρα, οι μάρκες κατεψυγμένων τροφίμων αναπτύσσουν προϊόντα ειδικά για air fryers, ενώ οι influencers των ΜΚΔ βοηθούν την τάση με συνταγές για air fryer και challenges.
Σε ποιες δημογραφικές ομάδες μπορούν να απευθυνθούν καλύτερα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Το μάρκετινγκ επιρροής έχει γίνει ένας ταχέως αναπτυσσόμενος κλάδος και ένα ισχυρό εργαλείο για τους κατασκευαστές τροφίμων και ποτών για την πώληση των προϊόντων τους. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς Mintel, «το 47% των Βρετανών ενηλίκων και το 45% των Γερμανών 16-34 ετών έχουν αγοράσει προϊόντα που προωθήθηκαν από μια προσωπικότητα των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης».
Οι influencers έχουν ιδιαίτερη επιρροή στις νεότερες δημογραφικές ομάδες που έχουν μεγαλώσει στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και ασχολούνται ιδιαίτερα με πλατφόρμες όπως το Instagram και το TikTok.
Η έρευνα Technology Trends της Mintel διαπίστωσε ότι οι μισοί καταναλωτές της γενιάς Z στρέφονται σε ΜΚΔ, συμπεριλαμβανομένου του TikTok και του Instagram, για συστάσεις και προτάσεις πριν χρησιμοποιήσουν μια μηχανή αναζήτησης όπως η Google, γεγονός που δείχνει ότι για πολλούς το πρώτο μέρος που αναζητούν απαντήσεις σε μια ερώτηση είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το feedback προς τους influencers είναι πολύτιμο για τις εταιρείες
Επιπλέον, η έρευνα της Mintel αποκαλύπτει ότι, «οι καταναλωτές έχουν αυξημένη προθυμία να δώσουν feedback στους influencers, η οποία μπορεί να προσφέρει στις μάρκες πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με τις προτιμήσεις και τις αγοραστικές τους συνήθειες που δεν ήταν προηγουμένως ελεύθερα διαθέσιμες».
Ωστόσο, αυτό θέτει ένα βάρος εμπιστοσύνης στον influencer. «Οι influencers έχουν ουσιαστική ευθύνη απέναντι στο κοινό τους, κυρίως επειδή οι συστάσεις τους μπορεί να έχουν άμεσες επιπτώσεις στην υγεία, την ασφάλεια και την ευημερία των ακολούθων τους», εξηγεί ο Logan King.
«Το επίπεδο ευθύνης μεταξύ των influencers ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό. Ενώ πολλοί είναι ευσυνείδητοι όσον αφορά την επιρροή τους και προσπαθούν να προωθούν προϊόντα και τρόπους ζωής με ηθικό και υπεύθυνο τρόπο, εξακολουθεί να υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός που δίνει προτεραιότητα στα εμπορικά οφέλη έναντι της ευημερίας του κοινού τους.
Η έλλειψη αυστηρών κανονισμών και η ποικιλόμορφη φύση των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης συμβάλλουν σε αυτή τη μεταβλητότητα», είπε κλείνοντας την τοποθέτησή του ο Logan King.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις